PDA

Bekijk de volledige versie : wat is je favoriete nederlandstalige/vlaamstalige film?



leo martin
10-01-2006, 11:33
Ik ben eens benieuwd welke de goeie nederlandstalige films zijn ...
En welk de goede vlaamse films zijn ik denk dat dat onze culturen kan verbreden ...
Graag je top 5)


Vb. -> favoriete vlaamse film
1)Dief (België)
2)Hector (België)
3)Paniekzaaiers (België)
4) zware jongens (België)
5) van god los (Nederland)

Koploper
10-01-2006, 11:46
Kheb er niet zoheel veel gezien maar deze vond ik erg goed:

1. Van god los
2. De Dominee


En jah wie kent ze niet:

FLODDER :lol:

Klaas Kuperus
10-01-2006, 11:51
Er zijn maar heel weinig Nederlandstalige films die ik goed vindt. Kan er zo snel maar eentje opnoemen: Van God Los.

leo martin
10-01-2006, 11:51
Bednakt voor de reply en idd ik was flodder vergeten hoe kan het ook anders .... Maar mijn reden van deze thread is om meer nederlandstalige films te leren kennen ...

nightofdead
10-01-2006, 12:07
soldaat van oranje
karakter
de indringer

Marcel Tinga
10-01-2006, 12:12
van god los
vet hard

Cor van S.
10-01-2006, 12:23
Van de Nederlandse films die ik ken is alleen Soldaat van Oranje een topper in mijn ogen

Dennis Vansant
10-01-2006, 12:27
Gaston en Leo in Hong Kong is kortweg zalig.
Koko Flanel en Hector ook.
De Leeuw van Vlaanderen is ook een redelijk mooie productie, maar ik heb nog nooit zoveel Nederlanders als Fransen gezien xD

Dennis Kuijper
10-01-2006, 12:44
Soldaat van oranje
De aanslag
Amsterdamned
Flodder 1
Lek
Wildschut
De prooij
De poolse bruid
De bunker

Maarten van Krimpen
10-01-2006, 12:45
Hier zijn al heel erg veel threads over, maar vooruit 8)

Familie is in mijn ogen een hele ondergewaardeerde film. Topspel van met name Mark Rietman, Bram van der Vlugt, Bart Klever, en een hele mooie setting en een onverwacht einde.

Een tijdje geleden heb ik De komst van Joachim Stiller gezien, ik had in 5havo het boek gelezen. Een hele vreemde film die me eerlijk gezegd een nogal naar gevoel opleverde.

Costa! is zo'n film die heel makkelijk af te kraken valt, maar die gewoon erg leuk is en lekker wegkijkt. Ik ga 'm per keer eigenlijk leuker vinden.

Fanfare is een film waar ik mee opgegroeid ben. Die Hollandse knulligheid, heerlijk! Echt ouderwets grappig, en heerlijk acteerwerk van o.a. Hans Kaart en Albert Mol.

De Lift blijft eng.

Spetters is een film waar ik heel veel op aan te merken heb, maar wat eigenlijk gewoon een verdomd krachtige film is. Sommige dialogen zijn echt te triest voor woorden, maar het grappige 'moderne' tijdsbeeld is een van de dingen die veel goed maakt.

Tot slot, een tijdje geleden gezien:
Simon Hulde aan Eddy Terstall. Alleen uit Nederland kan een film komen waar k a n k e r , euthanasie (en homohuwelijk, maar daar zijn ze alleen in het buitenland bang voor) op zo'n grappige manier behandeld worden. Cees Geel is een topper, jammer dat ie in het echt niet zo aardig is.

Echt als laatste: Blue Bird mijn figuratiedebuut.

Er zijn er nog veel meer, maar dit zijn de leukste 8)

leo martin
10-01-2006, 12:46
Ik heb op dvd

1) Dief
2) Max (ook ne goeie trouwens)
3) hector
4) Oesje
5) Van God Los
6) Het gezin van Paemel
7) Ad Fundum (schitterende film)
8) De paniekzaaiers
9) Blinker
10) Vrijdag
11) Boys
12) De Vlasschaert
13) Koko Flanel
14) Istanbul
15) De zusje s kriegel
14) Boerenpsalm
15) Daens (schitterende film)
16) De Lift
17) De zaak alzheimer
18) In de gloria (serie)
19) Het eiland (serie)
20) Team spirit
21) Team spirit 2
22) Amsterdamed

Lennart H.
10-01-2006, 12:47
temmink 8)

Symphony X
10-01-2006, 12:49
Enigste leuke nederlandse film is: Amsterdamned

Caledonians
10-01-2006, 12:50
Verplaats deze thread toch even van "DVD Algemeen" naar "Film Discussies". Het gaat tenslotte over een discussie over je favoriete nederlandstalige/vlaamstalige film en niet je favoriete nederlandstalige/vlaamstalige dvd... :wink:

Koploper
10-01-2006, 12:52
Oja hoe hete die film nou van Theo van Gohg kan ff niet op de titel komen en inderdaad:

Simon is ook erg goed Vet hard staat niet in men rijtje omdat ik die nog niet gezien heb :wink:

Lagomorph
10-01-2006, 13:13
Ik vind Cloaca erg mooi.
Verder Minoes
Als je begrijpt wat ik bedoel
de Lift
Flodder (natuurlijk)

Timothy
10-01-2006, 14:17
NL
Temmink
Wilde Mossels
Van God Los
Trip Van Teetje

VL
Zaak Alzheimer
Pauline en Paulette

Joost v.d. Ham
10-01-2006, 14:58
deze hebben we al...;) (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=32726&highlight=nederlandse)

RobbertG
10-01-2006, 16:38
Simon, Flodder, Van God Los, Sophie en Arthur (korte film), Als je begrijpt wat ik bedoel. Zullen er vast nog wel meer zijn, maar kom ik zo snel even niet op.

Toon_1
10-01-2006, 17:02
Mijn favoriete Vlaamse film is Brussels by Night. Wordt spijtig genoeg niet zo vaak meer vermeld, maar er is wel een mooie dvd-uitgave van uitgebracht door het Belgisch filmarchief.


deze hebben we al...;) (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=32726&highlight=nederlandse)

nee, want die thread beperkt zich alleen maar tot de Nederlandse film.

Esteban
10-01-2006, 19:58
Steve + Sky. :!:

Toontje1985
10-01-2006, 21:51
Nederlands:
Soldaat van Oranje
Pastorale 1943
De Vierde Man
Brandende Liefde

Vlaams:
Koko Flanel
Hector

Marc T.
10-01-2006, 22:16
Ik vind Phileine zegt sorry een erg goede film.

Quido
10-01-2006, 22:20
Ik zal hieronder even noteren welke films ik beoordeel met een 4 sterren of hoger (max. 5 sterren) en die dus zéker de moeite waard zijn :

5 sterren :
- Cloaca
- Soldaat van Oranje
- Tweeling, De
- Van God Los

4½ sterren :
- Aanslag, De
- Abel
- Brandende Liefde
- Iedereen Beroemd
- Lang Leve de koningin
- Malpertuis
- Meisje met het rode haar, Het
- Met grote blijdschap
- Off Screen
- Opname
- Simon
- Spoorloos
- Suzy Q
- Turks Fruit
- Vierde Man, De
- Zakmes, Het

4 sterren (naast elkaar, anders wordt het een wat lang bericht) :
06/05, Alaska, All Stars, Alles komt ergens van, AmnesiA, Amsterdamned, Armando, De Avonden, Blind Date, Bluebird, Ciske de Rat (1955), Ciske de Rat (1984), Crazy Love, De Domeinen Ditvoorst, De Dream, De Drie beste dingen in het leven, Flesh & Blood, Flodder, De Grot, Hombres Complicados, Hotel Bellevue, Karakter, De Kleine Blonde Dood, Kleine Teun, De komst van Joachim Stiller, Kunst & Vliegwerk, Lek, De Lift, Lijmen/Het Been, De Loteling, De Mantel der Liefde, Mariken, Martijn en de Magiër, Max Havelaar, Minoes, Mira, Morlang, De Noorderlingen, Orlando, Pastorale 1943, Pleure Pas Germaine, Polleke, Polonaise, Rembrandt Fecit 1669, Romeo, Schatjes!, De Smaak van Water, Sophie en Arthur, Spetters, Van de Koele Meren des Doods, Het verloren paradijs, Wan Pipel, Wilde Mossels, De Witte waan, De zaak Alzheimer, Zus & Zo.

Een liefhebber :wink: Verzamel ze ook, heb op dit moment al meer dan 700 :)

Tim k
11-01-2006, 10:02
De zaak Alzheimer
The Little Riders ( Amerikaans, maar veel NL acteurs )
De Boekverfilming
Wildschut
Amsterdamned
De Aanslag / Soldaat van Oranje
Turks Fruit
Lek
Trip van Teetje
Flodder 1

Ramon van Dam
11-01-2006, 14:34
De tweeling

Mejel
11-01-2006, 15:48
Karakter
Soldaat van Oranje
de Tweeling

spielberg_rules
11-01-2006, 15:54
Een film die opvallend weinig wordt vermeld, maar volgens mij toch echt tot de absolute top behoort, is het Belgische 'Daens'. Het is een vrij klassieke film, maar wel schitterend gemaakt (de décors van Allan Starski ogen opvallend authentiek voor een film uit de lage landen), knap geschreven en werkelijk schitterend vertolkt door de immer geniale Jan Decleir, mogelijk de beste acteur die de Lage Landen ooit hebben voortgebracht. Een topper, naast alle andere toppers die hier al veelvuldig aan bod zijn gekomen.

deweb
11-01-2006, 19:56
Willekeurig:

De zaak Alzheimer (absolute topper!)
Off Screen
Van God Los (Beste Nederlandse actiefilm)
Lek
Karakter
Amsterdamned
Zus en Zo (eindelijk weer eens komedie zonder onnodig drama)
Temmink
Als je begrijpt wat ik bedoel
De Ordening (tv)
De passievrucht (onderwerp sprak me niet zo aan, maar het acteerspel was naar mijn idee geniaal)
Familie
Droog (korte film waar Bert Luppes nog een prijs voor won)
Stille Nacht
Minoes
Gebroken rood (tv)


Mindere films:
-Floris (na het onovertroffen lek ging Van der Velde hiermee toch wel behoorlijk de mist in).
-De Dominee (uitermate slecht script tov geweldig acteren)
-Abeltje

Tot zover de films voor dit moment.

Grt. Deweb

Joost van Hoek
11-01-2006, 20:11
leuk dit soort topics ;-)

Natuurlijk de standaardfilms als Soldaat van Oranje, De kleine blonde dood, cloaca etc. etc

Echt minder bekende aanraders vind ik: Blue bird (heet volgens mij zo tenminste), Amnesia en Meiske (Vlaams) en de korte horrofilm Deadline (met Cas Jansen).

Even of-topic: Flodder 2 is trouwens in Duitsland al op DVD uit.

alainke
11-01-2006, 21:14
MIJN TOP 5 VAN DE FAFORIETE VLAAMSE FILM

1 de vlaschaard

2 iedereen beroemd

3 de witte 1980

4 karakter

5 kassablanka

Joost v.d. Ham
11-01-2006, 23:01
Mijn favoriete Vlaamse film is Brussels by Night. Wordt spijtig genoeg niet zo vaak meer vermeld, maar er is wel een mooie dvd-uitgave van uitgebracht door het Belgisch filmarchief.


deze hebben we al...;) (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=32726&highlight=nederlandse)

nee, want die thread beperkt zich alleen maar tot de Nederlandse film.

Oké, al werden daar ook al veel Vlaamse films vermeld hoor ;) Nooit mis om een lijstje te updaten natuurlijk:


1. Simon
2. Spoorloos
3. Wilde Mossels
4. Soldaat van Oranje
5. Cloaca
6. Turks Fruit
7. Van God Los
8. Lek
9. All Stars
10.Minoes

eervolle vermelding voor: De Zee Die Denkt

Tom van Abeelen
12-01-2006, 10:14
1.TEMMINK
2. van god los
3.soldaat van oranje

en de zaak alzeimer zo ik graag nog een keer willen zien