PDA

Bekijk de volledige versie : DVD-speler aansluiten op receiver; geluid cd doorsluizen



martwout
24-12-2005, 18:48
Even een vraag n.a.v. mijn topic in spelers (de 180 euro-vraag). Die dvdspeler zal o.a gebruikt worden om cd´s te draaien. Een gewone cdspeler is velen malen duurder dan een dvdspeler. Nu wil ik mijn ouders het makkelijk genoeg maken (dus geen tv aan om de cd te horen) en dat het cd-geluid doorgesluisd wordt naar de receiver. Wat voor soort kabel moet er dan tussen de dvdspeler (waar ie dus aan moet voldoen) en de receiver?

De receiver is de Sony STR-DE695. Ik zit nu met het boekje voor mijn neus en kan daaruit halen dat ie de volgende aansluitingen heeft:

-optical (video in, MD/tape in, MD tape out, CD/sacd in)
-coaxiaal (dvd in)
-aux in
-CD/SACD in
-MD/tape (Zowel L als R in en out)
-DVD (Video in, S-video in, audio in L, audio in R)
-Video 2 (Video in, S-video in, audio in L, audio in R)
-Video 1 (video in, video out, s-video in, s-video out, audio out (L en R), audio in (L en R)
-monitor (video out, S-video out)
-Multi CH in (Front (L en R), surround (L en R), Center, subwoofer)
-Component video (DVD in (Y, P.B-Y, P.R-Y), video2 in (Y, P.B-Y, P.R-Y), monitor out (Y, P.B-Y, P.R-Y). Er hoort ipv het puntje tussen P en B een letter te staan, maar dat valt niet op te maken uit het boekje, maar zal wel gesneden koek zijn voor de experts.
-Pre out (surr back, subwoofer)

Voor de zekerheid nog een scan van de pagina uit het boekje:
http://www.xs4all.nl/~martwout/reveiver.jpg

De cd-speler (welke de geest heeft gegeven na 15 jaar gebruik) zit nu op de normale wijze aan de receiver.

Wie heeft er een antwoord?

Nelis
24-12-2005, 20:34
cd speler weghalen, dvd speler neerzetten :wink:

Basso
24-12-2005, 22:13
Analoge kabel zal volstaan. Zijn er in vele soorten en maten

Edgar Smit
24-12-2005, 23:31
Ik neem aan dat je dvd speler middels een coax of optische kabel aan je receiver zit?
Gewoon de betreffende ingang in het setup menu van je receiver instellen op automatisch en als het goed is schakelt hij bij het afspelen van een gewone CD over naar stereo.

martwout
25-12-2005, 08:14
Ik neem aan dat je dvd speler middels een coax of optische kabel aan je receiver zit?
Gewoon de betreffende ingang in het setup menu van je receiver instellen op automatisch en als het goed is schakelt hij bij het afspelen van een gewone CD over naar stereo.

De dvd-speler is er nog niet. Daarvoor gaan we deze week voor op jacht. Maar we wilden even weten wat erop moet zitten qua uitgang en dus wat voor soort kabel. Dan kan je dat meteen meenemen bij de aankoop als de betreffende kabel niet in bezit is. Bedankt voor de tips.

martwout
25-12-2005, 15:03
Nog even een tussendoor vraag. Stel dat je de dvdspeler optisch of coaxiaal aan de receiver hangt, moet je dan perse een dvdspeler met ingebouwde DD of DTS-decoder hebben als de receiver dat al biedt? Ik lees namelijk wisselende antwoorden. De ene zegt van wel, de ander niet.

R Klemkerk
25-12-2005, 15:32
Nee, de dvd speler heeft opzich geen decoder nodig als je hem digitaal doorstuurt naar de receiver. Maar in alle dvd spelers zit tegenwoordig zo'n dergelijke decoder, ook als het er niet bijstaat.

Ultramorada
25-12-2005, 22:40
Ik heb een Sony STR-DE685. Link naar dvd speler is met een coax kabel (kan ook optisch). Als ik er een cd ingooi, dan wordt er standaard 2.1 (dus met sub) afgespeeld. De overgang naar 2 kanaals is makkelijk aan te passen via de ab.

Voor alleen het afspelen van cds is een analoog kabeltje natuurlijk al genoeg.

martwout
26-12-2005, 06:46
Ik heb een Sony STR-DE685. Link naar dvd speler is met een coax kabel (kan ook optisch). Als ik er een cd ingooi, dan wordt er standaard 2.1 (dus met sub) afgespeeld. De overgang naar 2 kanaals is makkelijk aan te passen via de ab.

Merk je een verschil in kwaliteit van het geluid tussen via de coax/optische kabel en via een analoge kabel? Dan weet ik of ik de dvd-speler meteen toekomstproof kan maken door het alvast optisch aan te sluiten of het gewoon analoog laten.

Mr_Parker
26-12-2005, 09:42
Ik heb een Sony STR-DE685. Link naar dvd speler is met een coax kabel (kan ook optisch). Als ik er een cd ingooi, dan wordt er standaard 2.1 (dus met sub) afgespeeld. De overgang naar 2 kanaals is makkelijk aan te passen via de ab.

Merk je een verschil in kwaliteit van het geluid tussen via de coax/optische kabel en via een analoge kabel? Dan weet ik of ik de dvd-speler meteen toekomstproof kan maken door het alvast optisch aan te sluiten of het gewoon analoog laten.

De meeste vragen die je stelt zijn al meermaals op het forum beantwoord in andere topics, maar soms is het gewoon lastig om ze overal tussen uit te halen.

Ik probeer dan ook even een korte samenvatting te geven:
(bij gebruik van dvd speler en reciever)
- Om van DD en DTS geluid bij films te kunnen genieten is het nodig om je dvd-speler digitaal (optisch of coaxiaal, maak in weze niet uit) aan te sluiten.
- Om van een normale audio cd te kunnen genieten kan je zowel van de digitale aansluiten (optisch of coaxiaal) als van de analoge (rood/wit "tulp") gebruik maken.
- Sommige dvd spelers kunnen ook zogenaamde Super Audio CD's (SACD) afspelen, dit zijn cd's die 5.1 geluid (kunnen) bevatten. Inverband met afspraken etc dient de dvd-speler hiervoor analoog aangesloten te zijn, dit geluid wordt niet digitaal naar buiten gevoerd door de dvd-speler.

Dan even kort over de verschillen:
-Optisch of Coax?
Optisch heeft het voordeel tov Coax dat het veel minder (niet) beinvloed wordt door interferentie.
Nadeel van optisch is dat het signaal vaker omgezet dient te worden.
Vanaf de disc wordt een electrisch pulsje gemaakt door de betreffende chip, dan wordt dit omgezet naar een optisch signaal dat door de kabel gaat. Je reciever maakt hier weer een electrisch pulsje van dat weer door gaat naar je speakers. Deze extra omschakeling van en naar licht signaal kan je geluid beinvloeden in klank. Doorgaans raden de meeste duurdere merken aan om bij korte kabel lengte coax te gebruiken (tot +/- 3m) daar boven optisch. Maar hier verschillen de opvattingen over.

- Digitaal of analoog?
Voor dvd en voor SACD ligt de keuze nagenoeg vast.
De meeste dvd spelers hebben geen decoder voor DTS, ze kunnen het alleen maar door sturen naar de reciever, hebben ze wel een decoder hiervoor is die vaak van "lagere" kwaliteit dan die van de reciever en is het daarom beter om een digitale kabel naar je reciever te trekken dan 6 analoge.
Zoals gezegt dien je (tot een aantal van 6) analoge kabels van je dvd speler naar je reciever te leggen voor SACD, anders hoor je niets.

Voor de cd speler is het echter anders. De meningen van zowel fabrikanten als forum leden verschilt hierover, ik probeer echter alleen de objetieve info te verschaffen.

Het geluid van normale cd's kan zowel door je dvd speler als door je versterker ontcijfert worden.
Nu is een dvd speler geen cd speler, en zoals je zelf al aangaf zijn echte cd spelers prijzig (tov basis dvd spelers in iedergeval). Het grote verschil zit niet in de mogelijkheden maar in de chips die het geluid ontcijferen en dan via een analoge kabel (rood/wit) naar een versterker stuurt.
Maar een 5.1 / 7.1 reciever is ook geen stereo reciever, hier tref je het zelfde aan als bij de cd / dvd speler.
Nu is het afhankelijk van je dvd-speler reciever combinatie wat voor jou / je ouders het mooiste geluids resultaat levert. Het geluid door je reciever laten ontcijferen en analoog door sturen naar de reciever die dan alleen als versterker optreed of je dvd speler het geluid digitaal laten door sturen naar je reciever die het dan ontrafelt.

In jou geval zou je het gewoon kunnen beluisteren en zelf kunnen oordelen. Voor dvd's zul je een digitale kabel nodig hebben, persoonlijk zou ik kiezen voor coax (maar dit is persoonlijk!). Omdat je die kabel toch nodig hebt kun je zo het geluid van cd's ook beluisteren. Omdat de vorig speler een cd speler was, en die analoog aangelsoten was neem ik aan dat je die kabels nog hebt, en die kun je dus erbij aansluiten om ook het geluid op die manier te kunnen beordelen, de keus is daarna simpel. De analoge kabel erbij laten in de reciever voor cd's of weer weg halen omdat het via de digitale kabel naar jullie oordeel mooier is.

Als extra opmerking wil ik er wel nog bij zeggen dat er kwaliteits verschil is in kabels!
(Hoewel hier de meningen over verschillen hier op het forum)
Analoge kabel A hoeft niet hetzelfde geluid te leveren als kabel B.

Ik hoop dat je vragen hiermee duidelijk beantwoord zijn, en dat je ook begrijpt waarom je beter voor kabel type x of y moet kiezen in jou geval.

Alexander D
26-12-2005, 09:45
Duidelijke samenvatting Mr. Parker. (y)

martwout
27-12-2005, 10:05
Mr_Parker, bedankt voor het uitgebreide verhaal!!