PDA

Bekijk de volledige versie : Probleem met Marantz SR5000 AV-receiver



rikkieb
02-01-2006, 19:10
:?:

Het komt steeds vaker voor dat mijn SR5000 gewoon uitvalt en na enige seconden weer aanspringt bij het spelen van DVD's, radio of CD's. Vervolgens zijn alle settings gewist en alle radiokanalen gewist (alsof een of andere beveiliging wordt geactiveerd). Ik heb mijn versterker al 2 keer voor reparatie weggebracht, maar ze kunnen niets vinden. De versterker heeft 2 weken aan een stuk gespeeld met 2 hoofdluidsprekers en een centrum luidspreker (bij de reparateur).
Ik gebruik hoofdluidsprekers, surround luidsprekers, center en sub.
Kan het zo zijn dat een luidspreker met een groot vermogen zoveel vraagt van een versterker dat ie uitvalt? Immers de sr5000 is 'slechts' 5x 70 Watt. Ik heb dit probleem nooit gehad en nu sinds een aantal weken.
Iemand suggesties?

Alvast bedankt

Rik

Alexander D
03-01-2006, 08:18
:?:

Het komt steeds vaker voor dat mijn SR5000 gewoon uitvalt en na enige seconden weer aanspringt bij het spelen van DVD's, radio of CD's. Vervolgens zijn alle settings gewist en alle radiokanalen gewist (alsof een of andere beveiliging wordt geactiveerd). Ik heb mijn versterker al 2 keer voor reparatie weggebracht, maar ze kunnen niets vinden. De versterker heeft 2 weken aan een stuk gespeeld met 2 hoofdluidsprekers en een centrum luidspreker (bij de reparateur).
Ik gebruik hoofdluidsprekers, surround luidsprekers, center en sub.
Kan het zo zijn dat een luidspreker met een groot vermogen zoveel vraagt van een versterker dat ie uitvalt? Immers de sr5000 is 'slechts' 5x 70 Watt. Ik heb dit probleem nooit gehad en nu sinds een aantal weken.
Iemand suggesties?

Alvast bedankt

Rik

Het lijkt me niet dat dat iets met de beveiliging te maken heeft. Als de receiver in de protect zou gaan, ben je namelijk niet je instellingen kwijt.

Doet de receiver dit bij alle volumes of alleen als de volumeknop behoorlijk open staat?

A3aan
03-01-2006, 12:10
Doet de receiver dit bij alle volumes of alleen als de volumeknop behoorlijk open staat?Good question!

Kan namelijk wezen dat de voeding zich overbelast vindt bij hoge vermogens.
Sowieso klinkt dit mij groter verkeerd dan de beveiliging, net als A. Duijmelinck al zegt.

Kan het zo zijn dat een luidspreker met een groot vermogen zoveel vraagt van een versterker dat ie uitvalt? Immers de sr5000 is 'slechts' 5x 70 Watt. Ik heb dit probleem nooit gehad en nu sinds een aantal weken.
Nee, dat lijkt me niet. Een versterker geeft maximaal X vermogen af en daar zou hij tegen moeten kunnen. 'Zware speakers' maakt niet uit, al zal de ene speaker voor het zelfde geluidsvolume misschien meer vermogen nodig hebben, ... maar X vermogen is gewoon het maximum en dat verander je niet door andere boxen te monteren.

Om verder te zoeken de volgende opties:
* test bij hogere volumes (tenslotte kan dat zowel voor transistors als voor voeding etc wél uitmaken) vergeleken met lagere volumes.
* test (thuis) met de surrounds uitgeschakeld (dat is tenslotte een verschil tussen de testopstelling en jouw opstelling)
* idem qua sub (verwacht niet dat dat uitmaakt, maar je weet het niet)
* check je aarding (aardedraden van sub, receiver en dvd-speler (en andere op receiver aangesloten zaken)).
* check andere apparaten op vreemd gedrag
* check je 220V :!: Ik verdenk namelijk je stroom het meest (just a hunch), dat die bijvoorbeeld piekjes of dalen vertoont, bijvoorbeeld als je koelkast aan- of uitschakelt. Probeer een andere groep, of nog beter (maar veel meer werk) sleep je complete installatie naar een andere meterkast o.i.d. ...
* check verder, zodat je kunt elimineren. Bijvoorbeeld: is het gekke gedrag er ook als je een andere CD-speler gebruikt (dus andere aparaten loskoppelen)? Wat als je de antennekabel loskoppelt etc. Ik doe dit soort testen het liefst te beginnen bij nul: alleen receiver op koptelefoon, dan eerste paar boxen, dan ... etc.
* :idea: tip: electronica (transistoren, chips etc) willen zich wel anders gedragen als ze warm worden.

maar vooral: Veel succes in het vinden en tackelen van dit vervelende probleem !!

rikkieb
06-01-2006, 08:10
Bedankt voor de tips!
Ik heb ALLES losgekoppeld behalve de antenne (om de zenders vast te leggen). Vervolgens ook de antenne losgekoppeld, zodat alleen de voeding aangesloten is. De voeding heb ik ook al op een andere groep getest. De versterker blijft uitvallen, springt weer aan, valt weer uit.
Het is een erg vreemd probleem, maar blijkbaar zit er toch iets intern niet goed. :cry:

Wat nu gedaan? Weet iemand een goede reparateur van Marantz in de buurt van Maastricht?

Rik

A3aan
09-01-2006, 14:18
Ok, dus bij jou thuis doet 'ie net zo stom :evil: als er niets op is aangesloten. Duidelijk.
Dan lijkt het me een kleine moeite het ding 'onder je arm te nemen' en bij vrienden, familie of kennissen hetzelfde te testen.
Is het probleem er nog => het ligt aan de receiver => zoek een goede reparateur
Is het probleem daar NIET => het ligt mogelijk aan je 220V => Probeer eens een beveiligd stopcontact/verlengsnoer

Opvallend is namelijk dat het probleem niet geconstateerd is bij je vorige bezoeken bij een reparateur

TheLord
30-05-2009, 10:51
Ok, dus bij jou thuis doet 'ie net zo stom :evil: als er niets op is aangesloten. Duidelijk.
Dan lijkt het me een kleine moeite het ding 'onder je arm te nemen' en bij vrienden, familie of kennissen hetzelfde te testen.
Is het probleem er nog => het ligt aan de receiver => zoek een goede reparateur
Is het probleem daar NIET => het ligt mogelijk aan je 220V => Probeer eens een beveiligd stopcontact/verlengsnoer

Opvallend is namelijk dat het probleem niet geconstateerd is bij je vorige bezoeken bij een reparateur


Hoi,

Ik wil net de versterker aanzetten en krijg precies hetzelfde probleem. Valt uit, gaat weer aan, enz... Ik ben ook de instellingen kwijt, alle radiozenders, ga zo maar door.
Als er iemand iets weet.............heel graag.

TheLord

Gerco Stuivenberg
31-05-2009, 13:00
Volgens mij is het probleem een combinatie van hardware en software. In software wordt vaak een mogelijkheid ingvoerd om het toestel te resetten door een bepaalde handeling te verrichten. Dit kan mogelijk door een defekt automatisch gebeuren, waardoor alle instellingen verloren gaan. Het defekt kan veroorzaakt zijn door de voeding omdat deze niet meer voldoende stabiel is of een verkeerde spanning afgeeft of door een lege geheugenbatterij of defekte condensator die er voor moet zorgen dat de receiver de instellingen bewaart.

In de gebruiksaanwijzing staat als het goed is beschreven hoe dit geheugen gevoed wordt.

Factoren die voor een defekt kunnen zorgen zijn:

Toestellen vaak van het lichtnet ontkoppelen.
Te hoge, te lage of instabiele netspanning.
Toestel vaak aan/uit schakelen.
Te hoge, te lage of instabiele voedingsspanning.
Overbelasting van de eindtrappen.
Geen voldoende ventilatie.
Te hoge omgevingstemperatuur.
Vuil en stof in het toestel.Het kan ook een combinatie van factoren zijn die gezamelijk boven het normale niveau komen.

Is het een toestel met of zonder randaarde?

Veel toestellen die met de aarde verbonden zijn gevoeliger voor blikseminslag omdat de overgangsweerstand tussen de fase en de aarde dan lager is. Veel toestellen met een buitenkant van metaal hebben daarom vaak geen randaarde meer en zijn in plaats daarvan voldoende geisoleerd om veilig gebruikt te kunnen worden.

Edgar Smit
31-05-2009, 14:48
wat ook nog zou kunnen is dat je speakerkabels achterin te bloot liggen en contact maken. Dan ontstaat er ook een soort kortsluiting maar dan zou het apparaat in theorie in een protect mode moeten gaan en je instellingen zouden moeten blijven bestaan. Als er echter in het apparaat een fuitje zit (softwarematig) kan het wel zo zijn dat je alles kwijt bent. Check dus het volgende:
-alle luidsprekerkabels dusdanig dat ze ondelring geen contact kunnen maken
-hoeveel andere apparatuur heb je op 1 groep aangesloten (als je halve huishouden op 1 groep zit kan dat ook fout gaan).
-kan het apparaat voldoende zijn warmte kwijt of staat hij afgesloten in een kast?
-staat hij op een enorm stoffige plek of een plek waar hij stof aanzuigt?