PDA

Bekijk de volledige versie : Vanaf welke maat en op welke afstand wordt HD interessant?



basset
30-01-2006, 19:21
Naar aanleiding van een ander topic en een voortvloeisel uit mijn uitterraard geniale breintje :roll: , zat ik me af te vragen of HD in sommige situaties misschien niet wat overdreven is.

Vaak hoe verder je ergens van af zit, hoe scherper alles lijkt. Dus ik vroeg me af of op bepaalde afstanden HD wel zo zinnig is. Alle mooie demo's die ik tot nu toe gezien heb, lieten plaatjes zien. Erg leuk, maar ik wil actie zien.

Dus:
32" vanaf welke afstand is een hoge resolutie niet meer zinvol?
37" idem
42" idem

Hier zou ik wel een een vergelijking van willen zien.

Dit zijn de 3 gangbare maten denk ik. 28" is denk ik niet interessant.

Een hoop mensen kopen nu een te dure 28" LCD, terwijl een 28" CRT (die dus wat kleiner uitpakt) op een afstand van 3.5 meter helemaal geen echt verschil laat zien in scherpte en zo. Misschien zelfs niet bij HD bronnen.

Ik zeg niet dat het zo is. Wellicht zit ik er compleet naast, maar er zullen hier best gekken zijn die beide in de kamer kunnen hebben staan of beschikking hebben over zo'n opstelling.

Weekstrom
30-01-2006, 19:44
Panasonic meldt op de US site dat de kijkafstand 2,5x de beelddiagonaal is. Aangezien HD daar ongeveer al standaard is ga ik er van uit dat voor HD die factor geldt. Volgens mij wordt hier 4x de diagonaal aangehouden, waarbij de std resolutie nog geldt. Geeft in mijn redenering dus;
diagon HD standaard
32" 2-3,2 m >3,2 m
36" 2,25-3,6m >3,6 m
42" 2,65-4,2m >4,2 m
50" 3,15-5m > 5 m
60" 3,75-6m > 6 m
Diagonaal, dan zinvolle afstand in HD en dan afstand waarboven HD minder zin heeft.

basset
30-01-2006, 20:00
Tja, dan is misschien geld in mn zak houden en een 32"CRT voor mij toch zinvoller :)

Ik zit op 3,5-3,7 meter en om nou mn 1 jaar jonge TV kast van 950 er uit te gooien, lijkt me geen goed plan.

Misschien dan idd wel een idee om lekker op CRT te blijven hangen.

Maar ja...dan moet ie wel gaan passen :( Die TV dan he :)

Johan van den D.
30-01-2006, 20:58
HD is ten alle tijden een voordeel ongeacht de kijk afstand.

basset
30-01-2006, 21:01
HD is ten alle tijden een voordeel ongeacht de kijk afstand.

Ongeacht de techniek? Dus LCD versus LCD versus Plasma?

Weekstrom
30-01-2006, 21:35
HD is ten alle tijden een voordeel ongeacht de kijk afstand.Theoretisch ben ik het daar mee eens. Sterker nog, uitgaande van ook een HD feed is een HD TV zelfs noodzakelijk als je tussen 2,5 en 4 maal de kijkafstand zit aangezien de std resolutie anders een veel te blokkerig beeld geeft. Bij kleinere kijkafstand dan 2,5 x diagonaal krijg je dat met HD uiteraard ook.
Bij grotere kijkafstand dan 4x diagonaal klopt het theoretisch nog steeds alleen het menselijk oog krijgt steeds meer moeite om de afzonderlijke nuances/ pixels/ gastubes te onderscheiden. Daardoor wordt het minder zinvol. Ik denk ook niet dat je nog veel verschil ziet bij een 37" op 6 meter afstand tussen HD en std resolutie. En dat kantelpunt ligt vermoed ik op zo'n beetje 4, misschien 5x de beelddiagonaal. Al zal de kwalitiet van je ogen daar invloed op hebben.
Kortom, in de praktijk zal het imo zo zijn dat hoe verder je van het beeld af bent hoe minder verschil het maakt.

basset
30-01-2006, 22:06
HD is ten alle tijden een voordeel ongeacht de kijk afstand.Theoretisch ben ik het daar mee eens. Sterker nog, uitgaande van ook een HD feed is een HD TV zelfs noodzakelijk als je tussen 2,5 en 4 maal de kijkafstand zit aangezien de std resolutie anders een veel te blokkerig beeld geeft. Bij kleinere kijkafstand dan 2,5 x diagonaal krijg je dat met HD uiteraard ook.
Bij grotere kijkafstand dan 4x diagonaal klopt het theoretisch nog steeds alleen het menselijk oog krijgt steeds meer moeite om de afzonderlijke nuances/ pixels/ gastubes te onderscheiden. Daardoor wordt het minder zinvol. Ik denk ook niet dat je nog veel verschil ziet bij een 37" op 6 meter afstand tussen HD en std resolutie. En dat kantelpunt ligt vermoed ik op zo'n beetje 4, misschien 5x de beelddiagonaal. Al zal de kwalitiet van je ogen daar invloed op hebben.
Kortom, in de praktijk zal het imo zo zijn dat hoe verder je van het beeld af bent hoe minder verschil het maakt.

Ik zit nu op 3,5 ongeveer met een 28"CRT en ik zie echt geen blokken. Vandaar dat ik dit eigenlijk wel een interesante vraag vind gezien alle marketing hype tot nog toe. Ik zag pas in een winkel pirates op een Sony TV en dat zag er zo waanzinnig mooi uit dat ik kon zweren dat het wel HD moest zijn, maar het was gewoon "simpel" DVD

Ik ben ook heel benieuwd of HD/DVD en BR zullen gaan brengen wat ze beloven.

Edgar Smit
31-01-2006, 09:33
HD is mooi, erg mooi, maar dan wel met een HD bron. Zonder HD bron vind ik een HD scherm gewoon goed.

Afgelopen weekeinde veel TV's gezien en ook HD bekeken. Op 42 inch schermen was op ongeveer 8meter toch nog steeds iets verschil te zien tussen HD en niet HD.

Ik denk dat je dat het beste zelf kunt bepalen, ik zit op ongeveer 4meter en dan is 32inch toch al behoorlijk groot moet ik zeggen. Maar dat kan ook gewenning zijn want mijn nieuwe TV is groter dan mijn vorige.

Philflow
02-02-2006, 11:55
Dus:
32" vanaf welke afstand is een hoge resolutie niet meer zinvol?
37" idem
42" idem



De "kenners" op avforums.com zeggen: ideaele kijkafstand is 2,5x diagonaal voor HD, 3 x diagonaal voor SD.

voor SD dus 32inch= 81 cm= 2.43 afstand.

dit komt ook overeen met mijn ervaring, ik ga dus voor 32 inch.

Weekstrom
02-02-2006, 20:08
Afgelopen weekeinde veel TV's gezien en ook HD bekeken. Op 42 inch schermen was op ongeveer 8meter toch nog steeds iets verschil te zien tussen HD en niet HD. Waar ben je wezen kijken?

gu22i
02-02-2006, 20:54
Afgelopen weekeinde veel TV's gezien en ook HD bekeken. Op 42 inch schermen was op ongeveer 8meter toch nog steeds iets verschil te zien tussen HD en niet HD. Waar ben je wezen kijken?
ik kijk heel relax op mijn nieuwe plasma de lg px424r
afstand 3.20 meter
wel een hoge resolutiescherm, met een lage resolutiescherm moet de afstand wat verderaf zijn, wqant dan zie je de puntjes meer