PDA

Bekijk de volledige versie : Nieuwe sub aanschaffen? Meningen gevraagd!



jreijling
18-01-2006, 15:56
Dag dames en heren,

Ik ben bezig me te orienteren om een subwoofer aan te schaffen.
Heb zo rond de 450 te besteden.
Nu zijn er nogal wat varianten...

Op dit moment heb ik twee volwaardige frontspeakers, kleine surround en een normale centerspeaker.

Ik ben aan het kijken naar de volgende subwoofers:
Tannoy TS8
JBL Northridge™ E Series E250P
Rel Quake 2
Yamaha YST-SW800

Maar als jullie aanraders buiten dit lijstje om hebben dan hoor ik deze natuurlijk ook graag...

Graag jullie reactie en wellicht een zaak waar ik hem kan ophalen voor de laagste prijs....!!

Johan van den D.
18-01-2006, 16:16
Rel Quake 2
Yamaha YST-SW800

Van je lijstje zal ik kiezen tussen deze twee.

jreijling
18-01-2006, 16:19
Je klinkt niet echt enthousiast.... Ik ben voornamelijk liefhebber van muziek dvd's.

Verder is af en toe een filmpje natuurlijk ook geinig

Alexander D
18-01-2006, 16:20
Wat heb je verder aan apparatuur staan?

jreijling
18-01-2006, 16:28
Versterker: Sony STR-DB790
DVD speler:Sony DVP-NS433
Center sp: Sony SS CN120
Surr. spkrs:Sony SS SR120
Front spkrs:Fatsoenlijke speakers, merk is mij niet bekend.

Johan van den D.
18-01-2006, 17:13
Ik ben voornamelijk liefhebber van muziek dvd's.In dat geval lijkt mij de Rel de beste optie.
De Yamaha is relatief goed voor z,n geld maar dan alleen voor films, bij muziek zal ik die niet aanraden en dus blijft de Rel over naar mijn mening/smaak.
Ik kan je wel andere adviseren maar die vallen wellicht buiten je budget.
Denk hierbij aan bijvoorbeeld 2de hands Velodyne en B&W.

Een andere en wellicht betere optie is om voor twee goede fronts te gaan die tevens aardig wat laag kunnen geven.
Het laag omdat je daar blijkbaar behoefde aan heb gezien het feit dat je een sub wilt.
Voorbeeld hiervan zijn wederom vloerstaander van B&W met de 600 serie en Kef met de Q serie (Q5, Q7) die inmiddels uit productie is maar wellicht nog goedkoop te vinden bij audiozaken.

jreijling
18-01-2006, 17:15
Een tweede hands vind ik ook prima zolang deze netjes is behandeld e.d.
B&W ken ik wel, Velodyne niet...

Alexander D
18-01-2006, 19:10
De Rel is zeker aanbevelenswaardig als je voor nieuw gaat.

Tweedehands kun je ook naar MJ Acoustics kijken. Maken ook leuke subs. De Reference 100/150/200 bijvoorbeeld. De nieuwprijzen zijn wat boven je budget maar ik denk dat een Reference 100 misschien wel voor zo'n 550 euro te krijgen is. Anders een 150 of 200 tweedehands proberen.

jreijling
18-01-2006, 19:16
BOSTON ACOUSTICS PV900 SUBWOOFER voor een vraagprijs van € 500?

Alexander D
18-01-2006, 19:20
BOSTON ACOUSTICS PV900 SUBWOOFER voor een vraagprijs van € 500?

Is dit een quizvraag? :roll: :wink:

Olivier vd D.
18-01-2006, 19:59
Ik heb een SVS 20-39PCi voor je voor € 600,-, ruim half jaar oud, maar gaat weg in verband met een upgrade (PB12 plus). Wel iets boven je budget, maar daar krijg je voor films een geweldige sub voor terug (veel power en erg laag). Zie hier (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=41065&highlight=) mijn advertentie. Enige voorwaarde is dat ik eerst zekerheid moet hebben over de levering van mijn nieuwe sub alvorens mijn huidige weg kan. Indien je op de route van rotterdam naar groningen woont, kan de sub nog aan huis gebracht worden ook.

Sander Haarmans
18-01-2006, 20:26
Ik heb een SVS 20-39PCi voor je voor € 600,-, ruim half jaar oud.
jreijling als ik jou was zou ik dit aanbod niet voorbij laten gaan, voor die €150 meer dan je budget heb je een fantastische sub voor een mooie prijs en anders kan je mijn sub overnemen (Yamaha YST-SW800) voor €450 en dan neem ik die SVS van moondust wel over voor €600

Alexander D
19-01-2006, 08:09
Hier kan in ieder geval iemand voor weinig geld aan een goed sub komen.... :D :wink:

jreijling, als je plek hebt zou ik inderdaad ook zeker voor de SVS gaan.

El-Jorge
19-01-2006, 08:09
Ik heb een SVS 20-39PCi voor je voor € 600,-, ruim half jaar oud.
jreijling als ik jou was zou ik dit aanbod niet voorbij laten gaan, voor die €150 meer dan je budget heb je een fantastische sub voor een mooie prijs en anders kan je mijn sub overnemen (Yamaha YST-SW800) voor €450 en dan neem ik die SVS van moondust wel over voor €600

Ziet eruit dat hier wat deals gesloten gaan worden :lol:

Nog even wat input:
Als je toch voor een REL gaat, zou ik gaan kijken naar de strata, aangezien je aangeeft de sub ook vooral met muziek te willen gebruiken, de ST-serie is dan muzikaler dan de Q-serie van REL.
Niemand heeft hier nog wat gezegd over de nortridge sub van JBL. Voor de prijs is dat een uitstekende sub, die moet nu toch wel voor rond de EUR 250-300 te krijgen zijn. Echter is hij wel een beetje flubberig (sorry andere omschrijving kan ik er niet aan geven). Maar ik vond het voor de prijs een prima sub.

Alexander D
19-01-2006, 08:20
Ik heb een SVS 20-39PCi voor je voor € 600,-, ruim half jaar oud.
jreijling als ik jou was zou ik dit aanbod niet voorbij laten gaan, voor die €150 meer dan je budget heb je een fantastische sub voor een mooie prijs en anders kan je mijn sub overnemen (Yamaha YST-SW800) voor €450 en dan neem ik die SVS van moondust wel over voor €600

Ziet eruit dat hier wat deals gesloten gaan worden :lol:

Nog even wat input:
Als je toch voor een REL gaat, zou ik gaan kijken naar de strata, aangezien je aangeeft de sub ook vooral met muziek te willen gebruiken, de ST-serie is dan muzikaler dan de Q-serie van REL.
Niemand heeft hier nog wat gezegd over de nortridge sub van JBL. Voor de prijs is dat een uitstekende sub, die moet nu toch wel voor rond de EUR 250-300 te krijgen zijn. Echter is hij wel een beetje flubberig (sorry andere omschrijving kan ik er niet aan geven). Maar ik vond het voor de prijs een prima sub.

Dat van die REL is zeker waar maar voor het budget is het al moeilijk een REL Strata III te vinden op de tweedehands markt. :wink:

En de ST serie is zeker wat muzikaler dan de Q serie maar de Quake en ook de Q-150 zijn behoorlijk muzikaal. Voor de 200 en 400 is dat zeker minder.

Olivier vd D.
19-01-2006, 09:59
Als je je sub ook voor muziek wil gebruiken moet je niet mijn SVS 20-39PCi nemen. Het is een geweldige sub, maar eigenlijk alleen het beste voor filmkijken. Muziek kan ook wel, maar daarvoor zijn er betere subs verkrijgbaar.

Alexander D
19-01-2006, 10:01
Als je je sub ook voor muziek wil gebruiken moet je niet mijn SVS 20-39PCi nemen. Het is een geweldige sub, maar eigenlijk alleen het beste voor filmkijken. Muziek kan ook wel, maar daarvoor zijn er betere subs verkrijgbaar.

Kun je deze sub niet nog een jaartje houden? Dan hoop ik dat m'n aparte HT ruimte af is en kan ik m'n Strata 5 high-level blijven gebruiken voor muziek en die SVS voor lfe...... :D :wink:

Olivier vd D.
19-01-2006, 10:20
Ik heb geen haast om um weg te doen. Pas als ik een goede prijs kan krijgen voor de PB12 plus maggie weg. En dat kan ook nog een jaar duren.

mikekiwi
19-01-2006, 20:29
Ik zoek toevallig ook een muzikale sub die de lage tonen al vanaf zo 80Hz zou moeten overnemen (ivm waarschijnlijk nog aan te schaffen Monitor Audio Radius-speakers); Ik kan een Rel Quake (1e versie) kopen voor 175 euro. Is dit een goede optie? Ik heb er niet heel veel meer geld voor over, dus qua budget zit het wel fijn.
De luisterruimte is niet al te groot (3x3 meter met een grote open keuken er aan vast.
Zijn er alternatieven tot 250 euro?

Thanks!

Johan van den D.
19-01-2006, 20:51
Ik persoonlijk zal hem niet willen met de beschadiging, ook al heeft het geen invloed op het geluid.
Aan de andere kant is de prijs vrij laag en zoals men daar al zei, leuk om mee te beginnen.

Dus als je er toch niet meer voor over heb dan is dit wellicht een goede keuze.

mikekiwi
19-01-2006, 21:25
Yep, is daarom ook nog een twijfelgeval...weet het nog niet zeker. Ik ben benieuwd of er in die range qua budget nog iets anders interessant is.
Zo niet, dan ben ik geneigd toch de Quake te gaan bekijken/beluisteren.

Alexander D
19-01-2006, 22:17
Yep, is daarom ook nog een twijfelgeval...weet het nog niet zeker. Ik ben benieuwd of er in die range qua budget nog iets anders interessant is.
Zo niet, dan ben ik geneigd toch de Quake te gaan bekijken/beluisteren.

Is dat zo'n Quake die nog frontfiring is ipv down?

Die heb ik 1 keer gehoord en die vond ik verre van goed klinken. Maar goed, voor die prijs in de ruimte kan het voldoende zijn.

mikekiwi
20-01-2006, 07:25
Yep, is daarom ook nog een twijfelgeval...weet het nog niet zeker. Ik ben benieuwd of er in die range qua budget nog iets anders interessant is.
Zo niet, dan ben ik geneigd toch de Quake te gaan bekijken/beluisteren.

Is dat zo'n Quake die nog frontfiring is ipv down?

Die heb ik 1 keer gehoord en die vond ik verre van goed klinken. Maar goed, voor die prijs in de ruimte kan het voldoende zijn.

Ja, inderdaad geen downfire maar front/rear/side-firing (afhankelijk van hoe je hem neerzet)...

Edgar Smit
20-01-2006, 12:06
als je een downfiring neerlegt is ie ook frontfiring (6).

Maar even serieus, ik zie niemand iets zeggen over Klipsch, in mijn ogen toch een sub die zowel muzikaal als voor HT gebruik voor een fatsoenlijke prijs. De KSW10 was nog niet zolang geleden nieuw voor 300 al te krijgen.

jreijling
22-01-2006, 17:23
Ik heb een aanbod van een Klipsch KSW-12 voor zo'n 190?
Lijkt mij wat weinig geld voor een 12" sub...

Maar die Yamaha YST-SW800 heb ik wel interesse in...

Moondust, nog tips voor muziek subs?

En ik wil graag een Downfiring... al is het alleen al voor het feit dat ik paps word en niet wil dat m'n kind met z'n kl...wtjes aan de speaker kan komen...

Edgar Smit
23-01-2006, 09:18
Die yamaha is, zoals reeds eerder gezegd, niet echt muzikaal.
Klipsch moet je zelf beoordelen, maar is redelijk muzikaal, ik vindt zelf Klipsch juist in de lagere prijsklasses veel bang voor de buck geven.

Olivier vd D.
23-01-2006, 09:49
Moondust, nog tips voor muziek subs?

En ik wil graag een Downfiring... al is het alleen al voor het feit dat ik paps word en niet wil dat m'n kind met z'n kl...wtjes aan de speaker kan komen...
In de prijsklasse waarin jij zoekt ben ik niet zo thuis, zeker niet als het gaat om downfiring subs.

jreijling
23-01-2006, 11:53
Ik hoor vaak dat downfiring als voordeel heeft dat de positie van de sub minder van belang is. Klopt dit?

Maar de Yamaha YST-SW800 is voor zo'n 445 nieuw aan te schaffen...
Ik luister meestal geen snelle muziek, tenzij Phil Collins snel is...
Aanradertje?

Edgar Smit
23-01-2006, 12:04
Het gaat niet alleen om snelle muziek, het gaat om de algemene laagweergave. Laagweergave bij muziek is volledig anders dan sublaag in een film. Ik zou als ik jou was eens gewoon met je favo phil cd naar een audio winkel gaan en verschillende subs beluisteren in ongeveer dezelfde prijsklasse. Luister ook eerst naar de duurste die ze hebben, zodat je een goede/leuke referentie hebt.

Alexander D
23-01-2006, 12:05
Ik hoor vaak dat downfiring als voordeel heeft dat de positie van de sub minder van belang is. Klopt dit?

Maar de Yamaha YST-SW800 is voor zo'n 445 nieuw aan te schaffen...
Ik luister meestal geen snelle muziek, tenzij Phil Collins snel is...
Aanradertje?

Je hebt inmiddels over die Yamaha toch al verschillende keren advies gehad???? Je moet gewoon zelf gaan luisteren, als jij tevreden bent met de prestaties van deze sub bij muziek, dan is het toch goed. JIJ moet tevreden zijn.

Verder is ook voor een downfiring sub de positie belangrijk, misschien dat die iets makkelijker te plaatsen is maar het blijft belangrijk te experimenteren met de juiste positie.

Succes met je keuze.

jreijling
23-01-2006, 12:06
Prima, ik ga wel een keer naar Polectro Plaza, daar hebben ze volgens mij wel goede luisterruimtes.
Iemand nog tips in Noord-Holland, in de buurt van Amsterdam voor luisterruimtes?

Olivier vd D.
23-01-2006, 12:07
Ik hoor vaak dat downfiring als voordeel heeft dat de positie van de sub minder van belang is. Klopt dit?
Dat is mijn ervaring ook. Echter, dit betekent niet dat je de sub overal maar kan zetten.

Edgar Smit
23-01-2006, 12:16
Mijn sub staat gewoon in de kruipruimte, echt perfect joh, je ziet en hoort er niets van (6).

Maar even serieus, een front firing is in het algemeen wat moeilijker te plaatsen dan een downfiring, maar je moet wel degelijk rekening houden met de plaatsing.

Een grappige tip is je sub op de luisterplek zetten en dan op je knieën rondkruipen tot de plek waar de bas het volst en mooiste klinkt. Daar zet je dan de sub neer. Ik heb het nog nooit uitgeprobeerd, maar ondanks het hoge mafheidsgehalte schijnt die tip het echt te doen.

Olivier vd D.
23-01-2006, 12:26
Edgar op zijn knieen, dat wil ik meemaken. ;-)

Edgar Smit
23-01-2006, 12:34
Edgar op zijn knieen, dat wil ik meemaken. ;-)
Hier houd ik wijselijk mijn mond (6) :wink:

Olivier vd D.
23-01-2006, 12:55
Edgar op zijn knieen, dat wil ik meemaken. ;-)
Hier houd ik wijselijk mijn mond (6) :wink:
Ik snap nu pas de dubbelzinnigheid van mijn eigen opmerking. Daar gaat mijn reputatie. :roll:

Edgar Smit
23-01-2006, 13:34
En ook nu zeg ik maar niets............

Alexander D
23-01-2006, 13:38
Aangezien jullie nu alletwee met je mond vol....tanden staan. Kunnen we nu gewoon on-topic verder? :wink:

Wat Edgar eerder schreef is zonder meer de beste manier om een goede plek voor je sub te zoeken. Helaas werkt de rest van het interieur niet altijd mee aan deze manier van werken.

koop van der Schaaf
23-01-2006, 19:26
Iemand nog tips in Noord-Holland, in de buurt van Amsterdam voor luisterruimtes?
ga eens naar www.hifisolutions.nl in de clerckstraat was voorheen zwolsman eigenaar heet rick.
staan ook op internet ze hebben twee filialen maar boven genoemd is meer voor HT :wink:

Edgar Smit
16-02-2006, 15:49
Ik hoor vaak dat downfiring als voordeel heeft dat de positie van de sub minder van belang is. Klopt dit?

Ik had dit voorgelegd aan SVS (ivm. mijn afweging tussen de PB10-ISD en PB12-Plus), en kreeg van Ron Stimpson het volgende antwoord:

"The orientation of the driver on a subwoofer has virtually no effect at all on its sound, really. The bass waves are far too long to care what direction the woofer was pointing."

Dus of je je er heel erg veel zorgen over moet maken betwijfel ik.
Eigenlijk is het geen antwoord op de vraag, als ik zo vrij mag zijn. Hij zegt namelijk dat het uiteindelijk bas geluid gelijk zal zijn en dat de richting van de woofer op zich niets uitmaakt. Dat de bas goed klinkt geloof ik wel, maar volgens mij maakt de volledige kamer-akoestiek toch ook aardig wat uit. Want als het niets uit zou maken, waarom wordt er dan toch een bepaalde voorkeurs positie voor de sub aangegeven en biedt SVS een advies op maat aan?

Olivier vd D.
16-02-2006, 19:26
Die jongens bij SVS kan geen zelfvertrouwen ontzegd worden.

Mark S
16-02-2006, 22:06
Ik hoor vaak dat downfiring als voordeel heeft dat de positie van de sub minder van belang is. Klopt dit?

Ik had dit voorgelegd aan SVS (ivm. mijn afweging tussen de PB10-ISD en PB12-Plus), en kreeg van Ron Stimpson het volgende antwoord:

"The orientation of the driver on a subwoofer has virtually no effect at all on its sound, really. The bass waves are far too long to care what direction the woofer was pointing."

Dus of je je er heel erg veel zorgen over moet maken betwijfel ik.
Eigenlijk is het geen antwoord op de vraag, als ik zo vrij mag zijn. Hij zegt namelijk dat het uiteindelijk bas geluid gelijk zal zijn en dat de richting van de woofer op zich niets uitmaakt. Dat de bas goed klinkt geloof ik wel, maar volgens mij maakt de volledige kamer-akoestiek toch ook aardig wat uit. Want als het niets uit zou maken, waarom wordt er dan toch een bepaalde voorkeurs positie voor de sub aangegeven en biedt SVS een advies op maat aan?

Ik denk dat je een verschil moet maken tussen het afstraalgedrag van een sub (volgens hem dus nauwelijks verschil) enerzijds,
en de plaatsing van de sub in een ruimte anderszijds. Elke ruimte heeft zijn eigen akoestische eigenschappen, die qua probleemgedrag zich vooral in het laag manifesteren. (denk aan staande golven, buiken en knopen, e.d.).
Saillant detail is dat bijv B&W een opstelling achter de luisterpositie afraadt, terwijl SVS daar wel voor pleit.

bmateijsen
17-02-2006, 09:40
De quote van SVS klopt zeker, de orientatie van de driver is functioneel in het ontwerp (en het filter), maar de plek van de subwoofer in de ruimte zal de performance definieren, niet de orientatie van de driver.

Edgar Smit
20-02-2006, 08:12
Bjorn, dat is dus exact wat ik bedoelde.
De Orientatie van de driver bepaalt of het model downfiring/frontfiring zal zijn, maar beinvloed het geluid uiteindelijk niet, iets wat de positie van de sub als geheel zelf uiteindelijk wel zal doen.

En vanuit dat oogpunt gezien (plaatsing van de subwoofer als geheel) is over het algemeen een downfiring model iets minder moeilijk te plaatsen.

Ik denk dat er een kleine verwarring is/was over de lokatie van de driver en de sub als geheel, als ik het verhaal zo nog eens terug lees.

bmateijsen
20-02-2006, 13:46
Bjorn, dat is dus exact wat ik bedoelde.
En vanuit dat oogpunt gezien (plaatsing van de subwoofer als geheel) is over het algemeen een downfiring model iets minder moeilijk te plaatsen.


Nee... maakt ook niet uit... Ook hier geldt weer dat de plek van de subwoofer wel of niet staande golven aanspreekt. Of dat het nu een downfiring model of frontfiring model is, maakt niet uit.

Waar het om draait is hoe de harmonische frequenties worden aangesproken in de ruimte. De harmonische zullen namelijk ook wel of niet staande golven geven.

Overigens vergeten veel mensen de factor zitplaats. Niet alleen de plek van de subwoofer, maar ook de zitplaats in de ruimte zal de performance van het laag bepalen.

Groet Bjorn

Jos A.
20-02-2006, 14:34
Overigens vergeten veel mensen de factor zitplaats. Niet alleen de plek van de subwoofer, maar ook de zitplaats in de ruimte zal de performance van het laag bepalen.

Groet Bjorn

Helemaal vergeten! Ik zal vandaag of morgen eens een zitplaats maken :P.

OT: Ik heb geen verstand van natuurkunde en mijn akoestisch zintuig is beperkt tot "klinkt lekker", maar is het niet logischer dat een down-firing sub wat makkelijker te plaatsen is? Als de geluidsgolven gelijk tegen de vloer kunnen breken (en dus zich rondom verspreiden), vind je dan niet sneller een plek waarop de sub lekker klinkt? Ik ga er voor het gemak even vanuit dat er geen verschil zit tussen een front en een down-firing sub, het lijkt mij alleen dat in een ruimte die akoestisch niet perfect is (woonkamer met meubels en planten) een down-firing wat sneller een acceptabel compromis tussen plaatsing en geluid biedt.

bmateijsen
20-02-2006, 19:14
Overigens vergeten veel mensen de factor zitplaats. Niet alleen de plek van de subwoofer, maar ook de zitplaats in de ruimte zal de performance van het laag bepalen.

Groet Bjorn

Helemaal vergeten! Ik zal vandaag of morgen eens een zitplaats maken :P.

OT: Ik heb geen verstand van natuurkunde en mijn akoestisch zintuig is beperkt tot "klinkt lekker", maar is het niet logischer dat een down-firing sub wat makkelijker te plaatsen is? Als de geluidsgolven gelijk tegen de vloer kunnen breken (en dus zich rondom verspreiden), vind je dan niet sneller een plek waarop de sub lekker klinkt? Ik ga er voor het gemak even vanuit dat er geen verschil zit tussen een front en een down-firing sub, het lijkt mij alleen dat in een ruimte die akoestisch niet perfect is (woonkamer met meubels en planten) een down-firing wat sneller een acceptabel compromis tussen plaatsing en geluid biedt.

Maakt dus niet uit... het laag van de woofer wordt niet gebroken ;). Het zal alleen door de vloer wat meer output krijgen. (maar dat is inherent aan het ontwerp).

Edgar Smit
21-02-2006, 09:35
Bjorn, als een downfiring dus net zo makklijk te plaatsen is een frontfiring, waar komt het verhaal dan vandaan dat een downfiring makkelijker te plaatsen (lees : minder snel lokaliseerbaar) is?

Ik deel namelijk het standpunt van JozefusGladiolus wat zo logisch lijkt.

Daarnaast heb ik zelf een Yamaha frontfiring sub gehad en heb nu een Klipsch downfiring sub. De klipsch staat waar de yamaha stond maar past veel beter in het geluidsbeeld (lees : is niet te lokaliseren) terwijl de yamaha dat niet had. Dit staaft IMHO het plaatsbaarheid verhaal.

Moet ik eerlijkheidshalve wel vermelden dat de yamaha sub geen topper was maar een eenvoudig model.

Alexander D
21-02-2006, 09:39
Bjorn, als een downfiring dus net zo makklijk te plaatsen is een frontfiring, waar komt het verhaal dan vandaan dat een downfiring makkelijker te plaatsen (lees : minder snel lokaliseerbaar) is?

Ik deel namelijk het standpunt van JozefusGladiolus wat zo logisch lijkt.

Daarnaast heb ik zelf een Yamaha frontfiring sub gehad en heb nu een Klipsch downfiring sub. De klipsch staat waar de yamaha stond maar past veel beter in het geluidsbeeld (lees : is niet te lokaliseren) terwijl de yamaha dat niet had. Dit staaft IMHO het plaatsbaarheid verhaal.

Moet ik eerlijkheidshalve wel vermelden dat de yamaha sub geen topper was maar een eenvoudig model.

Was het ook niet zo dat die Yamaha 'sub' tot veel hogere tonen mee mocht spelen wat het lokaliseren ook makkelijker maakt?

Edgar Smit
21-02-2006, 10:02
De yamaha sub had idd geen mogelijkheid om de frequentie in te stellen, maar deze stond in principe standaard op 120Hz dacht ik. LFE had ik alleen naar de sub gezet omdat ik de Missions als front gebruikte, dus op zich zou de yamaha geen hogere frequenties gehad moeten hebben dan de Klipsch nu krijgt.

Wat wel de reden kan zijn is dat de Klipsch veel dieper gaat dan de yamaha. Bij bijvoorbeeld Immortals zit een scene waarbij een ruimteschip opstijgt wat een enorme druk oplevert van je sub, die de yamaha alleen als brom weergaf. De Klipsch laat het glas in de binnen deuren letterlijk trillen.

bmateijsen
21-02-2006, 13:14
Hoi Edgar,

Die test kan eigenlijk alleen maar worden gedaan met 2 subwoofers die elkaars gelijken zijn, maar als enige verandering hebben front-firing en downfiring.

Verder is het zo dat hoe meer een subwoofer een bepaalde harmonische aanspreekt in de ruimte en deze laat benadrukken op de luisterplaats hoe meer dat de subwoofer zich laat horen. (of zijn plek verraad)

Dus waar het verhaal vandaan komt... geen idee... maar waar ik mijn verhaal op benadruk is hoe de subwoofer de harmonische frequenties in een ruimte aanspreekt en dan maakt het qua orientatie van de driver niets uit en dus ook de plaatsbaarheid van de subwoofer niet.

Als laatste:

- subwoofers die te klein zijn voor een ruimte laten zich ook makkelijker horen op hogere frequenties, simpelweg omdat het ding te hard wordt gezet om de ruimte te kunnen vullen.
- subwoofers kunnen in principe nooit te groot zijn, maar dienen wel onder controle gehouden te worden.
- Er is een parametrische equalizer beschikbaar, die ervoor zorgt dat het laag op de luisterplaats correct verdeeld wordt. Dit is bijv. de SMS-1 van Velodyne. Daarnaast vind je ook in de pro-wereld bij Behringer meerdere producten, echter deze zijn wat omslachtiger qua gebruik. Voor meer info over de SMS-1 zie www.velodyne.nl

Groet Bjorn

Edgar Smit
21-02-2006, 14:02
Bjorn, jammer dat je de oorsprong van het verhaal niet kent, begin er nu wel nieuwsgierig naar te worden.

Wat betreft vergelijken heb je naturlijk gelijk dat het eigenlijk twee gelijke subs moeten zijn, daarom gaf ik ook al aan dat de subs niet echt elkaar gelijke waren.

Het verhaal van de parametrische equalizer van Velodyne ken ik, alleen ligt Velodyne wat boven mijn budget :wink: want anders had ik echt allang bij jullie op de stoep gestaan (en niet alleen voor een sub van Velodyne hoor :wink:).