PDA

Bekijk de volledige versie : Nieuw en meteen een hoop vragen



Nils01
21-01-2006, 09:42
Hallo, bij deze wil ik mezelf even voorstellen als nieuwe gebruiker hier op het forum, ik ben Nils, 36 en woonachtig in Zaanstad.
Ik ben sinds kort begonnen met een home cinema set, samengesteld uit "overbodige" apparatuur van mijn zwager en een speakerset die ik later zelf heb aangeschaft.
Nu zit ik met een hele hoop vragen, met name over het aansluiten en de afstelling van mijn set.
De processor zit via de 5.1 ingang op de versterker aangesloten, de dvd speler met een digitale coax op de processor, de sub zit op de sub uitgang van de processor.
Ik heb de speakers eerst op small gezet, maar dan klinkt de sub erg bonkerig, zet ik ze op large, dan komt er weinig power uit de sub, zet ik die harder, dan klinkt dat niet mooi. En met muziek komt er ook geen mooie strakke bas uit de sub.
Dit zijn zo de eerste dingen waar ik nu mee zit, als de basis goed is ingesteld, kan ik van daaruit zelf gaan proberen wat "lekker" klinkt.
Is er iemand met tips?
Alles is welkom, alvast bedankt!

Edtbonep
21-01-2006, 12:16
Ik heb ook een VA8ES, echter geen processor... :cry:
Volgens mij moet je de sub op je VA8ES aansluiten en niet op de processor.

Vraagje, Hoe klinkt een DTS-DVD (via de processor) ten opzichte van een 5.1-DVD?
Hoor je veel verschil?

Johan van den D.
21-01-2006, 14:23
Vraagje, Hoe klinkt een DTS-DVD (via de processor) ten opzichte van een 5.1-DVD?
Hoor je veel verschil?Wat is het verschil tussen die twee dan ?
Je bedoeld waarschijnlijk het verschil tussen een DTS en een DD track.

Edtbonep
21-01-2006, 17:18
Vraagje, Hoe klinkt een DTS-DVD (via de processor) ten opzichte van een 5.1-DVD?
Hoor je veel verschil?Wat is het verschil tussen die twee dan ?
Je bedoeld waarschijnlijk het verschil tussen een DTS en een DD track.
Inderdaad.... :oops:

Johan van den D.
21-01-2006, 17:51
Maakt niet uit joh........
Nu is het toch ook duidelijk. :wink:

JCL
21-01-2006, 18:59
Ik heb ook een VA8ES, echter geen processor... :cry:
Volgens mij moet je de sub op je VA8ES aansluiten en niet op de processor.

Vraagje, Hoe klinkt een DTS-DVD (via de processor) ten opzichte van een 5.1-DVD?
Hoor je veel verschil?

Dat verschil is het grootste verschil wat je maar kan bedenken. De VA8 kent geen DTS decoders en de EP9 al helemaal niet, dat is nog van voor hun tijd. Je kan er een upgrade voor laten uitvoeren alleen is mij niet duidelijk of de TS dit ook gedaan heeft.

Je moet gewoon alle speakers aansluiten op de VA8, die dient eigelijk als eindbak. Je hebt een losse DSP (digital Sound Processor) en die doet dus ook niks meer of minder dan decoderen. Je kan je sub dus niet aan je processor hangen!

Mijn broer heeft een VA8ES en EP-90ES decoder. Hij sloot de EP90 gewoon met interlinks aan op de VA8. Verder zat alles daarop. Hij had de sub aangsloten op het sub kanaal. Daarnaast ook op de voorspeakers, dit kan door een grote plug in de sub te drukken en daarna 3 draadjes met de front kabels te verdraaien. Hoe de kleurtjes ed zitten en hoe z'n kabel heet kan iemand anders je vast vertellen het is mij even ontglipt.

Nils01
23-01-2006, 11:47
Thanx voor de tips.
Ik ga nu eerst mijn sub op de versterker aansluiten i.p.v. op de processor, kijken of dit beter klinkt.
De processor zit bij mij ook met interlinks op de versterker aangesloten.
M.b.t. de instelling van mijn speakers, moet ik deze als Large of juist als Small instellen?

JCL
23-01-2006, 11:51
voor het antwoord op die vraag zou ik mijn heil hier (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=9413.0) zoeken.

Nils01
23-01-2006, 20:23
Bedankt voor al het leesvoer...af en toe is het me wel iets te technisch.
Maar ik ga aan de slag met hetgene dat ik wel snap.

I'll be back...

Heb nu mijn sub aan mijn versterker gehangen i.p.v. aan de processor, mijn speakers staan nu op Small, en ik heb de kantelpuntfrequenties aangepast.
Heb nog niet uitvoerig getest, maar het klonk zo op het eerste moment al wel een stuk beter!!

Tips blijven welkom overigens!

Nils01
02-02-2006, 21:58
Tussen het begin, dat ik net alles had aangesloten en nu, na afstellen etc. aan de hand van info van deze site, zit een wereld van verschil, het klinkt nu echt goed! Zowel met films als met (muziek)cd's! 8) Thanx!!