PDA

Bekijk de volledige versie : twee dvd spelers op tv/versterker



ar156
06-01-2006, 16:10
Hallo allemaal
Ik wil twee dvd spelers op mijn tv aansluiten
Heb ik daar een Yscart kabel voor nodig?
Of wordt de kwaliteit dan slechter?
En geldt hetzelfde voor de surround versterker ?

Johan van den D.
06-01-2006, 16:22
De kwaliteit gaat dan inderdaad achteruit maar waarom zou je twee spelers willen aansluiten ?

ar156
06-01-2006, 16:27
Het is voor een vriend van mij en die vroeg mij te helpen
Ik heb hem nog niet gevraagd waarom.
Maar als je nu een scart-switch gebruikt ,is dat dan beter voor de kwaliteit?

JCL
06-01-2006, 16:32
hoe meer stappen hoe minder de kwaliteit. Door een kwalitatief goed verloopstuk te kopen (wat dat dan ook maar is) kun je het verlies natuurlijk altijd tot een minumun beperken maar uitsluiten kun je het nooit. Mocht je vriend geen super scherpe ogen hebben en niet ieder klein detail zien dan is er natuurlijk altijd wel overheen te komen.

Maar wat j.vandendool al scheef, waarom? We zullen het allemaal horen, of niet :wink:

ar156
06-01-2006, 16:42
Het waarom laat ik nog wel ff weten.
Maar hoe zit het met de audio.
Als dit met een scart is geldt dan hetzelfde of kun je ook een andere aansluiting nemen.
Ik weet van van mijn eigen versterker dat hij een optische ,een scart en nog een aansluiting heeft .
Kun je daar dan twee van gebruiken.?

Mr_Parker
06-01-2006, 17:52
Eerst; welkom op het forum

Dan zeuren:

ik wil... mijn tv..


voor een vriend

Is puur plagen, moet je je niks van aantrekken.

Dan helpen:

De meeste tv's hebben meerdere scart aansluitingen, deze niet? Een switch of splitter kan, maar mooi wordt dit doorgaans niet.

Veel recievers hebben dubbele ingangen, zowel analoog als digitaal bijv. dvd-1 en dvd-2.
Als je naast "waarom" ook kan navragen welk merk en type de dvd-spelers en reciever zijn is het vaak makkelijker passende antwoorden te geven.

ar156
06-01-2006, 18:54
Thanks mr Barker.(just teasing')

Zoals jij zei "Veel recievers hebben dubbele ingangen, zowel analoog als digitaal"
Maar kun je deze beiden naast elkaar gebruiken?[/quote]

Johan van den D.
06-01-2006, 19:04
Ja dat kan.

ar156
06-01-2006, 19:09
Ik neem aan niet zonder kwaliteitsverlies?

Johan van den D.
06-01-2006, 19:21
Ze kunnen beide naast elkaar gebruikt worden zonder kwaliteits verlies.
Zolang je maar geen splitters of iets dergelijks gaat gebruiken.

ar156
06-01-2006, 19:32
Dus voor de tv het liefst twee scarts gebruiken of svhs o.i.d.en voor de receiver hetzelfde.
Als je op de receiver dan twee ingangen gebruikt welke gebruikt hij dan als beide spelers aanstaan?
Kan dit uberhaupt?

EBD043
06-01-2006, 20:11
Als u beide DVD's aansluit op twee verschillende scarten (mijn TV heeft 3 Scart-ingangen = JVC), dan kiest u welke ingang/DVD moet vertoond worden met de afstandsbediening.

Mr_Parker
06-01-2006, 20:27
Ik vermoed dat ar156 op de reciever optisch en coaxial tegelijk wil gebruiken, vermoedelijk werkt dit en zul je beide bronnen door elkaar horen. Wat ik bedoel is dat de meeste recievers meerdere malen optisch in en meerdere coaxiaal in hebben.

In het geval zoals ik bedoel kun je gewoon op de reciever een bron kiezen: bijv. dvd-1 of dvd-2 en dan krijg je alleen de desbetreffende bron te horen.

Bij gebruik van meerdere scart aansluitingen op 1 tv kies je op de tv inderdaad de gewenste bron die je wil zien. (AV1 / AV2 of EXT1 / EXT 2)

Een dergelijke situatie (2 dvd-spelers) kan ik me bijvoorbeeld voorstellen wanneer je 1 dvd-speler hebt van goede kwaliteit en een dvd-recorder (evt. met hd).

Edit: van wege bovenstaande punten is het handig om de merk en type nummers van de dvd-spelers en de tv te weten.

Mr_Parker
06-01-2006, 20:27
welkom EBD043 overigens.

Johan van den D.
06-01-2006, 20:37
In het geval zoals ik bedoel kun je gewoon op de reciever een bron kiezen: bijv. dvd-1 of dvd-2 en dan krijg je alleen de desbetreffende bron te horen..Precies, je kunt aansluiten wat je wilt natuurlijk maar je moet wel een keuze maken door de bron te selecteren.
Niet alles hoef eventueel via scart aangesloten te worden omdat je ook nog alternatieven heb die je kunt gebruiken.

ar156
06-01-2006, 20:41
Mijn receiver heeft in elk geval maar 1 dvd kanaal. ik denk ook dat de aansluitingen achterop de receiver doorgelust zijn en dus beide spelers tegelijk laat horen.
Maar je kunt dus ook 1 dvd speler via stereo op bijvoorbeeld het phono of ext kanaal zetten mocht je 1 dvd speler voor het afspelen gebruiken.
Voor het opnemen op een evt. dvd recorder maakt het volgens mij niet uit op welk kanaal hij zit.
Of zit ik fout.???

Mr_Parker
06-01-2006, 20:47
Een phono ingang heeft een andere versterking, die zou ik dus uitsluitend gebruiken voor een platenspeler. Een evt. andere stereo ingang (bijv CD) kun je inderdaad wel gebruiken. Als het daarbij inderdaad om een dvd-recoder gaat die zou je dan op die stereo ingang kunnen aansluiten (mits je daar alleen opname mee afspeelt). Eigen tv-opnames zullen doorgaans toch alleen stereo geluid hebben en geen DD of DTS.

ar156
06-01-2006, 20:59
Dus als je inderdaad ook surround films van tv willen opnemen heb je wel degelijk een dvd ingang nodig of een Yscart verloop of een scart switch
Is een switch dan beter dan een Y kabel?

Mr_Parker
06-01-2006, 21:04
Naast die aansluiting dient je recoder ook surround op te kunnen nemen.
De hudige recoders kunnen maximaal 2.0 op nemen.

ar156
06-01-2006, 21:10
Wat is 2.0 is dat surround ?

Mr_Parker
06-01-2006, 21:13
Stereo

Johan van den D.
07-01-2006, 09:45
Wat is 2.0 is dat surround ?Het voorste cijfer staat voor het aantal kanalen (speakers) en de achterste na de punt voor in dit geval de subwoofer.
2.0 is dus twee kanalen (speakers) zonder subwoofer en gelijk staat met stereo.
5.1 spreekt voor zich lijkt me dan en dat is min of meer de standaard voor "surround".

ar156
07-01-2006, 10:49
Ik ben inmiddels bij hem geweest en het probleem was dat zijn dvd speler geen gebrande dvd's hapte.
Nu heeft hij er een goedkope dvd speler bijgekocht die dit wel doet.
Als deze alleen stereo afspeelt is geen probleem.
Hij heeft nu: 1 tv met 2 scart ,1 audio
---------------1 video met 2 scart
---------------1 dvd +versterker met 1 scart en 1 audio
---------------1 dvd met 1 scart en 1 audio
De dvd+versterker heeft ook nog een s video aansluiting maar er zit een schakelaar op om te wisselen tussen scart en s video.
Kun je de tweede dvd speler via de tweede scart aansl.van de video laten lopen?
Of is het beter een splitter te gebruiken?
En voor de audio ook een splitter gebruiken naar de tv?

Mr_Parker
07-01-2006, 13:51
Je hebt gebrande dvd's en gebrande dvd's ;-)

Als je met gebrande dvd's kopieën van originele bedoeld dan kunnen die wel DTS etc geluid bevatten, en dan begeven we ons tevens op een gebied dat hier niet verder besproken wordt.

Bedoel je met gebrande dvd's opnamen van de tv of van een camcorder dan zal dat normaal niet boven stereo uit komen.

Het geheel wordt nu wat lastig allemaal.
Vooral als je dus van beide dvd-spelers het potentiele DTS of DD 5.1 signaal door de versterker wil laten verwerken.

Het beeld kun je via de video doorlussen, alleen loop je risico dat het beeld erop achteruit gaat om dat wellicht niet alle scart aansluitingen RGB zullen ondersteunen, maar of je dat verschil in dit geval gaat zien daar het toch al een wat vreemde combinatie is / dan wel wordt ook bij gebruik van scart splitters / switches.

ar156
07-01-2006, 14:02
Het is inmiddels opgelost en hij is er tevreden mee.
De scart van de video naar de t.v. heb ik eruit gehaald en gebruikt voor de tweede dvd speler (werkt ook prima zonder scart je moet alleen elke keer even het videokanaal op de tv opzoeken)
Dat is dus nu gewoon stereo (vond hij geen probleem)en dat wordt dus blijkbaar ook gewoon door de scart doorgegeven.

Mr_Parker
07-01-2006, 18:21
Als hij er teverden mee is dan is het prima.
Wens hem maar veel kijk plezier.