PDA

Bekijk de volledige versie : goeie dvd speler met hd aansluiting (via multimedia comp.)?



tod
05-01-2006, 15:15
ik wil graag een dvd speler kopen met hdmi, die in de toekomst op een hd beamer moet worden aangesloten.
ik krijg van de week een multimedia computer, maar een dvd afspelen via de dvd speler van dit apparaat zal niet de allermooiste beelden geven, of valt dat wel mee?
ik las ergens dat een hd dvd speler veel mooier beeld geeft, is dit nou echt waar?
met de mulimedia comp. kan ik ook op de harde schijf afspelen/opnemen, en branden, dus eigenlijk heb ik geen apparte dvd speler nodig.
wie heeft er uberhaupt ervaring met opnemen/afspelen via een multimedia computer? het is voor mij nieuw, maar lijkt me wel te gek, alles met 1 afstand bediening etc.
of moet ik een speciale dvd unit in de computer laten bouwen?

Bartjess
05-01-2006, 15:35
Ehm... de kwaliteit van een dvd afspelen via dvd speler in de computer hangt natuurlijk af van de decoder kwaliteit (op het moment is ATIs avivo het beste), en de kwaliteit van je beeldscherm natuurlijk... (en dan vergeten we het geluid ff helemaal). Maar dvd op de pc is zeker niet per definitie slechter!

Een hd dvd speler is nog niet te koop en hd-dvds (of blu rays) ook nog niet, maar op papier zullen deze high definition dvd spelers en media mooier beeld afleveren dan een normale dvd speler. Wel moet je dan natuurlijk ook een betere projector/scherm/televisie er bij hebben, anders heb je nog weinig voordeel.

Je zegt dat je met de multimedia comp op harde schijf kan opnemen en branden enzo, maar volgens mij heb je niet in de gaten dat je dat met een gewone dvd speler juist NIET kan? Met een standalone dvd speler kan je alleen afspelen en that's it... met een standalone dvd recorder kan je wel weer opnemen op een harde schijf of dvd.

Als je tv-materiaal op de computer wilt opnemen is dat zeker mogelijk, maar ga er maar niet van uit dat het zo simpel en makkelijk werkt als 1 knopje op het toetsenbord zoals dat met een dvd recorder kan. Er is toch zeker wat kennis van zaken en moeite voor nodig om het allemaal goed te krijgen...

En een afstandbediening voor de pc is ook mogelijk, maar om daarmee 'alles' te bedienen, dvd afspelen, opnemen, branden, dat kan je wel vergeten... dvd afspelen op zen hoogste na een hele zooi dingetjes instellen.

Hoop dat ik zo een beetje antwoord heb gegeven, want je vraagstelling is niet heel erg duidelijk en volgens mij (met alle respect) snap je er zelf weinig van ;)

Groetjes,
Bart

EDIT: je zou ook een windows media center HTPC kunnen bouwen natuurlijk, dan gaat het allemaal wat makkelijker maar ik denk niet dat je zoiets bedoeld.

Richard B.
05-01-2006, 20:32
Ik heb een Philips DVP 5900 die een HDMI-aansluiting heeft (die ik ook gebruik) en daar ben ik erg tevreden over. Hij is simpel in het gebruik, geeft prima beeld en geluid en is redelijk goedkoop (ik betaalde er bij MM 150 euro voor maar hij moet zelfs voor minder te krijgen zijn).

R Klemkerk
05-01-2006, 20:38
Kijk eens op het HTforum.nl en zoek eens op Snazio.

Dat is de ultieme high definition (met hdmi) speler.

Bartjess
05-01-2006, 21:08
Die snazio heb je ook niet heel veel aan zo te zien, is meer een extensie voor je computer om zo (hd) spul van je computer op tv te laten zien... echte hd-dvd / blu-ray spelers beginnen nu pas een beetje langzaam uit te komen (kan in NL nog wel even wachten denk ik)

Maar goed, ik weet niet wat tod graag wil doen eigenlijk, en of ie der misschien wat aan heeft..

R Klemkerk
05-01-2006, 22:48
Die snazio heb je ook niet heel veel aan zo te zien, is meer een extensie voor je computer om zo (hd) spul van je computer op tv te laten zien... echte hd-dvd / blu-ray spelers beginnen nu pas een beetje langzaam uit te komen (kan in NL nog wel even wachten denk ik)

Maar goed, ik weet niet wat tod graag wil doen eigenlijk, en of ie der misschien wat aan heeft..

als je de snazio al niet interessant vind, hoef je niet verder te kijken. Dan moet je wachten totdat de hd-dvd en blu-ray spelers er zijn.

tod
05-01-2006, 22:53
bedankt jongens!!
ik ben weer wat verder, laat wel horen wat het word.

Mr_Parker
06-01-2006, 07:12
Ehm... de kwaliteit van een dvd afspelen via dvd speler in de computer hangt natuurlijk af van de decoder kwaliteit (op het moment is ATIs avivo het beste)...

Ik heb zelf in een "reserve" computer systeem een Sigma Design XCard, opvolger van bij vele bekende Hollywood+ kaart of de Crerative Encore DXr3 kaart.
Dit is een kaart die hardwarematig dvd's (en tegenwoordig ook vele Divx etc) decodereerd. Deze kaart kan het beeld vervolgens zowel naar een tv als naar een computer monitor sturen (altijd fullscreen en of de een of de ander). De beeldkwaliteit van dvd is hoger dan de meeste (instap) dvd spelers. Ook divx en co. filmpjes gaan sterk omhoog in beeld kwaliteit.

Persoonlijk heb ik dit beeld onder meer vergeleken met de resultaten van een Nvidia GeFX 6800 ultra met (en zonder) speciale Nvidia decoder software maar de Xcard kwam toch beter uit de test met voor audio de mogelijkheid tot doorvoeren van AC3 signaal.
Het bijkomende voordeel is dat de XCard je systeem verder ook niet belast tijdens het afspelen van een dvd, je kunt gewoon leuk een speletje spelen zonder ook maar te merken dat je ook nog een film aan het draaien bent.

Om meer on-topic te komen: Een pc met Windows XP Media Centre maakt opzich de meeste dingen eenvoudig te gebruiken.
Echter: Omdat het beeldopbouw voor een computer anders is dan voor tv verlies je wat op beeldkwaliteit. Dit is afhankelijk van onder meer je tv die je wil aansluiten. Of het "windows" beeld is iet zo mooi, of het tv beeld / dvd beeld verliest in kwaliteit.

Bartjess
06-01-2006, 13:13
Ik betwijfel of dat Sigma Design XCard kaartje echt betere kwaliteit oplevert. Je zegt iets over de ac3 doorsturen, maar dat kan praktisch elke player/filter. En Nvidia dvd decoder lag hele tijd vooraan qua kwaliteit, en nu heeft Ati avivio die (ff) ingehaald. En ook betwijfel ik of die kaart betere kwaliteit divx filpmjes aflevert dan ffdshow bijvoorbeeld. Misschien is het in jou geval wel zo, maar ik denk toch echt dat je stukken betere kwaliteit (kunt) behalen met ffdshow voor divx/xvid, en nvidia dvd decoder/ati avivio voor dvd.

Gr's, bart