PDA

Bekijk de volledige versie : Stereo weergave



Wimpie44
22-12-2005, 18:25
Ik heb een HT 7.1 systeem, wat ik gebruik als 5.1. Dus twee versterkers worden er niet gebruikt. Als ik stereo afspeel heb ik met KEFF speakers geen problemen. Uit de front L/R komt stereo en de SW (sub-woofer) 15-120 Hz komt geluid uit, echter de uit de SB L/R (speakers achter) en de center speaker (CS) daar komt geen geluid uit.

Is het zo in te stellen dat als er een radio of tv uitzending is dat het stereo geluid dat uit de front L/R ook uit de back L/R komt (die doen het nu niet)?
Uit de CS mag wat mij betreft ook geluid komen.

Alexander D
22-12-2005, 18:31
Ik heb een HT 7.1 systeem, wat ik gebruik als 5.1. Dus twee versterkers worden er niet gebruikt. Als ik stereo afspeel heb ik met KEFF speakers geen problemen. Uit de front L/R komt stereo en de SW (sub-woofer) 15-120 Hz komt geluid uit, echter de uit de SB L/R (speakers achter) en de center speaker (CS) daar komt geen geluid uit.

Is het zo in te stellen dat als er een radio of tv uitzending is dat het stereo geluid dat uit de front L/R ook uit de back L/R komt (die doen het nu niet)?
Uit de CS mag wat mij betreft ook geluid komen.

Dat is meestal geen probleem. Vaak heb je een optie: All channel stereo of iets vergelijkbaars.

En welkom op het forum natuurlijk. :wink:

Rob Eric Blank
22-12-2005, 18:49
idd 5 channel stereo heb je op veel receivers zitten. ook heb je tegenwoordig DTS NEO, die maakt een surround formaat van het stereo signaal. Of het geluid met deze ingrepen beter wordt, dat is de vraag. Ik ben van mening dat je stereo via 2 speakers moet horen en surround formaat (DTS en DD) via 5 speakers.

ps. Van het weekend had ik een feestje en gebruikte ik mn surrounds ook voor stereo weergave en heb ik met mn speakers gesleept (dan is het dus wel handig om overal geluid te krijgen).

Wimpie44
23-12-2005, 12:35
Ik heb met verschillende afspeelformaten geexperimenteerd. Stereo uit 2 speakers en de sub-woofer voor stereo klinkt het best. Als de andere speakers allemaal of in een andere configuratie door de keuze van andere weergave formaten wordt gebruikt, wordt de kwaliteit van de weergave iets slechter.

Rob Eric Blank
23-12-2005, 16:42
Idd, stereo is het mooist door 2 speakers. Het gaat erom wat JIJ het mooist vind natuurlijk.

Edgar Smit
23-12-2005, 22:54
Ik heb met verschillende afspeelformaten geexperimenteerd. Stereo uit 2 speakers en de sub-woofer voor stereo klinkt het best. Als de andere speakers allemaal of in een andere configuratie door de keuze van andere weergave formaten wordt gebruikt, wordt de kwaliteit van de weergave iets slechter.Is natuurlijk erg persoonlijk, maar het hangt ook van een aantal factoren af:
- wat voor muziek luister je?
- live registraties kunnen soms met een surround instelling toch mooier klinken.
- heb je wel een rechtstreekse 5-kanaals stereo geprobeerd, die zou als het goed is geen kwaliteitsverlies moeten opleveren omdat fronts en rears dezelfde signalen aangestuurd krijgen.

Sterker nog, in sommige gevallen kan 5 kanaals stereo beter klinken dan gewoon stereo, omdat dan toch de DAC's van het surround gedeelte worden aangesproken, die bij veel receivers vaak beter zijn dan de stereo DAC's. Bij mijn Yammie lijkt 5 kanaals stereo meer details weer te geven dan gewoon stereo.