PDA

Bekijk de volledige versie : links rechts + subwoofer en nu?



bo55ie
07-12-2005, 21:38
Hallo allemaal,
ik heb een sony installatie met twee groepen speakers l+r (AenB)
Nu heb ik een set speakers aangeschaft met 4 satelliet speakers een midden speaker en een sub woofer.
Maar dan kom ik wat aansluitingen te kort.
Zijn daar slimme oplossingen voor?

grtn Piet.

Joost v.d. Ham
07-12-2005, 21:59
dag piet, volgens mij niet.

Als je een stereo installatie hebt, kan je dat niet even omtoveren naar een 5.1 installatie.

bo55ie
08-12-2005, 07:08
Hi Joost, bedankt voor je reaktie.
Het is zeker niet mijn bedoeling om op deze manier een 5.1 installatie te verkrijgen, dat gaat niet lukken.
Wat is wilde bereiken is in mijn huiskamer (L vormig) een betere spreiding van het geluid te krijgen.
Daarom was mijn vraag of er niet een of ander slim kastje was dat er voor kan zorgen dat mijn aktieve sub-woofer een signaal krijgt aangeboden dat de som (of het gemiddelde) is van het links/rechts signaal.
Dan zou ik de 4 satelliet speakers gewoon op de links/rechts A en B aansluitingen kunnen zetten.
En de center speaker moet dan maar even in de kast. :( Op non actief.
Ik denk dat ik mijn vraag zo beter heb geformuleerd.

grtn Piet.

Herjan
08-12-2005, 08:59
Thread verplaatst naar Home Theater.

Edgar Smit
08-12-2005, 10:17
bo%%ie,

wat je wilt zal denk ik niet gaan lukken. Waarom niet?
1) je hebt een sattelietset gekocht, speciaal bedoelt voor 5.1 weergave. Dat houdt in dat de speakertjes zijn gebouw om samen met een sub te fungeren.
2) Jij hebt een stereo set staan, die niet is gebouwd om een signaal te verdelen tussen sattelieten en een subwoofer. Een 5.1 receiver kan dat namelijk wel regelen.

Het kan wel, maar dan zou je sub dus een aparte aansluiting voor speakers moeten hebben, waardoor je sub rechtstreeks op je versterker gaat en de sattelietjes via je sub worden aangesloten en ingesteld.

Je kjunt uiteraard de sattelieten op L+R en A+B aansluiten, echter sattelieten geven maar een beperkt aantal Hertzen weer, je zult dus aardig wat geluid missen t.o.v. boekenplankspeakers/zuilen.
Als je sub wel een reguliere speakeraansluiting heeft, kun je over wegen om de sub middels een extra kabel op L of R aan te sluiten, maar het zal nooit een gelijk geluidsbeeld geven zoals dat bij stereo hoort.

A3aan
03-01-2006, 12:40
Edgar heeft gelijk, maar misschien mis je net een stukkie van de essentie...

Er bestaan sub's die niet alleen aangesloten kunnen worden via een interlink, maar die ook luidspreker-aansluitingen hebben (left-in, right-in, left-out, right-out ofzoiets).
ALS dat bij jou het geval is, DAN kun je twee speakerkabels aansluiten van je versterker (A-speakers) naar je sub (IN) en twee speakerkabels van je sub (OUT) naar je speakers.

Is dat NIET het geval, dan kun je nog deze truc proberen (geen garantie): sluit een interlink aan tussen de 'tape-out' of 'tapemonitor' naar de interlinkaansluiting van je sub. Goede kans dat dat werkt, maar het grote nadeel zal zijn dat het volume van je sub NIET geregeld wordt met de volumeknop van je versterker, dus de inzetbaarheid van het geheel is beperkt.