PDA

Bekijk de volledige versie : Welke keuze zouden jullie maken qua subwoofer kabel?



Krimzonnn
06-12-2005, 14:29
Beste mensen,

Ik sta op het punt om een nieuwe subwoofer kabel te kopen, en hiermee de dropveter te vervangen die ik bij mijn set geleverd kreeg. Deze subwoofer kabel is namelijk echt een schandalig dun kabeltje. Nu wilde ik weten welke subwoofer kabel jullie aanbevelen. Hieronder heb ik een lijstje gemaakt van de subwoofer kabels die ik kan/wil kopen. Het gaat hier om een subwoofer van het merk Onkyo (behorende bij de speakerset HTP-103e) en de Onkyo TX-SR502e receiver. De volgende kabels hebben mijn interesse gewekt:

Oehlbach NF 214 (1m) = 27 Euro
Ixos XFA01 (3m) = 24 Euro
Ixos XHW406 (3m) = 30 Euro
Monster Bass 300 (3m) = 35 Euro
Monster THX (16feet) = 27 Euro

Welke zouden jullie kiezen in mijn situatie en waarom? Is er nu veel verschil tussen de wat goedkopere kabels van deze merken en de duurdere?

Groeten,

Alexander D
06-12-2005, 14:47
Ik denk dat de verschillen heel klein zijn en dat je met geen een van de kabels een miskoop doet. Daarom zou ik zeggen: ga voor de goedkoopste en dat is de Ixos XFA01.

Gezien het geringe prijsverschil zou je de duurdere Ixos kunnen kiezen omdat het prijsverschil vrij klein is en de Ixos XFA01 echt een instapkabel is en de Ixos XHW406 echt een stap beter. :wink:

Sander Haarmans
06-12-2005, 15:01
Ik zelf heb de MonsterBass 400 (6m) kabel en ben daar zeer tevreden mee dus ik zou als ik jou was voor de MB300 gaan (en zeker voor die prijs).

Krimzonnn
06-12-2005, 15:57
Sander, die 400 is dat is toch een met een Y-splitter erop? Volgens mij heeft mijn receiver maar een subwoofer ingang (hetzelfde geldt voor mijn sub)

Krimzonnn
06-12-2005, 16:00
Ohja misschien een domme vraag, maar maakt het enig verschil van welk merk de overige kabels zijn? Zoals de coax tussen de dvd-speler en de receiver. Ik bedoel dus eigenlijk of kabels op elkaar zijn afgestemd.

Sander Haarmans
06-12-2005, 20:00
Sander, die 400 is dat is toch een met een Y-splitter erop? Volgens mij heeft mijn receiver maar een subwoofer ingang (hetzelfde geldt voor mijn sub)
Ja er zit idd een Y-Splitter bij die je los aansluit op de subkabel en die prik je in bijde ingangen van je sub maar is in principe niet noodzakelijk.

Johan van den D.
06-12-2005, 20:11
Oehlbach NF 214 (1m) = 27 Euro
Ixos XFA01 (3m) = 24 Euro
Ixos XHW406 (3m) = 30 Euro
Monster Bass 300 (3m) = 35 Euro
Monster THX (16feet) = 27 Euro

Welke zouden jullie kiezen in mijn situatie en waarom? Van dit lijstje zou ik voor de Monster THX kiezen omdat dit een vrij goede kabel is. (maar de overige zijn ook leuk)

Is er nu veel verschil tussen de wat goedkopere kabels van deze merken en de duurdere?Er is heel veel verschil tussen subkabels onderling.
Het grootste verschil tussen kabels wat ik ervaren heb is bij subkabels, dit kan zeer veel doen voor je sublaag.
Het resulteerde in een snel,strak en diep sublaag.

Wil je een echt goede kabel dan moet je een subkabel van QED nemen.
Ze zijn relatief duur (wellicht buiten je budget gezien je huidige lijstje) maar ten opzichte van de door jou uitgekozen kabels is het verschil dramatisch.

Maar buiten dit alles moet je je wel bewust zijn van de kwaliteit van je subwoofer zelf.
Dit is naar mijn idee het belangrijkste in dit geval maar je kan uiteraard wel spelen met "betere" kabels.
Kan immers nooit geen kwaad, het is maar net wat je ervan verwacht natuurlijk.

Voor de rest maakt het helemaal niet uit van welk merk je overigens kabels zijn.

Krimzonnn
06-12-2005, 20:30
j.vandendool,

Zou je mij ook het verschil kunnen vertellen tussen de thx kabels van Monster en de duurdere Monster Bass kabels? De laatste liggen qua prijs een stuk hoger namelijk. QED heb ik inderdaad ook veel goede verhalen over gehoord. Maar is het jouw persoonlijke mening dat dit de beste kabels zijn, of blijkt dit uit tests en dergelijke?

R Klemkerk
06-12-2005, 20:35
een goede kabel behaalt strakkere bass uit je subwoofer. minder resonantie en achterblijvende bassen die te laat ingezet worden wat uiteraard niet de bedoeling is.

Ikzelf heb ook een QED MSR-SW subwoofer kabel (de duurste uit QEDs serie) en ben er zeer te spreken over. zelfs uit mijn jbl komt nog strakke bass ;) en dat wil HEEL wat zeggen!.

THX kabels van Monstercable zijn over het algemeen iets duurder. waar jij die prijs vandaan hebt is mij een raadsel.


De MonsterBass kabels zijn goed van kwaliteit. Goed afgeschermd en Stereo plug ipv mono bij de QED. Of dit veel invloed heeft op je subwoofer weet ik echter niet. Dat ligt ook geheel aan je subwoofer.

Wil je een goede kabel, maar zeker niet teveel uitgeven, zou ik voor de MonsterBass gaan. wil je iets beter, dan kun je je portomonee open trekken voor de duurdere QED MS serie.

Headhunter
06-12-2005, 20:37
Ik heb gisteren toevallig een Monster THX subwooferkabel van 16 feet via de Amerikaanse eBay aangeschaft. Inclusief verzendkosten $23.99, dus het kan nog iets goedkoper dan de 27 euro die je noemt. ;)

edit: Ik heb het dus over deze (http://www.monstercable.com/europe/english/productPage.asp?nv=HomeEnt&pin=2006) kabel; de THX Standard Series en niet de THX Ultra Series.

Sander Haarmans
06-12-2005, 20:39
THX kabels van Monstercable zijn over het algemeen iets duurder. waar jij die prijs vandaan hebt is mij een raadsel.

Dat vraag ik me idd ook af ja, heb voor m'n MonsterBass 400 toch wel wat meer neer moeten leggen dan die prijzen die jij noemt.

Johan van den D.
06-12-2005, 21:01
j.vandendool,

Zou je mij ook het verschil kunnen vertellen tussen de thx kabels van Monster en de duurdere Monster Bass kabels? De laatste liggen qua prijs een stuk hoger namelijk.Het verschil is voor zover ik weet te gering vandaar de goedkopere THX als keuze, geldbesparing indien de door jou geven prijzen juist zijn. :wink:
Probeer wel voor de THX Ultra te gaan indien je voor Monster kies.

Maar is het jouw persoonlijke mening dat dit de beste kabels zijn, of blijkt dit uit tests en dergelijke?Niet alleen mijn eigen mening maar vooral mijn eigen ervaring. :!:
Maar naast mij zijn er nog vele, vele anderen met dezelfde ervaring danwel mening.
Dit zeg genoeg lijkt me.
QED geeft veel kwaliteit voor relatief weinig geld maar zijn zeker niet de beste.
Echter zal je dan wel flink wat dieper in de buidel moeten tasten dan wat de QED,s kosten.

Alexander D
06-12-2005, 21:41
j.vandendool,

Zou je mij ook het verschil kunnen vertellen tussen de thx kabels van Monster en de duurdere Monster Bass kabels? De laatste liggen qua prijs een stuk hoger namelijk.Het verschil is voor zover ik weet te gering vandaar de goedkopere THX als keuze, geldbesparing indien de door jou geven prijzen juist zijn. :wink:
Probeer wel voor de THX Ultra te gaan indien je voor Monster kies.

Maar is het jouw persoonlijke mening dat dit de beste kabels zijn, of blijkt dit uit tests en dergelijke?Niet alleen mijn eigen mening maar vooral mijn eigen ervaring. :!:
Maar naast mij zijn er nog vele, vele anderen met dezelfde ervaring danwel mening.
Dit zeg genoeg lijkt me.
QED geeft veel kwaliteit voor relatief weinig geld maar zijn zeker niet de beste.
Echter zal je dan wel flink wat dieper in de buidel moeten tasten dan wat de QED,s kosten.

Ja, en die investering zou ik alleen doen als je weet dat je gaat upgraden. Gezien het niveau van je huidige sub heb je aan de kabels die je zelf in gedachte had meer dan voldoende. Wil je echter in de toekomst niet nog een keer in een kabel investeren alleen dan duurder kiezen zou ik dus adviseren.

Krimzonnn
06-12-2005, 22:41
De prijzen komen van Ebay. En zijn allemaal inc. verzendkosten, omrekening e.d. Het scheelt enorm vergeleken de prijzen hier in de winkels. Zo ben ik kort geleden in het bezit gekomen van een digitale coax IDL100 van Monster voor 24 euro in totaal.

van Monster zijn er in prijsklasse de volgende kabels (op 1 de duurste kabels):
1) THX Ultra
2) Monster Bass
3) 'gewone' THX

Sander wat betreft jouw 400 Bass, die is echt niet goedkoper te krijgen dan 50 euro denk ik.

El-Jorge
07-12-2005, 10:10
Ik heb bij mijn svs sub gelijk een subkabel van Bettercable erbij genomen. Ik moet zeggen dat ik dat ook een hele mooi kabel vindt. Ik geloof trouwens niet dat ze echt goedkoop zijn, en misschien alleen maar online te bestellen. Ik heb toen ik mijn sub kocht er ook nog aan getwijfeld om een qed sub kabel te nemen. Helaas was deze niet direct in de lengte die ik wou te krijgen, en daarnaast kreeg ik flinke korting op mijn Bettercable. Ik ben er erg tevreden over, ik heb hem vergeleken met mijn oude oelbach sub kabel, en dit was toch een behoorlijk verschil, met de bettercable klonk het geheel een stuk strakker.
Maar wat ik eigenlijk wil zeggen staar je niet blind, ik denk dat je kabel een beetje in verhouding met je sub moet staan. Als je een sub van driehonder euro hebt, zou ik geen kabel van honderd euro kopen, alhoewel ik wel denk dat een kabel van honderd euro meer doet voor die sub, is dat het misschien niet helemaal waard.

Sander Haarmans
07-12-2005, 21:31
van Monster zijn er in prijsklasse de volgende kabels (op 1 de duurste kabels):
1) THX Ultra
2) Monster Bass
3) 'gewone' THX

Sander wat betreft jouw 400 Bass, die is echt niet goedkoper te krijgen dan 50 euro denk ik.
Ik weet wel zeker dat die niet goedkoper dan €50 is, had ik dat er maar voor betaald dan was ik een stuk goedkoper geweest dan toen ik hem kocht.

Maar als je de keuze hebt tussen de bovenstaande Monster Cables ga dan voor de THX Ultra (mits hij in je prijsklasse zit)

securer
07-12-2005, 23:27
van Monster zijn er in prijsklasse de volgende kabels (op 1 de duurste kabels):
1) THX Ultra
2) Monster Bass
3) 'gewone' THX

Sander wat betreft jouw 400 Bass, die is echt niet goedkoper te krijgen dan 50 euro denk ik.
Ik weet wel zeker dat die niet goedkoper dan €50 is, had ik dat er maar voor betaald dan was ik een stuk goedkoper geweest dan toen ik hem kocht.

Maar als je de keuze hebt tussen de bovenstaande Monster Cables ga dan voor de THX Ultra (mits hij in je prijsklasse zit)

Leuke prijsstelling. Heb de Monsterbass 400 vandaag ontvangen voor €50 :D maar dan wel tweedehands via iemand van htforum (wel zo goed als nieuw in verpakking nog). Had al behoorlijk wat research gedaan maar kon deze echt nergens vinden onder de €80. Uitzondering was via ebay maar iedere keer was er wel iets belemmerends qua shipping.

theo van brakel
17-12-2005, 12:21
Wat zijn dan de nog duurdere subkabel als van QED?En wat kosten die wel niet dan?Weten jullie dat?Een subwooferkabel van REL bijv is dat een goeie?Als je bijv een sub van REL koopt,is het dan het verstandigst om er ook een REl kabel bij te kopen,of maakt dat niet uit en kun je net zo goed een kabel van een ander merk kopen?

Johan van den D.
17-12-2005, 12:40
Je kan gewoon een subkabel van een ander merk kopen.
Die van QED zijn zo,n beetje de beste op de markt (voor zover ik nu heb kunnen ondervinden) en dus heeft het weinig zin om meer uit te geven.

Edgar Smit
17-12-2005, 23:59
MOnsterbass kabels hebben een stereoplug, het hangt van je sub af hoe hij hiermee omgaat. Sommige subs tellen de twee ontvangen signalen bij elkaar op en geven zodoende ongeveer 6dB meer output dan bij een mono input. Andere subs doen er niets mee. Dit zou in de handleiding van je sub moeten staan, zoniet kun je het meestal wel navragen bij de fabrikant.

Wat je niet moet doen is een y-split kabel kopen en dan maar 1 van de twee aansluitingen gebruiken, je verliest dan signaal.

El-Jorge
19-12-2005, 08:54
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=35295.0

Ik denk dat deze kabel ook wel eens wat voor je kan zijn. Ik heb hemzelf ook, natuurlijk in combi met een SVS, maar ik denk dat deze zeker ook bij andere subs niet zla misstaan. De nieuwprijs van deze kabel ligt geloof wel 2x zo hoog als deze 2e handse. En zoals je ziet heeft Rody hem alleen een keer getest, en is hij een betrouwbare verkoper

.... wat een verkooppraat van mezelf zeg ;D, maar gewoon een mooie kabel dus!

Alexander D
19-12-2005, 08:59
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=35295.0

Ik denk dat deze kabel ook wel eens wat voor je kan zijn. Ik heb hemzelf ook, natuurlijk in combi met een SVS, maar ik denk dat deze zeker ook bij andere subs niet zla misstaan. De nieuwprijs van deze kabel ligt geloof wel 2x zo hoog als deze 2e handse. En zoals je ziet heeft Rody hem alleen een keer getest, en is hij een betrouwbare verkoper

.... wat een verkooppraat van mezelf zeg ;D, maar gewoon een mooie kabel dus!

Dit is gewoon een goede kabel dus kan die natuurlijk met alle subs gecombineerd worden.