PDA

Bekijk de volledige versie : keuze formaat projectiescherm



fasteddie
31-12-2005, 09:59
Beste allemaal,
Ik heb een (luxe) probleem:
Mijn projector hangt reeds op een vaste plaats aan de muur, maar nu nog het scherm. Op zich geen probleem echter ik kan maar op een oppervlak projecteren van maximaal 180 cm breed.
De projector (hitachi pjtx 100) kent meerdere aspects.

Welke aspect moet ik nou aanhouden om op basis daarvan een scherm te kopen.
Ik dacht zelf aan projecta procinema met high contrast met de een doekmaat van 162 of 182 cm (2 cm is nog te overzien).
Echter gezien de diverse aspects kan ik ook voor andere maatvoeringen kiezen.

Wie helpt mij uit de brand?

Alvast Bedankt

Groet
Edwin

Rob Technoid
01-01-2006, 12:01
Ik zou geen doek kopen die je niet helemaal kan vullen, zou me helemaal doodirriteren aan de niet beeldgevulde randen.

Je Hitachi is een native w-xga projector, dus de aanbevolen aspect ratio is een 16:9 scherm, bijvoorbeeld de 102x180, die heeft een zichtbreedte van 168 cm. Bepalend voor de grootte is ook de afstand waarop je wil gaan zitten...

A3aan
02-01-2006, 13:11
Tsja, meerdere aspect-ratio's, ... maar HOE doet hij dat??

Kijk naar de resolutie die hij daar biedt.

Bij mijn projector levert hij in elke aspect-ratio dezelfde breedte, dus maakt dat weer niet uit.
Finetunen (om goed binnen het scherm te blijven) doe je/ik met de zoomlens (éénmalig).

Overwegingen:
* je kijkafstand (te groot of te klein is vooral een kwestie van kijkhoek)
* je lichtopbrengst (hoe groter je projecteert hoe minder lichtopbrengst; bij een halvering van je afstand heb je een verviervoudiging van je lichtopbrengst!!)
* de aspectratio van eventuele andere beeldbrengers (ik heb mijn projector afgesteld als mijn TV, zodat ik de dvd-speler niet hoef te schakelen, ben qua projector/tv geeeen breedbeeldfan (kijk maar naar de resolutie) en heb beiden dus op 4:3, bijkomend voordeel is dat de subtitles lekker (meestal) buiten het breedbeeldbeeld vallen)

PM
16-03-2006, 16:46
-beetje oud onderwerp maar oké-
Probeer eerst eens welke grootte je het beste bevalt, gewoon op je muur... Dat is wat ik heb gedaan... mijn beeld steeds groter gemaakt totdat ik echt met mijn nek moest (dat gevoel had ik) gaan draaien om alles nog te kunnen zien... Nu heb ik een scherm van 2 meter breed met 3,5 meter kijkafstand... nog steeds tevreden over (2,5 jaar alweer). Mijn eerste scherm was 1,6 meter, daat zat ik wat dichter bij en ik kon niet groter hangen :D