PDA

Bekijk de volledige versie : PCM over analoog



Hotsparky
28-12-2005, 19:51
Ik heb net mijn dvd speler ook analoog aangesloten. Klopt het dat je dan geen PCM signalen kunt ontvangen? ALs ik hem via de digitale kabel laat lopen heb ik wel een PCM signaal en als ik hem over de analoge kabel laat lopen heb ik dat niet.

scorpion69
29-12-2005, 21:03
Ik heb net mijn dvd speler ook analoog aangesloten. Klopt het dat je dan geen PCM signalen kunt ontvangen? ALs ik hem via de digitale kabel laat lopen heb ik wel een PCM signaal en als ik hem over de analoge kabel laat lopen heb ik dat niet.

Volgens mij kan PCM wel over analoog hoor. Een PCM signaal is gewoon ongecomprimeerd, daardoor hoeft er voor zover ik weet geen signaal gedecodeerd te worden en kan het gewoon over de analoge kabel.

Someone correct me if I'm wrong?

Hotsparky
29-12-2005, 21:27
Aha maar hoe kan het dan dat ik geen pcm signaal door krijg op mijn reciever?

Hotsparky
01-01-2006, 19:38
Is er iemand die PCM signalen ontvangt over de analoge ingang?

peterrr
01-01-2006, 21:42
Hallo,

PCM staat voor "Pulse code modulation" en is in wezen een digitaal signaal.
Dus eenen en nullen.(voor stereo geen dolby 2.0!)
het is geen Analoog signaal.
Het kan echter wel voorkomen dat een DVD/CD speler het gelijktijdig intern omzet met analoog signaal zodat er op twee uitgangen signaal staat.
Dus als je alleen de digitale uitgang gebruikt optisch/coaxiaal dan heb PCM
naar je receiver.
Die receiver zet dat dan om (al dan niet met smaakje dolby/matrix enz.) naar een analoog signaal naar je speakers.
Anders heb je het al van pcm omgezette signaal analoog uit je dvd/cd speler komen naar uit de analoge stereo ingang van je receiver.

met vriendelijke groet,
peterr

Hotsparky
04-01-2006, 10:37
Ik stel deze vraag omdat ik sinds een par dagen een losse cd speler heb staan. Ik kom er alleen niet helemaal uit of ik deze nu betere analoog of digitaal aan moet sluiten.

Er zitten analoge tulpaansluitingen op en een optische uitgang.

peterrr
04-01-2006, 19:30
hallo,

Normaal gesproken zal het niet zoveel uitmaken.
Als de receiver/versterker ook een optische ingang heeft.
En een stuk nieuwer is dan de cd speler word de pcm daar waarschijnlijk,
het beste omgezet.
maar even luisteren wat het mooiste klingt zou ik zeggen.
En laat de term pcm ( de digitale omzetting van een analoog stereo signaal)
maar voor wat het is !
Je oren beslissen...

mvgrt peterr

Hotsparky
04-01-2006, 19:31
De cd-speler en de reciever zijn ongeveer ene oud. Er zit maar iets van 4 maanden tusen en allebei van Yamaha.

peterrr
04-01-2006, 19:43
Dan zou ik optisch maar eerst proberen.

Teminste als je zo`n kabel heb. (niet knikken).

Ze zijn voor zo`n E 15 al te krijgen bij handyman.
groet peterr

Hotsparky
04-01-2006, 20:22
Jah ik heb er een Profigold kabel tussen. Dit bevalt me wel, ik ga van de week nog wel even kijken of analoog toch beter klinkt.