PDA

Bekijk de volledige versie : Dreamworks overgenomen door Paramount



Richard B.
11-12-2005, 22:22
Gelezen op Fok.nl:



Paramount koopt Dreamworks

Animatiestudio Dreamworks is overgenomen door filmproducent Paramount Pictures. Paramount, onderdeel van het grote Viacom, heeft volgens eigen zeggen 1,35 miljard euro in contanten voor het bedrijf neergeteld.

NBC Universal, onderdeel van General Electric en grote concurrent van Paramount, was ook in de markt voor Dreamworks. De animatiestudio van Dreamworks is vooral bekend door het creƫren van animatieheld Shrek en bijbehorende figuren.
Ik wist eerlijk gezegd niet dat Dreamworks op de markt was voor verkoop. Het is wel een relatief kleine studio maar ik dacht dat ze het aardig goed deden zo onafhankelijk van de andere studio's. Ik vraag me af wat er precies achter deze verkoop zit en wat de gevolgen zijn. :?

Richard B.
11-12-2005, 22:34
Hier meer details in een artikel op Yahoo. De deal lijkt geen betrekking te hebben op de animatieafdeling van Dreamworks omdat die al eerder onafhankelijk geworden is.

Het lijkt erop alsof het niet zo goed ging met Dreamworks. :?


Paramount to buy DreamWorks

LOS ANGELES (Reuters) - Viacom Inc.'s Paramount Pictures on Sunday said it has agreed to buy DreamWorks SKG Inc., the movie studio co-founded by director Steven Spielberg, for $1.6 billion, including debt assumption.

Paramount said the deal gives it DreamWorks' current projects, including Spielberg movie "Munich," part of future films from the iconic director, and worldwide distribution rights for movies from DreamWorks Animation SKG Inc., maker of computer animated movies like smash hit "Shrek."

Paramount further said it is in "advanced discussions" to sell off DreamWorks' 59-title film library shortly after it closes the deal to buy Glendale, California-based DreamWorks.

The deal marks the end of independence for one of Hollywood's major film studios, DreamWorks, which was founded 11 years ago by Spielberg, music mogul David Geffen and movie executive Jeffrey Katzenberg.

The pact is a coup for former Hollywood talent manager Brad Grey, who took the reins of Paramount Pictures earlier this year after several recent years in which it has struggled at box offices.

"Paramount will be able to significantly enhance its pipeline of groundbreaking motion pictures -- a key strategic objective in restoring Paramount's stature as a leader in filmed entertainment," Paramount's Chairman and Chief Executive Grey said in a statement.

While Paramount is seeking to sell the film library, it nevertheless wants to retain distribution rights to the films in the catalog, including titles such as "Gladiator," "American Beauty" and "War of the Worlds."

Paramount also bought DreamWorks' television division, which distributes syndicated series "Spin City" and produces "Las Vegas" -- currently airing on NBC.

The film and TV studio further won exclusive rights to populate its TV shows with future DreamWorks Animation characters. DreamWorks Animation was spun off from DreamWorks in 2004 and is now a publicly traded company with Katzenberg running it as CEO.

Under the 7-year film distribution deal with DreamWorks Animation, Paramount will market and distribute the animated films and earn the same 8 percent distribution fee that had been paid to DreamWorks Studios.

The new agreement also provides a $75 million cash payment to DreamWorks Animation that it said it plans to use to repay debt.

EDIT: het ging inderdaad niet zo goed met Dreamworks. Volgens dit artikel (http://www.dreamworksfansite.com/fullstory.php?id=3176) op dreamworksfansite.com hadden ze een schuld van 400 miljoen dollar. :?

Steve Muller
12-12-2005, 10:52
Maar neem aan dat Spielberg, Geffen en Katzenberg nu een aardig zakcentje aan overhouden 8)

Evil Hobbit
12-12-2005, 14:15
Zo dan, wellicht dat het niveau van DW animation dan ook gelijk wat opgeschroeft wordt. Of we krijgen ineens Star Shrek the Motion Picture 5000.

Richard B.
12-12-2005, 18:42
Maar neem aan dat Spielberg, Geffen en Katzenberg nu een aardig zakcentje aan overhouden 8)
Het is de vraag of die er zelf zoveel in geinvesteerd hebben. Hun namen waren wel verbonden aan de studio maar ik weet bijv. dat Paul Allen (een van de oprichters van Microsoft) de grootste aandeelhouder was van Dreamworks.

Ik heb het vermoeden dat ze er allemaal wel wat aan overhouden maar het zal geen grote winst zijn. Die prijs van 1,6 miljard vindt ik niet echt hoog voor een studio zoals DW.

Snowball
12-12-2005, 23:16
Weinig verassend nieuws. Iedereen die een beetje heeft opgelet de laatste tijd heeft gezien dat heel veel recente Dreamworks films al werden meegeproduceerd door Paramount. En Dreamworks heeft best wel een hoop goede films gemaakt, maar helaas niet zo veel echte kaskrakers.

Richard B.
13-12-2005, 18:25
Weinig verassend nieuws. Iedereen die een beetje heeft opgelet de laatste tijd heeft gezien dat heel veel recente Dreamworks films al werden meegeproduceerd door Paramount. En Dreamworks heeft best wel een hoop goede films gemaakt, maar helaas niet zo veel echte kaskrakers.
Sterker nog: ze hadden de laatste tijd aardig veel flops. The Island was een 'goed voorbeeld': een film die ruim 120 miljoen dollar kostte en slechts iets van 80 miljoen opbracht. Dat hakt er wel in.