PDA

Bekijk de volledige versie : [Denon DVD3910] SACD perse met 3rd Denon Link?



Frietbakker
14-12-2005, 10:12
Ik heb onlangs een Denon DVD3910 aangeschaft. In de handleiding wordt allemaal netjes vermeld hoe je het ding kan instellen voor SACD weergaven mbv. de DenonLink. Nu lees ik echter dat deze speler standaard een 2nd Denon Link heeft en geen 3rd. SACD's zouden pas vanaf de 3rd Denon link kunnen worden doorgegeven. Je kan blijkbaar echter wel de 2nd naar 3rd upgraden mbv nieuwe firmware. Nu zit ik met een paar vraagjes:

- vanaf welke firmware heb je de beschikking over 3rd Denon Link?
- hoe kan ik checken welke firmware er nu in zit?
- als ik firmware upgrade ben ik dan mijn regio vrij kwijt? Aangezien deze DVD speler regio vrij is gemaakt bij de zaak waar ik hem heb aangeschaft.

Ik maak me trouwens geen zorgen over die 3rd Denon Link als ik nu ook SACD's kan afspelen. Ik heb namelijk de DVD3910 samen met de AVR3806 in een stereo opstelling (2 speakers dus ;)) Ik heb een Siltech MXT New York interconnect kabel tussen de 2 componenten, dit is een analoge interlink. De DenonLink heb ik niet aangesloten omdat ik toch maar 2 speakers heb en niet gebruik maak van meer dan 2 kanalen. Kan je hiermee SACD afspelen? Ik krijg namelijk een beetje de indruk dat je er perse DenonLink of een andere digitale verbinding voor zou moeten gebruiken als ik de handleidingen doorneem. Als dit niet zo is, dan is het gewoon een kwestie van SACD'tje erin doen en luisteren.

Peter Porrio
14-12-2005, 11:34
Hoe het precies met de firmware updates zit weet ik niet. Ik bedoel hiermee dat ik niet weet welke firmwareversie je moet hebben om de Denonlink 3rd generation te activeren.

Of je je regiohack kwijt bent hangt af van hoe dit is gedaan. Is er een nieuwe firmware opgezet die de speler regiovrij heeft gemaakt, dan wordt deze bij een nieuwe firmware overschreven. Tenzij deze nieuwe firmware ook een regiovrij optie heeft, is je speler dan dus niet meer regiovrij. Voor de goede orde: ik ga er hier dus vanuit dat je speler via een firmwareupdate regiovrij is gemaakt. Is dit op een andere manier gebeurd (chip) blijft je regiovrij optie waarschijnlijk intact.

Maar je kunt via de analoge uitgang van je SACD speler gewoon SACD beluisteren. Sluit de 2 kabeltjes aan op de Ext. in aansluiting van je reciever en je kunt SACD in stereo beluisteren.

rjateun
14-12-2005, 15:59
Ik heb onlangs een Denon DVD3910 aangeschaft. In de handleiding wordt allemaal netjes vermeld hoe je het ding kan instellen voor SACD weergaven mbv. de DenonLink. Nu lees ik echter dat deze speler standaard een 2nd Denon Link heeft en geen 3rd. SACD's zouden pas vanaf de 3rd Denon link kunnen worden doorgegeven. Je kan blijkbaar echter wel de 2nd naar 3rd upgraden mbv nieuwe firmware. Nu zit ik met een paar vraagjes:

- vanaf welke firmware heb je de beschikking over 3rd Denon Link?
- hoe kan ik checken welke firmware er nu in zit?
- als ik firmware upgrade ben ik dan mijn regio vrij kwijt? Aangezien deze DVD speler regio vrij is gemaakt bij de zaak waar ik hem heb aangeschaft.

Ik maak me trouwens geen zorgen over die 3rd Denon Link als ik nu ook SACD's kan afspelen. Ik heb namelijk de DVD3910 samen met de AVR3806 in een stereo opstelling (2 speakers dus ;)) Ik heb een Siltech MXT New York interconnect kabel tussen de 2 componenten, dit is een analoge interlink. De DenonLink heb ik niet aangesloten omdat ik toch maar 2 speakers heb en niet gebruik maak van meer dan 2 kanalen. Kan je hiermee SACD afspelen? Ik krijg namelijk een beetje de indruk dat je er perse DenonLink of een andere digitale verbinding voor zou moeten gebruiken als ik de handleidingen doorneem. Als dit niet zo is, dan is het gewoon een kwestie van SACD'tje erin doen en luisteren.

Vanaf firmware 6609-B is de 3rd Denonlink beschikbaar. Mijn speler heeft deze firmware en is door Denon regiovrij gemaakt (bij aankoop).

Als jouw speler door Denon regiovrij is gemaakt zou ik eens met Denon of de winkel waar je 'm hebt gekocht bellen of ze je de nieuwe regiovrije firmware kunnen leveren om de 3rd Denonlink te ondersteunen.

Wellicht is 'www.stegen.com' ook een optie. Hun kunnen je speler van een regiovrije firmware voorzien en volgens hun site is het de 6609-B.

Hiermee kun je je firmware-versie checken:

1. Power off
2. Hold down the PLAY and OPEN/CLOSE-buttons at the same time
3. Turn on the power and continue holding the buttons for 3 seconds, then let go
4. After 'Loading' shows on the display press 3,2,6,5 (in this order) on the remote and then press the MENU-button

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Gr.,
Richard

Frietbakker
14-12-2005, 21:05
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb me eens wat meer erin verdiept vanavond en ik snap nu hoe het boeltje werkt! Wat er alleen wel toe leidde dat ik niet snapte hoe je dan inhemels naam analoog 5.1 kunt hebben omdat je maar 2kanaals vanuit je speler stuurt... Maar ook dat snap ik nu :) Je leert nog eens wat zo.

Het nut van die DenonLink behalve dan Digitaal Surround snap ik dan even niet zo goed, want Digitaal Surround zou ook via een anadere digitale kabel moeten kunnen toch?

En ik heb firmware ESS 6609-B dus gelukkig is dat allemaal al geregeld!:)

Peter Porrio
15-12-2005, 09:59
Het nut van die DenonLink behalve dan Digitaal Surround snap ik dan even niet zo goed, want Digitaal Surround zou ook via een anadere digitale kabel moeten kunnen toch?


Die DenonLink zorgt ervoor dat je maar 1 kabel tussen je speler en reciever hoeft aan te sluiten. Hierover gaan alle geluidsignalen die je speler produceert, of het nou CD, DVD of SACD is.

Heb je geen DenonLink, dan dien je voor SACD een analoge verbinding te maken. Dat zijn dus 6 kabeltjes (6 kanalen) voor meerkanaals SACD. Dit moet analoog omdat SACD alleen analoog kan worden doorgegeven, tenzij je over een DenonLink beschikt.

Via deze analoge verbinding kun je ook je DVD's beluisteren, in dat geval maak je gebruik van de DD en DTS decoders van je speler.

Wil je de decoders van je reciever gebruiken voor DVD's, dan dien je de speler naast de analoge verbinding nog digitaal (optisch of coax) aan te sluiten op je reciever.

Het scheelt dus een hoop kabels die DenonLink.

Alexander D
15-12-2005, 10:02
Het nut van die DenonLink behalve dan Digitaal Surround snap ik dan even niet zo goed, want Digitaal Surround zou ook via een anadere digitale kabel moeten kunnen toch?


Die DenonLink zorgt ervoor dat je maar 1 kabel tussen je speler en reciever hoeft aan te sluiten. Hierover gaan alle geluidsignalen die je speler produceert, of het nou CD, DVD of SACD is.

Heb je geen DenonLink, dan dien je voor SACD een analoge verbinding te maken. Dat zijn dus 6 kabeltjes (6 kanalen) voor meerkanaals SACD. Dit moet analoog omdat SACD alleen analoog kan worden doorgegeven, tenzij je over een DenonLink beschikt.

Via deze analoge verbinding kun je ook je DVD's beluisteren, in dat geval maak je gebruik van de DD en DTS decoders van je speler.

Wil je de decoders van je reciever gebruiken voor DVD's, dan dien je de speler naast de analoge verbinding nog digitaal (optisch of coax) aan te sluiten op je reciever.

Het scheelt dus een hoop kabels die DenonLink.

Heeft er iemand ervaring met die Denonlink. En dan bedoel ik klankverschil in vergelijking met een analoge aansluiting voor SACD of DVD-audio?

Frietbakker
15-12-2005, 11:38
Dat NOG niet, maar ik zal van het weekend als ik thuis ben de DenonLink een aansluiten, kijken wat het geeft met gewone CD's en dan weet ik het een weekje later het hoe en wat over SACD, eerst langs de winkel he ;)

Frietbakker
29-12-2005, 11:19
Nou ik heb de denon link aangesloten en ingesteld gekregen.... nou ja half dan.... but do read on!

Met SACD's kan is het geluid over de Denon Link krijgen en over de analoge Interlink. Zo op het eerste geluid zit er niet heel veel verschil in, ik zal nog eens echt een avondje actief moeten luisteren. Maar een wereld van verschil zal het dus haast wel niet zijn. Ik heb trouwens een Siltech MXT New York interlink, een vrij goeie kabel dus, en als dan de Denon Link van dezelfde kwaliteit geluid produceert zegt dat dan weer wel wat.

De analoge interlink zit op de CD-bron, de Denon Link zit op de DVD-bron. Ik krijg het namelijk maar niet voorelkaar om van op de DVD-bron de Denon Link uit te schakelen zodat ie de analoge interlink pakt. Ik kan in de handleiding ook niet ergens vinden dat dit uberhaupt kan. Wel heb ik ingesteld dat als er geen digitale geleuidsbron is dat de Denon Link moet overschakelen naar de analoge uitgang moet pakken om het geluid weer te geven. Maar dat doet ie niet dus, er komt gewoon geen geluid uit. Ook raar is dat ik geen gewone CD's over de Denon Link kan spelen, nada sound. Ook met DVD's krijg ik geen geluid... hoe raar is dat? :?

Als ik trouwens de surround mode (de direct mode) uit zet op de versterker en overschakel naar stereo dan blijft ie switchen tussen analoog en denon link, blijkbaar weet ie niet welke van de 2 hij moet kiezen dan.