PDA

Bekijk de volledige versie : Aanschaf Qed coaxkabel



Dennie Gitz
14-01-2006, 20:53
Hallo allemaal,

Ik wil graag een coax-kabel aanschaffen, de Qed Signature 75. Mijn vraag is of deze kabel een bepaalde, eigen klank heeft of dat deze kabel neutraal klinkt. Met deze kabel verbind ik mijn dvd-speler, de Sony DVP-NS900v met mijn receiver, de Sony STR-DA3000ES.

Op dit moment heb ik een goedkope coax-kabel tussen beide componenten zitten. Mijn tweede vraag is dan ook in welk opzicht deze nieuwe kabel het klankbeeld kan veranderen en of het erg veel verschil in de geluidskwaliteit zal maken.

Johan van den D.
14-01-2006, 22:08
Persoonlijk vind ik de kabel niet geheel neutraal en gaat iets richting de warme kant in mijn set.
Het zou iets "sprankelender" mogen klinken.
Echter weet ik niet hoe hij het zal doen op een Sony receiver.

Dennie Gitz
14-01-2006, 22:17
Op dit moment vind ik dat het geluid van mijn set soms wat schel overkomt. Dit komt waarschijnlijk omdat ik 4 identieke speakers van Infinity (Reference 61 MKII, 200 watt) en een centerspeaker van Magnat heb. Deze combinatie staat er om bekend dat het wat agressief kan klinken. Dit merk ik vooral bij het draaien van muziek (Queen). Bij films heb ik van agressiviteit in het geluid totaal geen last. Films klinken bij mij altijd ontzettend goed. Van schelheid en agressiviteit is dan echt niets te merken.

Dus als ik deze kabel zou plaatsen, zou het dan kunnen zijn dat het "schelle" wat getemperd wordt omdat deze kabel volgens jou wat warm klinkt? Ik hoop dan niet dat het sprankelende zou verminderen.

Johan van den D.
14-01-2006, 22:37
Als ik even van het effect in mijn set uitgaat zal het inderdaad aan je wens moeten voldoen zoals jij het wilt.
Echter of het bij jou ook zo uitpakt en of het effect voldoende is zou ik niet durven zeggen.
Dat zal je moeten proberen vrees ik.

Wat wellicht ook een goede of zelfs betere optie is is een vdHul kabel.

Dennie Gitz
14-01-2006, 23:33
Met Qed zelf heb ik al een goede ervaring. Als scartkabel heb ik namelijk de Qed Sqart AV4115. Qed maakt gewoon zeer goede kabels voor een redelijke prijs.

Ik zal proberen of ik beide kabels kan testen. Dan kan ik eerst het verschil tussen mijn oude en de Qed coax-kabel horen en daarna tussen de Qed en de Van de Hul.

Alvast bedankt voor het meedenken! :wink:

R Klemkerk
15-01-2006, 00:56
Er is een kans dat ik over een 2 of 3tal weken een paar maand oude Signature 75 van QED over heb van 50cm.

Johan van den D.
15-01-2006, 09:12
Er is een kans dat ik over een 2 of 3tal weken een paar maand oude Signature 75 van QED over heb van 50cm.Vertel eens......... :wink:

R Klemkerk
15-01-2006, 10:06
Er is een kans dat ik over een 2 of 3tal weken een paar maand oude Signature 75 van QED over heb van 50cm.Vertel eens......... :wink:


grote kans dat ik terug ga naar een stereo opstelling :P :shock: :P

Olivier vd D.
15-01-2006, 10:38
Er is een kans dat ik over een 2 of 3tal weken een paar maand oude Signature 75 van QED over heb van 50cm.Vertel eens......... :wink:


grote kans dat ik terug ga naar een stereo opstelling :P :shock: :P
Geen mogelijkheid voor beiden?

R Klemkerk
15-01-2006, 10:44
Er is een kans dat ik over een 2 of 3tal weken een paar maand oude Signature 75 van QED over heb van 50cm.Vertel eens......... :wink:


grote kans dat ik terug ga naar een stereo opstelling :P :shock: :P
Geen mogelijkheid voor beiden?

die mogelijkheid is er zeker. Dat is waarschijnlijk geen probleem. Maar ik vind mijn stereo beeld dusdanig belangrijk dat die nu een grote "boost" krijgt, en mijn surround een beetje achterblijft.

Ook kan ik surround niet helemaal lekker kwijt in mijn kamer en je bent érg afhankelijk van de plaatsing van je surround speakers. Dat vind ik dus een heel groot nadeel. Eigenlijk past surround niet in mijn kamer qua formaat speakers wat ik nu heb.

Het gaat nét, maar het surroundeffect is dusdanig matig, dat ik misschien er maar beter van kan afzien.

Ik ga ook eens testen als ik mijn stereo amp daadwerkelijk in handen heb, en dan zien we wel weer eens verder...

Johan van den D.
15-01-2006, 10:52
Er is een kans dat ik over een 2 of 3tal weken een paar maand oude Signature 75 van QED over heb van 50cm.Vertel eens......... :wink:


grote kans dat ik terug ga naar een stereo opstelling :P :shock: :PAh in dat opzich bedoelde je.
Had ik kunnen weten. :P

Maar inderdaad, in jouw situatie (afgaande op de foto,s) zal ik ook voor een stereo opstelling kiezen.

Alexander D
15-01-2006, 11:18
Hallo allemaal,

Ik wil graag een coax-kabel aanschaffen, de Qed Signature 75. Mijn vraag is of deze kabel een bepaalde, eigen klank heeft of dat deze kabel neutraal klinkt. Met deze kabel verbind ik mijn dvd-speler, de Sony DVP-NS900v met mijn receiver, de Sony STR-DA3000ES.

Op dit moment heb ik een goedkope coax-kabel tussen beide componenten zitten. Mijn tweede vraag is dan ook in welk opzicht deze nieuwe kabel het klankbeeld kan veranderen en of het erg veel verschil in de geluidskwaliteit zal maken.

Ik heb zelf ook die kabel en ik denk dat het een goede combinatie zou kunnen zijn. De kabel is inderdaad niet neutraal zoals Johan al aangaf maar zou wel goed kunnen passen om het al te scherpe (agressieve) van je speakers wat te temperen.

Afijn, gewoon testen.. :wink:

Dennie Gitz
15-01-2006, 21:41
Waar zou ik deze kabel het beste kunnen kopen? Mijn Qed Sqart AV4115 heb ik destijds via hificables.co.uk gekocht. Ik had bij een winkel in Den Haag geïnformeerd (via e-mail) wat deze scartkabel kostte. Het bleek toen dat het totaalbedrag, inclusief verzendkosten, bij de winkel in Den Haag hoger was dan bij hificables.co.uk. Daarom heb ik hem destijds bij hun gekocht.

De Qed Signature 75 kost bij hificables.co.uk €105,50,-. Maar misschien weten jullie of hij ergens nog goedkoper te krijgen is?

Johan van den D.
15-01-2006, 21:48
Ik denk niet dat je hem goedkoper gaat vinden.

Dennie Gitz
15-01-2006, 22:10
Oké, dan zal ik hem bij hificables.co.uk bestellen.

Bedankt allemaal voor jullie reacties! :wink:

R Klemkerk
15-01-2006, 23:05
Bij mij zal hij wat goedkoper zijn :)

Geen idee of je er echt haast bij hebt?

Alexander D
16-01-2006, 09:17
Waar zou ik deze kabel het beste kunnen kopen? Mijn Qed Sqart AV4115 heb ik destijds via hificables.co.uk gekocht. Ik had bij een winkel in Den Haag geïnformeerd (via e-mail) wat deze scartkabel kostte. Het bleek toen dat het totaalbedrag, inclusief verzendkosten, bij de winkel in Den Haag hoger was dan bij hificables.co.uk. Daarom heb ik hem destijds bij hun gekocht.

De Qed Signature 75 kost bij hificables.co.uk €105,50,-. Maar misschien weten jullie of hij ergens nog goedkoper te krijgen is?

Voor wat voor lengte is die prijs? En is die prijs inclusief verzenden?

Dennie Gitz
16-01-2006, 13:50
Bij mij zal hij wat goedkoper zijn Smile

Geen idee of je er echt haast bij hebt?

Ik heb een kabel met een lengte van 1 meter nodig, en zelfs hiermee houd ik nog maar weinig over. Mijn receiver en dvd-speler staan naast elkaar en niet op elkaar. Maar toch bedankt voor het aanbod.


Voor wat voor lengte is die prijs? En is die prijs inclusief verzenden?

Voor deze prijs krijg je de kabel met een lengte van 1 meter, echter exclusief verzendkosten. De verzendkosten bedragen in dit geval €11,-.

Ik ben tevens van plan om ook een subwooferkabel van Qed, de MSR-SW Qontour (3 meter lengte) met een Y-splitter te kopen. Dus ik koop al deze kabels maar in één keer, anders betaal ik iedere keer verzendkosten. Het wordt dan even erg duur, maar dan heb ik ook gelijk alles wat ik nodig heb!

Johan van den D.
16-01-2006, 16:59
Je heb dan in ieder geval wel een paar mooie kabels bij elkaar die goed zullen presteren.

Alexander D
16-01-2006, 17:05
Bij mij zal hij wat goedkoper zijn Smile

Geen idee of je er echt haast bij hebt?

Ik heb een kabel met een lengte van 1 meter nodig, en zelfs hiermee houd ik nog maar weinig over. Mijn receiver en dvd-speler staan naast elkaar en niet op elkaar. Maar toch bedankt voor het aanbod.


Voor wat voor lengte is die prijs? En is die prijs inclusief verzenden?

Voor deze prijs krijg je de kabel met een lengte van 1 meter, echter exclusief verzendkosten. De verzendkosten bedragen in dit geval €11,-.

Ik ben tevens van plan om ook een subwooferkabel van Qed, de MSR-SW Qontour (3 meter lengte) met een Y-splitter te kopen. Dus ik koop al deze kabels maar in één keer, anders betaal ik iedere keer verzendkosten. Het wordt dan even erg duur, maar dan heb ik ook gelijk alles wat ik nodig heb!

Nee, duidelijk. Zeker als je deze kabels met een verzending krijgt heb je een behoorlijke besparing op de NL prijzen.

Dennie Gitz
16-01-2006, 21:21
Je heb dan in ieder geval wel een paar mooie kabels bij elkaar die goed zullen presteren.

Ja, dat zal zeker waar zijn. Mijn set klinkt, naar mijn mening, met standaardkabels al erg goed. Deze coax-kabel zal het geheel nog beter, zuiverder en hopelijk ook minder agressief en schel laten klinken.

De reden dat ik ook de subwooferkabel wil aanschaffen is dat mijn subwoofer het laag niet strak genoeg weergeeft. Bovendien lijkt hij soms te "bonken" en dat vind ik bijzonder irritant. Met zo'n goede subwooferkabel zal dit probleem waarschijnlijk (grotendeels) opgelost worden. Met de Y-splitter kan ik mijn subwoofer eindelijk in "stereo" aansturen, in plaats van alleen maar links of rechts.

Dus ik ben zeer benieuwd hoe deze kabelupgrade gaat uitpakken. Ik heb er zeker vertrouwen in.

Alexander D
17-01-2006, 16:05
Je heb dan in ieder geval wel een paar mooie kabels bij elkaar die goed zullen presteren.

Ja, dat zal zeker waar zijn. Mijn set klinkt, naar mijn mening, met standaardkabels al erg goed. Deze coax-kabel zal het geheel nog beter, zuiverder en hopelijk ook minder agressief en schel laten klinken.

De reden dat ik ook de subwooferkabel wil aanschaffen is dat mijn subwoofer het laag niet strak genoeg weergeeft. Bovendien lijkt hij soms te "bonken" en dat vind ik bijzonder irritant. Met zo'n goede subwooferkabel zal dit probleem waarschijnlijk (grotendeels) opgelost worden. Met de Y-splitter kan ik mijn subwoofer eindelijk in "stereo" aansturen, in plaats van alleen maar links of rechts.

Dus ik ben zeer benieuwd hoe deze kabelupgrade gaat uitpakken. Ik heb er zeker vertrouwen in.

Offtopic maaruh, wat voor sub heb je?

Olivier vd D.
17-01-2006, 16:12
Met de Y-splitter kan ik mijn subwoofer eindelijk in "stereo" aansturen, in plaats van alleen maar links of rechts.
Wat is eigenlijk het voordeel van het in "stereo" aansluiten van de sub? Meer power?

Alexander D
17-01-2006, 16:23
Met de Y-splitter kan ik mijn subwoofer eindelijk in "stereo" aansturen, in plaats van alleen maar links of rechts.
Wat is eigenlijk het voordeel van het in "stereo" aansluiten van de sub? Meer power?

Sommige subs geven geloof ik iets meer power +6db bij een dubbele aansluiting.

Johan van den D.
17-01-2006, 16:58
Met de Y-splitter kan ik mijn subwoofer eindelijk in "stereo" aansturen, in plaats van alleen maar links of rechts.
Wat is eigenlijk het voordeel van het in "stereo" aansluiten van de sub? Meer power?Meestal geen voordeel van betekenis en soms zelf een achteruitgang.
Dit kan dus per situatie verschillen.

Dennie Gitz
17-01-2006, 20:30
Offtopic maaruh, wat voor sub heb je?

Ik heb een vrij eenvoudige subwoofer, de Yamaha YST-SW105 (100 Watt). Mocht de kabelupgrade voor de subwoofer geen verbetering, of, zoals Johan zei, zelfs een achteruitgang, dan zal ik op termijn gaan sparen voor een nieuwe (betere!) subwoofer.

Johan van den D.
17-01-2006, 21:07
Sparen voor een betere sub is bij voorbaat al zinvol.
Verders zal de kabel zeker een vooruitgang zijn, echter waar ik op doelde is de y-splitter.
Dat kan soms een negatieve uitwerking hebben.
Dus niet de kabel zelf, dat zal een verbetering zijn 100% zeker.

Verders denk ik dat je sub al te luid staat afgesteld gezien je "klacht".
Hiermee zal je een hoop winst kunnen behalen door dit juist te doen.

Dennie Gitz
17-01-2006, 21:17
De subwoofer staat op mijn receiver ingesteld op een volume van +6,5 dB (op een bereik van -20 tot +10 dB, in stapjes van 0,5 dB). Ik heb al eens het volume verlaagd, maar dan vond ik vaak dat hij dan weer iets te zacht stond.

Verder moet ik ook vaak aan de volumeknop op de subwoofer draaien, omdat niet iedere dvd of cd hetzelfde volume nodig heeft. Wat bij de één goed klinkt, klinkt bij de andere schijf weer te zacht of te hard. Maar dit probleem blijf je altijd houden, omdat op de ene dvd het LFE-kanaal harder is opgenomen dan op de andere dvd. Bij cd's speelt dit probleem minder.

Maar ik zal zoals je zegt er nog eens goed naar kijken.

R Klemkerk
18-01-2006, 12:08
Hoe meer je besteld, hoe duurder de verzendkosten zijn bij hificables.co.uk.


Zo heb ik voor wat speaker kabel en nog een kabel al bijna 30 pond verzendkosten moeten betalen. terwijl het gewoon een normaal pakje was. :?

eel
26-01-2006, 19:24
Dure kabels is echt onzin. Gewone van de bouwmarkt volstaan. :wink:

Alexander D
26-01-2006, 19:30
Dure kabels is echt onzin. Gewone van de bouwmarkt volstaan. :wink:

En zo heeft iedereen een andere MENING. :wink:

Olivier vd D.
26-01-2006, 20:02
Dure kabels is echt onzin. Gewone van de bouwmarkt volstaan. :wink:
Prima dat je dit roept, maar beargumenteer het dan ook fatsoenlijk. Op deze manier is je kreet niemand iets waard.

Mr_Parker
26-01-2006, 21:19
Dure kabels is echt onzin. Gewone van de bouwmarkt volstaan. :wink:

Voor iemand die 4 maanden geleden zich heeft geregistreerd vind ik dit een goed openings antwoord.

Als je het geheel voorziet van wat onderbouwing zullen er nog genoeg mensen het niet met je eens zijn,maar zullen ze je mening wel accepteren. Door zoets dergelijks alleen maar te melden roep je eigenlijk alleen maar wat weerzin op. Op zich probeer je het nog wat grappig te maken met het knipoogje, maar in deze context vind ik het in iedergeval niet grappig, misschien wel vooral omdat je eerst post is.

Johan van den D.
26-01-2006, 21:42
Dure kabels is echt onzin. Gewone van de bouwmarkt volstaan. :wink:Vertel gerust waarom je die mening heb of zeg anders niets. :?

Edgar Smit
26-01-2006, 22:36
Bij mij zal hij wat goedkoper zijn :)

Geen idee of je er echt haast bij hebt?Die van jou heb ik wel oren naar :wink:

Edgar Smit
26-01-2006, 22:40
Dure kabels is echt onzin. Gewone van de bouwmarkt volstaan. :wink:Volgens mij worden sommige mensen lid, zitten wat te stangen en posten daarna nooit meer wat, maar lachen zich rot om de reacties op hun bericht. Jammer hoor.

R Klemkerk
26-01-2006, 23:13
Dure kabels is echt onzin. Gewone van de bouwmarkt volstaan. :wink:Volgens mij worden sommige mensen lid, zitten wat te stangen en posten daarna nooit meer wat, maar lachen zich rot om de reacties op hun bericht. Jammer hoor.

Gelukkig weten wij wel beter :)

Alexander D
27-01-2006, 10:08
Dure kabels is echt onzin. Gewone van de bouwmarkt volstaan. :wink:Volgens mij worden sommige mensen lid, zitten wat te stangen en posten daarna nooit meer wat, maar lachen zich rot om de reacties op hun bericht. Jammer hoor.

Zou zomaar kunnen en wij tuinen er vrolijk weer in. :o

Maar ja, die opmerkingen zijn ook zo irritant!

Edgar Smit
27-01-2006, 13:28
Robbert,

Jouw QED, wanneer verwacht je die weg te doen?

El-Jorge
27-01-2006, 13:30
vandaag toch, staat nu te koop!

R Klemkerk
27-01-2006, 13:31
per direct kan hij weg.

eel
27-01-2006, 17:00
Dure kabels is echt onzin. Gewone van de bouwmarkt volstaan. :wink:
Prima dat je dit roept, maar beargumenteer het dan ook fatsoenlijk. Op deze manier is je kreet niemand iets waard.

Wetenschappelijk is nog nooit aangetoond dat het ook maar iets uitmaakt of je nu een dure kabel van een of ander exotisch merk koopt of een van de bouwmarkt.
Wél is vast komen te staan dat verschillen niet te horen zijn door het menselijk gehoor!

Ik wil hier geen vervelende discussie gaan beginnen, ik probeer alleen mensen ervoor te behoeden om veel geld uit te geven aan gebakken lucht!

Mr_Parker
27-01-2006, 17:06
Dure kabels is echt onzin. Gewone van de bouwmarkt volstaan. :wink:
Prima dat je dit roept, maar beargumenteer het dan ook fatsoenlijk. Op deze manier is je kreet niemand iets waard.

Wetenschappelijk is nog nooit aangetoond dat het ook maar iets uitmaakt of je nu een dure kabel van een of ander exotisch merk koopt of een van de bouwmarkt.
Wél is vast komen te staan dat verschillen niet te horen zijn door het menselijk gehoor!

Ik wil hier geen vervelende discussie gaan beginnen, ik probeer alleen mensen ervoor te behoeden om veel geld uit te geven aan gebakken lucht!

Kijk, dit is tenminste een onderbouwing erbij. (y)

Het is inderdaad een wellis - nietes verhaal wat doorgaans uitmond een in een "vervelende" discussie. Opzich is het wel goed om deze mening, met dus enige onderbouwing, mee te geven aan de topic starter.

Johan van den D.
27-01-2006, 17:08
Wetenschappelijk is nog nooit aangetoond dat het ook maar iets uitmaakt of je nu een dure kabel van een of ander exotisch merk koopt of een van de bouwmarkt.
Wél is vast komen te staan dat verschillen niet te horen zijn door het menselijk gehoor!

Ik wil hier geen vervelende discussie gaan beginnen, ik probeer alleen mensen ervoor te behoeden om veel geld uit te geven aan gebakken lucht!Je heb helemaal gelijk.

eel
27-01-2006, 17:25
Dure kabels is echt onzin. Gewone van de bouwmarkt volstaan. :wink:
Prima dat je dit roept, maar beargumenteer het dan ook fatsoenlijk. Op deze manier is je kreet niemand iets waard.

Wetenschappelijk is nog nooit aangetoond dat het ook maar iets uitmaakt of je nu een dure kabel van een of ander exotisch merk koopt of een van de bouwmarkt.
Wél is vast komen te staan dat verschillen niet te horen zijn door het menselijk gehoor!

Ik wil hier geen vervelende discussie gaan beginnen, ik probeer alleen mensen ervoor te behoeden om veel geld uit te geven aan gebakken lucht!

Kijk, dit is tenminste een onderbouwing erbij. (y)

Het is inderdaad een wellis - nietes verhaal wat doorgaans uitmond een in een "vervelende" discussie. Opzich is het wel goed om deze mening, met dus enige onderbouwing, mee te geven aan de topic starter.

Nou ja, soms kan enige relativering geen kwaad toch?
Op zich heb ik het trouwens niet over luidsprekerkabel want daar zijn soms wel degelijk verschillen in te beluisteren. :bier:

Dennie Gitz
27-01-2006, 20:21
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren mijn bestelde kabels (de Qed Signature 75 coaxkabel, de Qed MSR-SW Qontour subwooferkabel en de Qed Y-splitter) uit Engeland geïnstalleerd, en ik moet zeggen: het klinkt fantastisch! Ik kan dus, in tegenstelling wat hier eerder beweerd wordt, duidelijk verschil horen!

Het geluid klinkt, zoals verwacht, veel minder agressief. Verder klinkt het als geheel nog strakker en gedetailleerder. Er zit nu gewoon nog meer punch in het geluidsbeeld. De subwoofer klinkt ook al een stuk beter (ik ga deze echter wel vervangen, omdat ik nog steeds vervelende bijgeluiden hoor, ook al heb ik het volume van +6,5 dB naar 0 dB verlaagd).

Deze verbeteringen gelden voor zowel muziek als voor films.

Ik ben dus echt heel erg blij met deze kabelupgrade! 8)

Mr_Parker
27-01-2006, 20:51
... Ik kan dus, in tegenstelling wat hier eerder beweerd wordt, duidelijk verschil horen!

...

Puur theoretisch heeft eel gelijk. De coaxiaal kabel is alleen maar een transport middel van 1-tjes en 0-llen, maar alleen al door de afscherming etc kan een duurdere kabel kwalitatief beter zijn door oa betere aansluiting, betere afscherming etc.. Daardoor kan de kabel wel voor verandering in geluid zorgen (dit is slechts een van de potentiele zaken).

Bij een luidspreker kabel, waartoe de subwoofer kabel ook wel berekend kan worden, wordt een analoogsignaal verstuurd. Dit signaal kan van buitenaf veel meer beinvloed worden en daar kan theoretisch dus wel een andere klank door ontstaan. (wat eel ook erkend, maar daar verschillen de meningen ook sterk over hoor).

Johan van den D.
28-01-2006, 08:50
Het zijn natuurlijk niet alleen de invloeden van buitenaf die het signaal beinvloeden.

Daarnaast kan je een subwoofer kabel zeker niet tot "luidspeaker kabel" rekenen.

Maar nu vraag ik me toch af waarom eel verschil ziet in interlinks en speakerkabels.
Een kabel is een kabel zei ie eerder ergens en welke kabel het ook is, het heeft slechts één doel en dat is het signaal overdragen van punt A naar punt B.
Hierin is dus geen verschil tussen een interlink of speakerkabel lijkt me.

Mr_Parker
28-01-2006, 09:11
Hierin is dus geen verschil tussen een interlink of speakerkabel lijkt me.

Ik denk dat hij van het door mij genoemde punt uitgaat.

Een digtaal signaal (1000101) wordt vervolgens verwerkt en daar ontstaat de "kleur" van het geluid. Als er invloed op het signaal zou zijn zou er bijv (1100101) kunnen ontstaan, dit is niet zozeer een andere kleur maar letterlijk een ander signaal.

Bij een luidspreker kabel, en ik dacht dus ook bij een subwoofer kabel, gaat het om een analoog signaal. Hier kan wel invloed uitgeoefend worden zonder de inhoudelijke gegevens te veranderen. Een analooog signaal is gewoon gevoeliger, maar kan dan ook veel meer informatie bevatten dan een digitaal signaal.

Met mijn vorige post probeerde ik alleen even de mogelijke redenatie van eel e benaderen, althans het kwam op mij over als of hij deze redenatie gebruikte.

Olivier vd D.
28-01-2006, 09:32
Ik heb recent nog een aantal interlinks van verschillende kwaliteiten (en prijzen helaas) uitgeprobeerd en hoorde wel degelijk verschillen. Wel moet ik toegeven dat de verschillen tussen diverse luidsprekerkabels duidelijker was.

Overigens hoor ik bij elke hifizaak hetzelfde, nl. dat een betere coaxiale digitale kabel ook een beter geluid tot gevolg heeft, ondanks het feit dat het signaal digitaal is en het theoretisch geen verschil zou mogen uitmaken. Zelf nog geen ervaring mee, maar dat komt over niet al te lange tijd wel. Ik heb namelijk een tweede (betere) kabel gekocht en ben benieuwd naar de verschillen.

eel
28-01-2006, 09:48
Hierin is dus geen verschil tussen een interlink of speakerkabel lijkt me.

Ik denk dat hij van het door mij genoemde punt uitgaat.

Een digtaal signaal (1000101) wordt vervolgens verwerkt en daar ontstaat de "kleur" van het geluid. Als er invloed op het signaal zou zijn zou er bijv (1100101) kunnen ontstaan, dit is niet zozeer een andere kleur maar letterlijk een ander signaal.

Bij een luidspreker kabel, en ik dacht dus ook bij een subwoofer kabel, gaat het om een analoog signaal. Hier kan wel invloed uitgeoefend worden zonder de inhoudelijke gegevens te veranderen. Een analooog signaal is gewoon gevoeliger, maar kan dan ook veel meer informatie bevatten dan een digitaal signaal.

Met mijn vorige post probeerde ik alleen even de mogelijke redenatie van eel e benaderen, althans het kwam op mij over als of hij deze redenatie gebruikte.

Klopt helemaal mr. Parker en bovendien is het waarneembaar in een AB vergelijking tussen bijvoorbeeld het dunste speakerdraad en een goede dikke versie als Supra bijvoorbeeld. Zeker als het over langere afstanden gaat!

Olivier vd D.
28-01-2006, 09:56
Over wat soort kabels gaat het nou? Ik ben de draad een beetje kwijt.

Johan van den D.
28-01-2006, 09:57
Met mijn vorige post probeerde ik alleen even de mogelijke redenatie van eel e benaderen, althans het kwam op mij over als of hij deze redenatie gebruikte.Ik begrijp zeker wat je bedoelde maar ben het er slechts gedeeltelijk mee eens.

Overigens is het signaal door de subwoofer kabel inderdaad analoog maar dat kan ook het geval zijn bij interlinks tussen speler en versterking.
Laten we dus eerst even duidelijk onderscheid maken over welke we nu praten, digitaal of analoog of de vergelijking tussen die beide.

Johan van den D.
28-01-2006, 10:05
Over wat soort kabels gaat het nou? Ik ben de draad een beetje kwijt.Ik ook inmiddels.
Is het verschil nu wel te onderscheiden of niet?
Gaat het over analoge of digitale signalen?
Gaat het over verschil tussen dikke of dunne kabels?
Gaat het over verschil van zelfde soort kabel tussen merk A of merk B?

Al met al is er inmiddels wat onduidelijkkheid ontstaan.

Eel zeg in eerste instantie dat er geen enkel verschil is tussen kabels onderling en daar ben ik nu vanuit gegaan. :?

Mr_Parker
28-01-2006, 10:42
In eerste instantie ging het om een digitale interlink (digitaal signaal en al dus eel geen verschil).

Vervolgens gaf eel "toe" dat bij luidspreker kabels (analoog) wel verschil waarneembaar was.

Zie daar de onduidelijkheid.
Wat een kabel wir war.

Overigens ben ik zelf wel van mening dat in beide gevallen verschillen waarneembaar zijn, maar dat is dan mijn persoonlijke mening weer.
Daarnaast ga ik, mede gesteund door de luister sessies die ik deze week gehad heb, de dvd speler analoog verbinden met de receiver voor de evt. audio cd's die ik via die speler ga beluisteren. Het is dan nog altijd geen cd speler op een stereo versterker maar toch klinkt het op die manier al mooier. (Maar ook dat is weer een persoonlijke mening).

Johan van den D.
28-01-2006, 12:55
Ok, dat maakt het een stuk duidelijker.
Ik kan het zeker eens zijn dat het verschil beter waarneembaar is bij analoog dan bij digitaal.
Bij digitaal zijn de verschillen veel subtieler maar dan nog kan je een degelijke kabel niet vergelijken met een "prut" kabel van de bouwmarkt.

Daarnaast ben ik het ook eens dat voor stereo analoog mooier is.
Ik gebruik voor stereo dan ook een compleet aparte set incl cd speler en het geheel is ook analoog aan gesloten.
Die mening delen we dus wel degelijk.

eel
28-01-2006, 14:08
Ok, dat maakt het een stuk duidelijker.
Ik kan het zeker eens zijn dat het verschil beter waarneembaar is bij analoog dan bij digitaal.
Bij digitaal zijn de verschillen veel subtieler maar dan nog kan je een degelijke kabel niet vergelijken met een "prut" kabel van de bouwmarkt.

Daarnaast ben ik het ook eens dat voor stereo analoog mooier is.
Ik gebruik voor stereo dan ook een compleet aparte set incl cd speler en het geheel is ook analoog aan gesloten.
Die mening delen we dus wel degelijk.

@ Den Dool,

Niet alle kabels bij de bouwmarkt zijn prutkabels. Evenmin zijn alle kabels uit de hifizaken "topkabels".
Mijn ervaring is dat men in electronicazaken waar men ook verstand heeft van wat er in die kabeltjes plaatsvindt voor weinig geld zeer goede kabels te koop zijn.
Overigens zullen de meeste van deze technische verkopers meewarig lachen om de dure exotische kabels. En daar zullen ze dan toch hun reden wel voor hebben niet? :wink:

Johan van den D.
28-01-2006, 14:21
@ Den Dool,

Niet alle kabels bij de bouwmarkt zijn prutkabels.Dat geloof ik graag maar de x-aantal bouwmarkten in mijn omgeving hebben helaas alleen standaard "prut" kabels.
En gezien het feit dat alle soorten hier zitten (Praxis,Gamma,Karwei en ga zo maar door) kan ik er dus wel de conclussie aan verbinden dat alle bouwmarkten normale kabels verkopen die minimale kwaliteiten leveren.
Vaak is dat inderdaad goed genoeg voor 90% van de bevolking maar als je al info op een forum als deze zoekt hoor je al niet bij die 90%.
Je wilt dan immers net iets meer dan de rest.

Evenmin zijn alle kabels uit de hifizaken "topkabels".
Mijn ervaring is dat men in electronicazaken waar men ook verstand heeft van wat er in die kabeltjes plaatsvindt voor weinig geld zeer goede kabels te koop zijn.
Overigens zullen de meeste van deze technische verkopers meewarig lachen om de dure exotische kabels. En daar zullen ze dan toch hun reden wel voor hebben niet? :wink:Dit gedeelte kan ik helaas niet met je eens zijn.
Uiteraard zijn niet alle kabels "topkabels" maar voor de rest is het onzin wat hier staat.

Ik geef direct toe dat de prijs totaal niet in verhouding staat tot de kwaliteit van de exotische kabels maar als je het best mogelijke wilt hebben voor jezelf zal je toch de bedragen moeten betalen omdat dergelijke kabels altijd nog beter zijn dan de midden klasse kabels waar jij het over heb met de electronica zaken.

En op dat punt moet je voor jezelf uitmaken of de kabel juist is voor je set en of je het geld ervoor wilt betalen.

Over de prijs kan je dus inderdaad discuseren maar feit is dat er verschil is.

Mr_Parker
28-01-2006, 17:18
Ok, dat maakt het een stuk duidelijker.
...

Ik gebruik voor stereo dan ook een compleet aparte set incl cd speler en het geheel is ook analoog aan gesloten.
...

Ik kan af en toe wel duidelijk zijn :lol:

Een losse stereo set is me net wat te prijzig (voorlopig), ook omdat ik relatief weinig naar muziek luister, ik heb het meestal alleen als achtergrond geluid op staan. Ik heb zo juist wel mijn eerste serieuse dvd set besteld, waarbij ik wel wat extra op stereo weergave heb gelet, maar daarover heb ik al een apart leuter verhaal elders op het forum.

erik_van_meer
28-01-2006, 18:41
Mijn eigen ervaringen zijn dat kwaliteitsverschillen tussen bekabeling zéér duidelijk merkbaar zijn. Bij mijn nieuwe set had ik een digitale coaxkabel gekregen, hetgeen achteraf een € 5,99 Vivanco bleek :evil: , en ik dacht, is dit alles :( Het was allemaal vrij mat en ik moest het volume nogal opschroeven om er enigzins geluid uit te krijgen. Toen dacht ik, laat ik mijn IXOS optische kabel maar eens proberen (eigenlijk voor mijn XBOX bestemd), en dat was echt een openbaring, helderder, dynamischer, levendiger en dat alles dankzij een kabel. Daarna heb ik bij een hifi-zaak voor €24 een HQ optische kabel (helemaal afgeschermt) erbij genomen en het klinkt weer als een klok in tegenstelling tot eerst. Mijn advies wat voor set je ook hebt; Ga niet op kabels lopen bezuinigen, want het heeft echt een onderschatte invloed bij sommigen op het eindresultaat. Bij een XBOX RGB kabel met optische aansluiting kreeg ik ook zo'n dropveter optisch kabeltje erbij, nou dat heb ik meteen weggegooid, het was echt een verschil tussen dag en nacht in vergelijking met een goede optische kabel.

eel
28-01-2006, 20:41
Ach, als je net als ik al een week vanwege allergie en verkoudheid helemaal "dichtzit" hoor je nergens meer verschil tussen! :mrgreen:

Olivier vd D.
28-01-2006, 23:06
Ach, als je net als ik al een week vanwege allergie en verkoudheid helemaal "dichtzit" hoor je nergens meer verschil tussen! :mrgreen:
Owwww, zit dat zooooo?!?!? Nou, dan zijn we eruit he.

Edgar Smit
28-01-2006, 23:47
Kabel discussies blijven leuk.
Ik heb er tenslotte niet voor niet een volledig artikel aan gewijd.
De verschillen tussen de kabels worden door veel theoretici als niet mogelijk beschouwd. Toch worden ze waargenomen, door meerdere mensen. Hoe kan dat nou, ik heb er zo mijn eigen theorie over:

Natuurlijk is er een schemergebied waarin wellicht een uitermate goed gehoor en misschien ook wel suggestie een rol spelen, maar dan zitten we vaak al in de categorie kabel onbetaalbaar voor veel mensen.
Het isd een simpel wetenschappelijk feit dat als je iets veel, vaak of hobbymatig danwelberoepsmatig doet, je er een affiniteit mee krijgt. Sporters hebben vaak beter conditie, computerprogrammeurs zien logica die anderen niet zien, timmermannen zetten op het oog iets waterpas en tegelzetters zetten tegels op een manier dat het lijkt of zelfs een kleuter het kan. Het probleem is echter dat zij dat allemaal kunnen door pure ervaring. Probeer voor de grap zelf maar eens iets op het oog waterpas te zetten, dat lukt niet als je er geen ervaring in hebt. Als je dus hobbymatig veel met HT of stereo bezig bent, kan het dus zo zijn dat je om die reden zoveel ervaring hebt dat je verschillen kunt horen, die anderen niet horen.

Nu hoor ik al roepen, ja maar kabels worden toch ook doorgemeten en dan zijn er geen verschillen. Klopt als een bus. Maar waarmee worden die kabels doorgemeten? Stuur door 10 willekeurige kabels van extreem duur naar spotgoedkoop een stroompje en natuurlijk komt hetzelfde stroompje er aan de andere kant weer uit. Zijn ze daarom allemaal gelijk?
s er rekening gehouden met het feit dat elke geluidsfrequentie ook een andere stroomfrequentie heeft? Is dat dan zo? ja, want waarom kun je anders in een luchtballon wel een blaffende hond horen en geen schreeuwende mensen? Frequentie en geleiding zijn juist bij HT en stereo dus eigenschappen die eigenlijk beide getest zouden moeten worden.

Wil je dus een kabel, maakt niet uit welke kabel, echt wetenschappelijk testen, zul je een testopstelling moeten maken waarop je testtonen van 20hz tot en met 20Khz laat draaien op eenzelfde nivo. Met stapjes van 10Hz. Het geluid moet je laten opnemen door meerdere goed geplaatste microfoons en vervolgens laten analyseren op elke frequentiestap hoeveel Db er beschikbaar was en ook welke frequentie er uit de speaker is gekomen. Deze volledige procedure herhalen met andere kabels en de testresultaten naast elkaar leggen.

Dan kun je zeggen dat je kabels wetenschappelijk hebt getest en concluderen of er wetenschappelijke verschillen zijn. Helaas heb ik nog nergens een dergelijke testmethode teruggevonden. Mochgt iemand weten waar ik resultaten van dergelijke tests kan vinden hoor ik het graag.

R Klemkerk
29-01-2006, 00:59
kabeldiscussies,

Eindeloos en nutteloos.

Alexander D
29-01-2006, 12:36
kabeldiscussies,

Eindeloos en nutteloos.

Amen :D