PDA

Bekijk de volledige versie : Wie heeft klassieke dvd's????



forzavado
11-03-2002, 15:15
Nu wilde ik een klassieke dvd kopen om te testen, dus ik m'n vader geraadpleegd en die zei dat ze bij de kruidvat nog wat hadden.
Wij die dvd's gehaald (mathaüs en johannes passion van Bach) en die klinken me toch lekker vooral die Johannes passion.

Nu mijn vraag: wie heeft ook klassieke dvd's en welke???

SpaceWolve
11-03-2002, 15:33
In Haarlem zit een winkel die alleen maar klassieke muziek verkoopt, ze hebben ook verschillende dvd concerten hiervan, misschien dat je daar even kan kijken

Groetjes Hans

forzavado
11-03-2002, 15:36
Ik woon daar nu niet echt in de buurt, maar als ik er langs kom kijk ik even.Bedankt voor de tip!
Maar heb je zelf ook klassieke dvd's???? Hoe bevallen ze?

SpaceWolve
11-03-2002, 16:25
Nee, ik ben niet echt zo'n klassiek fan, alleen een beetje die film soundtracks, maarja die worden niet los op dvd uitgebracht :D, ik kan wel voor je kijken wat ze ongeveer allemaal hebben, dan kan ik dat misschien opsturen.

Groetjes Hans

Cenobite
11-03-2002, 18:53
Ik heb "The Guns of Navarone" op DVD , dat is ook een Klassiek ( er) .... hahahaha :D :D

Oakey
11-03-2002, 19:07
Bij de Bijenkorf hebben ze een redelijke selectie klassieke DVD's, en bij Van Leest meen ik ook wel e.e.a. gezien te hebben.

Mike Philippens
11-03-2002, 19:07
Ik heb 'Swan Lake' van (wie anders) Tchaikovsky in de uitvoering van Matthew Bourne. Op zich vind ik ballet een beetje suf. Het is, zoals Edmund (Bottom) het zo plastisch uitdrukt 'Posh birds in nickers'. Deze uitvoering echter is heel apart. Alle zwanen worden door mannen gedanst, terwijl het normaal vrouwen zijn. Bovendien is het verhaal meer theathraal uitgevoerd ipv een vaag dansje. Je kunt nu gewoon zien waarover het gaat dus. Heel aardig en best te verteren voor een cultuurbarbaar als ik. Ik heb 'm dan ook een eind uit de buurt van Rammstein staan...

Frollo
12-03-2002, 09:07
En wat dachten we van Fantasia en Fantasia 2000? Echte, hardcore klassieke muziek en nog leuke beelden erbij ook!
Verder snap ik niet zo waarom jullie zo nodig klassieke dvd's willen. Een cd'tje is toch ook goed? Gewoon je ogen dicht en je eigen Fantasia erbij bedenken :)

Oakey
12-03-2002, 10:24
En wat dachten we van Fantasia en Fantasia 2000? Echte, hardcore klassieke muziek en nog leuke beelden erbij ook!
Verder snap ik niet zo waarom jullie zo nodig klassieke dvd's willen. Een cd'tje is toch ook goed? Gewoon je ogen dicht en je eigen Fantasia erbij bedenken :)

Ben het wel met je eens als het een gewone concertvoorstelling is, maar ballet of opera mag toch wel met beelden erbij :)

Mike Philippens
12-03-2002, 22:57
En wat dachten we van Fantasia en Fantasia 2000?
Verder snap ik niet zo waarom jullie zo nodig klassieke dvd's willen.
Fantasia! Natuurlijk...heb net nog die mooie Antology box gekocht. Erg mooi.
Het gaat me met muziek-DVD's in het algemeen eigenlik nog het meest om de surround. Een gewoon cd'tje haalt het wat dat betreft niet. Ik ben wat dat betreft blij dat DVD-Audio discs nog in de meeste gevallen afspeelbaar zijn op een normale DVD speler (hybride discs dus) zodat je toch van je favo muziek in 5.1 kan genieten.

Danny Woensdregt
12-03-2002, 23:25
Heb verleden week de Mattheus-passion bij Kruidvat gehaald.
Klinkt inderdaad niet slecht.
Verder hebben we hier alle DVD's van Andrea Bocelli in huis, maar of dat echt klassiek is? (hoewel, de Sacred Arias-DVD is één al al klassiek..)

forzavado
14-03-2002, 12:16
Ik kocht ze om wat te testen, alleen klassieke muziek in 5.1 had ik niet en het viel me alles mee.
Is die bocelli de moeite waard??
volgens mij hadden ze die nieuwste van hem in australie in dts.

Beeld van die passionen is super duf, maar tv zet ik zowiezo uit, dan hoor je die piep niet zo in rustige stukken

Henk Heideveld
14-03-2002, 13:30
Ik ben een echte liefhebber van klassieke muziek. Maar veel DVD's zul je bij mij niet vinden. Ik heb slechts de AIDA aangeschaft van Verdi. Die is visueel wel aardig. Klassiek muziek mist nogal eens visualiteit. Steeds dezelfde orkestleden op het zelfde rijtje zittend, bijvoorbeeld.
Maar het belangrijkste is toch wel dat men kiest voor oudere gerenommeerde opnames, die dus niet DTS en niet 5.1. zijn. Je ziet dus veelal PCM-stereo op de markt. Tja en dat is qua DVD niet echt veel meer dan CD-kwaliteit en die heb ik thuis genoeg liggen.

Henk Heideveld
14-03-2002, 13:34
Even voor de goede orde, ik reken Andre Bocelli en Sarah Brightman nog niet direct tot de echt klassieke muziek.
Ik denk meer aan opera's, symphonieen, e.d. Dus uh Bach, Beethoven, Mozart, Schubert, en dat soort "oudheden". En Herbert von Karajan en dat soort lieden.

Frollo
14-03-2002, 14:03
Ik ben niet zo dol op opera, maar een symfonietje gaat er altijd wel in. En wat dacht je van suites, Henk?
De tip die ik altijd aan mensen geef die wel eens kennis willen maken met klassieke muziek: leen of koop eens een paar suites!
Een suite is een verzameling vrij korte muziekstukken die oorspronkelijk bedoeld waren om bij een ballet of een toneelstuk uitgevoerd te worden. Deze stukken zijn meestal tussen de 2 en 8 minuten lang en variëren heel erg qua ritme en sfeer. Kortom: een goeie suite is te vergelijken met een goed samengesteld popalbum, en dus zeer geschikt voor beginnende liefhebbers. Zo ben ik er zelf ook ingerold, namelijk met Romeo & Juliet van Prokoviev.
Andere bekende en mooie voorbeelden zijn Peer Gynt van Grieg, De Notenkraker en Het Zwanenmeer van Tsjaikovsky, en The Planets van Holst.