PDA

Bekijk de volledige versie : Filmcritici



VincentBroccoli
24-01-2006, 16:39
Ik zag nog geen specifiek onderwerp over dit 'onderwerp'. Zo kan het zou zijn dat je reviews (of: filmkritiek) leest om te kijken of je naar een film gaat of niet. Welke reviewers lees je dan? Maar er zijn ook reviewers die je een film beter later begrijpen (en je hierbij de reviews er bij pakt nadat je een film hebt gekeken). Welke namen zijn dit bijvoorbeeld?

Er is dus genoeg over te praten. Zo vermoed ik dat sommige mensen bepaalde films juist goed of niet goed vinden en zich daarbij laten sturen door reviewers. Kom er bijvoorbeeld maar eens voor uit dat je Citizen Kane een ***film vindt. Aan de ene kant kunnen reviews dus sturend zijn, maar ze kunnen je ook weer helpen bij het begrijpen van films (of zijn het dan meer theoretische stukken?). Dit is allemaal puur gevoelswerk hoor, maar volgens mij zit er wel een kern van waarheid in.

Daarnaast heb je natuurlijk de reviewers zelf waar je de nodige discussies over kunt voeren. Welke reviewers vind je goed of slecht? Het lijkt me dat er genoeg materiaal is voor een een leuk topic.

Misschien leuk om af te trappen met:

- Welke reviewers lees je?
- Wat vind je goede reviewers?
- Waarom lees je reviews?

dunedain
24-01-2006, 16:50
Ik lees nooit reviews de enigste die kan zeggen dat ik een film goed is of niet ben ikzelf. Ga gewoon naar de bios/videotheek (of is het tegenwoordig dvdtheek?) En kijk/huur de film en ik kan alleen voor mezelf bepalen of ik de film goed vindt of niet.

Kaplan
24-01-2006, 18:09
Wel het idee dat zo'n topic eerder is langsgekomen, maar hier komt ie.

Ik lees Ebert, Maltin en Kael.

Een goed reviewer heeft een zeer grote filmkennis, weet een leuk leesbaar verhaal neer te zetten zonder te veel van de film te verklappen en weet dit goed in het huidige tijdsgewricht te plaatsen. Verstand van filmtechnische aspecten is ook relevant. Een reviewer moet wat mij betreft af en toe meedogenloos zijn over een film.

Ik wil graag weten wat anderen, en dan liefst diegenen die ook veel films hebben gezien, vinden van een film en of ze er het zelfde in gezien hebben als ik. Zelf vind ik het erg leuk om te zien welke overeenkomsten een film heeft met andere films uit het verleden.

Roy Langeveld
24-01-2006, 18:48
Ik lees altijd de reviews in Veronica Magazine, onder meer geschreven door Marc Alain Ketzer, Klaas Kaptijn, Belinda Janssen en Romy van Krieken. Ik vind hun recensies het fijnst, omdat hun mening het vaakst aansluit bij de mijne, en ik dus redelijk goed op hun oordeel kan vertrouwen. Ik laat me in mijn filmkeuze dan ook regelmatig door hun kritieken inspireren.

Ik vind hun recensies ook prettig omdat ze bij Veronica de films ook op amusementswaarde beoordelen, en niet puur en alleen op artistieke inhoud, zoals veel critici van dagbladen. Die kraken dikwijls films af omdat ze niets nieuws zouden toevoegen, niet memorabel zijn, geen diepgang of karakterontwikkeling hebben, of alleen maar amusement bieden. Dan kan je zo 90% van alle films afserveren. Uiteraard zijn originele, gedurfde, vernieuwende kwaliteitsfilms altijd fijn om te zien, maar niet elke film kan dat zijn. En een film die dat niet is en alleen maar vermaak biedt, is IMO niet per definitie slecht. Ook een film die niet lang blijft hangen kan voor het moment ook best leuk zijn.

Z-Man
24-01-2006, 22:10
Ik lees recensies van een groot aantal bladen, en ik ga absoluut nooit af op recensies bij de keuze naar welke film ik wil gaan. Kijk eerder naar welk talent erbij de film betrokken is. Het blad dat wel veruit bijna altijd met mijn persoonlijke smaak overeen komt blijft toch Empire. Die mensen zijn echte professionals en dat lees je dan ook terug in hun recensies. De slechtste recensies staan in de Preview als je t mij vraagt (even niet die boekjes bij de Videoland meegeteld want die vinden zelfs de meest baggere tv-films en zooi als Torque en House Of The Dead nog goed, om je dood aan te ergeren, maar dat noem ik dan ook geen critici), die geven vaak de beste films een lage waardering en de slechtste films een hele goede waardering, maar dat is naar mijn mening dan. En vaak is t ook niet bepaald een goed onderbouwde mening als je t mij vraagt. Het is dan wel een hap-slik-weg-blad maar het heeft toch een groot publiek (praktisch elke biosbezoeker leest t) en dat mag toch wel iets beter verzorgd worden. Kan natuurlijk ook aan die Goderie gast liggen, ook zon waardeloze criticus :twisted: .

Arian de Vries
24-01-2006, 22:24
Ik lees vaak recensies achteraf, om te zien of mijn mening over een bepaalde film een beetje overeenkomt met de algemene mening (niet dat ik het erg vind als dat niet zo is) en om soms nieuwe inzichten op te doen, extra info etc.

lees liever geen recensies vooraf omdat ik van mening ben dat ze je altijd beinvloeden, d'r blijft altijd wel een opmerking of wat dan ook hangen waardoor je anders/beinvloed naar een film gaat kijken.

LJ
25-01-2006, 20:08
Ik lees de NL20, Zone 020 (beide de uitkrantjes van Amsterdam), Preview, Metro en Spits en kijk naar Filmspot om een indruk te krijgen wat er is, waar een film over gaat en wat voor een film het is. Persoonlijke meningen van de reviewer spelen voor mij niet echt een rol. Echter, ik weet dat ik onbewust wel beïnvloedt wordt door een review. Een mooi voorbeeld hiervan is dat ik nu op basis van het verhaal wat in de NL20 staat over Douches Froides naar deze film ga en dat ik naar Whisky geweest ben alleen omdat er voor deze film een mooi stukje in de NL20 stond (overigens moet ik zeggen dat Whisky inderdaad een goede film is, als je tenmiste van dat genre houdt).

Overigens het gevaar is dat reviews je verwachtingen beïnvloeden (wat Eomer terecht opmerkt) en je daardoor minder van de film geniet. Echter, trailers zijn nog erger op dit gebied (en zeker trailers die bijna de gehele film verklappen).

Paul H.
25-01-2006, 22:58
Ga meestal diverse websites langs van Nederlandstalige tot Engelse websites. Om zo een beetje een beeld te krijgen wat de diverse waarderingen zijn voor een film.

Richard B.
25-01-2006, 23:08
Ik lees allerlei recensies maar zo weinig mogelijk van Nederlandse critici. Ik vindt dat de film-recensenten van grote Nederlandse kranten en tijdschriften er vaak een potje van maken. Het aantal keren dat ik een goede film bijna over het hoofd zag omdat ie door zo'n persoon negatief besproken werd is niet te tellen. Daarvan heb ik geleerd dat je je niet al te veel moet aantrekken van een recensie. Zelfs van iemand als Roger Ebert heb meerdere recensies gelezen waarin ie films afbrandt die toch echt wel kwaliteiten hebben. Lees er meerdere en dan krijg je een veel beter beeld.

DanielC
25-01-2006, 23:23
Veronica heeft soms wel wat aardige, maar ik lees iedere maand Empire... voor mij het beste filmblad ooit!

Erik Hagen
25-01-2006, 23:33
Ik lees niet vaak recensies, maar wanneer ik ze lees zijn dat vaak gewoon de user comments op imdb.com. Verder wil ik het liefst zo onbevooroordeeld de bioscoop in gaan.

Mocht het om de koop van een DVD gaan, dan kijk ik vaak hier op het forum of er nog iets interessants over desbetreffende DVD is gezegd.

Ludo Keeris
25-01-2006, 23:36
In de krant Het Parool lees ik graag de recensies van Jos van den Burg. Ik kan het vaak vinden in z'n recensies. Wel opletten dat hij niet teveel van het verhaal weggeeft.
Verder lees ik graag de Filmkrant. Zeker voor Arthouse films is dat dé aangewezen krant. Ook staat daar altijd de rubriek "Meningen" in, waarbij je de mening (oh ja?) van diverse recensenten kunt zien bij dezelfde film. Zo weet je wat de gemiddelde mening van een film is.

Mathieu Ghekiere
25-01-2006, 23:39
De reviews van James Berardinelli lees ik vaak, als link via external reviews op imdb.
Ik ben het vaak eens met wat hij zegt (niet altijd) maar ik vind zijn argumenten altijd enorm gefundeerd en zo. Mooie, onbevooroordeelde maar toch persoonlijke reviews. Professioneel en toch persoonlijk.

MatrixTom
26-01-2006, 01:28
Vooraleer ik een film (in cinema of op dvd) kijk, ben ik wel geneigd de imdb-score op te zoeken, alsook enkele external reviews te lezen. Vaak bekijk ik vooraf ook de reviews op www.***site.com en www.humo.be. Verder probeer ik een beetje een gezond evenwicht te houden tussen de eigen mening en die van 'auctoritates'.