PDA

Bekijk de volledige versie : THX geluid: beter of slechter?



kruspe
14-01-2006, 00:19
Als ik een film kijk met THX ingeschakeld op mijn receiver lijkt het net of het geluid veel minder is.
Ik mis iets maar weet niet wat...wat vinden jullie van THX?

Johan van den D.
14-01-2006, 08:29
wat vinden jullie van THX?Oeff........dit kan een lange discussie gaan worden.
Maargoed mijn mening is dat THX leuk is maar dat je er niets aan heb.

THX staat borg voor een bepaalde kwaliteit maar is teveel op theorie gebaseerd.
In de praktijk is vrijwel niet aan deze eisen te voldoen en als je dat al kan is het nog maar de vraag hoeveel waarde je eraan moet hechten.
Vaak kom men niet verder dan alleen een THX receiver.

In mijn ogen dus een onzinnig iets.

Alexander D
14-01-2006, 09:10
Als ik een film kijk met THX ingeschakeld op mijn receiver lijkt het net of het geluid veel minder is.
Ik mis iets maar weet niet wat...wat vinden jullie van THX?

Kruspe, er zijn al heel veel draadjes over dit onderwerp. De een vindt het fantastisch maar de meesten zijn er toch wat minder over te spreken.

THX is feitelijk niets meer dan een set criteria waaraan de apparatuur en de ruimte moet voldoen. Als een apparaat aan die eisen voldoet zegt dat nog helemaal niets over de kwaliteit. Sommige merken kopen namelijk niet eens zo'n licentie omdat het zo'n apparaat alleen maar duurder maakt.

Eric van Ballegoie
15-01-2006, 12:59
Een THX receiver voldoet niet alleen aan een aantal kwaliteitseisen, maar heeft ook een speciale verwerkingsmodus voor DD en DTS signalen, en daar gaat de vraag over.

Als je THX modus inschakelt dan worden er drie dingen gedaan:

- Re-EQ over de drie voorkanalen. Het idee hierbij is dat de luidsprekers in de bioscoop achrter het filmdoek staan waardoor de hoge tonen afgezwakt worden. Bij het maken van de audiomix wordt hier rekening mee gehouden en wordt er extra hoog toegevoegd. Voor de thuisbios is dat echter ongewenst, en de re-EQ functie verzwakt de hoge tonen dus iets.

-Timre Matching. Trucje dat ervoor zou moeten zorgen dat het geluidsbeeld van de surrounds beter aansluit bij de voorluidsprekers.

-Adaptive decorrelation. Wederom een digitaal trucje dat ervoor moet zorgen dat de sweet spot, de plek waar de beleving optimaal is, groter wordt.

Ik ben zelf absoluut geen fan van het geluid dat deze THX bewerking met zich meebrengt. Hoewel Re-EQ bij sommige films prettig werkt, zorgen timbre matching en decorrelation eerder voor een druk, rommelig en ongedefinieerd geluidsbeeld als dat ze ten positieve meewerken.

Bovendien geldt dat, vooral grote producties, voor DVD opnieuw worden afgemixt special voor de home theater omgeving. Hierdoor is een groot deel van de THX bewerking overbodig, of zelfs contraproductief.

Een THX versterker kopen is prima (al betaal je dik voor dat logotje), maar laat de THX mode vooral met rust!

Rob Eric Blank
17-01-2006, 18:27
Zoals Eric al zei.
Als je wel op logo's kickt dan zou jij je gehele HT moeten samenstellen uit THX gecertificeerde producten (onnodig prijzig en kwalitatief zeker niet perse beter).