PDA

Bekijk de volledige versie : El Laberinto del Fauno / Pan's Labyrinth (2006)



mark t
28-01-2006, 09:10
Ik dacht dat er al een thread over deze film was, maar ik kan hem niet vinden. Dus bij deze.

El laberinto del Fauno (http://www.imdb.com/title/tt0457430/), ofwel Pan's Labyrinth, is de volgende film van Guillermo del Toro's (http://www.imdb.com/name/nm0868219/)- voordat hij zich met Halo of Hellboy 2 gaat bezighouden. De omschrijving volgens IMDB:

"Pan's Labyrinth" is the story of a young girl that travels with her mother and adoptive father to a rural area up North in Spain, 1944. After Franco´s victory. The girl lives in an imaginary world of her own creation and faces the real world with much chagrin. Post-war Fascist repression is at its height in rural Spain and the girl must come to terms with that through a fable of her own."

Het wordt net als in El Espinazo del diablo (http://www.imdb.com/title/tt0256009/) een mix van genres, met een vergelijkbaar thema.

Op de officiële internetpagina (http://www.panslabyrinth.com/) is een bescheiden teaser te zien.

De film komt in oktober uit.

mark t
21-02-2006, 19:18
Concept-art (http://www.aint-it-cool-news.com/display.cgi?id=22539) en nog wat achtergrondinformatie op aint-it-cool-news.

TheGodfather
21-02-2006, 20:23
http://www.aintitcool.com/pics/pansposter.jpg

Teaser trailer:
http://www.dvdrama.com//ramaplayer.php?nom=pan_1mbps&w=480&h=237&nostart=1

mark t
22-02-2006, 17:23
En vandaag duiken er heuse foto's (http://www.aint-it-cool-news.com/display.cgi?id=22549) op.

mark t
13-05-2006, 09:36
Interessante nieuwe trailer (http://www.clubcultura.com/clubcine/clubcineastas/guillermodeltoro/ellaberintodelfauno/trailer.swf), helaas in erbarmelijke kwaliteit.

De film dingt vanaf volgende week mee naar de prijzen in Cannes.

Evil Hobbit
13-05-2006, 09:54
Das wel hele walgelijke kwaliteit. Dat ze het zo online durven zetten. Kijk hier wel heel erg naar uit!

DanielC
09-08-2006, 18:30
http://www.trailerdownload.net/remote/887

oudje, maar ik krijg geen genoeg van deze teaser!

Jeroen C
09-08-2006, 22:38
.
..
...

Posters

http://www.empireonline.com/images/image_index/hw800/9845.jpg
http://www.empireonline.com/images/image_index/hw800/10319.jpg
http://www.empireonline.com/images/image_index/hw800/10320.jpg

Cinemaniac
16-08-2006, 16:36
Frank Darabont (regisseur van o.a. The Shawshank Redemption en The Green Mile) is erg enthousiast over de film, zoals hij hier (http://www.deltorofilms.com/Details.php?announcementid=460) laat weten.

mark t
01-09-2006, 15:14
CHUD (http://www.chud.com/index.php?type=news&id=7522) heeft een trailer in betere kwaliteit.

Evil Hobbit
02-09-2006, 20:44
Wie gaat hem in Nederland uitbrengen? In belgie komt hij de 22e al in de bios. Beter schieten ze op in NL want ik wil deze film zooooooooooo graag zien.

Z-Man
03-09-2006, 10:57
Wie gaat hem in Nederland uitbrengen? In belgie komt hij de 22e al in de bios. Beter schieten ze op in NL want ik wil deze film zooooooooooo graag zien.

Je bent niet de enige!! Kan niet wachten, word volgens mij een van de beste films van t jaar....en ze zeggen Guillermo Del Toro's meesterwerk :D

P.S. ik denk dat de titel van deze thread beter verander kan worden naar Pan's Labyrinth, anders denken sommige mensen misschien dat het een of ander obscure Spaanse film is (wat het ook wel een beetje is natuurlijk :P ). Maar deze film verdient toch wel meer aandacht lijkt me zo.

Evil Hobbit
03-09-2006, 12:30
Wie gaat hem in Nederland uitbrengen? In belgie komt hij de 22e al in de bios. Beter schieten ze op in NL want ik wil deze film zooooooooooo graag zien.

Je bent niet de enige!! Kan niet wachten, word volgens mij een van de beste films van t jaar....en ze zeggen Guillermo Del Toro's meesterwerk :D

P.S. ik denk dat de titel van deze thread beter verander kan worden naar Pan's Labyrinth, anders denken sommige mensen misschien dat het een of ander obscure Spaanse film is (wat het ook wel een beetje is natuurlijk :P ). Maar deze film verdient toch wel meer aandacht lijkt me zo.

vind ik ook

mark t
03-09-2006, 15:30
P.S. ik denk dat de titel van deze thread beter verander kan worden naar Pan's Labyrinth, anders denken sommige mensen misschien dat het een of ander obscure Spaanse film is (wat het ook wel een beetje is natuurlijk :P ). Maar deze film verdient toch wel meer aandacht lijkt me zo.Aangezien het een Spaanse film is, lijkt me de originele titel correcter. Maar om je ter wille te zijn heb ik bij wijze van compromis de Engelse titel erbij gezet.

Z-Man
03-09-2006, 15:43
P.S. ik denk dat de titel van deze thread beter verander kan worden naar Pan's Labyrinth, anders denken sommige mensen misschien dat het een of ander obscure Spaanse film is (wat het ook wel een beetje is natuurlijk :P ). Maar deze film verdient toch wel meer aandacht lijkt me zo.Aangezien het een Spaanse film is, lijkt me de originele titel correcter. Maar om je ter wille te zijn heb ik bij wijze van compromis de Engelse titel erbij gezet.

Haha je hebt gelijk hoor, maar dit is toch wel beter :P

pokalapoketl
20-10-2006, 14:36
Nieuwe Trailer (ook HD) (http://www.apple.com/trailers/picturehouse/panslabyrinth/)

mark t
20-10-2006, 14:53
Intussen is ook bekend dat deze film namens Mexico meedingt naar de Oscar voor beste buitenlandse film. Zie o.a. hier (http://www.thefilmexperience.net/Awards/2006/foreignatoe.html) (even doorklikken naar de 2e pagina).

Jordy van Buel
21-10-2006, 11:09
Lijkt me een zeer aparte film, hoop dat del Toro zijn verhaal niet onder heeft laten doen aan de hoeveelheid fantasie maar toch misschien wel een poging waard deze film.

teecee83
21-10-2006, 12:28
Heb hem gezien op het filmfestival in gent en ik was compleet overdonderd! Geniale film is dit! Ik wist dat del Toro potentieel had (zie Hellboy) maar in deze film spreidt hij al zijn talenten ten toon! Gaat dat zien, gaat dat zien! Helaas voor jullie nog een tijdje wachten eer hij in de cinema is :wink:

Evil Hobbit
21-10-2006, 14:09
Heb hem gezien op het filmfestival in gent en ik was compleet overdonderd! Geniale film is dit! Ik wist dat del Toro potentieel had (zie Hellboy) maar in deze film spreidt hij al zijn talenten ten toon! Gaat dat zien, gaat dat zien! Helaas voor jullie nog een tijdje wachten eer hij in de cinema is :wink:

wrijf het er maar in :evil:

Esteban
21-10-2006, 14:49
'k Heb hem eveneens gezien op het filmfestival. Het is niet bepaald wat de trailer deed vermoeden, maar het eindresultaat mag er zijn. Een sprookje zoals het hoort te zijn, onheilspellend en donker. Alleen vond ik de afwisseling tussen fantasie en burgeroorlog niet altijd even goed getimed. Toch wel een klein minpuntje eigenlijk.

TheGodfather
22-10-2006, 20:34
Prachtige trailer. Ben erg benieuwd :D

bart22
27-10-2006, 19:26
Heb hem gezien op het filmfestival in gent en ik was compleet overdonderd! Geniale film is dit! Ik wist dat del Toro potentieel had (zie Hellboy) maar in deze film spreidt hij al zijn talenten ten toon! Gaat dat zien, gaat dat zien! Helaas voor jullie nog een tijdje wachten eer hij in de cinema is :wink:

wrijf het er maar in :evil:

In de Euroscoop in Genk(Limburg, België) is er op 31 oktober een Halloweenmarathon met daarin onder meer deze film.(De andere 2 films zijn the Grudge 2 en Texas Chainsaw Massacre : the beginning). En dit alles voor 12 euro.

TheGodfather
27-10-2006, 19:30
Heb hem gezien op het filmfestival in gent en ik was compleet overdonderd! Geniale film is dit! Ik wist dat del Toro potentieel had (zie Hellboy) maar in deze film spreidt hij al zijn talenten ten toon! Gaat dat zien, gaat dat zien! Helaas voor jullie nog een tijdje wachten eer hij in de cinema is :wink:

wrijf het er maar in :evil:

In de Euroscoop in Genk(Limburg, België) is er op 31 oktober een Halloweenmarathon met daarin onder meer deze film.(De andere 2 films zijn the Grudge 2 en Texas Chainsaw Massacre : the beginning). En dit alles voor 12 euro.
In de Kinepolis in Hasselt draaien ze dan ipv. deze Saw 3 ;)
jammer van de andere 2 films :?

bart22
27-10-2006, 19:32
Heb hem gezien op het filmfestival in gent en ik was compleet overdonderd! Geniale film is dit! Ik wist dat del Toro potentieel had (zie Hellboy) maar in deze film spreidt hij al zijn talenten ten toon! Gaat dat zien, gaat dat zien! Helaas voor jullie nog een tijdje wachten eer hij in de cinema is :wink:

wrijf het er maar in :evil:

In de Euroscoop in Genk(Limburg, België) is er op 31 oktober een Halloweenmarathon met daarin onder meer deze film.(De andere 2 films zijn the Grudge 2 en Texas Chainsaw Massacre : the beginning). En dit alles voor 12 euro.
In de Kinepolis in Hasselt draaien ze dan ipv. deze Saw 3 ;)
jammer van de andere 2 films :?
Yep klopt inderdaad maar de marathon in Kinepolis is een beetje duurder. Kost 15 euro in voorverkoop en 18 euro de dag zelf.

TheGodfather
27-10-2006, 21:13
Heb hem gezien op het filmfestival in gent en ik was compleet overdonderd! Geniale film is dit! Ik wist dat del Toro potentieel had (zie Hellboy) maar in deze film spreidt hij al zijn talenten ten toon! Gaat dat zien, gaat dat zien! Helaas voor jullie nog een tijdje wachten eer hij in de cinema is :wink:

wrijf het er maar in :evil:

In de Euroscoop in Genk(Limburg, België) is er op 31 oktober een Halloweenmarathon met daarin onder meer deze film.(De andere 2 films zijn the Grudge 2 en Texas Chainsaw Massacre : the beginning). En dit alles voor 12 euro.
In de Kinepolis in Hasselt draaien ze dan ipv. deze Saw 3 ;)
jammer van de andere 2 films :?
Yep klopt inderdaad maar de marathon in Kinepolis is een beetje duurder. Kost 15 euro in voorverkoop en 18 euro de dag zelf.
Jup, true :D

Paul H.
26-11-2006, 11:46
Ik heb hem vrijdag in de Metropolis in Antwerpen gezien samen met mijn vriendin. Visueel is de film prachtig maar vind de combinatie van oorlog met fantasy niet zo geslaagd en het einde was mijn iets te zoetsappig. Mijn vriendin daarintegen vind het einde juist prachtig. Al met al weer een goede film van Guillermo del Toro en kijk dan ook uit naar Hellboy 2.

Fontane
26-11-2006, 11:55
Ik heb hem nog niet gezien, maar volgens mij moet deze film wel werkelijk geweldig zijn. Misschien is fantasy en oorlog geen geweldige combi, maar kheb nog nooit eerder zo'n combi gezien. Alhoewel maybe avalon een beetje....

TheGodfather
26-11-2006, 20:26
Vanaf afgelopen woensdag draait ie in Belgie, ga `m denk ik deze week zien :D :D

teecee83
27-11-2006, 09:37
Ik heb hem vrijdag in de Metropolis in Antwerpen gezien samen met mijn vriendin. Visueel is de film prachtig maar vind de combinatie van oorlog met fantasy niet zo geslaagd en het einde was mijn iets te zoetsappig. Mijn vriendin daarintegen vind het einde juist prachtig. Al met al weer een goede film van Guillermo del Toro en kijk dan ook uit naar Hellboy 2.

Hangt er vanaf hoe je het einde interpreteert natuurlijk. [spoiler:9be65c3f3f] Of ze heeft gewoon een zeer levendige fantasie en heeft ze alles verzonnen om te ontsnappen aan de gruwelijkheden van oorlog (dramatisch einde), of alles is echt en ze komt in de laatste scene gewoon in haar koninkrijk terecht (zoetsappig einde). Beide mogelijkheden worden open gehouden.[/spoiler:9be65c3f3f]

Esteban
27-11-2006, 11:10
Volgens mij is het duidelijk dat de meest deprimerende versie werd bedoeld. Dacht ik.

Jaded
02-12-2006, 22:32
[spoiler:182d6ba907]Het feit dat alles zich enkel in het hoofd van het meisje heeft afgespeeld vond ik persoonlijk de grootste domper van heel de film.
Zo worden ook, achteraf bekeken, enkele dingen onrealistisch.
Het is 1 punt om een faun in te beelden, maar het is een ander punt om door middel van een denkbeeldige deur ongemerkt een andere reële kamer binnen te sluipen.
Mijn verwachtingen lagen ook meer op het fantasierijke dan op het oorlogsgebied. Misschien dat hij daarom wat tegensloeg.
Ritmisch verzwakte hij teveel naar het midden en einde toe, naar mijn gevoel.[/spoiler:182d6ba907]
Maar ondanks dit alles en dankzij het originele thema ... een voorzichtige 7 op 10.

Z-Man
03-12-2006, 12:04
Onlangs ook eindelijk gezien, en ik moet zeggen dat 2006 een jaar is met een paar hele bijzondere films...Pan's Labyrinth is er een van. De 5 sterren waarmee Empire deze film beloonde zijn niet overdreven. Dit is tot nu toe Guillermo Del Toro's beste werk en ik kan dan ook niet wachten op wat hij ons in de toekomst nog gaat brengen. Ben trouwens benieuwd of er hiervan nog merchandise gaat komen, die faun is wel een erg cool figuur!!

Sicco
09-12-2006, 23:38
vanavond gezien in A'werpen.
ik vond hem werkelijk prachtig gemaakt!
de combinatie oorlog/fantasy vond ik juist wel goed werken, omdat het goed de ontsnapping aan de werkelijkheid weergeeft (waar het volgens mij toch om gaat in deze film)

werkelijkheid en fictie lopen inderdaad wel door elkaar heen op een gegeven moment, wat sommige mensen als plotholes kunnen bestempellen, maar ik vond het absoluut niet storend. het houdt de vraag een beetje open van wat nou daadwerkelijk echt en fictie is ;)

AgentSmith
12-12-2006, 12:14
Vanaf 8 maart 2007 ook in de NL bioscopen.
Paradiso Entertainment (2007) (Netherlands) (theatrical) verzorgt de bios release.

Sicco
12-12-2006, 13:00
wow, dan pas in Nederland ja?
toch wel handig soms om dicht bij de grens te wonen :)

Evil Hobbit
15-12-2006, 13:51
Vanaf 8 maart 2007 ook in de NL bioscopen.
Paradiso Entertainment (2007) (Netherlands) (theatrical) verzorgt de bios release.

WOOOOOOOOOOOOOT EINDELIJK

chimera01
15-12-2006, 18:17
Vanaf 8 maart 2007 ook in de NL bioscopen.
Paradiso Entertainment (2007) (Netherlands) (theatrical) verzorgt de bios release.

WOOOOOOOOOOOOOT EINDELIJK

Jeez, het zal me niet verbazen als ik dan reeds een legale dvd versie in handen zou kunnen hebben. :roll:

Evil Hobbit
16-12-2006, 08:09
Vanaf 8 maart 2007 ook in de NL bioscopen.
Paradiso Entertainment (2007) (Netherlands) (theatrical) verzorgt de bios release.

WOOOOOOOOOOOOOT EINDELIJK

Jeez, het zal me niet verbazen als ik dan reeds een legale dvd versie in handen zou kunnen hebben. :roll:

hehe idd, maar toch blijft de eerste filmervaring het best in de bios vind ik. ik wacht wel even :)

Paul H.
16-12-2006, 10:56
Van Rotterdam naar Antwerpen is toch wel te doen Hobbit? Zeker een mooie film en je ziet hem in de bios.

Evil Hobbit
16-12-2006, 12:02
Van Rotterdam naar Antwerpen is toch wel te doen Hobbit? Zeker een mooie film en je ziet hem in de bios.

Zekers, goed te doen hoor. Maar ik heb geen haast, nouja, eigenlijk wel, maar goed ik wacht wel. Houd het spanned ey, vooral als hij straks de buitenlandse oscar wint :D

Sméagol
18-12-2006, 19:42
Hé, ik heb wel haast..
Ik zat er aan te denken om met m'n broer een dagje Antwerpen te doen (kom ik ook weer 'ns buiten), en ik heb eigenlijk geen zin om tot maart te wachten, vandaar. Maar de film draait in de Kinepolis bioscopen pas om 22.30, en aangezien ik van het OV afhankelijk ben, gaat een 'dagje' denk ik niet lukken dus. Iemand tips voor vervoer en / of hotels?

Jeroen D
28-12-2006, 14:44
http://www.play.com/DVD/DVD/PROD/3-/3257088/Pan_Labyrinth/Product.html

Ook al snel op DVD uit in de UK.

Sméagol
01-01-2007, 20:42
Mjah, ik kreeg m'n broer niet zo ver voor een overnachting in Antwerpen, maar ik hoor van verschillende kanten al dat deze film toch wel kandidaat is voor 't IFFR. Dat zou mooi zijn, want 3 weken is nog wel te doen ;).

Fontane
02-01-2007, 04:17
Deze film is echt goed, ik heb hem afgelopen avond gekeken! Super!

Lieneke de Haan
07-01-2007, 18:05
Op de volgende site kun je 2 clips vinden; deze zien er erg goed uit!
:arrow: http://www.bloody-disgusting.com/news/7692

Werner
07-01-2007, 21:29
"PAN'S LABYRINTH" OVERTUIGT IN AMERIKA
************************* **************
De Amerikaanse filmcritici hebben de
Spaanstalige fantasiefilm "Pan's laby-
rinth" (El laberinto del fauno) uitge-
roepen tot beste film van 2006.

De National Society of Film Critics
(NSFC) reikte ook prijzen voor de beste
acteerprestaties van 2006. Helen Mirren
(The queen) en Forest Whitaker (Last
king of Scotland) werden gelauwerd.

De prijzen van de NSFC zijn geen goede
indicator voor de Oscars. Slechts vier
van de veertig keer dat de critici hun
prijzen uitreikten, was de beste film
van de NSFC ook de winnaar van de beste
film tijdens de Oscaruitreiking.


Bron: VRT Teletekst

Jeroen D
08-01-2007, 10:22
http://www.filmtotaal.nl/module.php?section=newsDetails&newsID=8390&titel=Prijzen_Amerikaanse_Filmcritici

Nog een keer maar dan iets meer tekst :wink:

jeanreno
15-01-2007, 10:15
Heb hem afgelopen weekend gezien en was zeer onder de indruk! Prachtig gefilmd, mooi verhaal. Ik had vantevoren mijn twijfels over de combinatie van het harde "oorlogs"verhaal en de fantasiewereld van Ofelia, maar vreemd genoeg werkt dat prima. De "onderwereld" is een prachtig visueel hoogstandje. Wat betreft het einde [spoiler:32bfcd4336] Guillermo Del Toro heeft zelf in een interview aangegeven dat, wat hem betreft, de "onderwereld" bestaat en de ziel van Ofelia daadwerkelijk terugkeert naar waar ze thuishoort, maar hij heeft het einde bewust open gehouden om zo iedereen de mogelijkheid te geven een eigen interpretatie te geven aan het verhaal [/spoiler:32bfcd4336]

Jeroen D
15-01-2007, 13:04
Is deze film spaans gesproken ? Dus niet engels ?

Daan de G.
15-01-2007, 13:07
Gelukkig is hij helemaal in het spaans... voegt voor mij toch een bepaalde sfeer toe aan de film

Jeroen D
15-01-2007, 13:12
Gelukkig is hij helemaal in het spaans... voegt voor mij toch een bepaalde sfeer toe aan de film

Ik vind dat juist weer jammer :(

Johan Pluim
25-01-2007, 19:16
Gelukkig is hij helemaal in het spaans... voegt voor mij toch een bepaalde sfeer toe aan de film

Ik vind dat juist weer jammer :(

Waarom? ik zie een film als het mogelijk is toch het liefst
in zijn eigen taal

Bas Reuver
25-01-2007, 22:40
Gelukkig is hij helemaal in het spaans... voegt voor mij toch een bepaalde sfeer toe aan de film

Ik vind dat juist weer jammer :(

Waarom? ik zie een film als het mogelijk is toch het liefst
in zijn eigen taal

Amen

TheGodfather
26-01-2007, 20:19
Gelukkig is hij helemaal in het spaans... voegt voor mij toch een bepaalde sfeer toe aan de film

Ik vind dat juist weer jammer :(

Waarom? ik zie een film als het mogelijk is toch het liefst
in zijn eigen taal

Amen
Inderdaad. Wat wil je dan? een in `t Engels nagesynchroniseerde film?

Frank Bedijn
26-01-2007, 21:10
Zeker nooit Mar Ardento, Los Lunes al Sol, Amores Perros, enz gezien.
Spaanstalige cinema is top!

Jeroen D
27-01-2007, 09:39
Gelukkig is hij helemaal in het spaans... voegt voor mij toch een bepaalde sfeer toe aan de film

Ik vind dat juist weer jammer :(

Waarom? ik zie een film als het mogelijk is toch het liefst
in zijn eigen taal

Amen
Inderdaad. Wat wil je dan? een in `t Engels nagesynchroniseerde film?

Nee, dat niet. Vond het gewoon een teleurstelling dat de film spaanstalig was, heb gewoon een voorkeur voor de engelse taal.

Daan de G.
27-01-2007, 10:46
apart

Fontane
27-01-2007, 13:41
Het enige wat ik jammer vindt is dat deze film voor Zwartboek ging, ik vindt deze film suoer hoor... Maar khad liever Zwartboek bij de oscars gezien!

Paul H.
27-01-2007, 16:47
Zwartboek een betere film? No fucking way my friend. Misschien ben je bevooroordeeld omdat Zwartboek een Nederlandse film is. Ik vind Zwartboek zeker geen slechte film maar ook geen oscarmateriaal.

Bas Reuver
27-01-2007, 16:53
Deze film beter als Zwartboek? No fucking way my friend. Misschien ben je bevooroordeeld omdat Zwartboek een Nederlandse film is. Ik vind Zwartboek zeker geen slechte film maar ook geen oscarmateriaal.

Ehm, je spreekt jezelf een beetje tegen hier....

Paul H.
27-01-2007, 17:01
Deze film beter als Zwartboek? No fucking way my friend. Misschien ben je bevooroordeeld omdat Zwartboek een Nederlandse film is. Ik vind Zwartboek zeker geen slechte film maar ook geen oscarmateriaal.

Ehm, je spreekt jezelf een beetje tegen hier....

Ja klopt... ik bedoel natuurlijk Dat El Laberinto Del Fauna de betere film is... :wink:

Jeroen D
31-01-2007, 06:41
http://www.dvdtimes.co.uk/content.php?contentid=63928

BW
07-02-2007, 17:45
http://www.dvdtimes.co.uk/content.php?contentid=63928

Haha, de Engelse DVD-release een week na de Nederlandse bios-release???
Weer lekker bezig die distributiemaatschappijen....

Martin Z.
07-02-2007, 18:18
De R3 komt volgende week al uit :bier:

bart22
07-02-2007, 18:57
http://www.dvdtimes.co.uk/content.php?contentid=63928

Haha, de Engelse DVD-release een week na de Nederlandse bios-release???
Weer lekker bezig die distributiemaatschappijen....

Komt deze schitterende film pas zo laat in de Nederlandse bioscopen???
Ik heb die in België al gezien op 31 oktober in de bios tijdens een haloween marathon. De film is een echte aanrader.

kruspe
07-02-2007, 19:24
De R3 komt volgende week al uit :bier:

dus wij hebben hem al in huis voordat ie in de bioscoop komt! :D

Martin Z.
07-02-2007, 20:32
De R3 komt volgende week al uit :bier:

dus wij hebben hem al in huis voordat ie in de bioscoop komt! :D

Sure hope so (y)

John Sital
07-02-2007, 20:34
laatst gezien, goede film, en mooi gedaan ook nog

pokalapoketl
07-02-2007, 21:00
Ik heb net de R3 LE besteld bij yesasia maar in de bevestigingsmail staat 28-2 als verzenddatum. Welke klopt nu?

Patrick van den Hul
07-02-2007, 22:01
Ik heb net de R3 LE besteld bij yesasia maar in de bevestigingsmail staat 28-2 als verzenddatum. Welke klopt nu?

28-2 is idd de releasdatum, je hebt 'm niet besteld, maar ge-preordered :wink:

kruspe
07-02-2007, 22:03
Ik heb net de R3 LE besteld bij yesasia maar in de bevestigingsmail staat 28-2 als verzenddatum. Welke klopt nu?

28-2 is idd de releasdatum, je hebt 'm niet besteld, maar ge-preordered :wink:

bij dvdfromkorea.com staat als release datum 14 feb.

pokalapoketl
07-02-2007, 22:13
Ik heb net de R3 LE besteld bij yesasia maar in de bevestigingsmail staat 28-2 als verzenddatum. Welke klopt nu?

28-2 is idd de releasdatum, je hebt 'm niet besteld, maar ge-preordered :wink:

Tomayto, tomahto ;)

Vreemd dat DVDFromKorea 14-2 zegt, Yesasia bij de productpage 22-2 en bij de bevestiging 28-2 :?.

Patrick van den Hul
07-02-2007, 22:14
Ik heb net de R3 LE besteld bij yesasia maar in de bevestigingsmail staat 28-2 als verzenddatum. Welke klopt nu?

28-2 is idd de releasdatum, je hebt 'm niet besteld, maar ge-preordered :wink:

bij dvdfromkorea.com staat als release datum 14 feb.

Dat is vaag, ik heb ook bij yeasia besteld en daar is het toch echt later :o Ach, ik heb 'm pas gezien dus hoef het de komende weken toch niet direct weer te zien. Ik zie het pakketje wel een keer verschijnen :)

El-Jorge
08-02-2007, 06:55
Ook al een week geleden besteld bij yesasia. Ik ben erg benieuwd naar deze film. De 10m durende trailer vond ik al geweldig, laat maar komen dus.

kruspe
08-02-2007, 09:27
ik zie nu dat het bedrag al van mijn creditcard is afgeschreven door yesasia.
Normaal doen ze dat toch pas als ze een bestelling ook daadwerkelijk versturen?

Patrick van den Hul
08-02-2007, 09:40
ik zie nu dat het bedrag al van mijn creditcard is afgeschreven door yesasia.
Normaal doen ze dat toch pas als ze een bestelling ook daadwerkelijk versturen?

Hoe kun je dat zien? Via telebanking?

kruspe
08-02-2007, 09:54
ik zie nu dat het bedrag al van mijn creditcard is afgeschreven door yesasia.
Normaal doen ze dat toch pas als ze een bestelling ook daadwerkelijk versturen?

Hoe kun je dat zien? Via telebanking?

Via mijn 24u online creditcard transacties. Van de abn-amro.

Bob Hiemstra
08-02-2007, 13:26
ik zie nu dat het bedrag al van mijn creditcard is afgeschreven door yesasia.
Normaal doen ze dat toch pas als ze een bestelling ook daadwerkelijk versturen?

Hoe kun je dat zien? Via telebanking?

Via mijn 24u online creditcard transacties. Van de abn-amro.

Misschien dat ze hem dan vandaag gaan versturen.

pokalapoketl
08-02-2007, 15:34
Zijn hier ook meer mensen die een error krijgen als ze hun order willen bekijken bij Yesasia?

Martin Z.
08-02-2007, 16:38
Niks aan de hand bij mij (net gechecked).

kruspe
14-02-2007, 18:52
ik zie net dat de releasedatum bij yesasia is veranderd naar 16-2

intexor
04-03-2007, 16:02
Niet mijn genre, maar wel een mooie film met een sterk einde. Maar toch niet echt een instant classic of iets dergelijks. 8/10

Pascal Heister
04-03-2007, 18:43
Dvd vanmiddag gezien, fantastische film met een wonderschoon sfeertje en setting

zaraki
05-03-2007, 15:41
goeie film, khad wel iets totaal anders verwacht, ook iets beters om eerlijk te zijn, maar alsnog was ie flink vet :D

Bas Reuver
19-03-2007, 16:01
Heb hem gister gekeken en vond hem prachtig. Ik ben het niet eens met het deprimerende einde, maar zoals al eerder werd gezegd kun je dat ook anders interpreteren.

Er zaten wel een aantal (spel) fouten in de engelse ondertiteling bij de R3 dvd. Maar dat vond ik niet erg storend eigenlijk. De spaanse taal is prachtig en past heel goed bij het sfeertje.

imp
04-04-2007, 10:22
Verdorie dat duurt nog een tijd (http://www.dvdforum.nl/forum/viewtopic.php?p=626061). Eind april pas voordat deze hier in Nederland draait. Ben benieuwd in welke bioscopen.

scorpius
09-04-2007, 15:13
Na veel over deze film te hebbel gelezen heb ik hem gisteren dan toch eindelijk gezien. Het verhaal is erg goed, alleen vind ik het jammer dat er zoveel bruut geweld in deze film voorkomt. Dat had van mij wel een stuk minder gemogen.
Verwacht bij deze 'fantasy'-film geen Narnia-achtige taferelen en ondankt het fantasy-gehalte is deze film in mijn ogen absoluut niet geschikt voor de kids.

Daan de G.
09-04-2007, 15:59
Na veel over deze film te hebbel gelezen heb ik hem gisteren dan toch eindelijk gezien. Het verhaal is erg goed, alleen vind ik het jammer dat er zoveel bruut geweld in deze film voorkomt. .

:confused: omg

Evil Hobbit
09-04-2007, 16:27
en ondankt het fantasy-gehalte is deze film in mijn ogen absoluut niet geschikt voor de kids.

Hoezo, had je dat verwacht dan? Ik bedoel, sinds wanneer staat fantasy synoniem voor kindvriendelijk? whahahahahaha.

scorpius
09-04-2007, 17:06
Hoezo, had je dat verwacht dan? Ik bedoel, sinds wanneer staat fantasy synoniem voor kindvriendelijk? whahahahahaha.


Zo bedoel ik het ook helemaal niet. In een recensie die ik had gelezen werd die indruk wel gewekt, maar wellicht had de schrijver van die recensie zich gebaseerd op een trailer en de film zelf niet eens gekeken.

In ieder geval vond ik het een hele goede film, alleen zoals ik al eerder noemde iets te geweldadig!

Evil Hobbit
09-04-2007, 21:27
ah ok, excuses voor mijn interpretatie dan :)

Sméagol
22-04-2007, 20:05
Ik zag 'm eìndelijk woensdag op 't AFFF, na maanden wachten. Maar 't was 't allemaal waard. Donderdag ga ik 'm nog 'ns zien met een collega, en vrijdag met m'n broer waarschijnlijk, wat ook al aan moet geven wat ik van de film vind.. Ik vond 'm dus fantastisch. Ik heb al zo'n vermoeden dat 't m'n favo film wordt van 't jaar (zou de 2de achtereenvolgende film worden van een Mexicaanse director..). Gewoon goed verhaal, fantastische sfeer (grimmig en op sommige momenten erg creepy), prachtige visuals (set, de creatures, etc), drama (geen genade), mooie muziek.. Gewoon een goed voorbeeld van mijn soort films. Echt zo'n ervaring waarvan ik zeg, "Ah, hiervoor kom ik naar de bioscoop!".

Sjeisbroochem
23-04-2007, 13:11
Vorige week gezien. Uitstekende film en een bijzondere mengelmoes van oorlog, drama en fantasy. Er zaten ook meerdere lagen in deze film die moeilijk opvallen maar wel aanwezig zijn. Er zitten ook enkele aanwijzigingen in met betrekking tot de vraag of het fantasy gedeelte echt is of niet in de ogen van de protagonist.

Prachtig stukje cinema, goede effecten en sfeervol gefilmd. De acteerprestaties waren erg goed en de overgang tussen fantasy en oorlog is opmerkelijk goed.

Alleen de titel is vreemd vertaald. El Laberinto del Fauno is vrij vertaald: Het labyrinth van de Faun.Dit is echter vertaald naar Pan's Labyrinth terwijl een Pan volgens mij wat anders is dan een Faun. Althans dat heb ik ergens gelezen.

BobT
23-04-2007, 16:32
Alleen de titel is vreemd vertaald. El Laberinto del Fauno is vrij vertaald: Het labyrinth van de Faun.Dit is echter vertaald naar Pan's Labyrinth terwijl een Pan volgens mij wat anders is dan een Faun. Althans dat heb ik ergens gelezen.

Ongeveer hetzelfde; Faunen zijn blijkbaar mythologische wezens uit de Romeinse mythologie die weer zijn afgeleid van Satyrs en de god Pan uit de Griekse mythologie.

Maar ze hebben alledrie een vergelijkbaar uiterlijk.

Patrick van den Hul
23-04-2007, 17:15
Ongeveer hetzelfde; Faunen zijn blijkbaar mythologische wezens uit de Romeinse mythologie die weer zijn afgeleid van Satyrs en de god Pan uit de Griekse mythologie.

Maar ze hebben alledrie een vergelijkbaar uiterlijk.

Dat vage gedrocht aan die tafel met eten heet Pan.

Doug Jones (http://www.imdb.com/name/nm0427964/) ... Pan/Pale Man
Deze dus:
http://media.outnow.ch/Movies/Images/2006/LaberintoDelFauno/movie.fs/03.jpg

pokalapoketl
23-04-2007, 18:49
Nee, dat is juist de Pale Man.

Patrick van den Hul
23-04-2007, 19:06
Nee, dat is juist de Pale Man.

Pale Man / Pan

Zie IMDB :neutral:

pokalapoketl
23-04-2007, 19:36
Doug Jones speelt zowel de Pale Man:

http://www.toxicshock.tv/interviews/doug_jones/doug_pans_labyrinth1.jpg

als Pan/Faun/whatever:

http://hollywoodgothique.com/myPictures/panslabyrinth_pics4.jpg

De "/" staat niet voor "Pale Man oftewel Pan" maar voor "Pale Man en Pan". Net als Dan Castellaneta meerdere rollen speelt bij de Simpsons bijvoorbeeld: http://www.imdb.com/name/nm0144657/

JJB
23-04-2007, 23:44
http://www.toxicshock.tv/interviews/doug_jones/doug_pans_labyrinth1.jpg




Deze scene vond ik min of meer gejat uit Hellraiser. Het karakter had ook wel erg veel weg van een Cenobite.. misschien een eerbetoon, misschien 'goed gejat' Derhalve vond ik dit maar een saaie film (niet mijn genre ook) en snap alle lof dan ook niet echt. [/einde mening]

Patrick van den Hul
24-04-2007, 07:05
Doug Jones speelt zowel de Pale Man:



als Pan/Faun/whatever:



De "/" staat niet voor "Pale Man oftewel Pan" maar voor "Pale Man en Pan". Net als Dan Castellaneta meerdere rollen speelt bij de Simpsons bijvoorbeeld: http://www.imdb.com/name/nm0144657/

aha kijk eens aan, was al in de war :confused: Dan vind ik de Engelse titel nog niet eens zo slecht hoor, ookal is het geen letterlijke vertalen. 'The Faun's Labyrinth' klinkt gewoon niet :)

Peter Neefs
24-04-2007, 10:36
Weet er iemand wanneer deze sublieme film op dvd uitkomt in de benelux?

Jeroen D
24-04-2007, 10:45
Weet er iemand wanneer deze sublieme film op dvd uitkomt in de benelux?

Ik denk oktober/november.

Sjeisbroochem
24-04-2007, 14:52
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat de dvd pas in december in de benelux uitkomst als ik me niet vergis.:-(

Jeroen D
24-04-2007, 15:12
Ik heb net vandaag de UK versie ontvangen van play :-D

Dennis Kuijper
27-04-2007, 01:36
Laberinto del Fauno, El (2006)
Spanje, 1944, einde burgeroorlog. Carmen is onlangs hertrouwd met de koude en autoritaire man Vidal, een kapitein in Franco's leger. Ze trekt met haar dochtertje Ofélia in bij haar nieuwe man, maar het jonge meisje heeft moeite met dit nieuwe leven. Ze zoekt afleiding in het mysterieuze labyrint, dat zich vlak naast het nieuwe huis bevindt. Pan, een faun die het labyrint bewaakt, vertelt haar dat ze niemand minder is dan de verloren prinses van het magische koninkrijk. Om de waarheid te achterhalen, moet Ofélia drie gevaarlijke opdrachten vervullen...

Een prachtig vormgegeven en aangekleed sprookje voor volwassenen. Dit werd natuurlijk al een beetje duidelijk bij de Oscar uitreiking waar de film 3 Oscars in de wacht wist te slepen voor Camera,Art-Direction en Make-up. De hoogte punten en eigenlijk de spil van de film waren voor mij de scenes waarin Ofelia de drie opdrachten moet uitvoeren,hierin ontmoet ze diverse wonderlijke,vreemde en soms wat griezelige wezens die samen met de omgeving betoverend mooi zijn weergegeven. Het oorlogs verhaal wat door het verhaal heen geweven zit vindt ik eigenlijk wat minder en vormt geen mooi contrast met het sprookje wat de film eigenlijk wil zijn. Toch heb ik ontzettend genoten en vloog de tijd om bij deze film. 8/10

Michael de Leng
27-04-2007, 08:29
Gisteren in de bioscoop gezien deze film. heeft indruk gemaakt bij mij. Hele mooie combinatie van harde realiteit aan de ene kant en een fantasie wereld waarnaar het hoofdpersonage vlucht aan de andere.

Voor mij persoonlijk een onverwacht toppertje!

Evil Hobbit
28-04-2007, 21:32
Net terug, en wel, in een woord ADEMBENEMEND!! Wat een meesterwerkje is dit. 10/10

Jeroen D
29-04-2007, 15:37
Dan eindelijk gezien en toch een lichte teleurstelling.
Had er gewoon meer van verwacht. 3/4 van de film is gevuld met een oorlogsverhaal en
1/4 maar met fantasie. Het oorlogsverhaal kon niet altijd boeien maar het fantasie verhaal absoluut wel dus erg jammer dat het maar zulke korte stukjes zijn.
Ook het einde is best wel abrupt.
Acteerwerk is van een zeer hoog niveau en de beelden ook dus dat maakt wel wat goed maar het verhaal is echt te simpel, hier had meer in gezeten.

7/10

Patrick van den Hul
29-04-2007, 16:46
Dan eindelijk gezien en toch een lichte teleurstelling.
Had er gewoon meer van verwacht. 3/4 van de film is gevuld met een oorlogsverhaal en
1/4 maar met fantasie. Het oorlogsverhaal kon niet altijd boeien maar het fantasie verhaal absoluut wel dus erg jammer dat het maar zulke korte stukjes zijn.
Ook het einde is best wel abrupt.
Acteerwerk is van een zeer hoog niveau en de beelden ook dus dat maakt wel wat goed maar het verhaal is echt te simpel, hier had meer in gezeten.

7/10

Misschien een kijktip voor de volgende keer. Zoek naar de (thematische) overeenkomsten en verschillen tussen beide werelden :)

Jeroen D
29-04-2007, 16:54
Misschien een kijktip voor de volgende keer. Zoek naar de (thematische) overeenkomsten en verschillen tussen beide werelden :)

Ik ga 'em morgen nog eens kijken. Zal er eens op letten :wink:

Evil Hobbit
29-04-2007, 18:01
Wanneer komt de DVD in Nederland uit? Oktober ofzo?

BobT
29-04-2007, 18:48
Gister eindelijk gezien en ik vond 'm fantastisch.

Het duurde even voor ik er echt in zat, aangezien ik aanvankelijk meer fantasy verwachtte en het me niet snel genoeg kon duren voor het zo ver was.

Maar toen het verhaal eenmaal op gang kwam had ik er eigenlijk niet zo'n probleem mee dat het eigenlijk niet eens echt een fantasy film was.

Eigenlijk vond ik het hele Spaanse Burgeroorlog gebeuren uiteindelijk al interessant genoeg.

Jeroen D
30-04-2007, 14:20
Wanneer komt de DVD in Nederland uit? Oktober ofzo?

Ik dacht zelf zo rond oktober/november maar december heb ik ook al gehoord als datum.
Nog even wachten dus.........

Jeroen D
30-04-2007, 14:23
Gister eindelijk gezien en ik vond 'm fantastisch.

Het duurde even voor ik er echt in zat, aangezien ik aanvankelijk meer fantasy verwachtte en het me niet snel genoeg kon duren voor het zo ver was.

Maar toen het verhaal eenmaal op gang kwam had ik er eigenlijk niet zo'n probleem mee dat het eigenlijk niet eens echt een fantasy film was.

Eigenlijk vond ik het hele Spaanse Burgeroorlog gebeuren uiteindelijk al interessant genoeg.

Dat is misschien ook de reden dat de film mij tegenviel. Het is eigenlijk geen fantasy film maar een soort oorlogsfilm met fantasy stukjes erin geweven. Ik had een ander soort film verwacht. Die fantasy stukjes waren wel wreed zeg, vooral dat stukje met die kerel met ogen in z'n handen :twisted:

Bull Terrier
30-04-2007, 15:34
Ik zag in de Preview een stukje erover staan, toen ik de titel zag dacht ik gelijk "ach dat is zo'n fantasy film voor de kiddos" ,maar dan zit ik dus goed fout zo te horen :)
Op IMDB las ik juist dat de film helemaal NIET voor de kids is, en dat er genoeg 'disturbing' stukjes inzitten, en daar ben ik dan wel erg benieuwd naar...een fantasy film
met gekke dingen erin, klinkt interessant.

Martin Z.
30-04-2007, 15:54
Ik zag in de Preview een stukje erover staan, toen ik de titel zag dacht ik gelijk "ach dat is zo'n fantasy film voor de kiddos" ,maar dan zit ik dus goed fout zo te horen :)
Op IMDB las ik juist dat de film helemaal NIET voor de kids is, en dat er genoeg 'disturbing' stukjes inzitten, en daar ben ik dan wel erg benieuwd naar...een fantasy film
met gekke dingen erin, klinkt interessant.

Ik werd in ieder geval aangenaam verast door de sfeer en 'creepy' scenes :-)

Michael de Leng
01-05-2007, 08:39
Ik werd in ieder geval aangenaam verast door de sfeer en 'creepy' scenes :-)


Ja same here!

Ik ging met weinig voorkennis naar de bios en hoorde van de rest van de groep dat het een film was over de spaanse burgeroorlog met een meisje dat soort van ' vluchtte' naar een fantasywereld om de oorlog te ontlopen. Daarom dacht ik eigenlijk aan vrolijke blije fantasy sterk in contrast met de oorlog.

Dit was duidelijk niet het geval! (y) Erg harde scenes en vooral the pale man vond ik erg vet.

Bull Terrier
03-05-2007, 21:56
Echt een hele toffe film inderdaad. Absoluut uniek, zo'n mix zie je niet vaak in films.
En inderdaad die pale man was echt vet, het moment dat dat meisje iets te eten pakt, en dat wezen ontwaakt, dat had echt iets heel cools...ik vond hem niet zozeer een eng iemand, maar gewoon erg tof gemaakt. Heel cool bedacht.

Beloved
08-05-2007, 22:29
Ik heb hem net gezien en ik was helemaal overdonderd. Ik wist niet helemaal wat ik moest verwachten, iets over een meisje dat in een sprookjeswereld vlucht, meer wist ik niet. Maar ik heb echt bijna met open mond zitten kijken, ik werd helemaal meegesleept door het verhaal. Alles past precies in elkaar en ik vond deze film op sommige stukjes toch wel ranziger dan drie Saw-films bij elkaar. Deze ga ik zeker aanschaffen.
Alleen de ondertiteling was door een Belg gedaan of zo, het klonk een beetje raar op sommige plekken. 'Heb je schrik?' en 'Ik kan wel zelf stappen' en 'Ze verschalkte zich voor haar bewakers', dat soort dingen. Maar verder: topfilm!

Marcel v/d H.
14-05-2007, 07:29
Laberinto del Fauno, El Guillermo del Toro, 2006
Na erg lang wachten was het dan zo ver Pan's Labyrinth in Nederland in de bioscoop, terwijl de film in de rest van de wereld al op dvd te verkrijgen is. Gelukkig werden mijn verwachtingen na het lange wachten wel waargemaakt. Al moest ik er wel voor naar het filmhuis, want pathe heeft besloten om geen goede films meer te draaien.

Het is 1944 en de jonge Ofelia woont tijdelijk samen met haar zieke moeder en haar nieuwe stiefvader (een facist die niet wijkt voor geweld) in een oude watermolen in de bossen van Spanje, tijdens de Spaanse burgeroorlog. Ofelia komt in een doolhoof, gelegen vlakbij de watermolen, een faun tegen met de naam Pan. Hij vertelt haar dat ze de verloren princes is van een ondergronds rijk waar haar vader de koning zit te wachten op de terugkeer van haar ziel.

Guillermo del Toro weet scenes uit de fantasy wereld goed te combineren met de scenes uit de echte wereld en laat ze uiteindelijk prachtig samensmelten. De acteerprestaties zijn dik in orde en de cinematografie is perfect. Kortom prachtige film die je gezien moet hebben! 8.3

Pascal Barroso
14-05-2007, 17:38
Van IMDB voor wat het waard is:

Despite the film's translated title suggesting otherwise, the character of the Fawn is not Pan. Del Toro stipulates that he felt the character of Pan was too dark and sexual a character to play in a film opposite an 8 year old girl. The film is only called 'Pan's Labyrinth' in America and the English-speaking countries, everywhere else the film is called 'The Labyrinth of the Fawn'.

Marc T.
30-05-2007, 21:10
Van IMDB voor wat het waard is:

Despite the film's translated title suggesting otherwise, the character of the Fawn is not Pan. Del Toro stipulates that he felt the character of Pan was too dark and sexual a character to play in a film opposite an 8 year old girl. The film is only called 'Pan's Labyrinth' in America and the English-speaking countries, everywhere else the film is called 'The Labyrinth of the Fawn'.

Dus wie is dan wel Pan?

mark t
30-05-2007, 21:38
Dus wie is dan wel Pan?Zie o.a. hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Pan_%28god%29). Waarschijnlijk is de veramerikaanste naam gebaseerd op de uiterlijke overeenkomst tussen de 'Faun' uit de film en de mythische Pan.

bart22
30-05-2007, 22:10
Het wachten op deze dvd duurt toch wel erg lang. Ik heb deze film reeds eind oktober in de bioscoop gezien en de dvd verschijnt pas in november. Dat is meer als een jaar later.

Sjeisbroochem
31-05-2007, 07:14
Het wachten op deze dvd duurt toch wel erg lang. Ik heb deze film reeds eind oktober in de bioscoop gezien en de dvd verschijnt pas in november. Dat is meer als een jaar later.

Daar begrijp ik ook helemaal niets van. In de UK is de dvd al uit.

Olivier Laemont
25-06-2007, 22:47
Daar begrijp ik ook helemaal niets van. In de UK is de dvd al uit.

Heeft iemand een juiste datum?

BassFace
15-08-2007, 23:06
Is wel erg lang wachten hier, en dan worden we vast beloond met een uitgave die de moeite niet waard is zoals gewoonlijk, als één of andere derderangs-uitgever zoals RCV of DFW em oppikt.

Lorre
16-08-2007, 06:21
Ik word toch ook een beetje ongeduldig. Wil deze prachtfilm nog eens zien en hopelijk verschijnt deze dan hier meteen op BR.

Martin Z.
16-08-2007, 08:45
Vanaf 24 augustus draait hij weer in verschillende Utopolis bioscopen.

jasmin1
29-08-2007, 17:07
Eindelijk de release datum van de dvd is bekend 25-10-2007 het gaat om een 2 disc versie.en als ik me niet vergis brengt A-film hem uit.

Cor H.
29-08-2007, 17:53
Blijf de late datum vreemd vinden, ik heb hem twee maanden geleden al zien liggen in Frankrijk!

Mark de Jong
29-08-2007, 18:27
Goed nieuws.... eindelijk !

Paul H.
29-08-2007, 19:12
Hopelijk vergelijkbare extra's als de release in Duitsland.

BobT
29-08-2007, 20:32
Een 2 disc van A-film, dat klinkt best goed eigenlijk.
Ik heb al een toffe spaanse versie met engelse ondertiteling, maar daar zijn de extra's niet bij ondertiteld, dus ik wilde sowieso nog een andere release.

(Die Duitse versie ziet er nog beter uit dan die limited editie die ik heb, niet te geloven).

Lorre
29-08-2007, 22:26
Eindelijk! Wordt meteen een aanschaf (y) Jammer dat er nog geen BR-versie gepland staat. Wil deze in HD zien.

Richard B.
07-10-2007, 08:48
Een aardige film. Ik vond het oorlogsverhaal wel erg clichematig, maar het uiterlijk van de fantasy-scene's maakte veel goed.

kwinten16
29-10-2007, 00:25
http://www.dvdinfo.be/bespreking.php?id=3924

Nog maar eens een bewijs dat recensenten nutteloos zijn. De overgrote meerderheid van de mensen vindt dit een schitterende film en een zeldzame persoon met een afwijkende mening komt dan op die site te staan. Het blijft me frustreren.

G.G.Ross
29-10-2007, 01:13
Helemaal met je eens. Niet te geloven dat deze oetlul de film 4/10 punten toekent.
Ja, smaken verschillen, blablabla. Sorry. Als je deze film afdoet als een misbaksel, dan heb je absoluut niets te zoeken als resecent op een waarschijnlijk veel gelezen review-site.
Wat een waar-de-lo-ze bespreking van Del Toro's meesterwerk. Schande. Niets van geloven, ga Pan's Labyrinth vooral zelf bekijken, ik vond hem sensationeel, en dat is een woord dat ik zeker niet snel gebruik als het om omschrijven van films gaat.

JJB
29-10-2007, 01:50
Alsof iedereen het een goede film moet vinden, pffff.... ik vond er ook vrij weinig aan, dat mag toch? Ik vind bepaalde films ook ontzettend gaaf maar 't grootste deel van de menigte vind van niet, dat is inderdaad persoonlijke smaak, als iemand het er niet mee eens is, nou en? Niet iedereen hoeft het tof te vinden, 't gaat erom wat je er zelf van vindt...

Als jij een film maar karig/ondermaats vindt en dat verkondigd terwijl iemand anders hem wel tegek vindt deins je toch ook niet terug voor je eigen mening? Moet iedereen dan maar dezelfde mening hebben? Wat een onzin!

Peter van 't Wout
29-10-2007, 06:09
Dan eindelijk gezien en toch een lichte teleurstelling.
Had er gewoon meer van verwacht. 3/4 van de film is gevuld met een oorlogsverhaal en
1/4 maar met fantasie. Het oorlogsverhaal kon niet altijd boeien maar het fantasie verhaal absoluut wel dus erg jammer dat het maar zulke korte stukjes zijn.
Ook het einde is best wel abrupt.
Acteerwerk is van een zeer hoog niveau en de beelden ook dus dat maakt wel wat goed maar het verhaal is echt te simpel, hier had meer in gezeten.

7/10


Vind ik dus ook erg jammer,
als het 3/4 fantasie was geweest,was het een betere film geweest!!!

Frank
29-10-2007, 06:18
Als Werner, de recensent, de film niet goed vond is dat zijn goed recht. Je kunt niet verwachten dat iedereen een film goed vindt. Er zullen vast ook films zijn die jij geweldig vindt en andere waardeloos of andersom.

Jeroen D
29-10-2007, 06:47
Helemaal met je eens. Niet te geloven dat deze oetlul de film 4/10 punten toekent.
Ja, smaken verschillen, blablabla. Sorry. Als je deze film afdoet als een misbaksel, dan heb je absoluut niets te zoeken als resecent op een waarschijnlijk veel gelezen review-site.
Wat een waar-de-lo-ze bespreking van Del Toro's meesterwerk. Schande. Niets van geloven, ga Pan's Labyrinth vooral zelf bekijken, ik vond hem sensationeel, en dat is een woord dat ik zeker niet snel gebruik als het om omschrijven van films gaat.

Dus als iemand een andere mening heeft dan jouw dan is het automatisch een oetlul ?

G.G.Ross
29-10-2007, 08:39
Oke, mijn reactie was overdreven, en uiteraard weet ik dat geen enkele film voor iedereen is. Maar 4/10 (een hele dikke onvoldoende dus) voor de kwaliteit van deze film ?

Ik moet je zeggen dat ik Werner als recesent altijd hoog had zitten, maar deze recensie (zoals altijd kunstig qua taalgebruik, daar kunnen wij Nederlanders nog een hele dikke punt aan zuigen) schoot mij dus duidelijk even in het verkeerde keelgat.
En sorry jongens, maar uitspraken als "hier had veel meer in gezeten", daar moet ik gewoon even hartelijk om lachen.

Wat je ook van de film mocht vinden, als je werkelijk niet ziet dat Pan's Labyrinth een absoluut unieke en waanzinnig geiinspireerde vertelling (qua verhaal, beeld, spel, geluid en vormgeving) was, dan ben je een vrij beroerd criticus van "fantasy" films.

Maar goed, we kunnen hier waarschijnlijk tot in de eeuwigheid over gaan zitten tennissen, maar ik vermoed dat Dhr. Peters er waarschijnlijk even behoorlijk doorheen zat op het moment dat hij Pan's Labyrinth zat te aanschouwen. Dat je een onvoldoende zou toekennen aan een Bad Boys 2 of een by the numbers DTV actie kraker met Steven Seagal of JC van Damme zou mij helemaal niet opwinden, maar voor deze film, sorry, maar dat slaat naar mijn mening gewoon nergens op.

Werner, als je dit leest, sorry dat ik je een oetlul noemde, bij deze wil ik het graag afzwakken tot "volslagen idioot".:smile:

scherpschutter
29-10-2007, 09:28
Oke, mijn reactie was overdreven, en uiteraard weet ik dat geen enkele film voor iedereen is. Maar 4/10 (een hele dikke onvoldoende dus) voor de kwaliteit van deze film ?

Ik moet je zeggen dat ik Werner als recesent altijd hoog had zitten, maar deze recensie (zoals altijd kunstig qua taalgebruik, daar kunnen wij Nederlanders nog een hele dikke punt aan zuigen) schoot mij dus duidelijk even in het verkeerde keelgat.
En sorry jongens, maar uitspraken als "hier had veel meer in gezeten", daar moet ik gewoon even hartelijk om lachen.

Wat je ook van de film mocht vinden, als je werkelijk niet ziet dat Pan's Labyrinth een absoluut unieke en waanzinnig geiinspireerde vertelling (qua verhaal, beeld, spel, geluid en vormgeving) was, dan ben je een vrij beroerd criticus van "fantasy" films.

Maar goed, we kunnen hier waarschijnlijk tot in de eeuwigheid over gaan zitten tennissen, maar ik vermoed dat Dhr. Peters er waarschijnlijk even behoorlijk doorheen zat op het moment dat hij Pan's Labyrinth zat te aanschouwen. Dat je een onvoldoende zou toekennen aan een Bad Boys 2 of een by the numbers DTV actie kraker met Steven Seagal of JC van Damme zou mij helemaal niet opwinden, maar voor deze film, sorry, maar dat slaat naar mijn mening gewoon nergens op.

Werner, als je dit leest, sorry dat ik je een oetlul noemde, bij deze wil ik het graag afzwakken tot "volslagen idioot".:smile:

Op DVD.be wordt niet over de waardering van besproken films gediscussieerd, zoals (naar ik dacht) Werner himself mij ooit duidelijk heeft gemaakt. Vandaar dat ik hem hier graag een schop na zou geven, maar nee: ik onderschrijf zijn mening, PAN'S LABYRINTH is een clichématige film, weliswaar mooi qua vormgeving, maar povertjes qua inhoud. Een prachtige verpakking, maar een lege doos. Vrijwel alle personages zijn volledig ééndimensonaal, met die oerslechte kapitein als meest sprekende voorbeeld. In Amerikaanse oorlogsfilms uit de jaren vijftig werden de nazi-officieren ook zo neergezet. (Ze hadden vaak een litteken op hun wang, dus de scène waarin het gezicht van de kapitein wordt opengesneden zou een visuele referentie kunnen zijn, maar ik denk eigenlijk dat het toeval is).

De eerste film van Guillermo del Toro waren nog aanvaardbare horroproducties, niet groots, maar efficiënt. Maar door de lof die hem werd toegezwaaid, ging hij denken dat hij een groot regisseur is, met alle gevolgen van dien.

Als je wilt zien wat een échte regisseur (in dit speciale geval: twee echte regisseurs) met hetzelfde onderwerp doen (een meisje dat een parallelle wereld schept om aan de verschrikkingen van de oorlog te ontsnappen) bekijk dan: LA NOTTE DI SAN LORENZO van de gebroeders Taviani.

En nu afwachten welke scheldwoorden men voor mij in petto heeft.

kwinten16
29-10-2007, 12:33
Ik heb vooral moeite met bepaalde uitspraken in de recensie. Het probleem met recensies is natuurlijk dat elke kijker z'n eigen mening heeft. Als de recensent de film niet goed vindt, zorgt dat wel eens voor ergernis bij veel mensen.

Ik heb er problemen mee dat de recensie van de persoon die hem slecht vind op de site komt. Als je dan naar de gemiddelde scores kijkt op bijvoorbeeld imdb (8,5 - 71715 votes) en Moviemeter (4,2 - 887 votes) dan kun je hier niet meer spreken over een bepaald doelpubliek. Dan is dit een heel breed publiek die deze film schitterend vindt.
De uitspraak "maar wat de film dan zo speciaal maakt dat de critici bijna over elkaar struikelen om deze prent de hemel in te prijzen als de meest innovatieve fantasyfilm in járen, is me een raadsel" zegt dan ook jammer genoeg meer over hemzelf dan over andere critici.

Een beetje meer objectiviteit mag wel op zo'n site. Ik vind dat de recensie veel te subjectief overkomt. Net alsof werner verheven is boven het publiek en andere critici. Ik kan de punten van kritiek die hij geeft begrijpen, dat zijn de kritieken die iedereen geeft die de film minder vond. Alleen is dat de mening van een minderheid van mensen. Ik heb het vooral moeilijk met het feit dat de film maar een 4 krijgt en met de manier waarop de recensie geschreven is. Het is de mensen die de film goed vinden in hun gezicht uitlachen en als het ware zeggen dat ze er niets van kennen. De objectiviteit is ver te zoeken en dat is enorm jammer.

Olivier Laemont
29-10-2007, 12:42
Ik heb vooral moeite met bepaalde uitspraken in de recensie. Het probleem met recensies is natuurlijk dat elke kijker z'n eigen mening heeft. Als de recensent de film niet goed vindt, zorgt dat wel eens voor ergernis bij veel mensen.

Ik heb er problemen mee dat de recensie van de persoon die hem slecht vind op de site komt. Als je dan naar de gemiddelde scores kijkt op bijvoorbeeld imdb (8,5 - 71715 votes) en Moviemeter (4,2 - 887 votes) dan kun je hier niet meer spreken over een bepaald doelpubliek. Dan is dit een heel breed publiek die deze film schitterend vindt.
De uitspraak "maar wat de film dan zo speciaal maakt dat de critici bijna over elkaar struikelen om deze prent de hemel in te prijzen als de meest innovatieve fantasyfilm in járen, is me een raadsel" zegt dan ook jammer genoeg meer over hemzelf dan over andere critici.

Een beetje meer objectiviteit mag wel op zo'n site. Ik vind dat de recensie veel te subjectief overkomt. Net alsof werner verheven is boven het publiek en andere critici. Ik kan de punten van kritiek die hij geeft begrijpen, dat zijn de kritieken die iedereen geeft die de film minder vond. Alleen is dat de mening van een minderheid van mensen. Ik heb het vooral moeilijk met het feit dat de film maar een 4 krijgt en met de manier waarop de recensie geschreven is. Het is de mensen die de film goed vinden in hun gezicht uitlachen en als het ware zeggen dat ze er niets van kennen. De objectiviteit is ver te zoeken en dat is enorm jammer.

Dan vergeet je www.rottentomatoes.com (http://www.rottentomatoes.com) nog....

Werner
29-10-2007, 13:13
Werner, als je dit leest, sorry dat ik je een oetlul noemde, bij deze wil ik het graag afzwakken tot "volslagen idioot".:smile:

Ik kan er toch écht niet mee lachen. Als je de review niets vindt, tja... jij jouw mening, maar ik vind je manier van uitvaren niet netjes!

Aan kwinten en G.G. Ross:
1/ "Net alsof werner verheven is boven het publiek en andere critici." -> en dat blijkt waar precies uit?
2/ "Het is de mensen die de film goed vinden in hun gezicht uitlachen en als het ware zeggen dat ze er niets van kennen." -> Nogmaals, dat blijkt dan weer uit wat precies???
3/ "Ik vind dat de recensie veel te subjectief overkomt." -> Een recensie is overigens ALTIJD subjectief!
4/ "dat zijn de kritieken die iedereen geeft die de film minder vond. Alleen is dat de mening van een minderheid van mensen." -> Moeten we misschien de massa achterna lopen en alles maar zonder meer goed vinden? Ik heb het nog beleefd gehouden. Iets waar jij denk ik problemen mee hebt.
5/ Speel op de bal en niet op de man! Noch van het woord oetlul noch van het woord volslagen idioot ben ik gediend. Zelfs niet om het op zijn Nederlands te zeggen "voor de gein". :nono:
6/ "als je werkelijk niet ziet dat Pan's Labyrinth een absoluut unieke en waanzinnig geiinspireerde vertelling" -> ik zie dat niet in, nee. Ik moet dan weer hartelijk lachen met het woord "geinspireerd". Ik heb overigens mijn review herschreven gehad voor ik 'm postte, mijn eerste versie was nog wat onvriendelijker.
7/ "zegt dan ook jammer genoeg meer over hemzelf dan over andere critici." -> Wat zegt dat over mij alsjeblieft? Jij kent mij niet eens, als deze uitspraak iets zegt dan is het over jou!
8/ "Als je dan naar de gemiddelde scores kijkt op bijvoorbeeld imdb (8,5 - 71715 votes) en Moviemeter (4,2 - 887 votes) dan kun je hier niet meer spreken over een bepaald doelpubliek." -> Dus ik moet dezelfde kwotering geven dan op een andere site? Waarom?
9/ "Dhr. Peters" -> Als ik dan toch zit te nitpicken, leer tenminste mijn naam juist schrijven!
10/ "De overgrote meerderheid van de mensen vindt dit een schitterende film en een zeldzame persoon met een afwijkende mening komt dan op die site te staan." -> Tja, en tóch blijven ze me vragen... dat zal zijn omdat ik niet tot de overgrote meerderheid behoor zeker?

En dan nog even dit:
"Op DVD.be wordt niet over de waardering van besproken films gediscussieerd, zoals (naar ik dacht) Werner himself mij ooit duidelijk heeft gemaakt." -> Toch wel, waarom niet? Alleen gaat er niets aan de kwotering veranderen. Ik zou niet weten waarom. Merk overigens op dat de dvd wel bij ons een topstatus heeft gekregen omdat beeld, geluid en extra's dik in orde zijn. Als ik inhoudelijk nu ineens aan het cijfer ga prutsen, dát zou pas ongeloofwaardig overkomen. Maar ik heb eerlijk mijn mening gezegd, hopelijk kan je het daar eens mee zijn of niet eens mee zijn zonder mij dadelijk af te schrijven als psychiatrisch geval. Ik probeer in elke film wel iets goeds te zien, maar als me dat eens niet lukt (met Pan was het zo, maar toen ik The Day After 1/10 gaf moest ik ook mijn asbest-suit aantrekken) dan krijg ik voorwaar hate mail! Er zijn andere websites waar letterlijk iedere film de hemel in wordt geprezen - ik ga geen namen noemen - misschien dat U daar beter in de toekomst uw mosterd haalt?

Nogmaals, alle begrip voor afwijkende meningen maar een paar persoonlijke aanvallen hieronder vind ik er echt over.

kwinten16
29-10-2007, 13:49
Ik kan er toch écht niet mee lachen. Als je de review niets vindt, tja... jij jouw mening, maar ik vind je manier van uitvaren niet netjes!

Aan kwinten en G.G. Ross:
1/ "Net alsof werner verheven is boven het publiek en andere critici." -> en dat blijkt waar precies uit?
2/ "Het is de mensen die de film goed vinden in hun gezicht uitlachen en als het ware zeggen dat ze er niets van kennen." -> Nogmaals, dat blijkt dan weer uit wat precies???
3/ "Ik vind dat de recensie veel te subjectief overkomt." -> Een recensie is overigens ALTIJD subjectief!
4/ "dat zijn de kritieken die iedereen geeft die de film minder vond. Alleen is dat de mening van een minderheid van mensen." -> Moeten we misschien de massa achterna lopen en alles maar zonder meer goed vinden? Ik heb het nog beleefd gehouden. Iets waar jij denk ik problemen mee hebt.
5/ Speel op de bal en niet op de man! Noch van het woord oetlul noch van het woord volslagen idioot ben ik gediend. Zelfs niet om het op zijn Nederlands te zeggen "voor de gein". :nono:
6/ "als je werkelijk niet ziet dat Pan's Labyrinth een absoluut unieke en waanzinnig geiinspireerde vertelling" -> ik zie dat niet in, nee. Ik moet dan weer hartelijk lachen met het woord "geinspireerd". Ik heb overigens mijn review herschreven gehad voor ik 'm postte, mijn eerste versie was nog wat onvriendelijker.
7/ "zegt dan ook jammer genoeg meer over hemzelf dan over andere critici." -> Wat zegt dat over mij alsjeblieft? Jij kent mij niet eens, als deze uitspraak iets zegt dan is het over jou!
8/ "Als je dan naar de gemiddelde scores kijkt op bijvoorbeeld imdb (8,5 - 71715 votes) en Moviemeter (4,2 - 887 votes) dan kun je hier niet meer spreken over een bepaald doelpubliek." -> Dus ik moet dezelfde kwotering geven dan op een andere site? Waarom?
9/ "Dhr. Peters" -> Als ik dan toch zit te nitpicken, leer tenminste mijn naam juist schrijven!
10/ "De overgrote meerderheid van de mensen vindt dit een schitterende film en een zeldzame persoon met een afwijkende mening komt dan op die site te staan." -> Tja, en tóch blijven ze me vragen... dat zal zijn omdat ik niet tot de overgrote meerderheid behoor zeker?

En dan nog even dit:
"Op DVD.be wordt niet over de waardering van besproken films gediscussieerd, zoals (naar ik dacht) Werner himself mij ooit duidelijk heeft gemaakt." -> Toch wel, waarom niet? Alleen gaat er niets aan de kwotering veranderen. Ik zou niet weten waarom. Merk overigens op dat de dvd wel bij ons een topstatus heeft gekregen omdat beeld, geluid en extra's dik in orde zijn. Als ik inhoudelijk nu ineens aan het cijfer ga prutsen, dát zou pas ongeloofwaardig overkomen. Maar ik heb eerlijk mijn mening gezegd, hopelijk kan je het daar eens mee zijn of niet eens mee zijn zonder mij dadelijk af te schrijven als psychiatrisch geval. Ik probeer in elke film wel iets goeds te zien, maar als me dat eens niet lukt (met Pan was het zo, maar toen ik The Day After 1/10 gaf moest ik ook mijn asbest-suit aantrekken) dan krijg ik voorwaar hate mail! Er zijn andere websites waar letterlijk iedere film de hemel in wordt geprezen - ik ga geen namen noemen - misschien dat U daar beter in de toekomst uw mosterd haalt?

Nogmaals, alle begrip voor afwijkende meningen maar een paar persoonlijke aanvallen hieronder vind ik er echt over.

Ik heb geen probleem met afwijkende meningen maar ik heb toch een probleem met de manier waarop het gebracht wordt. Het zal wel aan mij liggen en hoe ik over recensies denk. Ik vind dat je in je recensie geen rekening houdt met de mening van anderen. En nu ga je natuurlijk zeggen dat dat een eigenschap is van een recensie maar daar heb ik toch een andere mening over. De meerderheid van de mensen vindt dit een goeie film dus vind ik dat daar rekening mee gehouden moet worden.
Dat is iets heel anders dan alleen maar goede dingen zeggen over elke film. Pan's Labyrinth staat hoog in elke toplijst. Dat moet toch ergens door komen. Anders zou dat willen zeggen dat alle mensen die hem goed vinden gewoon te dom zijn.

Jeroen D
29-10-2007, 13:53
Ik heb geen probleem met afwijkende meningen maar ik heb toch een probleem met de manier waarop het gebracht wordt. Het zal wel aan mij liggen en hoe ik over recensies denk. Ik vind dat je in je recensie geen rekening houdt met de mening van anderen. En nu ga je natuurlijk zeggen dat dat een eigenschap is van een recensie maar daar heb ik toch een andere mening over. De meerderheid van de mensen vindt dit een goeie film dus vind ik dat daar rekening mee gehouden moet worden.
Dat is iets heel anders dan alleen maar goede dingen zeggen over elke film. Pan's Labyrinth staat hoog in elke toplijst. Dat moet toch ergens door komen. Anders zou dat willen zeggen dat alle mensen die hem goed vinden gewoon te dom zijn.

Dus in een recensie moet je rekening houden met de mening van anderen ? Dan kun je net zo goed geen recensie schrijven.

kwinten16
29-10-2007, 14:35
Wat ik vooral erg vind werner is de erg provocerende 4 die je geeft. Je stelt pan's Labyrinth gelijk aan films zoals Hide and Seek, Police Academy 6, Jack Frost, Deuce Bigalow Male Gigolo. Ik hoop dat je inziet dat dit nogal provocerend overkomt.

Ik kan begrijpen dat je hem niet goed vindt, maar doe eens moeite om te begrijpen waarom anderen heem zo goed vinden. Of zat je te denken na de film hoe dom het grootste deel van de mensen wel niet is?

Werner
29-10-2007, 14:38
Ik vind dat je in je recensie geen rekening houdt met de mening van anderen.

Inderdaad. Zeer juist opgemerkt.


De meerderheid van de mensen vindt dit een goeie film dus vind ik dat daar rekening mee gehouden moet worden.

Euh... ik kan niet volgen... "omdat...?"


Pan's Labyrinth staat hoog in elke toplijst. Dat moet toch ergens door komen.

Niet in de mijne.

En om de moderatoren op dvd.nl geen punthoofd te bezorgen: tenzij er écht nog iemand zinnigs tot de discussie bijdraagt (INHOUDELIJK bijvoorbeeld in plaats van enkel en alleen over mijn mening - stuff it or snuff it) is hiermee voor mij het onderwerp afgesloten. D'r is een concreet topic op dat andere forum daar speciaal gecreëerd om reacties over mijn recensie in te spuien... PM mag natuurlijk ook maar ik garandeer geen reacties!


Je stelt pan's Labyrinth gelijk aan films zoals Hide and Seek, Police Academy 6, Jack Frost, Deuce Bigalow Male Gigolo. Ik hoop dat je inziet dat dit nogal provocerend overkomt.

Geen van de recensies die je daar noemt is van mijn hand. Deuce Bigalow zou bij mij nooit aan een 4 geraken... ;)


Ik kan begrijpen dat je hem niet goed vindt, maar doe eens moeite om te begrijpen waarom anderen heem zo goed vinden.

Been there. Done that. Heb er mijn mening over geschreven. En het was voor sommigen niet wat ze graag hoorden... get the point?

kwinten16
29-10-2007, 14:44
Inderdaad. Zeer juist opgemerkt.



Euh... ik kan niet volgen... "omdat...?"



Niet in de mijne.

En om de moderatoren op dvd.nl geen punthoofd te bezorgen: tenzij er écht nog iemand zinnigs tot de discussie bijdraagt (INHOUDELIJK bijvoorbeeld in plaats van enkel en alleen over mijn mening - stuff it or snuff it) is hiermee voor mij het onderwerp afgesloten.

Het is makkelijk hé om de discussie uit de weg te gaan. jebent recensent dus je mag op z'n minst verwachten dat er reacties komen. Ga de discussie dan ook niet uit de weg. Je houding voelt heel neerbuigend aan. Dat is wat ik ook haat aan recensenten. Ze zitten in hun ivoren toren en denken dat ze alles zijn. maar als er kritiek komt voelen ze zich meteen aangevallen.

Je ontwijkt gewoon de vragen en de discussie. Best wel zielig.

kwinten16
29-10-2007, 14:45
Inderdaad. Zeer juist opgemerkt.



Euh... ik kan niet volgen... "omdat...?"



Niet in de mijne.

En om de moderatoren op dvd.nl geen punthoofd te bezorgen: tenzij er écht nog iemand zinnigs tot de discussie bijdraagt (INHOUDELIJK bijvoorbeeld in plaats van enkel en alleen over mijn mening - stuff it or snuff it) is hiermee voor mij het onderwerp afgesloten.

Het is makkelijk hé om de discussie uit de weg te gaan. Je bent recensent dus je mag op z'n minst verwachten dat er reacties komen. Ga de discussie dan ook niet uit de weg. Je houding voelt heel neerbuigend aan. Dat is wat ik ook haat aan recensenten. Ze zitten in hun ivoren toren en denken dat ze alles zijn. Maar als er kritiek komt voelen ze zich meteen aangevallen.

Je ontwijkt gewoon de vragen en de discussie. Best wel zielig.

Jeroen D
29-10-2007, 14:56
Wat ik vooral erg vind werner is de erg provocerende 4 die je geeft. Je stelt pan's Labyrinth gelijk aan films zoals Hide and Seek, Police Academy 6, Jack Frost, Deuce Bigalow Male Gigolo. Ik hoop dat je inziet dat dit nogal provocerend overkomt.

Ik kan begrijpen dat je hem niet goed vindt, maar doe eens moeite om te begrijpen waarom anderen heem zo goed vinden. Of zat je te denken na de film hoe dom het grootste deel van de mensen wel niet is?

Jij hebt er echt geen kaas van gegeten of wel ?
Waarom is het provocerend dat Werner deze film een 4 geeft ? Als je daar niet tegen kunt dan moet je geen recensies lezen.
Werner legt haarfijn uit waarom hij deze film niet waardeert. Het probleem is waarschijnlijk dat jij gewoon niet tegen een afwijkende mening kunt.

kwinten16
29-10-2007, 15:07
Sorry voor de dubbele post.

Werner, dit is een discussie topic dus ik zie niet in waarom de discussie gesloten zou zijn.

Ik zit nog met wat vragen.

- Kan je echt niet begrijpen waarom deze film zo goed scoort? En wat vind je ervan dat het grootste deel van de mensen de film goed vindt. Zit je dan stilletjes te lachen zo van 'ik ben toch veel slimmer dan de rest'. Dat gevoel heb ik namelijk meestal over recensenten.

En over het algemeen vind ik dat er meer rekening moet gehouden worden met de mening van de mensen. Het zijn namelijk die mensen die op de site komen en de recensies lezen. Zonder mensen geen site. Ik geloof dan ook dat je een deel geloofwaardigheid kwijtraakt door zo recensies te schrijven.

@Vampire Hunter: Ik kan zeer goed tegen afwijkende meningen. Ik heb het soms ook dat ik een film slecht vindt die veel goeie scores en waarderingen krijgt. Dan luister ik naar andere meningen en probeer ik me te bedenken waarom anderen die film zo goed vinden. Dat is totaal afwezig bij werner. Inlevingsvermogen in andere mensen. Het is nooit zonder reden dat een film hele hoge scores heeft. Daar moet je over nadenken en over discussiëren. Wederzijds begrip waarom iemand een film goed of slecht vindt. Dat is er niet bij Werner (of dat laat hij niet blijken). Ik begrijp waarom hij de film niet goed vind. Maar begrijpt hij waarom er zoveel mensen de film goed vinden?

Jeroen D
29-10-2007, 15:11
Waarom moet hij begrijpen dat zoveel mensen dit een goede film vinden ?
Het is zijn recensie, dus zijn mening. Heel simpel wat mij betreft.
Met slim en dom heeft dit overigens niets te maken, dit heet gewoon smaak.

David L.
29-10-2007, 15:24
Geweldig wat een zinloze rel. :-P

Iemand heeft een afwijkende mening over een over het algemeen genomen zéér goed ontvangen film en het regent beschuldigingen als zou men elitair zijn en geen rekening houden met mensen die een andere mening hebben en meer van zulks gedachtengoed.

Maar begrijpen Werners criticasters dan niet dat het schrijven van een recensie in essentie niet meer is dan het weergeven en verklaren van zijn/haar mening? Dat je het er niet mee eens bent, soit. Maar vallen over de toon van de recensie, en er tussendoor lezen dat de schrijver "neerkijkt" op de "gemiddelde" filmkijker gaat toch wel wat ver.

Je aangevallen voelen door andermans zieleschrijfsels die niet eens over jou gaan....

Hugo R
29-10-2007, 16:03
Ik snap het probleem ook niet goed. Werner vindt de film duidelijk niet goed, dat mag volgens mij. Heel veel mensen vinden de film wel goed, ook prima toch. Ik lees ook wel eens recensies waarbij ik het cijfer te hoog of te laag vind, maar goed dan heeft de recensist blijkbaar een andere mening als ik. Ik ga de film er echt niet beter/minder door vinden.

Frank
29-10-2007, 16:20
Ik snap het probleem ook niet. Een recensie is ALTIJD persoonlijk. Het geeft de mening weer van de recensent. En die recensent moet zich niet laten beïnvloeden door anderen, want dan krijg je allemaal dezelfde recensies en dat wordt ontzettend saai. Ik vond Pan's Labyrinth zeer goed, maar als er mensen zijn die een andere mening hebben respecteer ik dat. Uiteraard mag je het oneens zijn met de recensie, maar om de recensent dan voor alles en nog wat uit te schelden vind ik te idioot voor woorden.

Werner
29-10-2007, 16:23
Werner, dit is een discussie topic dus ik zie niet in waarom de discussie gesloten zou zijn.

Kom vooruit dan, zo lang de moderatoren van dvd.nl het toestaan... De toon met woorden als 'oetlul' (okee dat was jij niet) was me wat in het verkeerde keelgat geschoten, maar een inhoudelijke discussie ga ik niet uit de weg.


Kan je echt niet begrijpen waarom deze film zo goed scoort? En wat vind je ervan dat het grootste deel van de mensen de film goed vindt. Zit je dan stilletjes te lachen zo van 'ik ben toch veel slimmer dan de rest'. Dat gevoel heb ik namelijk meestal over recensenten.

Eén: ik kan dat wel begrijpen, maar daarom moet ik dat automatisch niet ook vinden. Ik had er eerlijk gezegd véél hogere verwachtingen over, ook al omdat ik een film als Hellboy enorm heb weten te appreciëren. Wat het "grootste deel" van de mensen vindt, ik wil écht niet uit de hoogte doen, maar daar heb ik omzeggens het lak aan. Wat iedereen zou moeten doen die voor zichzelf uitmaakt of die een film goed of niet vindt. Je mening vormen op basis van de mening van anderen, dat is pas verkeerd bezig zijn denk ik. Ik heb me vooral geërgerd aan de stereotipering van de karakters en het overdreven geweld, het sadisme van de kapitein was er echt voor mij over, ik ben toch nog eens gaan checken of het per ongeluk geen titel van het Japan Shock label was, maar nee...

Ik zit niet stilletjes te lachen of zo, en voel me niet slimmer dan de rest, maar ik huil nu eenmaal niet mee met de wolven. Wat jouw gevoelens over recensenten zijn is jouw mening; ik kan er alleen maar mijn eigen opinie over schrijven, en ik denk toch ook niet dat de slager zich slimmer voelt dan de rest omdat hij weet dat hij karbonaden moet versnijden en ik niet.


En over het algemeen vind ik dat er meer rekening moet gehouden worden met de mening van de mensen. Het zijn namelijk die mensen die op de site komen en de recensies lezen. Zonder mensen geen site. Ik geloof dan ook dat je een deel geloofwaardigheid kwijtraakt door zo recensies te schrijven.

Ik kan natuurlijk ook gewoon naar IMDB of Rottentomatoes gaan, alle lof en eer copy'en en pasten en mijn cijfers afstemmen op wat er daar staat. Maar dat zou pas op de lange duur het ondergraven van de geloofwaardigheid zijn. Ik zou de sites en tijdschrijften de kost niet willen geven die zo te werk gaan, zo weet ik dat met stellige zekerheid van één welbepaald magazine uit Vlaanderen, wat ik voor de goede orde niet ga noemen, via een insider die het kan weten. Overigens, een negatieve benchmark kan ook nuttig zijn. Zo heb ik weet van één filmmagazine waarvan de voornaamste recensent ongeveer er diametraal de tegengestelde mening op nahoudt dan ikzelf, dan heb ik daar zoiets aan als een "negatieve barometer". Vanaf dat die minder dan 2 sterren geeft ga ik zeker kijken.

Je uitspraak over rekening houden met de meningen van mensen kan ik dus niet onderschrijven, anders komt mijn eigen mening in de veronderdrukking. Vergelijk het als zoiets met lezersbrieven: iedereen mag om beurt eens op de soapbox klimmen, maar er zijn een paar uitverkorenen die dat op wekelijkse basis mogen doen, en dan daar door hun redactie voor betaald worden (dit laatste kan ik niet zeggen want onze site is vrijwilligerswerk). Meningen moeten kunnen botsen en confronteren zonder daarbij elkaar in de haren te vliegen en te beginnen schelden, en zolang daar dan kritiek op komt, zou ik zo zeggen: hoe meer, hoe liever. Maar mag ik toch even advocaat van de duivel spelen en toch even opmerken dat je wél bereid bent om mijn mening de grond in te boren, maar dat ik hier anderzijds nog nergens heb gelezen wat jij aan PL zo geweldig vindt. Mijn mening is nu zo genoegzaam bekend, dat mag gaan stoppen. Als je dat eens met even veel vuur zou verdedigen, zouden de andere lezers er hier meer aan hebben.


Dan luister ik naar andere meningen en probeer ik me te bedenken waarom anderen die film zo goed vinden. Dat is totaal afwezig bij werner. Inlevingsvermogen in andere mensen.

Blabla pot blabla ketel. En dat baseer je waarop? :shock: Op één miezerige recensie die eens toevallig je eigen mening ondergraaft of waar je het niet eens mee bent? Nogmaals: kruip hier op het podium, verdedig deze film met alle vuur en misschien, heel misschien, ga je meer resultaat boeken.


Het is nooit zonder reden dat een film hele hoge scores heeft.

Scores in het algemeen zijn fel overroepen. Ik snap ook niet dat een film als The Godfather al sinds mensenheugenis nummer één staat op IMDB want ik krijg het daar warm noch koud van (al scoort die bij mij denkelijk wel meer dan 4/10, maar toch niet voldoende opdat ik ooit er geld voor zou geven om 'm op dvd te hebben omdát net iedereen 'm zo goed vindt if you know what I mean.)

Maar wij hebben in tegenstelling tot dvd.nl geen ratingsysteem dat de gebruikers laat stemmen, en dan nog is dat niet het evangelie want er staan hier een paar rariteiten in het klassement waar ík dan weer vragen bij heb.


Wederzijds begrip waarom iemand een film goed of slecht vindt. Dat is er niet bij Werner (of dat laat hij niet blijken).

Maar bij jou dan ook niet, want veel meer dan zeggen waarom je mijn recensie zo slecht vond (wat niet de kern van de zaak is) heb ik nog niet mogen horen.


Ik begrijp waarom hij de film niet goed vind. Maar begrijpt hij waarom er zoveel mensen de film goed vinden?

Het zal je verbazen, maar: ja. Maar dan zitten we weer op dezelfde vraag: moet IK mijn mening daarvoor *bijsturen*? Ik dacht het niet. En kan *jij* dan begrijpen dat er toch nog mensen zijn die de film *slecht* vinden? Ik ben nu voor de aardigheid daarnet eens op IMDB gaan kijken bij diegenen die eerder negatieve kritiek hadden op de film, en daar zijn er die nog een stuk minder mals zijn dan ik. Een korte bloemlezing (en ja, ik weet dat er positieve recensies staan ook, maar gewoon om mijn punt te illustreren: opinions are like assholes, everybody's entitled to one; en hetzelfde zal ongeveer wel waar zijn voor álle films)

"All the great special effects and phenomenal acting simply serve to cheat us even further: it all serves the function of a facade."
"I found it all annoyingly superficial and derivative."
"Characters were so cliché and their acting so illogical that it literally hurt to watch."
"avoid this disaster at all costs."

En dat was alleen pagina 1...

Werner
29-10-2007, 16:28
Uiteraard mag je het oneens zijn met de recensie, maar om de recensent dan voor alles en nog wat uit te schelden vind ik te idioot voor woorden.

Dank je Frank (en de anderen die het voor mij opnemen zelfs al delen ze mijn mening niet; de Franse filosoof Voltaire zei het nog: al vind ik uw mening verwerpelijk, ik zal er alles aan doen om uw recht tot spreken te vrijwaren). Ik hoop dat als er volgende keer weer eens een film of reeks met een hoog cijfer aan zit te komen, dat iedereen weet dat het uit de grond van mijn hart is en niet omdat ik graag op de mainstream drijf. Zelfs al is het een Jean Claude Van Damme of Steven Seagal prent (alhoewel... :shock: )

teecee83
29-10-2007, 18:24
Ik voel me geroepen even tussen te komen. Ook ik ben het niet eens met de "4" van Werner, verre van zelfs. Maar dat is nu éénmaal zijn mening. Wat ik wel héél jammer zou vinden is dat mensen zouden beslissen om de film niet te bekijken omwille van zijn quotering. Dat gevoel heb ik altijd bij zulke (naar mijn mening) onterechte recensies. Ik laat me niet beïnvloeden door recensies maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen zo wel beïnvloed worden.

Ik kan enkel iedereen aanraden: bekijk de film en vorm een eigen oordeel

...je zal het je niet beklagen :smile:

Filmfan1988
29-10-2007, 19:15
Een recensent is vrij zijn eigen mening te geven en hoeft daarbij uiteraard geen rekening te houden met wat het meerendeel van de mensen vindt. Het is juist interessant om naar aanleiding van een recensie een inhoudelijke discussie aan te gaan waarom iemand een dergelijke mening aanhangt. Maar het moge boven alles als een paal boven water staan dat een recensent vrij is om te schrijven, mits beargumenteert, wat Werner goed doet. Er bestaat namelijk ook zoiets als persvrijheid. De recensent is er niet om de mening van de massa te vertolken, maar die van zichzelf.
Maar behoudt alsjebliefd je eigen waardigheid en ga niet lopen schelden. Per slot van rekening geeft dat alleen aan dat je gebrek hebt aan normale woorden om je frustratie op papier te zetten.

scherpschutter
29-10-2007, 19:16
@ Zeer geachte Werner,

Even naar aanleiding van een opmerking van mij over het gebrek aan discussie over recensies op DVD.be en de eventuele schop na die ik je met plezier wilde geven.

Ik maakte een geintje, ik hoop dat je dat begrijpt. Overigens viel ik je bij en wilde ik al diegenen die zo boos waren vanwege je recensie een beetje pesten. Flauw hoor, maar zo zijn we dan ook wel weer.

Over je antwoord dat, als ik het even mag omschrijven, het volgende inhoudt: 'er valt wel te reageren alleen wordt het cijfer niet aangepast'
Aangezien je me letterlijk zei dat over de score niet wordt getwist (je kunt het nalezen, het was n.a.v. Apocalypto) heb je op formele gronden gelijk. Maar dat een cijfer/score niet wordt aangepast, spreekt toch voor zich? Uit jouw antwoord maakte ik op dat discussie niet was gewenst.
Maar even goede vrienden hoor.

Werner
29-10-2007, 19:35
Even naar aanleiding van een opmerking van mij over het gebrek aan discussie over recensies op DVD.be en de eventuele schop na die ik je met plezier wilde geven.

Een schop is nog altijd beter te verdragen dan zinloos gescheld


Uit jouw antwoord maakte ik op dat discussie niet was gewenst.

Nee, het was me eerder te doen dat dit forum niet 'vervuild' moet worden door reacties op mijn welbepaalde recensie (daar hebben we ons eigen forum voor...). Open haakjes Apocalypto was geloof ik besproken door onze collega Dieter voor wie hetzelfde principe geldt sluit haakjes...

En dan nog even dit: we proberen wel altijd zo objectief mogelijk te zijn bij het honoreren van beeld, geluid en extra's. Ook dat is niet altijd even makkelijk, want bijvoorbeeld een verkeerd aspect ratio of veel ruis in een oude film zal de ene persoon meer ergeren dan een ander. Je kan altijd zware sancties nemen i.v.m. écht blatante fouten, bijvoorbeeld Salvador waarbij uit alle surroundkanalen hetzelfde geluid komt of zo, maar zelfs dan nog is het dansen op een slappe koord...

Maar mag ik nu iedereen even oproepen: laat vooral dit topic over de film zelf gaan en niet meer over mijn recensie. Ieder zijn eigen mening, maar voel je vooral niet geroepen om hier de mijne na te kauwen, vorm zelf een mening!

Jaded
29-10-2007, 20:06
De tijd dat ik ellenlange vehalen schreef over films of gebeurtenissen op dit forum is voorbij.

Mijn sympathie gaat naar Werner. En dat is gebaseerd op mijn ervaringen met hem in het verleden en ook vooral, in deze, op bovenstaande argumenten. Zowel van hem als van de ander.

Werner voelt dit waarschijnlijk aan als vechten tegen de bierkaai...

Patrick van den Hul
29-10-2007, 20:57
Zal ik dan even aftrappen en de discussie weer inhoudelijk maken? :smile:


Ik kan me persoonlijk wel vinden in sommige van de argumenten van Werner, de personages zijn zeker enigzins karikaturaal en clichématig. Vreemd genoeg zijn het vaak ook die verhalen die goed vermaken, de klassieke goed/kwaad verhalen met redelijke stereotype personages (ik noem een Star Wars en een LOTR).

Wat ik jammer zou vinden, Werner, is als je zo kritisch naar films bent gaan kijken door je werk als recensent, dat je minder kunt genieten van film. Pan's Labyrinth was voor mijn namelijk een geweldige escapadische (is dat een woord?) ervaring. Op zo'n moment kan ik bepaalde dingen best wel met een korreltje zout nemen, ik laat me gewoon meevoeren door het verhaal.

Pan's Labyrinth moet het niet zozeer hebben van het verhaal of de personages, maar van de sfeer die wordt gecreeërd. Ik noem hier het briljante camerawerk, de muziek en de special effects. Vooral de scene met de Pale Man is er voor mij een die ik niet snel zal vergeten.

Mijn punt is dat er maar weinig films zijn die nog een dikke voldoende zouden verdienen als je er echt kritisch naar gaat kijken. Dat is misschien ook wel de reden dat critici vaak niet zo scheutig zijn met hoge cijfers. Ik vind zelf entertainmentwaarde nog altijd erg belangrijk, hoewel ik artistieke kunsten ook zeker kan waarderen. Een film kan van mij op beide gronden een hoog of juist een laag cijfer krijgen.

Om tenslotte toch nog even in te gaan op het hele recensieverhaal. Een recencent hoeft geen rekening te houden met de mening van anderen, dat is juist de essentie van een recensie. Ik hou juist wel van een afwijkende recensie, mits deze goed onderbouwd is. In dit geval zou je wel kunnen stellen dat een 4 misschien wel erg aan de lage kant is, al is het alleen maar om de artistieke kwaliteiten van de film, maar dat vind Werner nu eenmaal en dat is zijn goed recht.

BobT
29-10-2007, 21:06
Voor de mensen die de dvd hebben, is het audiocommentaar in het Engels of in het Spaans?
Want ik heb begrepen dat ie het twee keer heeft ingesproken, dus daar was ik wel benieuwd naar.

Hugo R
29-10-2007, 21:15
Voor de mensen die de dvd hebben, is het audiocommentaar in het Engels of in het Spaans?
Want ik heb begrepen dat ie het twee keer heeft ingesproken, dus daar was ik wel benieuwd naar.
Op www.dvdcompare.net (http://www.dvdcompare.net) staat dit:

All extras are in Spanish with optional Dutch subtitles.

Werner
29-10-2007, 21:16
Voor de mensen die de dvd hebben, is het audiocommentaar in het Engels of in het Spaans?

Spaans met NL ondertitels.

BobT
29-10-2007, 21:26
Ah, dank u beiden.

Heb zo'n idee dat de meeste extra's dan wel over een komen met de spaanse release.
Maar ik zal 'm waarschijnlijk toch aanschaffen om de extra's better te kunnen begrijpen

Werner
29-10-2007, 21:37
Ah, dank u beiden.

Heb zo'n idee dat de meeste extra's dan wel over een komen met de spaanse release.
Maar ik zal 'm waarschijnlijk toch aanschaffen om de extra's better te kunnen begrijpen

Tenzij je vloeiend Spaans spreekt is dat inderdaad de enige voor de hand liggende optie.
De extra's voor de UK-versie zijn overigens *anders* maar niet *slechter*. De disc is extragewijs 8/10 moeiteloos waard.

G.G.Ross
29-10-2007, 22:49
Dit wordt een lange post, het is wat het is....:smile:

Wel Werner, ik had werkelijk niet verwacht dat je je zo op je Pecker getrapt zou voelen over mijn woordgebruik. Excuses man, hopelijk valt het mee met de opgelopen mentale schade.

Dat je niet mee hoeft te gaan met "de mainstream" omtrent je mening over Pan's, lijkt me duidelijk. Zo zit jij niet in elkaar, daar zit ook niemand op te wachten, vooral houden zo.

Ik heb ook helemaal niet het idee dat jij de liefhebbers van Pan's ongeloofelijke Dumbo's vindt, de film was op het moment dat jij hem bekeek duidelijk jouw ding niet.

De reden dat ik het blijkbaar nodig vond om even wat positieve reclame te maken voor "Pan's Labyrinth", werd al eerder gemeld door andere posters. Sommigen van ons denken dat het doodzonde zou zijn als er lezers zouden zijn wiens interesse zou verdwijnen na het lezen van je film recensie.

Even een toelichting. Ik heb nooit eerder zo gereageerd (zoals ik deed) naar aanleiding van het lezen van een recensie. Zie me dat zelf ook niet snel weer doen, en dat heeft weinig tot niets te maken met het feit dat ik misschien vind dat ik te lomp of plat reageerde. Hier een korte uitleg omtrent deze actie.

Zoals zovelen die hier posten ben ik een behoorlijke filmfreak.
Als klein kind al absoluut niets liever dan naar de bioscoop, ver boven gemiddelde filmkennis, altijd veel magazines gekocht uit diverse landen, een collectie van duizenden (gekochte) films (op verschillende formaten) etc.

In 1994 zag ik tijdens een film festival Guillermo Del Toro's prachtige debuutfilm "Cronos".

"Cronos" was voor mij zo'n unieke en super positieve kennismaking, dat ik wist dat het een must zou zijn Del Toro's carriere de rest van mijn leven niet uit het oog te verliezen.

Lang verhaal kort. :wink: Er volgenden in de loop der jaren "Mimic", "Blade 2" en "Hellboy", die ik allemaal aardig te pruimen vond (Mimic als persoonlijke favoriet, doodzonde van het door de Weinstein's opgelegde, niet originele matige einde), maar tussen dit meer "gewone" met Amerikaanse centen gemaakte genre-werk zat wederom een Spaanstalig prachtwerk, genaamd "El Espinazo Del Diablo", a.k.a. "The Devil's Backbone". Een must-see voor iedereen die van goede films houdt in my opinion.
Na het zien van "El Espinazo.." hield ik nog meer meer van de filmmaker Del Toro dan ooit tevoren.

Flash forward.
Ik heb de weken zitten tellen om "Pan's Labyrinth" uit-ein-de-lijk, maanden nadat de film zo ongeveer overal ter wereld te zien was geweest, een zwik Oscars in de wacht had gesleept en al op diverse (import) DVD's te krijgen was, zelf in een theater in mijn stad te kunnen gaan zien.
Wel Werner. Tot het moment dat ik "Pan's Labyrinth" had gezien, was de vraag "wat is je favoriete" of "wat vindt je de beste film" absoluut on-mo-ge-lijk te beantwoorden geweest.

Ik ben geen lijstjes man, ik zou wel hebben geweten waar te beginnen, maar niet waar te eindigen, laat staan daar een film van uit te kiezen.
Ik zou zonder probleem vele tientallen, zoniet honderden films kunnen noemen die ik allemaal volledig geweldig en fantastisch vindt.

Na het verlaten van de bioscoop waar ik "El Labyrinto del Fauno/Pan's Labyrinth" had gezien had ik opeens een antwoord op die voor mij altijd zo onmogelijk geleken vraag...

Geen twijfel, voor mij boven alles verheven, was dit deze cerebrale, waanzinnige en diep ontroerende prachtfilm. Een film van volgens mij eenzame superklasse.

En dan lees je een recensie van een tot dusver gerespecteerde stukjesschrijver die woorden en zinnen als "stereotiep", "doelpubliek", "het wegkrabben van laagjes", in een recensie verwerkt over deze volstrekt unieke film.

Deze zin is de ergste van allemaal.
"Een klein beetje humor of diepgang zou de film ten goede zijn gekomen, nu weet je niet of je twee uur naar een stuk arthouse-cinema of een afgedankte slasher zit te kijken."

Je had het zwaar he Werner ? Een klein beetje humor ? Een afgedankte slasher ?

Ik weet niet wat je zo opfokte, maar je hebt volgens mij deze film veel te veel als (quasi) intellectuele criticus zitten te bekijken, blocnootje en pen in de hand, in plaats van de unieke film (want dat is het) gewoon "te beleven".
Werner, ik weet niet of je het wist, maar sprookjes (en Pan's Labyrinth IS een sprookjes film) zitten altijd vol met stereotiepen. Er valt ook meestal bar weinig te lachen in sprookjes. Geweld is er echter meestal te over.

En dan deze ; "Uiteindelijk heeft Del Toro eerder gekozen voor de uit elkaar spattende set hersens dan in het creëren van een betoverende sprookjeswereld, en daardoor heeft de film wat een vals aura rond zich".

Vals aura ? Waar heeft U het over ?

En deze; ":We zijn echter in een tijdperk beland waarin het baanbrekende werk van computereffecten niet meer de essentie van de verwondering uitmaken, want het is allemaal al eens eerder gedaan."

Sorry, we weten allemaal dat CGI vaak zo fake als wat oogt, maar ik heb CGI zelden zo indrukwekkend in gebruik gezien als in deze film. Pan 's Labyrinth kostte trouwens slechts 13,5 miljoen dollar om te maken, ongeloofelijk dus. Daar maken ze in de US nog geen DTV Seagal film voor, laat staan een film als Spiderman 3 die geloof ik 250 of 300 miljoen kostte.

Als laatste dit ; "De karakters zijn redelijk stereotiep: de kapitein in de incarnatie van het Kwaad, Ofelia de bron van alle onschuld, maar het is moeilijk om voor één van hen enig gevoel van medeleven op te brengen."

Wow, wel als jij geen enkele empathie voeldde voor Ofelia dan vraag ik me serieus af hoe moe of raar je je moet hebben gevoeld toen je de film bekeek. Dat meisje was juist fantastisch in de film, en oh boy, als je hartslag zelfs niet in het geringste omhoog ging tijdens de gevreesde ontmoeting met de Pale Man, wel, laten we zeggen dat je empathisch vermogen dan wat aan de lage kant zit.

En had het einde prachtiger gekund ?

Mijnheer Peeters, je hebt deze film (daarin ben je uiteraard niet de enige) op een hele eigen wijze zitten bekijken, je vondt het allemaal maar wat verwarrend, maar dit maakte je ook al duidelijk in je recensie.

"Pan's Labyrinth" dus, een volstrekt unieke film, mogelijk minder geschikt voor de cynici onder jullie, maar voor velen anderen, een film die je wel eens enorm zou kunnen grijpen.

Een idioot lang stukje, sorry, maar ik moest even mijn ei kwijt.:-P

Sjeisbroochem
29-10-2007, 22:58
Rescensies zijn naar mijn mening uiterst subjectief en hoogdravend gezwets dat ter meerdere eer en glorie van de schrijver zelf wordt geschreven. Zo ook bij de rescensie door Werner. Werner houdt duidelijk van aandacht en dat bereikt hij vooral met zijn uitgesproken negatieve mening die hij natuurlijk wel mag hebben. Hij weet precies wat er fout is en clichematig. Zelf zou hij waarschijnlijk echter nog niet eens een homevideo kunnen regisseren maar dit terzijde.

Zijn rescensie roept reactie op, dat wist hij heel bewust van tevoren en daar kickt hij duidelijk op want hij reageert ook overal op. Ik vind het grappig dat veel mensen hier zo happen. De zogenaamde forum politie kwam gelijk weer met loeiende sirenes te voorschijn. Ik moet hier altijd wel om lachen.

Persoonlijk interresseert het me geen zier wat andere mensen van een film vinden, rescensent of niet. Zij kunnen namelijk een volstrekt andere mening hebben dan ik. Rescensies zijn daarom in mijn ogen ook totaal overbodig en dienen hoogstens ter informatie van mensen zonder eigen mening. De enige die bepaalt of je een film goed vind ben je uiteindelijk zelf.

Vaak zijn rescensenten negatief als ze de film niet hebben begrepen. Zeker bij Pan's labyrinth zit er nogal wat diepgang en symboliek in verwerkt.
Ik heb de rescensie overigens uit nieuwgierigheid door de hele discusse getracht te lezen en het is eveneens een onprettig geformuleerd, hoogdravend verhaal dat na een kwart al dusdanig verveeld dat je stopt met lezen. Ik werd er niet koud of warm van iig. Mensen die commentaar hebben op het talent en de creatie van anderen en zelf weinig tot niets presteren neem ik uberhaupt niet serieus.

Bovendien is het een belg....;)
Ik zou zeggen Werner, doe lekker mee aan Idols 1e ronde ofzo dan kunnen we in ieder geval nog om je lachen.

Succes met je volgende rescensie

ps: overigens vond ik het een aardige film, maar wel overdreven gehypete

kwinten16
30-10-2007, 00:37
Na de reacties hier gelezen te hebben wil ik nog eens m'n mening wat duidelijker maken. De vorige post is wel wat overdreven maar bevat toch wat waarheid. De reden waarvoor ik in de eerste plaats kritiek had op de recensie was het (te) lage cijfer, die eigelijk een oproep is tot discussie. Alleen verwachtte je misschien niet dat er daadwerkelijk iemand een discussie zou starten :smile: In mijn ogen geef je een (een overdreven lage) 4 omdat je het een overhypte film vindt. Een andere, minder bekende film had je waarschijnlijk een 6 ofzo gegeven. Voor mij is dat een reden om een discussie te starten. Hetzelfde had ik met de recensie van The Descent waar in mijn ogen een overdreven laag cijfer gegeven is. In mijn ogen is dat omdat de recensent het een slechte film vindt, maar omwille van de overwegend goeie reacties van het publiek z'n cijfer nog wat extra naar omlaag haalt. Zo zijn er films, die ook een slechte recensie gekregen hebben, die wel een hoger cijfer halen. In die zin vind ik wel dat sommige recensenten een te laag cijfer geven om gewoon op te vallen. Ik vind het dan ook spijtig dat er geen discussie mag zijn terwijl die recensie een verborgen oproep was tot discussie.

Om het dan nog eens over de inhoud van de film te hebben.

Wat me opvalt is dat bijna elke slechte reactie op de film komt doordat mensen zich iets heel anders voorgesteld hadden dan de film in werkelijkheid is. Mensen die de film slecht vonden dachten vooraf dat het een fantasyfilm was, terwijl dat eigelijk maar een klein deeltje van de film was. Ook ik had het anders verwacht maar ik had geen probleem met de mix tussen fantasy en oorlog. Ik vind het verhaal gewoon heel mooi. Een meisje dat de gruwelijke oorlog ontvlucht in haar fantasie. Het is gewoon een mooie film om naar te kijken met een enorm mooi einde (1 van de mooiste die ik al gezien heb). Ik weet zeker dat als iedere kijker geweten had dat het fantasy deel niet erg groot was, de scores nog veel hoger zouden geweest zijn. Je moet nu eenmaal met de juiste verwachtingen naar een film kijken, anders kan die serieus tegenvallen.

Werner
30-10-2007, 06:41
Werner houdt duidelijk van aandacht en dat bereikt hij vooral met zijn uitgesproken negatieve mening die hij natuurlijk wel mag hebben.

Dát is in elk geval niet waar.


Zelf zou hij waarschijnlijk echter nog niet eens een homevideo kunnen regisseren maar dit terzijde. Dat wel, maar ik heb geen ambities in die richting.


dat wist hij heel bewust van tevoren

Als ik dit had geweten dan zou ik de film helemaal links hebben liggen.


Mensen die commentaar hebben op het talent en de creatie van anderen en zelf weinig tot niets presteren neem ik uberhaupt niet serieus.

En hier ben ik weer danig over op mijn pik getrapt. Jij kent mij niet. Jij weet niet of ik iets presteer of niet.


Ik zou zeggen Werner, doe lekker mee aan Idols 1e ronde ofzo dan kunnen we in ieder geval nog om je lachen.

Lekker makkelijk toch, op de boodschapper schieten. Wat verwachten jullie nu? Dat ik plots een openbaring krijg en begin uit te roepen hoe verkeerd ik wel was en plots de film wél leuk ga vinden? Dream on. Ik kan best tegen een stootje, maar als er hier zo'n hoop persoonlijke vuilbekkerij wordt losgelaten kan ik niet anders dan reageren.

Stop je energie beter in te stellen wat je dan wél goed vind aan de film. Kwinten16 heeft dat begrepen. Ross ook.

Werner
30-10-2007, 06:47
Wow, wel als jij geen enkele empathie voeldde voor Ofelia dan vraag ik me serieus af hoe moe of raar je je moet hebben gevoeld toen je de film bekeek. Dat meisje was juist fantastisch in de film, en oh boy, als je hartslag zelfs niet in het geringste omhoog ging tijdens de gevreesde ontmoeting met de Pale Man, wel, laten we zeggen dat je empathisch vermogen dan wat aan de lage kant zit.

Ik was best wel fit, dank je. Empathisch? Ik heb de week daarvoor nog bijna tranen met tuiten zitten te huilen met Terabithia, maar hier? Veel mee dan een lijkbiddersgezichtje te trekken kwam het meisje volgens mij niet. Je zag het overigens al dik op voorhand aankomen, de faun had nog zo gezegd dat ze van het fruit moest blijven, dan weet je dat dat niet gaat gebeuren, maar als de muur dan volhangt met schilderingen waarop staat wat er met overtreders gebeurt, en ze desondanks tóch aan het fruit zit... tja, dan zitten we weer met dat niet blind opvolgen van orders, maar dan mis ik toch wel wat coherentie in het verhaal.


Een idioot lang stukje, sorry, maar ik moest even mijn ei kwijt.:-P

Geen probleem, dat is waar een discussieforum voor dient, en zie je dat dat zonder schelden kan?

Ik zou er nog dieper op ingaan, maar ik moet zodadelijk gaan lesgeven, euh, pardon "zelf weinig tot niets gaan presteren" zoals het hier wordt genoemd. :twisted:

Jordy van Buel
30-10-2007, 09:16
Ik merk dat er hier nogal een grote discussie op gang is gekomen m.b.t. Werner's recensie van deze film. Ook ik ben het niet met Werner's eindbeoordeling van deze film eens, maar als ik dan zie dat mensen zich er aan storen en Werner er van beschuldigen de onnozele lezer dermate te beinvloeden in zijn of haar keuze deze film aan te schaffen, dan zakt mijn broek toch wel echt eventjes af hoor.
Ik neem aan dat iedereen toch wel voor zichzelf uitmaakt of een film goed of slecht is en als je gevoelig bent voor kritische blikken op algemeen goed bevonden films, dan moet je ze in de eerste plaats al helemaal niet lezen en wanneer je dat wel doet, ze zo veel mogelijk accepteren. Kun je dat niet, dan ben je wat mij betreft het slachtoffer geworden van het Internet en andere media, die tegenwoordig bepalen wat 'men' denkt over een bepaalde film in dit geval.

Over Pan's Labyrinth kan ik kort en bondig zijn, het was een van de beste films van afgelopen jaar. Origineel, een lust voor het oog en een film met karakter dat mede werd bepaald door de intense Spaanse taal. Voor de fan van het fantasy genre is het een must-see, voor mensen die meer dan alleen Hellboy willen zien, is dit een schoolvoorbeeld om aan te tonen hoe goed del Toro is.

Sjeisbroochem
30-10-2007, 10:19
Dát is in elk geval niet waar.
Die indruk wek je wel als je een publieke rescensie schrijft. Je hoeft je mening niet te delen met ons maar je doet het toch en het lijkt me dat je het dan niet voor ons doet. Als dat wel zo ik geef ik je nogmaals mee dat je dat niet hoeft te doen wat mij betreft.


Dat wel, maar ik heb geen ambities in die richting.
ok


Als ik dit had geweten dan zou ik de film helemaal links hebben liggen.
En dan hadden we jouw rescensie ook niet gelezen en was deze discussie ook niet op gang gekomen. Leermomentje voor de volgende keer dus?


En hier ben ik weer danig over op mijn pik getrapt. Jij kent mij niet. Jij weet niet of ik iets presteer of niet.
Ik weet wel dat je met je rescensie niets presteert en ik kan er van uitgaan dat jij geen grote film producties regisseert maar toch kraak je diezelfde producties wel af.
Er is eigenlijk maar 1 factor die bepaalt of de film goed is: het publiek want die mogen er naar kijken. Individueel kan een mening altijd afwijken maar dat hoef ik dan niet in een rescensie terug te lezen. Hoogstens kan een collega regisseur wat roepen over een film van een collega maar die zullen dat natuurlijk nooit doen. Er zijn zoveel mogelijkheden om te bepalen of een film door de massa wordt gewaardeerd (IMDB, forums enz) dat rescensenten overbodig zijn. En uiteindelijk bepaal je toch zelf wat je ervan vind wat kan afwijken van de algehele consensus.


Lekker makkelijk toch, op de boodschapper schieten. Wat verwachten jullie nu? Dat ik plots een openbaring krijg en begin uit te roepen hoe verkeerd ik wel was en plots de film wél leuk ga vinden? Dream on. Ik kan best tegen een stootje, maar als er hier zo'n hoop persoonlijke vuilbekkerij wordt losgelaten kan ik niet anders dan reageren.
Nee hoor, ik verwacht helemaal niets van jou. Als je een publieke rescensie schrijft dan weet je dat daar reacties op kunnen komen zowel positief als negatief. Als je daar niet tegen kunt moet je er maar mee stoppen.


Stop je energie beter in te stellen wat je dan wél goed vind aan de film. Kwinten16 heeft dat begrepen. Ross ook.

? Ik heb het helemaal niet over de film inhoudelijk gehad volgens mij en heb ik ook geen behoefte aan. Het ging mij om jouw rescensie, je hoogdravende woordkeuze, de toon en je reacties op kritiek die hier wordt gegeven. Zoals ik al zei vond ik het een redelijke goeie film, ietwat gehypete maar desalniettemin meer dan gemiddeld.

Jeroen D
30-10-2007, 10:46
Ik snap eigenlijk helemaal niet zo goed waar we het hier over hebben.
Nogmaals : Werner geeft ZIJN mening over een film. Sommige mensen kunnen er niet tegen dat deze negatief is. Dan is er wat mis met die mensen, niet met Werner.

Voorbeeld ; ik vind Lost in Translation een rukfilm. Deze moet ik gaan bespreken, dan word de recensie negatief. Maar omdat deze film hoog aangeschreven staat moet ik dus maar een postitieve recensie schrijven ? Wat heeft het dan voor nut om uberhaupt een recensie te schrijven ?

Ik vind het erg triest om sommige reacties te lezen van mensen die niet tegen de mening van een ander kunnen, want daar komt het gewoon op neer.

Werner
30-10-2007, 11:07
Je hoeft je mening niet te delen met ons maar je doet het toch (...) dat je dat niet hoeft te doen wat mij betreft (...) Leermomentje voor de volgende keer dus?

Ik ga het schrijven of niet schrijven van een recensie toch echt niet laten afhangen van of een paar individuele lezers (of allemaal voor mijn part) het met me eens zijn of niet. Jij niet en iemand anders niet. Sorry als ik daarmee je ego kwets.


Ik weet wel dat je met je rescensie niets presteert

Pardon? Alleen al het feit dat erover gediscussieerd wordt mag toch bewijzen dat het geen "tamme" recensie is.


Individueel kan een mening altijd afwijken maar dat hoef ik dan niet in een rescensie terug te lezen.

Wat is dit voor onzin? Conclusie: Dan mag je nooit meer recensies lezen, want de recensent zou het wel eens oneens met je kunnen zijn. Ogen sluiten voor afwijkende meningen dus!


En uiteindelijk bepaal je toch zelf wat je ervan vind wat kan afwijken van de algehele consensus.

A-ha! Dus jouw mening mag afwijken en de mijne niet, toevallig omdat ik voor een publiek forum schrijf? Heel IMDB staat vol met individuele meningen, ik zou maar voorzichtig zijn om over "de" algehele consensus te spreken. Tenzij je daar iedereen die PL maar één ster geeft ook individueel gaat aanschrijven opdat ze hun mening zouden herzien.


Als je een publieke rescensie schrijft dan weet je dat daar reacties op kunnen komen zowel positief als negatief. Als je daar niet tegen kunt moet je er maar mee stoppen.

Reacties kan ik tegen, positive zowel als negatieve, maar scheldpartijen niet en mag ik me toch minstens verdedigen. Ik zou hier nooit op mijn zeepkist gekropen zijn als de eerste reacties op mijn recensie niet onmiddellijk ontaard zouden geweest zijn in een hoop beledigingen aan mijn adres. Het niveau doet me onwillekeurig denken aan die fundiewundies die onmiddellijk klaarstaan om een boekverbranding te organiseren bij het verschijnen van een nieuw deel Harry Potter.


je hoogdravende woordkeuze

Is het woord "hoogdravend" niet te hoogdravend? Laten we het hierop houden: je hebt de recensie gelezen en je bent het niet eens ermee. Fijn. Nu ga ik absoluut stoppen met verdere reacties te geven op de reacties op mijn eigen recensies, want (1) dit loopt uit de hand, (2) het sop is de kool niet waard.

Werner
30-10-2007, 11:08
Dan is er wat mis met die mensen, niet met Werner.

En zelfs dat vind ik nog scherp geformuleerd, d'r is niets 'mis' met een andere mening hebben uiteraard.

scherpschutter
30-10-2007, 11:28
Mensen mensen toch. De discussie is inmiddels zo hoog opgelopen dat Werner mij al een paar keer heeft terechtgewezen op punten waarop ik hem juist het grootste gelijk gaf. Maar dat is niet erg.

Het meest interessante punt dat uit de discussie naar voren is gekomen, is dat veel mensen op dit forum vinden dat een criticus bij zijn recensie de mening van de massa moet verwoorden, of daar althans niet tegenin mag gaan. Doet hij dit wel, dan is hij een *** eventueel afgezwakt tot een *** en in elk geval een arrogante, hoogdravende en zelfingenomen ***, kortom: iemand die neerkijkt op Jan Publiek.
Vroeger hoorde je zulke meningen vooral bij de spreekwoordelijke bakker.
Ik las laatst een artikel van een schrijver die zich uitsprak over wat hij 'de opmars der horden' noemde. Er groeide, zo schreef hij, een generatie op van mensen die in vroeger tijd onmondig waren, maar dankzij de nieuwe ontwikkelingen toegang hebben gekregen tot het publieke debat; hij was bang voor deze ontwikkeling: ze hebben een gebrek aan ontwikkeling en derhalve ook een gebrek aan verfijnde smaak, maar ze grijpen iedere gelegenheid aan om respect op te eisen voor hun opvattingen en zijn desnoods bereid hun eisen met verbaal of fysiek geweld kracht bij te zetten.

Je zou de man gelijk gaan geven ...

Sjeisbroochem
30-10-2007, 14:43
Ik ga het schrijven of niet schrijven van een recensie toch echt niet laten afhangen van of een paar individuele lezers (of allemaal voor mijn part) het met me eens zijn of niet. Jij niet en iemand anders niet. Sorry als ik daarmee je ego kwets.
Hahaha nee hoor wees niet bang mijn ego is niet gekwetst. Eerder andersom lijkt me.



Pardon? Alleen al het feit dat erover gediscussieerd wordt mag toch bewijzen dat het geen "tamme" recensie is.
Heb ik ergens het woord tam gebruikt? Nee. Wel hoogdravend ja. En oninteressant. Discussie is prima maar gezien jouw flagrante irritatie m.b.t. de reacties hier lijkt het erop dat je een weinig dikke huid hebt. Figuurlijk dan, letterlijk lijkt dat wel mee te vallen zo te zien.


Wat is dit voor onzin? Conclusie: Dan mag je nooit meer recensies lezen, want de recensent zou het wel eens oneens met je kunnen zijn. Ogen sluiten voor afwijkende meningen dus!
Alweer fout. Goed lezen en interpreteren kun je - net als een normale rescensie schrijven - ook al niet. Dat is niet wat ik heb bedoeld. Ik sluit mijn ogen er niet voor, ik zeg alleen: mijn eindoordeel bepaald ik zelf wel.


A-ha! Dus jouw mening mag afwijken en de mijne niet, toevallig omdat ik voor een publiek forum schrijf? Heel IMDB staat vol met individuele meningen, ik zou maar voorzichtig zijn om over "de" algehele consensus te spreken. Tenzij je daar iedereen die PL maar één ster geeft ook individueel gaat aanschrijven opdat ze hun mening zouden herzien.
Misschien is het omdat je een belg bent, ik weet het niet hoor, maar ook hier sla je de plank mis. Je kunt naar een aantal criteria kijken voor informatie over een film: bezoekersaantallen, algeheel cijfer op IMDB, meningen op forums enz. Over zijn geheel genomen kun je aardig inschatten of een film breed gedragen wordt of niet. Uiteindelijk is het eindoordeel aan jezelf. Ik schrijf helemaal niemand aan want ieder moet zijn eigen mening kunnen hebben en houden. Jij vind jouw mening echter duidelijk verheven boven die van anderen, daardoor lok je reactie uit.


Reacties kan ik tegen, positive zowel als negatieve, maar scheldpartijen niet en mag ik me toch minstens verdedigen. Ik zou hier nooit op mijn zeepkist gekropen zijn als de eerste reacties op mijn recensie niet onmiddellijk ontaard zouden geweest zijn in een hoop beledigingen aan mijn adres. Het niveau doet me onwillekeurig denken aan die fundiewundies die onmiddellijk klaarstaan om een boekverbranding te organiseren bij het verschijnen van een nieuw deel Harry Potter.
Nergens heb ik een scheldwoord gebruikt dus hoe je hierbij komt is me een raadsel. Je blijkt er juist niet tegen te kunnen want veel kritiek is ook inhoudelijk.


Is het woord "hoogdravend" niet te hoogdravend? Laten we het hierop houden: je hebt de recensie gelezen en je bent het niet eens ermee. Fijn. Nu ga ik absoluut stoppen met verdere reacties te geven op de reacties op mijn eigen recensies, want (1) dit loopt uit de hand, (2) het sop is de kool niet waard.
Ach hoe kan het nu uit de hand lopen op een forumpje? Wat een onzin. Je opmerking dat het sop de kool niet waard is interpreteer ik als minachting van eenieder die het niet met je eens is. Je zegt er eigenlijk mee: "ze zijn te dom om er serieus mee in discussie te gaan want mijn mening is verheven boven alle andere". Deze mentaliteit lees ik dus ook terug in je rescensie en stuit me tegen de borst en daarom reageer ik even.

Patrick van den Hul
30-10-2007, 15:39
Waarom kan de discussie niet weer inhoudelijk worden? Ik schrijf op de vorige pagina een heel verhaal over de film, maar dit wordt al dan niet bewust volledig genegeerd, zowel door Werner als door anderen.

Het lijkt me duidelijk dat dit geen einde kent en nergens naartoe gaat. Wat me WEL heel interessant lijkt is om in discussie te gaan met Werner en anderen die de film slecht vinden, over de redenen daarvoor.

scherpschutter
30-10-2007, 16:10
Ik kan me persoonlijk wel vinden in sommige van de argumenten van Werner, de personages zijn zeker enigzins karikaturaal en clichématig. Vreemd genoeg zijn het vaak ook die verhalen die goed vermaken, de klassieke goed/kwaad verhalen met redelijke stereotype personages (ik noem een Star Wars en een LOTR).

Pan's Labyrinth was voor mijn namelijk een geweldige escapadische (is dat een woord?) ervaring. Op zo'n moment kan ik bepaalde dingen best wel met een korreltje zout nemen, ik laat me gewoon meevoeren door het verhaal.

Pan's Labyrinth moet het niet zozeer hebben van het verhaal of de personages, maar van de sfeer die wordt gecreeërd. Ik noem hier het briljante camerawerk, de muziek en de special effects. Vooral de scene met de Pale Man is er voor mij een die ik niet snel zal vergeten.

Om tenslotte toch nog even in te gaan op het hele recensieverhaal. Een recencent hoeft geen rekening te houden met de mening van anderen, dat is juist de essentie van een recensie. Ik hou juist wel van een afwijkende recensie, mits deze goed onderbouwd is. In dit geval zou je wel kunnen stellen dat een 4 misschien wel erg aan de lage kant is, al is het alleen maar om de artistieke kwaliteiten van de film, maar dat vind Werner nu eenmaal en dat is zijn goed recht.

Ik heb ook al inhoudelijk commentaar gegeven op de film, dat niet door anderen werd opgepikt. Het is te vinden als bijdrage # 145.

Klassieke goed/kwaad-verhalen: ik ben het met je eens dat die vaak onderhoudend zijn, maar echt overtuigend zijn toch die films die iets origineels doen met die goed/kwaad-tegenstelling. Binnen het westerngenre staan films hoog aangeschreven als THE SEARCHERS, THE WILD BUNCH, THE GREAT SILENCE en ONCE UPON A TIME IN THE WEST - ze waren juist vernieuwend door het westernidioom aan te passen.
Mijn bewaar tegen PL is juist dat het met een interessant gegeven - een meisje gebruikt haar fantasie om aan de oorlogswaanzin te ontsnappen - zo weinig doet; in dat opzicht beval ik LA NOTTE DI SAN LORENZO van de gebroeders Taviani aan, een film die in nagenoeg alle opzichten superieur is aan PL (scenario, regie, acteerwerk, zelfs muziek en camerawerk).

De sfeer: de fantasiewereld van het meisje is inderdaad fraai van vormgegeving; ook ik heb mijn ogen uitgekeken, maar ook hier: het werd nooit boeiend of beklemmend, of zelfs betoverend - PL is oneindig fraaie verpakking zonder veel inhoud, je blijft er afstandelijk naar kijken.

4/10 : recensenten zijn soms inderdaad overdreven kritisch, dit om tegenwicht te bieden aan de al te beate aanbidding van de massa (daar zijn in deze thread voorbeelden te over van te vinden) of om zich af te zetten tegen collega's die zich enthousiaster hebben uitgelaten (niets menselijks is recensenten vreemd). 6/10 lijkt me een beter cijfer.

En het is 'escapistisch' (zoiets kun je opzoeken, Patrick!).

Patrick van den Hul
30-10-2007, 16:17
Ik heb ook al inhoudelijk commentaar gegeven op de film, dat niet door anderen werd opgepikt. Het is te vinden als bijdrage # 145.

Klassieke goed/kwaad-verhalen: ik ben het met je eens dat die vaak onderhoudend zijn, maar echt overtuigend zijn toch die films die iets origineels doen met die goed/kwaad-tegenstelling. Binnen het westerngenre staan films hoog aangeschreven als THE SEARCHERS, THE WILD BUNCH, THE GREAT SILENCE en ONCE UPON A TIME IN THE WEST - ze waren juist vernieuwend door het westernidioom aan te passen.
Mijn bewaar tegen PL is juist dat het met een interessant gegeven - een meisje gebruikt haar fantasie om aan de oorlogswaanzin te ontsnappen - zo weinig doet; in dat opzicht beval ik LA NOTTE DI SAN LORENZO van de gebroeders Taviani aan, een film die in nagenoeg alle opzichten superieur is aan PL (scenario, regie, acteerwerk, zelfs muziek en camerawerk).

De sfeer: de fantasiewereld van het meisje is inderdaad fraai van vormgegeving; ook ik heb mijn ogen uitgekeken, maar ook hier: het werd nooit boeiend of beklemmend, of zelfs betoverend - PL is oneindig fraaie verpakking zonder veel inhoud, je blijft er afstandelijk naar kijken.

En het is 'escapistisch' (zoiets kun je opzoeken, Patrick!).

Ik merk dat bij ons beiden de bewondering voor het technische er wel is, maar jij vond het nooit boeiend en beklemmend worden, ik wel. Dat is dus gewoon een verschil in ervaring. Dit zal ongetwijfeld ook verschil in beoordeling geven (je geeft deze vast geen 8,5 zoals ik heb gedaan).

Zoals ik al noemde, de scene met de pale man, ik kan me weinig beklemmendere dingen voorstellen.

Ik snap alleen niet wat je precies bedoelt met dat er weinig wordt gedaan met het gegeven. Het valt mij juist op de de fantasy scenes zo krachtig zijn OMDAT er maar weinig van zijn. Als de balans anders was geweest, dan zouden de fantasy scenes ook minder effect hebben gehad.

Ik snap wel dat je er enigzins afstandelijk naar bleef kijken. Ik kon me wat emoties betreft ook niet helemaal identificeren, daarvoor is het toch allemaal net iets te simplistisch en zwart/wit. Ik was echter wel betrokken in de zin dat ik zeer geboeid werd door de visuele kwaliteiten van de film en de fenomenale muziek.

Wat je laatste opmerking betreft. Ik weet dat ik het op kan zoeken, maar het is maar een forum, in het dagelijks taalgebruik denk je ook niet na over elk woord dat je zegt, en of je je zinnen wel goed opbouwd, woorden wel goed uitspreekt etc. etc.

Chris W
30-10-2007, 16:31
Jezus!!! wat een mierenneukerij om nou Werner een beetje aan te vallen om zijn recensie.

Het is een MENING!!! Dan kunnen mensen hier lopen gooien met IMDB cijfers, maar als je enkel daar op vertrouwd ben je toch wel erg kortzichtig en HEEL erg mainstream.

Werner, laat ze lekker lullen, ik heb genoten van je recensie en kon mij er goed in vinden.

Op naar je volgende recensie! Jungle Book?¿? :grin:

Theo B
30-10-2007, 16:46
Film: 7
Recensie Werner: 8

Werner
30-10-2007, 17:50
Op naar je volgende recensie! Jungle Book?¿? :grin:

Die zit inderdaad in the pipeline. Zal waarschijnlijk een ietsiepietsie meer scoren dan PL ;) Alhoewel het verkeerde beeldformaat me weer eens op de zenuwen werkt. Ik heb ook nog de oude R2versie van Warner, ga ik eens rustig vergelijken.

Z-Man
30-10-2007, 17:51
Wow, wat een discussie zeg haha. Misschien iets teveel tijd om handen? Hoe dan ook, ieder zn eigen mening, maar sommige films zijn van onbetwiste kwaliteit. Pan's Labyrinth is een duidelijk voorbeeld en mag zich rekenen tot de absolute topfilms van de afgelopen 5 jaar. Van mij gewoon een dikke 10.

Werner
30-10-2007, 17:56
Alweer fout. Goed lezen en interpreteren kun je - net als een normale rescensie schrijven - ook al niet.

Recensie is overigens met maar 1 s...


Misschien is het omdat je een belg bent, ik weet het niet hoor, maar ook hier sla je de plank mis.
Wat voor een lamme opmerking is me dat.


Je opmerking dat het sop de kool niet waard is interpreteer ik als minachting van eenieder die het niet met je eens is. Je zegt er eigenlijk mee: "ze zijn te dom om er serieus mee in discussie te gaan want mijn mening is verheven boven alle andere". Deze mentaliteit lees ik dus ook terug in je rescensie en stuit me tegen de borst en daarom reageer ik even.

Nee, ik vind het sop de kool niet waard van te reageren op mensen die met denigrerende opmerkingen komen zoals "misschien is het omdat je een belg bent." De rest van je dwaze uitspraken laat ik voor jouw rekening.

Lorre
30-10-2007, 17:57
Op zich kan ik me wel inleven bij Werner. Iedereen vind mij ook gek omdat ik The Godfather bv. niet één van de geweldigste films ter wereld vind. Een 4 is dan wel erg weinig. Ik had toch op een 6 gegokt. Voor mij is dit ook 1 van de leukste films die ik de afgelopen jaren heb mogen aanschouwen.

Jeroen D
30-10-2007, 18:09
Wat mij verbaasd is dat mensen gelijk zo fel worden als een ander een andere mening heeft.
Werner legt haarfijn en duidelijk uit waarom hij de film niet kan waarderen. Hij geeft argumenten. De meesten hier (waaronder ikzelf) kunnen niet eens zo'n vakkundige recensie schrijven.

Opmerkingen als 'misschien is het omdat je een belg bent' en óetlul' zijn zo onvolwassen en misplaatst hier. Mensen die zoiets zeggen moeten zelf eerst volwassen worden naar mijn mening.

De 1 houd van spinazie, de ander van bloemkool. Live with it.

Patrick van den Hul
30-10-2007, 18:15
blaa bla.

Werner, met alle respect, waarom hap je toch steeds? Die verhalen van Sjeisbrochem slaan kant nog wel en zijn puur provocerend. Uitgerekend die pak je er tussenuit, terwijl we net op het goede spoor zaten richting een inhoudelijke discussie.

Ik daag je uit om eens in te gaan op de inhoudelijke reactie over de film van sommige mensen hier, waaronder mijzelf. :smile:

scherpschutter
30-10-2007, 18:35
Ik snap alleen niet wat je precies bedoelt met dat er weinig wordt gedaan met het gegeven. Het valt mij juist op de de fantasy scenes zo krachtig zijn OMDAT er maar weinig van zijn. Als de balans anders was geweest, dan zouden de fantasy scenes ook minder effect hebben gehad.


Goed, wat ons betreft gaat de discussie weer over de film, maar we wandelen wel verloren tussen de woedende reacties over en weer.

De fantasy scènes zijn inderdaad krachtig als zodanig. Ik val niet over het feit dat er zo weinig van zijn, dat is - zoals jij ook aangeeft - inderdaad een voordeel. Het probleem is dat er zo weinig interferentie is tussen beide werelden, de oorlog en de fansatiewereld van dat grootogige meisje. Nu zul je zeggen: het is haar bedoeling dat ze ontsnapt aan de verschrikkingen van de oorlog, dus het is juist dat er weinig interferentie is. Maar de hele film maakt duidelijk dat er niet aan de oorlog valt te ontsnappen. En de verschrikking van die oorlog dringt zelfs door in de fantasie, bijvoorbeeld wanneer een van de fantasiefiguren in het vuur wordt geworpen. Dit is een zeer krachtige scène, en ik zou willen dat er meer van zulke scènes waren geweest. Aan het slot is er nog zo'n scène: het meisje spreekt met een fantasiefiguur, de kapitein nadert haar vanachteren en plots zien we de scène vanuit zijn standpunt, en ontdekken we ...
Nou goed, ieder die de film gezien heeft kan dit invullen. Het is een schitterende scène, een aangrijpende scène ook, op dat moment voelde ik me wèl bij de film betrokken, voelde ik die afstandelijkheid niet meer.
Maar dat was vrij laat en bovendien had ik graag meer van zulke scènes gezien.

Niettemin, nu ik erover nadenk, 6,5 was nog beter geweest (ik bedoel dit niet als flauwe grap, de film heeft iets meer indruk op me gemaakt dan ik dacht).

Patrick van den Hul
30-10-2007, 18:53
knip.

Naar mijn mening is de koppeling tussen fantasie en werkelijkheid er vooral op thematisch gebied.

Verder zijn we het volgensmij redelijk met elkaar eens. Vind alleen persoonlijk dat je cijfer niet helemaal klopt met het toch redelijke positieve verhaal dat je hier houdt.

G.G.Ross
30-10-2007, 20:10
Zoonlief naar bed, even terug naar deze thread. Wat een hoop geleuter hier, ik wist niet dat er zoveel oudere dames lid waren van dit forum, vooral oma Scherpschutter's meningen omtrent "werkelijk" waardevolle Cinema, het op de vingers tikken van forumleden vanwege spelfouten, en het aanhalen van rete-irritante elitaire Joost Zwagerman uitspraken deden mij wederom inzien dat het woord eikel nog steeds een woord is dat ik voorlopig nog niet uit mijn vocabulaire zie verdwijnen.

Overigens vreselijk gelachen om Sjeisbroochem's opmerkingen die volgens mij ook nog eens behoorlijk accuraat waren qua inhoud.
En zoals iemand eerder zei, Werner, je bent inderdaad wel errug van de happerij.

Veel success met het gekeuvel over wat er toch allemaal echt niet deugde aan G. del Toro's prachtfilm.

scherpschutter
30-10-2007, 21:47
Zoonlief naar bed, even terug naar deze thread. Wat een hoop geleuter hier, ik wist niet dat er zoveel oudere dames lid waren van dit forum, vooral oma Scherpschutter's meningen omtrent "werkelijk" waardevolle Cinema, het op de vingers tikken van forumleden vanwege spelfouten, en het aanhalen van rete-irritante elitaire Joost Zwagerman uitspraken deden mij wederom inzien dat het woord eikel nog steeds een woord is dat ik voorlopig nog niet uit mijn vocabulaire zie verdwijnen.

Overigens vreselijk gelachen om Sjeisbroochem's opmerkingen die volgens mij ook nog eens behoorlijk accuraat waren qua inhoud.
En zoals iemand eerder zei, Werner, je bent inderdaad wel errug van de happerij.

Veel success met het gekeuvel over wat er toch allemaal echt niet deugde aan G. del Toro's prachtfilm.

Toch leuk dat iemand de uitspraak van Zwagerman herkent.
Cultuur is dus een begrip dat nog niet geheel tot het verleden behoort.

Overigens ben ik nog niet begonnen met het op de vingers tikken van mensen vanwege spelfouten (Ik antwoordde op een impliciet gestelde vraag naar de juistheid van een gebruikt woord, met spelling heeft dat niets te maken).
Je brengt me wel op een idee ...

En inderdaad, veel geleuter hier
(Ook onze laatste twee bijdragen vallen daar uiteraard onder)

Werner
30-10-2007, 21:57
Werner, met alle respect, waarom hap je toch steeds? Die verhalen van Sjeisbrochem slaan kant nog wel en zijn puur provocerend. Uitgerekend die pak je er tussenuit, terwijl we net op het goede spoor zaten richting een inhoudelijke discussie.

Ik daag je uit om eens in te gaan op de inhoudelijke reactie over de film van sommige mensen hier, waaronder mijzelf. :smile:

Okee, ik hap toe. Alhoewel het volgende hier een stream of consciousness is, maar even nareflecteren over de film lijkt me stukken interessanter dan holle replieken af te vuren.


(ik noem een Star Wars en een LOTR).

Van LOTR kan je nog zeggen dat de opzet origineel was omdat vòòr Tolkien niemand zich aan een dergelijk genre had gewaagd, en dat die de bakens heeft uitgezet. SW is een ander verhaal, is flink geënt op de films van Kurosawa. Je hebt gelijk dat beide films overlopen van stereotiepen (damsel in distress, lone hero, goofy sidekick, wise old man) en hetzelfde kan overigens van nog een hele rits andere films gezegd worden, Harry Potter springt me dadelijk voor de geest.

En toch kon ik die andere films meer waarderen dan PL, misschien omdat het door jezelf aangehaalde escapisme net wat groter is. Bij een schurk als de kapitein uit PL kreeg ik niet zo'n beangstigend gevoel als bij pakweg een Darth Vader of een Lord Voldemort. Zoals iemand hierboven schreef: een stereotiepe nazi die je pakweg ook in Schindler's List vindt, ik vond overigens de fysieke gelijkenis met Ralph Fiennes treffend. Ik kan me meer voorstellen bij zo'n metafysische schurk dan bij een martelwerktuigkundige zoals deze pee die eigenlijk wel wat gore naar het scherm brengt, maar beslist minder fun is om naar te kijken. Zelfs onze vrienden Freddy en Jason zijn dan net iets spitanter omdat ze ook nog een humoristisch relativerend trekje hebben, het soort van wat ik graag Gargamel-slechtheid noem: het soort misdadigers die zich elke avond in de handen zitten te wrijven omdat ze het toch zo heerlijk vinden om een schurk te zijn. Dat soort aspect miste ik gewoon bij de kapitein: het is een self centered bastard, akkoord, maar het is niet makkelijk om hoogte te krijgen van zijn personage. Ik geloof dat het George Lucas was die in een interview heeft gezegd dat het juist de kinderen zijn die het meest enthousiast zijn over zijn cartooneske verschijning van slechtheid. Net omdat kinderen machteloos zijn, worden ze door die macht aangetrokken, en dat maakt dat een slecht personage altijd een beetje tot het kind in ons moet spreken.

Nu gaat besef ik die vergelijking niet helemaal op voor PL wegens beslist niet geschikt voor minderjarigen, maar net een film die erop prat gaat een "volwassen sprookje" te zijn, moet toch een klein beetje het kind in ons willen aanspreken. En dat mis ik helemaal in de kapitein zijn personage: te afstandelijk, te onmenselijk - zelfs al beperk je je tot de puur slechte zijde, en te zoutloos. De manier waarop hij zijn slachtoffers martelt en zonder scrupules bijvoorbeeld iemand in de rug schiet of met een fles bewerkt vind ik té zeer een poging om goedkoop te scoren op slasherniveau (nogmaals, dit is mijn eigen mening, feel free to disagree).


Op zo'n moment kan ik bepaalde dingen best wel met een korreltje zout nemen, ik laat me gewoon meevoeren door het verhaal.

Ik wou deze film écht wel goed vinden, maar verhaalsmatig lijkt het me allemaal iets te onsamenhangend. Ofelia moet drie proeven doorstaan die eigenlijk niets met haar uiteindelijke einddoel te maken hebben; de derde proef daar kan nog wat voor gepleit worden, maar de twee eerste beproevingen zijn a load of rubbish: de kotsende pad en de Oogloze lijken me eerder geïnspireerd door het overmatig gebruik van geestverruimende middelen. Geen van beide zien er erg appetijtelijk uit overigens, alhoewel ik het acteerwerk en de mimiek van Doug Jones wel kan smaken. Wat is precies de betekenis dat hij achter zijn eigen oogbollen zit? Waarom zitten die plots op zijn handen? Waarom verdorie moet Ofelia per sé van het buffet eten terwijl er toch wel heel duidelijk op de muren staat wat e gebeurt met trespassers. Daar maakt het verhaal ineens een rare bocht: er zit niet echt veel logica in haar manier van handelen. Toch kan ze nog op het nippertje ontsnappen door haar magische krijtje te gebruiken, maar ik betrapte me op dat moment dat ik stiekem hoopte dat de Bleekscheet haar te snel af zou zijn, serves her right for being so stupid.

Pan's Labyrinth moet het niet zozeer hebben van het verhaal of de personages, maar van de sfeer die wordt gecreeërd. Ik noem hier het briljante camerawerk, de muziek en de special effects.

Muziek geef ik je 100 ^% gelijk. De SFX waren best okee maar dienden uiteindelijk vond ik tot vrij weinig in verhouding tot wat er in had gezeten. De reuzekikker vond ik wat tegenvallen, de Bleke Man was goed gedaan, maar SFX moeten ten dienste staan van het verhaal en niet andersom. Ik kan perfect genieten van wat hersenloze actie in films als pakweg Stealth, maar ik kijk daar toch met een andere ingesteldheid naar. Knallende actie kan je de Pale Man scene niet echt noemen, d'r is een gore scène waarin hij de elfen hun hoofd eraf bijt, maar ik vind eerlijk gezegd een paar van de monsters van Harryhausen hallucinanter, en die zijn met veel minder middelen gemaakt. Eén van de beste monsterscènes aller tijden vind ik nog altijd de raptor-keukenscène uit Jurassic Park: de monsters blijken een stuk intelligenter te zijn dan men vermoedde, ze kunnen plots de klink van een deur opengooien. De Pale Man was meer een ongeleid projectiel.

Dat is misschien ook wel de reden dat critici vaak niet zo scheutig zijn met hoge cijfers. Ik vind zelf entertainmentwaarde nog altijd erg belangrijk, hoewel ik artistieke kunsten ook zeker kan waarderen. Een film kan van mij op beide gronden een hoog of juist een laag cijfer krijgen.

Daar kan ik je volledig in bijtreden, maar de Pale Man scoorde bij mij bijvoorbeeld op geen van beide schalen erg hoog: hij is te sloom om echt bedreigend te zijn (je wéét dat Ofelia hem te snel af zal zijn, en het kunstige vond ik er wat over.

Ik had me inderdaad wat mee verwacht aan fantasy-elementen en wat minder aan het kunstige. Wat is uiteindelijk het doel van het gegeven te laten afspelen in een labyrint? Een doolhof kan veel symboliseren, maar buiten de laatste scène waarin Ofelia probeert weg te lopen van de kapitein wordt er voor een film waarin enerzijds zo duidelijk met goedkope politieke waarheden wordt gegooid (kapitein=Francoaanhanger=bad, rebellen=communist=goed) en de kijker bij zijn handje gehouden wat er allemaal slecht is (de kapitein, de Pale Man,...) plots met een overduidelijk symbool dat de brug zou kunnen slaan tussen Ofelia's fantasie en werkelijkheid, eigenlijk niets gedaan dan een goedkope Harry Potter And The Goblet Of Fire-ripoff (struiken gaan opzij, iemand loopt voorbij, struiken terug weer op oorspronkelijke plaats, achtervolger is de draad kwijt).

Het einde kwam overigens ook niet zó verrassend, ik zag het toen Ofelia de eerste voet in de doolhof zou zetten hoe het zou aflopen. Jullie hebben het overigens allemaal gezien, want de film is ermee begonnen. En toen had ik dat het verrassende er ook af was, zeker in een film waarbij alle doden nog eens extra een kogel door de kop krijgen om zeker van te zijn dat ze toch wel echt dood zijn. De kapitein wordt terechtgesteld ter plaatse, op een manier die hij zich niet echt had voorgesteld. Hij was een beest, hij eindigt als een beest. 'Nuff said. Maar dan zijn de partisanen feitelijk geen grotere beesten? Die mogen laten aan Ofelia's broertje gaan uitleggen waar papa is. En okee, ze gaan het verborgen houden, maar zal dat lukken? Een kind zal toch vroeg of laat vragen wie zijn ouders zijn. Het zou net interessanter zijn om te zien of de fantasie van Pan zich ook aan hem openbaart,

Patrick van den Hul
30-10-2007, 23:06
Wat een verhaal :o We zijn het nog niet eens zo oneens, alle minpunten die jij noemt die constateer ik ook. Het verschil is alleen dat ze voor jou veel zwaarder wegen dan voor mij.

Als ik het goed begrijp kun je minder kritisch naar een film kijken maar alleen als de film niet pretendeert meer te zijn (je noemde bijv. Stealth)? In dat geval snap ik dat je verwachten misschien hoog waren van de film, en dan kan het vaak alleen maar tegenvallen.

Voor mij zijn je genoemde minpunten in ieder geval kleine smetjes op een prachtige film. Voor jou verpesten ze de film.

Het is nu in ieder geval een stuk duidelijker waar die vier vandaan komt, ookal lig ik daar natuurlijk sowieso niet van wakker, ongeacht of ik nu de reden ken of niet.

Sjeisbroochem
31-10-2007, 08:11
Werner even vluchtig je argumentatie doorgelezen en het is by far het grootste geneuzel wat ik ooit heb gelezen. Darth Vader met zijn muppet kostuum en nazi helm enger dan de kapitein uit PL? Neem dan nog maar een pilske zou ik zeggen :bier:. Over sprookjesfiguur Lord Voldemort zal ik het maar niet eens hebben.

Luister, het is een film. Films dienen ter vermaak.
In dit geval is het een mix van de genres oorlog en fantasy. Die combinatie is wel bijzonder en wat mij betreft ook geslaagd.

Wat ik zie is dat jij de film doodanalyseert en je heel erg focust op details. Zo kun je alles naar beneden praten. Nogmaals het is uiteindelijk een film die dient ter vermaak en niet een iets waar je een studie op los moet laten. Naar mijn mening moet je het totaalpakket aanschouwen en op basis daarvan in combinatie met je gevoel je oordeel op baseren. Jij legt echter elke scene onder een vergrootglas en vindt vervolgens dingen onrealistisch zoals de opdrachten die Ofelia moet vervullen. Zo diep moet je helemaal niet willen gaan vind ik. Elke film uit het fantasy genre is per definitie onrealistisch dus deze ook. Star Wars is dan ook belachelijk want ook onrealistisch. Dit is natuurlijk niet zo want het dient niet serieus genomen te worden omdat het entertainment is.

Een paar voorbeelden die jij aanhaalt:
Je vind het onlogisch dat Ofelia van het fruit eet bij de pale man. Als ze het echter niet zou doen zou de scene wel saai zijn he? Waarom zitten de ogen van de Pale man in zijn handen? Omdat de makeup afdeling Doug Jones zijn voorhoofd per ongeluk heeft dichtgeplamuurd?

We hoeven hier denk ik geen wetenschappelijke analyse op los te laten? Het is de regisseur te doen om spanning te creeëren. Iedereen zal dat begrijpen maar jij kennelijk niet.

Zo, alweer een inhoudelijke reactie van mijn kant.
ps: woorden als metafysisch, spitanter, escapisme etc. vind ik nou hoogdravend

kwinten16
31-10-2007, 13:34
Ok Werner je hebt me nu volledig overtuigt waarom je hem slecht vindt. Maar zoals hier eerder al gezegd is, til ik niet zo zwaar aan die tekortkomingen als jij. Ik graaf niet zo diep als jij want als ik dat zou doen zou de fun om naar films te kijken er te vlug af zijn. Ik laat me gewoon meeslepen door een verhaal en maak aan het einde de balans op. Als ik je argumenten hoor begrijp ik waarom je hem zo slecht vond alleen stoorde dit me totaal niet bij deze film. Bij andere films zou dat misschien wel het geval geweest zijn.

Toch bedankt voor je analyse (y) (al vind ik toch dat je de film een beetje te diep analyseerd. Ik vraag me af of je dat bij elke film doet?)

Sjeisbroochem
31-10-2007, 18:53
Zoonlief naar bed, even terug naar deze thread. Wat een hoop geleuter hier, ik wist niet dat er zoveel oudere dames lid waren van dit forum, vooral oma Scherpschutter's meningen omtrent "werkelijk" waardevolle Cinema, het op de vingers tikken van forumleden vanwege spelfouten, en het aanhalen van rete-irritante elitaire Joost Zwagerman uitspraken deden mij wederom inzien dat het woord eikel nog steeds een woord is dat ik voorlopig nog niet uit mijn vocabulaire zie verdwijnen.

Overigens vreselijk gelachen om Sjeisbroochem's opmerkingen die volgens mij ook nog eens behoorlijk accuraat waren qua inhoud.
En zoals iemand eerder zei, Werner, je bent inderdaad wel errug van de happerij.

Veel success met het gekeuvel over wat er toch allemaal echt niet deugde aan G. del Toro's prachtfilm.

Kijk GGRoss begrijpt het tenminste. (y)

G.G.Ross
31-10-2007, 19:50
"Bij een schurk als de kapitein uit PL kreeg ik niet zo'n beangstigend gevoel als bij pakweg een Darth Vader of een Lord Voldemort."

Ge-wel-dig. :grin:
Weet je wie ook zo heftig is? Die gemene boef van Samson en Gert, ben zijn naam even kwijt, maar hij probeert altijd Samson's bot te stelen, en Gert maakt hij het leven ook altijd al zo lastig, echt een hele nare man.

Beste Werner, je hebt vast nooit een Friday the 13th film gezien, want good ole Jason V. is verre van "het soort misdadiger die zich elke avond in de handen zit te wrijven omdat hij het toch zo heerlijk vind om een schurk te zijn." Hij is absoluut niet het soort schurk zoals je die tegenkomt in Samson en Gert afleveringen of strips van Peyo.

Mijnheer W. Peeters, dank voor je extra analyse over de film, naar mijn mening wederom volstrekt idioot en kant nog wal rakend, en dank voor Sjeisbroochem's excellente observeringen en fijne humor. :)

Squiggoth
31-10-2007, 20:12
Sinds wanneer is het verboden om een mening te hebben die niet gelijk is aan de mening van de meerderheid? Ik vind oesters smerig, dat wil niet meteen zeggen dat een ieder die beweert dat oesters lekker zijn in mijn ogen een idioot is die mijn mening probeert te beïnvloeden met zijn vuilspuierij.
Werner geeft duidelijk aan waar PL bij hem tekort schiet en ik kan me in die standpunten vinden. Desondanks vind ik het na het lezen van zijn rescensie nog steeds een briljante film die bij mij een tien scoort, en ben ik absoluut niet van plan om bombrieven naar Werner's adres te sturen om hem te overtuigen dat mijn mening de correcte is.
Ik dacht dat Nederlanders er trots op waren dat vrijheid van meningsuiting en tolerantie hier zo hoog in het vaandel staan. :-P

Wat betreft die twee druiven die Ofelia eet, da's vrij simpel: ten eerste is ze de avond ervoor zonder eten naar bed gestuurd, ten tweede gaat ze de hele film lang tegen directe bevelen in (ze kiest een andere deur dan degene die de elfjes aanwijzen, weigert bloed van haar broertje te verspillen, etc..... het opvolgen danwel negeren van bevelen is een vrij nadrukkelijk thema in deze film) en ten derde bevind ze zich op dat moment in een sprookje. Hans en Grietje waren stom genoeg om dakpannen en raamkozijnen te eten toen ze honger hadden, Roodkapje was zo extreem debiel dat ze niet eens het verschil zag tussen een cross-dressing wolf en haar bloedeigen grootmoeder, John Hammond bouwt een themapark met levende vleesetende dinosaurussen (gereconstrueerd met behulp van kikker-DNA nog wel :mrgreen:) en laat de beveiliging van dat leuke park in z'n geheel over aan één corrupte computernerd, met een enkele noodschakelaar in een klein gebouwtje in the middle of nowhere vlakbij het velociraptor-hok. Mensen in sprookjes zijn gewoon niet altijd in staat om logisch te redeneren want dat zou de verhalen nogal saai maken. Ik heb geen moeite met een meisje dat op d'r dooie gemak druifjes eet in de woonkamer van een kannibaal, maar zo'n actie is inderdaad behoorlijk dom zodra je er rationeel over na gaat denken.

Straks gaan mensen nog beweren dat ik Anton Heijboer geen enorme prutser mag vinden omdat z'n kliederwerkjes voor belachelijk hoge bedragen over de toonbank gaan. :-P

Patrick van den Hul
31-10-2007, 20:42
heel verhaal

Kijk! Dat is nog eens een scherpe observering, vooral je Jurassic Park voorbeeld is een mooie illustratie van het feit dat je films niet moet overanalyseren maar 'beleven'. Het horrorgenre is nog zo'n voorbeeld, daar wordt altijd precies datgene gedaan wat niet de bedoeling was en gevaarlijk is. Anders zou er immers geen film overblijven.

Natuurlijk moeten de meeste films vanuit analytisch oogpunt ook enigzins kloppen. Is dit niet het geval dan spreken we van de bekende plotgaten. Maar inderdaad, als je je af gaat vragen waarom de stroomschakelaar in JP alleen door de bossen is te bereiken, vlakbij het raptor hok, dan ben je verkeerd bezig.

Overigens is dat ook nog wel weer te beredeneren. Men was namelijk zo overtuigd van de veiligheid van het park dat er niet genoeg nagedacht is over crisissituaties, laat staan corrupte medewerkers.

G.G.Ross
31-10-2007, 20:57
Je zult mij het woord "verboden" echt nooit horen noemen over iets als dit, uiteraard kan Werner zeggen, denken en schrijven wat hij wil, maar als ik Werner's meningen over deze film ronduit absurd vindt, dan moet ik dat gewoon kunnen zeggen.
Da's toch vrijheid van meningsuiting ?

Overigens, wat betreft Nederlanders en hun vermeende "tolerantie", sinds Fortuin en 9/11 mag het toch wel duidelijk zijn dat dat vies tegenvalt dacht je niet ?
Niet dat dit iets is om trots op te zijn trouwens.
Ben trouwens zelf een waan-zin-nige fan van Heijboer's schilderijen, mijn hele huis hangt er vol mee.
(Oke, da's niet waar).:smile:

Werner
31-10-2007, 21:30
Je zult mij het woord "verboden" echt nooit horen noemen over iets als dit, uiteraard kan Werner zeggen, denken en schrijven wat hij wil, maar als ik Werner's meningen over deze film ronduit absurd vindt, dan moet ik dat gewoon kunnen zeggen. Da's toch vrijheid van meningsuiting ?

Natuurlijk, maar je moet daar niet voor gaan schelden of zo.

Overigens dit: ik heb eerlijk waar niet tijdens de film zitten speuren met een vergrootglas. Het is pas achteraf als het doek gevallen was dat het algemeen me was tegengeslagen, en dat ik ben proberen te gaan verwoorden waarom dat nu zou komen. En dan kom ik op de punten die ik hierboven heb genoemd. Sorry maar als het niet klinkt dan botst het...

DanielC
01-11-2007, 13:06
Wat een slap gelul allemaal over een recensie ... Werner heeft een mening over de film en doet zijn werk, zijn mening weergeven op een website. Dan komen er een paar kortzichtige en kinderachtige kleuters langs die het niet eens zijn met zijn mening en beginnen hem dan maar te bashen :') grow up! Sjeis... heb jij nog steeds geen ban??

Ik vond het werkelijk waar een prachtige film, maar ik kan met wel vinden in Werner's punten. Ondanks dat kreeg hij van mij toch een dikke 8 ...

Sjeisbroochem
02-11-2007, 08:01
Sjeis... heb jij nog steeds geen ban??

Knul, dat is hetzelfde als vragen om een gele kaart nadat je zelf een schwalbe hebt gemaakt. Heel triest.:mad:

Ik heb een mening en die ventileer ik. Ik lever steekhoudenden argumenten aan en probeer die te verpakken met humor. Iets waar jij en sommige anderen een gebrek aan lijken te hebben. Gelukkig niet allemaal.

Zowel anderen als ikzelf mogen het dan wel oneens zijn met Werner en hij met ons maar we lopen in ieder geval niet te zeiken over een ban omdat elkaars standpunten niet overeenkomen.

Met leden van de forum politie zoals jij heb ik dan ook helemaal niets.

rrrick
21-04-2008, 13:17
Eindelijk gezien, en wat mij betreft een interessant maar mislukt experiment om fantasy aan oorlogsdrama te koppelen.

Interessant om te laten zien hoe een jong meisje omgaat met de wreedheden van oorlog - waar ze niets aan/tegen kan doen - door een fantasiewereld te creëren waarin ze zelf wel de macht heeft om het verloop van de gebeurtenissen te bepalen. Ivana Baquero speelt overtuigend en innemend de rol van Ofelia, en zij is dan ook verreweg het beste wat deze film te bieden heeft.

Ook de overige rollen worden op zich goed ingevuld en gespeeld. Probleem is wel dat alle karakters volkomen twee-dimensionaal zijn. De intens wrede kapitein, de machteloze en lijdzame moeder, de heldhaftige vrijheidsstrijdster, etc.
Dat contrasteert enorm met de diepgang die de film pretendeert te hebben in de verhaallijn. Zelfs dusdanig dat je na verloop van tijd immuun wordt voor de ontwikkeling van het verhaal, en eigenlijk alleen maar naar een - overigens zeer fraai - plaatjesboek zit te kijken.

Wat me ook enorm tegenstond waren het grove geweld en de 'gore' die zeer expliciet, en vooral langdurig, in beeld werden gebracht. Voorbeelden: De scene waarin het gezicht van een rebel met een fles volkomen tot pulp wordt geslagen. De scene waarin de kikker zichzelf binnenstebuiten kotst. De scene waarin de kapitein zijn eigen gezicht met staaldraad 'repareert'... .
Deze scenes wekten bij mij alleen maar fysieke weerzin op. Ik begrijp echt niet waarom dergelijke bruutheid in een film als deze zo uitgebreid getoond moet worden. Het draagt namelijk helemaal niets bij aan de invulling en de ontwikkeling van het verhaal. Het was veel sterker geweest om het juist niet expliciet te laten zien, en alleen te impliceren. De impact van dreiging is in bijna alle gevallen veel groter dan het daadwerkelijk tonen van de gevolgen van die dreiging.
Door het tonen van het geweld verdwijnen de spanning en de suspense om plaats te maken voor …. ja wat eigenlijk? Wat mij betreft niet zo heel veel.

Jeroen vS
05-11-2009, 20:34
Ik ben erg geïntrigeerd geraakt door deze discussie. Tijd om de film maar eens te gaan aanschaffen. Ben benieuwd. Werner maak je borst maar nat :wink: .

Filmfan Leroy
06-11-2009, 12:45
Ik ben erg geïntrigeerd geraakt door deze discussie. Tijd om de film maar eens te gaan aanschaffen. Ben benieuwd. Werner maak je borst maar nat :wink: .

Enjoy it!

Jeroen vS
06-11-2009, 18:19
Enjoy it!
Ben het wel van plan en ik zal mijn reactie dan ook nog achterlaten.

BassieB
03-12-2009, 16:59
Na heel wat verhalen op internet gelezen te hebben, deze film gisteren ook gezien.

Van te voren had ik al een beetje in mijn hoofd dat dit een sprookjesfilm zou zijn. Nu hou ik daar wel van omdat, mits goed gedaan, dat soort films altijd wel mooie beelden opleveren en je als kijker meeneemt in het onbekende.

Ik heb even kort de discussies doorgenomen in dit topic en ik zie dat er aardig wat verschillende meningen zijn over deze film.
Na afloop van de film was ik toch wel tevreden. Prachtig camerawerk, special-effects goed gelukt en een mooie rol van de kleine Ofelia.
(Ik had soms wel wat moeite met de ondertiteling, die gebruikte nauwlijks streepjes om aan te geven welk personage wat zei in de ondertiteling en de vertaling zelf lukte niet altijd even goed. Soms helemaal niet, maar soms verkeerd vertaald. Bijv. 'Ik bracht deze spullen voor jou mee' i.p.v. 'Ik heb deze spullen voor je meegebracht'. Gevalletje 1-op-1 vertalen lijkt mij, alhoewel mijn kennis van de Spaanse taal nul is :?:)

Wat mij op een ander punt brengt: heeft de hele Spaanse setting, dus Spaanse acteurs, film en regisseur/writer/producer invloed op de manier hoe wij de film interpreteren?
Dus het wat brute geweld in de film, de manier en uitwerking/invloed van de fantasie op het verhaal (specifieker: het nut van de opdrachten) en de oorlog?

Bijvoorbeeld Edward Scissorhand. Is natuurlijk een hele andere film, maar ik had het gevoel dat deze toch beter in elkaar zat kwa verhaal en hoe tevreden ik mij voelde tijdens en na de film. Dit is natuurlijk echt een Amerikaanse film.

RobinB
03-12-2009, 19:39
De trailer ziet er echt gaaf uit,ik ben heel benieuwd naar deze film en ga deze misschien voor Kerst vragen..

Sander D.
04-12-2009, 10:29
Absolute aanrader wat mij betreft !

BobT
04-12-2009, 20:47
Wat mij op een ander punt brengt: heeft de hele Spaanse setting, dus Spaanse acteurs, film en regisseur/writer/producer invloed op de manier hoe wij de film interpreteren?
Dus het wat brute geweld in de film, de manier en uitwerking/invloed van de fantasie op het verhaal (specifieker: het nut van de opdrachten) en de oorlog?

Bijvoorbeeld Edward Scissorhand. Is natuurlijk een hele andere film, maar ik had het gevoel dat deze toch beter in elkaar zat kwa verhaal en hoe tevreden ik mij voelde tijdens en na de film. Dit is natuurlijk echt een Amerikaanse film.


Ik ben wel benieuwd wat je hier precies mee bedoeld. Kan je hier wat dieper op in gaan? De vergelijking met Edward Scissorhands begrijp ik ook niet helemaal.

Bedoel je dat je geloofd dat omdat het een "buitenlandse" film is (tussen haakjes, omdat een hollywood film dat natuurlijk ook is), de film interessanter overkomt dan het daadwerkelijk is?

BassieB
15-12-2009, 14:46
Ik ben wel benieuwd wat je hier precies mee bedoeld. Kan je hier wat dieper op in gaan? De vergelijking met Edward Scissorhands begrijp ik ook niet helemaal.

Bedoel je dat je geloofd dat omdat het een "buitenlandse" film is (tussen haakjes, omdat een hollywood film dat natuurlijk ook is), de film interessanter overkomt dan het daadwerkelijk is?

Misschien heb ik je op het verkeerde been gezet met ES, maar ik bedoelde daarmee dat het allebei eigenlijk sprookjesverhalen zijn. ES gaat daar natuurlijk veel verder in, maar Pan's heeft natuurlijk ook een sprookje in zich.

Nou moet ik uitkijken dat ik het niet bij het verkeerde eind heb, maar Hollywood films zijn inderdaad ook buitenlandse films.
Maar, deze Hollywood films zijn wereldwijd natuurlijk zo verspreid, dat wij ze eigenlijk kennen als 'normale' films. 8 van de 10 mensen die ik ken, vinden Nederlandse films helemaal niets..

Pan's is natuurlijk een Spaanse film (ik weet niet in hoeverre deze ook daadwerkelijk in Spanje is opgenomen, of dat het eigenlijk ook een 'Hollywood' films is).
En dat brengt mij bij de interpretatie van het verhaal. Is het zo, dat omdat het een Spaanse film is en wij die dus niet zo goed kennen als de Hollywood films, mogelijk dat wij deze film anders interpreteren en dat er daarom ook zo veel verschillende meningen zijn in dit topic over deze film? Omdat wij de film misschien niet zo goed kunnen waarderen zoals hij bedoelt is?

En DAT brengt mij weer bij ES, wat een Hollywood film is en die ik dus, als je de films naast elkaar legt, beter waardeer dan Pan's.

Wat een lap tekst, ik hoop dat je er een beetje wijs uit kunt worden en dat je een interessante reactie hebt!

theregiment
15-12-2009, 14:55
Ik heb hem gisteren ook gezien :D en maar de helft van dit topic gelezen! En ik vind het een gave film, fantasy is beetje onder gewaardeerd in deze film en oorlog ligt er iets te dik op vind ik. de film is 35% fantasy en 65% oorlog.(als ik het zo mag zeggen :D ) terwijl ik wel wat meer van het fantasy gedeelte uitgewerkt zou willen zien.

Maar desondanks heb ik mij kostelijk vermaakt met deze Spaanse film met UK subs :)

BobT
15-12-2009, 18:57
Pan's is natuurlijk een Spaanse film (ik weet niet in hoeverre deze ook daadwerkelijk in Spanje is opgenomen, of dat het eigenlijk ook een 'Hollywood' films is).
En dat brengt mij bij de interpretatie van het verhaal. Is het zo, dat omdat het een Spaanse film is en wij die dus niet zo goed kennen als de Hollywood films, mogelijk dat wij deze film anders interpreteren en dat er daarom ook zo veel verschillende meningen zijn in dit topic over deze film? Omdat wij de film misschien niet zo goed kunnen waarderen zoals hij bedoelt is?

En DAT brengt mij weer bij ES, wat een Hollywood film is en die ik dus, als je de films naast elkaar legt, beter waardeer dan Pan's.


Ik denk dat ik je begrijp. Er zijn wel films die heel cultuurgebonden zijn, maar ik denk niet dat het bij deze film het geval is.
Over het algemeen is dit juist één van de bekendste en succesvolste Spaanse films. Dus ik denk niet dat de cultuur in dit geval echt een negatieve invloed heeft gehad.

Qua film techniek en verhalen vertellen verschilt deze film ook niet zo heel veel van Hollywood film.
Del Toro heeft ook een aantal succesvolle Hollywood films gemaakt, dus hij weet hoe hij een verhaal moet vertellen voor een groot westers publiek. Daar is hij bij Pan's Labyrinth niet heel erg vanaf geweken.

Misschien dat de obscure setting van het verhaal, de taal en de acteurs voor sommige mensen echt een probleem is, maar dat zal eerder uitzondering dan regel zijn.
Zou de film namelijk beter gevonden worden als het in zich de Amerikaanse burger oorlog afspeelde en door bekende Hollywood acteurs werd gespeeld?

Ik denk dat de verdeeldheid eerder komt door de specifieke visie van de regisseur. Daar hou je van of niet. Wat dat betreft heeft hij juist wel wat gemeen met Tim Burton.

Tim Burtons film mogen dan uit Hollywood komen maar zijn visie gaat toch vaak boven bepaalde Hollywood regels.
Edward Scisorhands en Pan's Labyrinth lijken wat dat betreft meer op elkaar dan je denkt.

Als jij de twee vergelijkt, en de één boven de andere verkiest dan heeft dat denk ik meer met jouw persoonlijke smaak voor film te maken, dan dat het door bepaalde cultuursverschillen komt.

rogue
06-04-2016, 09:07
Grappig, zit ik laatst The Eiger Sanction te kijken; komt de lullaby van Pan's ook in de themesong van John Williams voor :). Dat verwacht je niet.
Of eigenlijk is het andersom natuurlijk, gezien het jaar dat beide films uitkwamen.

Ludo Keeris
06-04-2016, 10:10
Ik vermoed dat het dan om een zogenaamde "traditional" gaat. Oude muziek die vaak in een nieuwe vorm wordt gebruikt (zoals veel Ierse muziek).
Zo is er een nummer van de metalband Savatage : Heal My Sould (van het Streets - A Rock Opera album). En dan hoor je later de soundtrack van Empire of the Sun, ook van John Williams (toevallig? :) ) en daar staat het nummer Suo Gan op.
Blijken het een traditional te zijn, een oud liedje wat in verschillende vormen bestaat. Maar de overeenkomsten zijn duidelijk: Savatage (https://www.youtube.com/watch?v=4ziifdyc-RQ) vs Empire of the Sun
(https://www.youtube.com/watch?v=4ziifdyc-RQ)
Overigens is de soundtrack van Pan's Labyrinth een van mijn favoriete. Een geweldig sfeervolle score, met veel gevoel, maar ook met veel dynamiek.

Edit: even opgezocht: het liedje van Suo Gan is een Welsh slaapliedje (https://en.wikipedia.org/wiki/Suo_G%C3%A2n) van rond 1800 :)

rogue
06-04-2016, 13:09
Dat klopt Ludo; als ik het goed heb, was die van Pan's Labyrinth al gebaseerd op een al bestaande 'lullaby', waarvan Williams dus al eerder dankbaar gebruik van gemaakt heeft. Wel grappig dat hij het later dus nogmaals gedaan heeft. Dan ga je toch twijfelen aan de originaliteit van de beste man :).

Chris W
06-04-2016, 13:39
Ik was even bang dat er weer een hollywood vervolg kwam. Willen jullie me niet zo laten schrikken met oude threads omhoog halen? :P

rogue
06-04-2016, 15:44
Ik was even bang dat er weer een hollywood vervolg kwam. Willen jullie me niet zo laten schrikken met oude threads omhoog halen? :P
Het was inderdaad een oude post :). Misschien komt er wel over 10 jaar een remake :twisted:...