PDA

Bekijk de volledige versie : Lengteverschil luidsprekerkabels



Dennis82
16-01-2006, 20:35
Na het lezen van het achtergrondstukje over bekabeling het volgende:

Die verhouding van 4:1 voor luidsprekerkabels, geldt dat voor alle luidsprekers met elkaar vergeleken, of gaat het dan om front/surround luidsprekers onderling?
Bij mij thuis bijvoorbeeld, is de kabel van een frontspeaker tot de receiver ongeveer 2,5 meter (de centerspeaker zelfs < 1m), terwijl die van de linker surroundspeaker dik boven de 10 meter zit (mede omdat deze door de muur gaat). Kan ik in dit geval het beste dikkere kabels nemen voor de achter (surround) speakers omdat deze veel langer zijn?

Johan van den D.
16-01-2006, 20:56
Kan ik in dit geval het beste dikkere kabels nemen voor de achter (surround) speakers omdat deze veel langer zijn?Het belangrijste is dat je "goede" kabels gebruikt en de dikte is in dat geval bijzaak en dus niet noodzakelijk.

Dennis82
16-01-2006, 21:14
Nu heb ik de standaard bijgeleverde 0,75 mm koperdraadkabels voor alles. Ik overweeg dan ook om deze te vervangen door bijvoorbeeld 1,5 mm exemplaren. Als ik deze dikte nu ga gebruiken voor de complete bekabeling, dan zit er onderling nogal wat weerstandsverschil lijkt mij (zoals nu ook het geval is). Aangezien de surroundspeakers een veel langere kabel hebben, zou ik voor deze dezelfde koperdraadkabels willen gebruiken, maar dan bijvoorbeeld 2,5 mm.

Mr_Parker
17-01-2006, 08:05
Ik heb er zelf geen praktische ervaringen mee maar zover ik tot nog toe hier heb opgevangen kun je beter het volgende doen.

- Alle speaker kabel van het zelfde mer en type nemen; bijv. Qed silver anniversary. Maar er zijn zat merken en types.
- Om niet teveel last te krijgen kun je verder het beste zorgen dat beide surrounds (rears) een even lange kabel hebben, idem voor de fronts, maar de fronts mogen best korter zijn dan de rears, ook de center mag best korter zijn dan de frotns.
- Mbv een test toon, die je evt van een calibratie dvd afhaald kun je vervolgens alle volumes gelijk afregelen (natuurlijk gaat dat nauwkeuriger mbv een db meter dan met je oor).
- De meeste receivers hebben daarnaast nog de mogelijkheid om afstanden op te geven om zo een evt. vertraging tussen voor, achter en center op te lossen. Dit is niet alleen ivm de kabel lengte maar ook ivm de afstand van de speakers tot de luister positie. Voor een deel kun je deze lengtes gewoon uitrekenen / opmeten voor een deel kun je dit ook op gehoor doen.

Als je je aan deze richtlijnen houd kom je denk ik tevredener uit met het resultaat dan wanneer je verschillende speaker kabels gaat gebruiken. De kabel heeft nl. invloed op de klank van het geluid. Ga je nu tussen voor en achter andere (dikkere / dunnere) kabel gebruiken krijg je hierdoor een andere klank en kan het hele geluidsbeeld ontregeld worden. Gebruik je de zelfde kabel tussen voor en achter kun je mbv de genoemde settings het grootste deel van de effecten van de kabel lengte opheffen. De kleine invloed die de kabellengte dan nog heeft op de klank als gevolg van de kabellengte zal nu veel geringer zijn dan bij gebruik van verschillende kabels, en het klank effect is niet op te heffen.

Maar dit is mijn mening, en vooral de mening die ik tot nog toe hier heb op gedaan, waarop basis ik dan ook reeds QED S.A. kabel heb aangeschaft, zonder een ht set te hebben, ivm diverse zaken staat dat in de wacht (maar hopelijk niet lang meer, maar ja volgens J.P. is er geen woning probleem in Ned.).

A3aan
17-01-2006, 08:43
- De meeste receivers hebben daarnaast nog de mogelijkheid om afstanden op te geven om zo een evt. vertraging tussen voor, achter en center op te lossen. Dit is niet alleen ivm de kabel lengte maar ook ivm de afstand van de speakers tot de luister positie. Voor een deel kun je deze lengtes gewoon uitrekenen / opmeten voor een deel kun je dit ook op gehoor doen.even voor de goede orde. De vertraging die optreedt bij een andere kabellengte is wel heeeel erg klein hoor. Electrische signalen gaan met de snelheid van het licht, en dat is 299.792.458 meter per seconde (dus ongeveer 299.792,5 kilometer per seconde). Dus als je kabel 2 meter langer is is de vertraging 2/299.792.458 seconde, ofwel 0,000000006671 seconde (tel de nullen).
Het verschil in weerstand is vele malen groter, maar zelfs dat is waarschijnlijk verwaarloosbaar.

Mr_Parker
17-01-2006, 09:28
Vandaar dat ik "de afstand van de speakers tot de luister positie" aan de info had toegevoegd.

Maar bedankt voor de berekening A3aan.

Herjan
17-01-2006, 10:20
Het verhaal van A3aan klopt niet helemaal (je mag die laatste 2 woorden ook omdraaien, dat naar eigen inzicht). Snelheid van elektronen is verrekte traag. Maar in een kabel heb je een soort "knikkers in een buis" effect. Voordat de laatste knikker door de buis is, kan het (afhankelijk van de buis) erg lang duren. Maar omdat de buis volledig gevuld is met knikkers (lees: de kabel volledig gevuld is met elektronen), komt er direct een knikker uit, zodra je er 1 aan het eind bij doet. Daarbij heeft de netheid waarin de knikkers/elektronen geordend zijn in de buis/kabel veel invloed, maar ook de dikte van de kabel/buis, etc.

Lees anders bijv. hier (http://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?t=15223) maar eens meer voor een wat wetenschappelijkere uitleg.

Feit blijft dat de lengte iets minder belangrijk is dan de dikte en het soort kabel. Neem dus zo mogelijk de zelfde kabels voor de speakers (merk & type). Persoonlijk probeer ik de lengte per speakersoort (fronts & rears) gelijk te houden. Maar goed. Dat komt toevallig ook zo uit in mijn kamer...

Seth__Gekko
17-01-2006, 10:35
Wel makkelijk symmetrie.

Dennis82
17-01-2006, 14:45
Bedankt voor de reacties, maar nog 1 onduidelijkheidje: is het nu "erg" als mijn langste kabel 12 meter is (rear), en de kortste 1 meter (center)? Of kan ik dan beter die kabel die maar 1 meter hoeft te zijn, expres langer laten (bijv. 3 meter)? Of is een groot lengteverschil tussen center en rear niet zo belangrijk, omdat daar toch ander soort geluiden uit komen?

Alexander D
17-01-2006, 16:19
Bedankt voor de reacties, maar nog 1 onduidelijkheidje: is het nu "erg" als mijn langste kabel 12 meter is (rear), en de kortste 1 meter (center)? Of kan ik dan beter die kabel die maar 1 meter hoeft te zijn, expres langer laten (bijv. 3 meter)? Of is een groot lengteverschil tussen center en rear niet zo belangrijk, omdat daar toch ander soort geluiden uit komen?

Als je een echte purist bent, ja. Verder maakt het echt helemaal niks uit.

Het gaat verder niet om het verschil in geluiden maar om het feit dat de afstanden van de kabels zo kort zijn dat daar geen hoorbare vertraging in gaat zitten. Het belangrijkste is dat de kabel kwalitatief goed is en niet TE dun als je met echt lange kabels gaat werken. Tot 12 meter kom je met een goede dunne(re) kabel niet snel in de problemen.

A3aan
17-01-2006, 16:36
Het verhaal van A3aan klopt niet helemaal (je mag die laatste 2 woorden ook omdraaien, dat naar eigen inzicht).
:lol: (leuk gefromuleerd).

het lijkt me niet zinvol een uitgebreide discussie te voeren. Maar de snelheid van de electronen is (zoals ook in je link staat) niet echt van belang. Het gaat om hoe snel het signaal aan de andere kant van de kabel is. En dat gaat met (nagenoeg) de snelheid van het licht.

Dat je de kabels graag even lang wilt hebben heeft meer te maken met grappen als weerstand en overspraak, factoren die het tembre van het geluid zouden kunnen beïnvloeden, eventueel zelfs het volume, maar niet het moment dat het signaal bij de speaker is.

Als je ene kabel 1 kilometer is en de andere een meter is het tijdsverschil nog niet een milliseconde (1/1000 seconde). Het kwaliteitsverschil zal tegen die tijd wel groot kunnen zijn :wink:

Johan van den D.
17-01-2006, 17:01
Nu heb ik de standaard bijgeleverde 0,75 mm koperdraadkabels voor alles. Ik overweeg dan ook om deze te vervangen door bijvoorbeeld 1,5 mm exemplaren. Als ik deze dikte nu ga gebruiken voor de complete bekabeling, dan zit er onderling nogal wat weerstandsverschil lijkt mij (zoals nu ook het geval is). Aangezien de surroundspeakers een veel langere kabel hebben, zou ik voor deze dezelfde koperdraadkabels willen gebruiken, maar dan bijvoorbeeld 2,5 mm.Uiteraard is er in principe verschil echter is dat vrijwel te verwaarlozen en zal je niet terug horen in het geluid.
Overigens zie je tegenwoordig steeds vaker kabels die niet op dikte gebaseerd zijn en dus steeds dunner worden/zijn.

Johan van den D.
17-01-2006, 17:08
Het belangrijkste is dat de kabel kwalitatief goed is en niet TE dun als je met echt lange kabels gaat werken. Ik zie steeds het verhaal over (te) dunne kabels terug komen.

Kijk eens naar Nordost (er zijn meerdere merken overigens), dunner kan je ze niet krijgen en beter ook vrijwel niet en dat geld ook voor de langere lengtes.
:wink:

Dus..................

Johan van den D.
17-01-2006, 17:11
Het kwaliteitsverschil zal tegen die tijd wel groot kunnen zijn :wink:Precies en dat maakt ook het kwaliteits verschil tussen kabels van gelijke lengte.

Alexander D
17-01-2006, 17:14
Het belangrijkste is dat de kabel kwalitatief goed is en niet TE dun als je met echt lange kabels gaat werken. Ik zie steeds het verhaal over (te) dunne kabels terug komen.

Kijk eens naar Nordost (er zijn meerdere merken overigens), dunner kan je ze niet krijgen en beter ook vrijwel niet en dat geld ook voor de langere lengtes.
:wink:

Dus..................

Zoals je weet ben ik niet technisch maar de ene dunne kabel is de andere niet, dat zijn we toch wel eens. Vandaar dat ik mijn daarop volgende zijn in het berichtje waaruit jij quote ook duidelijk verwijs naar een goede dunne kabel.. :wink: Nordost valt daar wel onder...... 8)

Johan van den D.
17-01-2006, 17:21
Het belangrijkste is dat de kabel kwalitatief goed is en niet TE dun als je met echt lange kabels gaat werken. Ik zie steeds het verhaal over (te) dunne kabels terug komen.

Kijk eens naar Nordost (er zijn meerdere merken overigens), dunner kan je ze niet krijgen en beter ook vrijwel niet en dat geld ook voor de langere lengtes.
:wink:

Dus..................

Zoals je weet ben ik niet technisch maar de ene dunne kabel is de andere niet, dat zijn we toch wel eens. Vandaar dat ik mijn daarop volgende zijn in het berichtje waaruit jij quote ook duidelijk verwijs naar een goede dunne kabel.. :wink: Nordost valt daar wel onder...... 8)Dat begreep ik zeker maar velen niet vrees ik.
Met name personen die net beginnen denken vaak dat dun gelijk staat aan slecht.
Vandaar even mijn reactie/aanvulling. :P

Dennis82
17-01-2006, 17:26
Tot 12 meter kom je met een goede dunne(re) kabel niet snel in de problemen.

Het gaat bij mij toch wel over de 12 meter, door een - standaard met mijn set meegeleverde - (Sony) 0.75 mm draad.

Aangezien dit mijn eerste HT is, en ik niet veel beter weet dan dit, klinkt het wat mij betreft aardig. Maar ik heb ook niet echt vergelijkingmateriaal. Vandaar dat ik het geheel misschien door 1.5 mm vervang, wat een aardige verbetering op zou kunnen leveren (?).