PDA

Bekijk de volledige versie : Opstelling speakers testen...



marco van velsen
02-02-2006, 11:24
Om de ideale opstelling van je speakers te testen kun je dat het beste
doen met een :

a) Muziek cd

b) Fragment uit een film (zoja welk fragment)

Nu weet ik dat er ook zgn "test DVD's" bestaan.
Waar kun je deze huren,kopen,lenen ????

Hoe doen jullie dat ??

JCL
02-02-2006, 12:03
Het makkelijkst is de testtone van je reciver, als alle luidsprekers even hard klinken is het goed. Maar wat is even hard? Daarvoor wordt vaak een decibel meter gebruikt, die kun je voor enkele tientjes kopen bij conrad.

Michael Hamers
02-02-2006, 15:24
een dvd met THX optimizer kun je ook gebruiken. Zoals de Star Wars dvd's of andere THX certified titels...

Alexander D
02-02-2006, 15:34
Wat bedoel je met 'de ideale opstelling'?

Maw: wat wil je precies gaan testen?

marco van velsen
03-02-2006, 11:31
Heb op dit forum en internet geneust naar de opstellingen van
de speakers en sub, waar de speakers moeten komen ben ik uit. maar
nu nog het spulletje testen en zonodig de plaats v/d speakers aanpassen.
Dit gaat ,wat ik begrepen heb, hoofdzakelijk door gewoon te luisteren.

Mijn vraag was dus met welk fragment of CD kun je het beste luisteren
om deze (kleine) aanpassingen te doen

In het ene artikel hebben ze het over gesproken teksten
het andere artikel heeft het over ruis of over test-DVD's

Nu begreep ik dat niet alle CD' of DVD's geschikt zijn om te testen, omdat
dit sterk ligt aan de kwaliteit v/d geluidsopnames in de studios

'k vroeg me dus af hoe een audiofiel dit doet...
:wink:

Jos A.
03-02-2006, 17:11
De semi-audiofiel/gemakzuchteling (zoals ik) gaat zitten waar hij het meeste naar de films of muziek luistert, zoekt een cd/dvd die hij goed kent en rommelt net zolang aan de speakers totdat hij tevreden is (mooie spreiding, hoeveelheid bas van sub).

Ik kan je wel vertellen waar ik mijn speakers heb staan, of ik ze op de receiver wat harder of zachter dan de andere zet, zelfs wat voor een cd/dvd je moet gebruiken. Dit is echter geen garantie dat het goed klinkt, sterker nog, de kans is groot dat je er niet tevreden mee bent. Iedere kamer is anders, met zijn eigen akoestische kenmerken en iedere persoon heeft ook zijn eigen voorkeuren, dus het is erg moeilijk om van een afstand te zeggen wat je moet doen.

Ik zou de tip van JCL misschien wel ter harte nemen, koop een decibelmeter en zet je receiver voor mijn part op 5-kanaals stereo, zodat je overal in principe dezelfde hoeveelheid geluid krijgt. Dan ga je lekker zitten, doe je ogen dicht (biertje erbij, altijd gezellig) en lekker luisteren. Als je hiervoor een zaterdagmiddagje uittrekt weet ik zeker dat je een opstelling vindt waar je op zijn minst voldoening uit haalt.

Laat je niet gek maken door een theoretisch ideale opstelling of mensen die zeggen dat je iets "niet zo, maar zo" moet doen. Jij bent de enige die je tevreden hoeft te stellen :D. Succes ermee!