PDA

Bekijk de volledige versie : Columbia Brengt R1 DVD's met betere beeldkwaliteit.



Eric van Ballegoie
12-08-2001, 15:22
Columbia Brengt R1 DVD's met betere beeldkwaliteit.



Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/nieuws.php?id=61)

Nathan Strik
12-08-2001, 15:45
Op zich een goed uitgangspunt. Maar ik zie het nut er niet helemaal van in. De beeldkwaliteit van DVD is vaak meer afhankelijk van de kwaliteit van het origineel en de tijd besteed aan de transfer dan de bitrate.

Kijk bijvoorbeeld naar een DVD als Se7en SE. Die is veel beter dan het origineel. En waarom? Omdat daar het bronmateriaal beter was (originele negatief) en er meer moeite is gedaan tijdens het maken van de transfer. DAT zijn de kenmerken van een goede DVD en een hogere bitrate is voor mij niet automatisch een garantie voor kwaliteit.

Eerst zien, dan geloven...

(Daar komt nog bij dat ik extra´s ook erg belangrijk vind.)

Eric van Ballegoie
12-08-2001, 21:52
Uiteraard hangt de beeldkwaliteit voor het grootste deel af van de master, maar dat wil niet zeggen dat er vaak nog wel verberting mogelijk is in het digitale domain. Veel DVD's hebben (hoe licht het ook moge zijn) nog altijd last van minimale MPEG compressie artefacten. Deze zijn echter alleen op high-end weergevers (zoals een PC monitor) te zien en ik vraag me inderdaad ook af wat het nut van deze nieuwe DVD's is. Tijd zal het leren ;)

Anonymous
13-08-2001, 10:30
Pfff... Dit vind ik dus HET nadeel nu van DVD. Eerst heb je de normale versie, dan ineens de Special Edition en straks ook nog de Superbit versie. Wat een geldklopperij... Doe het gvd gewoon in 1 keer goed. Ten tijden van de VHS had je toch ook geen 3 versies van 1 film?

Nathan Strik
13-08-2001, 13:13
Oh jawel hoor. Vooral in Amerika in ieder geval al twee versies per film (widescreen en fullscreen), dan natuurlijk nog de nodige Director´s Cut of S.E. versies. En in Nederland herinner ik me ook dat om de zoveel jaar de Bond films weer een nieuwe versie kregen. Ook Star Wars niet te vergeten. Deze trend wordt gezellig doorgezet met DVD´s.



Ten tijden van de VHS had je toch ook geen 3 versies van 1 film?

Anonymous
13-08-2001, 13:24
Maar het is nu wel een stuk extremer...

Ze moeten gewoon een regeling maken dat je je 'oude' versie in kunt leveren voor de Special Edition. Die Special Edition moet je dan weer in kunnen leveren voor de Collector's Edition en die Collector's Edition moet je kunnen inleveren voor de Anniversary Edition. ; )

Eric van Ballegoie
13-08-2001, 14:51
Ja, net als bij auto's... Op het moment dat er een nieuw model komt mag je natuurlijk ook altijd oude en gebruikte auto omwisselen. :D

YamYamRKK
13-08-2001, 19:03
Als ze nou eens alle versies van een film tegelijkertijd zouden uitbrengen!!!
Je kan de beste versie ( die bij je image hoort )in één keer voor jezelf uitzoeken.

Ik heb dat met de oude versies van Armageddon en Se7en.
Goedkoop vergelijken met de gemiddelde DVD.
Nu is er de S.E versie van Se7en en dan komt die van Armageddon eraan.
Ik heb nu de drang , dat ik deze versies moet hebben.

Eric van Ballegoie
13-08-2001, 19:20
De eerste versies van Se7en en Armageddon waren uit de tijd dat DVD echt nog in de kinderschoenen stond, en dus is het logisch dat ze voor verbetering vatbaar waren. Verder is het zo dat de rechten voor Armageddon nu bij een andere maatschappij liggen en dat het dus logisch is dat de DVD opnieuw uitkomt.. We zullen dit binnenkort bij meer titels gaan zien. Denk maar aan de Disney Classics en aan bijvoorbeeld The Sixth Sense die allemaal bij andere maatschappijen ondergebracht zijn dan toen ze uitkwamen.

Martin van Tuijl
15-08-2001, 00:39
De eerste versies van Se7en en Armageddon waren uit de tijd dat DVD echt nog in de kinderschoenen stond, en dus is het logisch dat ze voor verbetering vatbaar waren


Dat geld voor een hoop films. De meeste maatschappijen keken in de beginperiode de kat uit de boom. Nu dvd 'booming' is ziet men het potienceel (lees geld) en wil men niet meer voor elkaar onder doen. Alleen al het feit dat George Lucas (Star Wars) door de knieën is gegaan zegt genoeg denk ik.
Ik verwacht, en hoop dan ook dat de meeste nieuwe releases een 'goede behandeling' krijgen.

Over superbit: het enigste voordeel lijkt mij dat de meeste van deze dvd's een dts track zullen hebben. Iets waar we in regio 2 niet echt verwend mee zijn. Maar om daar nu weer een andere versie voor te kopen? Mijn buren vinden de dd versie van Saving Private Ryan al erg genoeg!

:)

de Maker
16-08-2001, 20:10
Ik persoonlijk vind dit 'superbit' gedoe een beetje onzin. Ik maak nu een paar jaartjes DVD's, en ik kan mij niet herinneren ooit een DVD gemaakt te hebben die NIET helemaal vol zit met de juiste informatie. Als een klant een DVD-5 (of -9) besteld, voelen wij ons al schuldig als er 'meer dan een floppy' ruimte overblijft op de disc. (waarna we (mits de tijd dit toestaat) al gauw een en ander opnieuw gaan opnemen).

Léon Bolweg
20-08-2001, 10:07
Ik heb even gekeken op een aantal internetsite's naar de technische informatie over die superbit dvd's, maar er was een ding wat me erg opviel.

De dvd's hebben allemaal een verhoogde bitrate voor DD5.1 (448 kbs), maar NIET VOOR DE DTS TRACK (die heeft een verlaagde bitrate (754 kbs)!!! Dit vind ik echt schandalig als ze zeggen dat het superbit dvd's worden dan moeten deze dvd's ook een DTS bitrate hebben van 1509 kbps en niet de verlaagde versie.

ONBEGRIJPELIJK!!!!!!!!