PDA

Bekijk de volledige versie : Rare vraag: Pioneer DV-2850 en het letterbox-formaat



Blackthorne
20-12-2005, 10:50
Ik heb voor iemand anders een Pioneer DV-2850 DVD-speler gekocht en geïnstalleerd. Geen probleem, het ding werkt op het eerste zicht prima. Alleen komen alle films bijna schermvullend op de TV (een 4:3 Philips - aangesloten via scartkabel). Of ik op de DVD-speler nu 4-3 letterbox, 4:3 pan&scan of 16:9 instel, het maakt niks uit. Toch zijn er afhankelijk van het DVD-schijfje hele kleine zwarte banden te zien onderaan en bovenaan het scherm. En de breedte van die banden varieert ook nog eens afhankelijk van de film. Ik heb overigens getest met widescreen-films, zo slim ben ik nog net.

Kan er iemand me zeggen wat ik zou kunnen doen om die films alsnog in widescreen te krijgen? Kan de DVD-speler kapot zijn?

Peter Porrio
20-12-2005, 14:19
Als je een 4:3 TV gebruikt dien je de DVD speler in te stellen op 4:3 Letterbox. Dan worden 4:3 films in volledig beeld getoond (logisch) en widescreen met (ja helaas) zwarte balken, maar wel met het hele filmbeeld. Trouwens op een breedbeeld TV heb je bij films met een verhouding van 2.35:1 ook zwarte balken, hetzij wat kleiner. Maar je hebt wel het hele filmbeeld en daar gaat het om.

Als jouw TV ook een 16:9 stand heeft, zou je kunnen proberen om de DVD speler ook op 16:9 te zetten. In dat geval heb je wel profijt bij anamorfe DVD's.

Blackthorne
21-12-2005, 06:29
Dank, maar de theorie ken ik wel. Mijn probleem is dus dat hoewel ik de DVD-speler op 4:3 letterbox zet, er geen letterbox verschijnt. Alle films verschijnen in "pan en scan", wat ik ook instel. Ik weet dat het raar is, maar beter kan ik het ook niet uitleggen. :roll:

Moet mij weer overkomen. Goed, laat maar, ik ga er wel es mee terug naar de winkel.

Peter Porrio
21-12-2005, 07:19
mmm...misschien moet je nog even kijken naar de instellingen van je TV. Je kunt ook nog even kijken of een andere scartingang verschil maakt.