PDA

Bekijk de volledige versie : Aspect ratio DVD vs TV



wulmol
05-01-2006, 10:05
Hallo,
Sinds een maand eigenaar van een Sony HDD-DVD recorder en een Canon MV800 camcorder. Ik bezit een 4:3-tv.
Met het oog op de toekomst, waarin wide-screen-16:9-tv's (lcd of plasma) algemeen gangbaar zullen worden heb ik volgende vraag.
Mijn camcorder kan 16:9 opnemen. Dergelijke film kan ik op de HDD van de Sony opnemen/copiëren in 16:9 of 4:3. Dit kan ik copiëren op DVD+R(W) schijf, maar dat zal altijd 4:3 zijn volgens de handleiding (wordt het 16:9 beeld zal vertikaal uitgerokken (is dit 'anamorf' ?) of worden er boven en onder zwarte banden toegevoegd ?).

Afspelen vanaf HDD:
Op mijn huidige 4:3 TV wordt dit 16:9 beeld in de hoogte uitgerokken (geen zwarte balken), maar ik kan dit perfect opvangen met de toets P.F (picture format) op de afstandbediening van de TV.

Stel, ik koop 16:9 TV : herkent dergelijke TV dat het toch eigenlijk een 16:9-film is en wordt heel het beeld gevuld zonder zwarte banden (zoals het zou moeten zijn) of krijg ik een 4:3 beeld (dus links en rechts zwarte band), met 1. in de hoogte uitgerokken beeld of 2. in dit 4:3 beeld ook zwarte banden boven en onder (dus zowel links en rechts als boven en onder zwarte balken, dus veel beeldverlies) .
Hebben 16:9-tv's ook de mogelijkheid de beelden aan te passen met een toest op de afstandsbediening.
Ik wil eigelijk zekerheid dat ik video in 16:9 opgenomen op de camcorder en dit bewaar op DVD+R(W), ik later een maximaal opgevuld beeld zonder vervormingen op een 16:9-TV.

Dank voor enige reactie !