PDA

Bekijk de volledige versie : Fight Club: écht goed of een grote hype ?



Patrick H.
13-03-2002, 18:47
Je hebt het zelf ook wel eens lijkt me: dat je naar een film zit te kijken die door anderen de hemel ingeprezen wordt maar waarvan jij vindt dat het eigenlijk geweldig tegenvalt.

Soms vraag je je af of een film nou echt goed is of dat er hier gewoonweg sprake is van een ordinaire hype. Ik weet dat velen op dit forum het niet met mij eens zullen zijn maar ik vind de film ‘Fight Club’ zo’n overschatte en door veel forumgasten gehypte film.

Ik leg het een beetje neer als een prikkelende stelling en ik ben benieuwd wat jullie er tegenin brengen.

Ik heb de recescenten van deze site erg hoog zitten en vind dat zij doorgaans uitstekende recensies afleveren (met voor mij als hoogtepunt de sublieme bijdrage van Arnold van Oostrum inzake 2001: a space odyssee). Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik het er altijd mee eens ben. In de recensie van ‘fight Club’ staat het volgende vermeld:

“Fight Club is een absolute topper! Een film met een uitstekend verhaal dat prachtig en intens wordt vertolkt door de acteurs en door de regisseur in beeld is gebracht.”

Ik ben het er mee eens dat Fight club een topper is qua uitvoering, extra’s, beeld en geluid. Maar zeer zeker niet qua verhaal. Integendeel, de verhaallijn is in mijn ogen bijna stupide te noemen. Hoofdpersoon Tyler gelooft dat ( en nu citeer ik weer even) “zelfverbetering enkel voor de zwakkeren is en dat "zelfvernieling" het leven meer waarde geeft”. Zelden iets belachelijkers gehoord.

Vervolgens ontspint zich een slepende orgie van geweld door mensen die zich vrijwillig laten afranselen. Het einde van de film is boeiend maar de verhaallijn is en blijft in mijn ogen flinterdun en op het potsierlijke af.

Ik zou geen reden kunnen verzinnen om deze film nog eens te bekijken, laat staan om aan te schaffen. Begrijp me goed, ik ben geen moralist. Het gaat me hier niet om de overdosis aan geweld (want je kunt er ook voor kiezen om hem niet te bekijken) maar puur om de stupide en inhoudsloze verhaallijn.

Bij deze film heb ik nou het gevoel dat mensen elkaar aanpraten dat ie goed is. Maar als je echt kritisch bent dan valt het reuze tegen.

Waarschijnlijk zullen velen het niet met mij eens zijn. Misschien kun je in dat geval eens aangeven waarom je vindt dat ik absoluut ongelijk heb…..

MvdS
13-03-2002, 18:54
'K kan met je meeleven.

Vindt het ook een overschatte film.

Op zicht geen slechte film, zeker niet, maar niets voor mij.

mark t
13-03-2002, 19:28
Je zou deze discussie natuurlijk ook in de thread 'overschatte films' kunnen voeren. Maar omdat ik Fight Club wel een boeiende film vind, komt-ie:

Allereerst richt je kritiek zich voor een gedeelte op de recensie, dus de interpretatie van de film door een ander.

[B]Hoofdpersoon Tyler gelooft dat ( en nu citeer ik weer even) “zelfverbetering enkel voor de zwakkeren is en dat "zelfvernieling" het leven meer waarde geeft”.

Dit zegt natuurlijk niets over de waarde van de film. Fight Club behandelt volgens mij de in verkiezingstijd altijd populaire thema's van 'normen en waarden', manipulatie en het dilemma tussen het recht op persoonlijke vrijheid en het welzijn van de maatschappij.

De leden van Fight Club voeren volgens conventionele maatstaven een bandeloos en a-moreel leven. Zij doen alles wat niet door de beugel kan.
Zelf zien de leden van Fight Club dit anders: Zij verzetten zich tegen 'de gevestigde orde', die in hun ogen door de commercie gemanipuleerd wordt en kritiekloos 'de massa' volgt. Mooi voorbeeld is de scène waarin iemand onder bedreiging zijn dromen moet navolgen.
In werkelijkheid volgen de leden van Fight Club net zo slaafs en kritiekloos Tyler Durden als de gevestigde orde achter de commercie aanloopt. Dit wordt pas op het laatst duidelijk voor de hoofdpersoon.

De manier waarop deze boodschap wordt overgebracht, is via het aparte verhaal van de hoofdpersoon met een 'extreme gespleten persoonlijkheid'. Ik vond dit wel geslaagd. Daar kun je natuurlijk over van mening verschillen.

Maar goed, dit is mijn interpretatie.:)

BasH
13-03-2002, 19:30
Ik ben het er mee eens dat Fight club een topper is qua uitvoering, extra’s, beeld en geluid. Maar zeer zeker niet qua verhaal. Integendeel, de verhaallijn is in mijn ogen bijna stupide te noemen. Hoofdpersoon Tyler gelooft dat ( en nu citeer ik weer even) “zelfverbetering enkel voor de zwakkeren is en dat "zelfvernieling" het leven meer waarde geeft”. Zelden iets belachelijkers gehoord.

Vervolgens ontspint zich een slepende orgie van geweld door mensen die zich vrijwillig laten afranselen. Het einde van de film is boeiend maar de verhaallijn is en blijft in mijn ogen flinterdun en op het potsierlijke af.

Ik krijg het idee dat je toch iets hebt gemist. Het ironische is volgens mij namelijk dat de boodschap van de film met name op dit 'consumenten'-forum in de oren zou moeten worden geknoopt.

De film is een aanklacht tegen de consumptie-maatschappij. We worden door onze opvoeders en de tv volgestopt met het idee dat materieel gewin het hoogste goed is. Maar wat nou als je -zoals in de film- letterlijk wordt gestript van al je bezittingen en doet wat je leuk vindt of wat gewoon goed voelt. Die mannen storten zich op Fight Club; een club waar je niet meer buiten de boot valt als je auto te klein is, of als je DVD-collectie minder dan 300 titels bevat. Het leven wordt teruggebracht tot de naakte essentie; overleven. Ik kan me heel erg goed voorstellen dat mensen zich daar aan over zouden willen geven. Na een klap op je bek, heb je wel het gevoel dat je 'leeft'. Een gevoel dat je nieuwe IKEA-meubeltjes nooit op zullen roepen.

Fight Club was daarom ook niet voor iedereen bestemd. Net zoals de film niet door iedereen op waarde zal worden geschat. Is geen probleem, als je aan je IKEA-meubeltjes genoeg hebt.

Groeten,

BasH

Luther Hartog
13-03-2002, 20:08
Is deze film dan gehyped? Ik heb nooit het idee gehad dat deze film door Hollywood in de hemel is geprezen, ik ben er ook zelf achter gekomen dat ik het een goeie film vond, ik had hem namelijk nooit in de bios gezien en op een keer gewoon gehuurd en dat was helemaal geweldig. Maar het is niet verplicht om een film goed te vinden, al blijf ik smaak toch wel een apart iets vinden.

jps
13-03-2002, 20:15
Ik ben het er wel mee eens....ik heb hem daarom niet in mijn collectie omdat de film mij niet kon boeien....als was de twist in het verhaal wel grappig..

Mooie uitvoering vind ik hem ook hebben..maarja...het gaat tenslotte ook om de film he.

Ach...ik denk dat je ook een beetje van zo'n soort film moet houden hoor..hij is niet voor iedereen.

Nathan Strik
13-03-2002, 22:43
Deze film was dus echt geen hype. Het is me toentertijd niet eens opgevallen dat hij in de bioscoop draaide...

Onder hypes versta ik films als: Star Wars 1, Pearl Harbor, Lord of the Rings (okee, is wel een goede film, maar ook een ontzettende hype), Harry Potter en ga zo maar door.

Fight Club is een kritische film en zodoende zullen veel mensen er niet tegen kunnen. Ze kijken om zich heen onder het kijken van deze film en zien hun eigen Ikea-meubeltjes staan en denken "***, ik ben ook zo´n slaaf van de commercie".

En ze hebben helemaal gelijk, ik geef het eerlijk toe... ikzelf doe net zo hard mee met de consumptiemaatschappij.
Maar daarom is het nog niet slecht om af en toe eens na te denken over waar we met z´n allen mee bezig zijn...

Rochan
13-03-2002, 22:51
:cool: Ik ga Fight Club maar eens uit de verpakking halen en binnenkort maar eens kijken.

Rob P.
13-03-2002, 22:55
Als er zelfs al een aparte thread voor gemaakt is, zal het wel een heeeele grote film zijn!;)

Ikzelf vind hem geweldig, de controverse vooral, daar hou ik wel van en dit alles gegoten in een Fincher gestileerd plaatje begeleidt door the Dust Brothers. Topper..

Maar als je echt geïnteresseerd ben in mijn mening betreffende fight club moeje ff kijken op mijn www'tje bij recensies»aktie»fight club. Daar staat mijn uitgebreide recensie. (Had geen zin om um helemaal te controlcee-en, control vee-en)

MAD
13-03-2002, 23:39
hype of geen hype, ik blijf het een originele film vinden... het verhaal is op zijn minst apart en controvers te noemen. zeker geen commerciele eenheidsworst die in holywood maar wat vaak uit de machine geperst wordt. ik ben het uitmelken van de bestaande filmthema's (de roadmovie/de shoot-m-up/de bankoverval/moordende serialkiller/patraotische oorlogsdrama) al tijden meer dan zat en ben blij dat er af een toe iets nieuws verzonnen wordt. ik ben het er niet mee eens dat het uberhaupt een hype is, ik denk gewoon dat de film om bovenstaande redenen gewoon meer mensen dan normaal aanspreekt...

Anonymous
14-03-2002, 07:08
Ik denk dat Fight Club juist laat zien dat een Hype per
definitie niet goed hoeft te zijn en juist film's zoals een Fight
Club erg veel publiek trekken om zijn verschillen.Zeg nou zelf
een normale film is het niet nee.Daarbij komt dat de film ook niet
echt net zoals Se7en van David Fincher géén happy end
bevat, welke film kom je nou nog meer tegen die echt 100%
géén happy end bevat ? In dit soort film's worden dingen alleen
compleet uitgelegd en waarom die persoon tot iets in staat is.

Ik denk dat de meeste het een boutfilm zullen vinden omdat ze
zich weinig kunnen voorstellen bij dit soort film's en dat dit alleen
bedoeld is voor een bepaald publiek die het wel begrijpt en leuk
vindt zoals ik.

Peedeepee
14-03-2002, 07:39
:cool: Ik ga Fight Club maar eens uit de verpakking halen en binnenkort maar eens kijken.

Dat meen je niet! Je moest je schamen man! :p
Een van de beste films die ik ooit heb gezien, met een heel erg bijzonder verhaal, goede filmtechnieken, sterke dialogen en twee van mijn meest favoriete acteurs!

Geweldig!

Remco Out
14-03-2002, 07:40
Ik denk niet echt dat je Fight Club een hype kan noemen, toen de film in de bios werd gedraaid werd er nauwelijks reclame gemaakt voor de film. Verder werd er in de tijd dat Fight Club in de bios kwam weinig geschreven en gezegd over Fight Club, ik denk dus niet dat je het een hype kan noemen. Op dit moment bijvoorbeeld wordt er ontzettend veel reclame gemaakt voor Ali en The Time Machine, je krijgt de trailers op de tv dagelijks te zien, dit was bij Fight Club niet het geval, verder werd de film ook niet superbezocht, dus een hype nee, dat is Fight Club zeker niet.

PM
14-03-2002, 07:57
ik heb em zelf en ik vind em echt goed.. geen hype..

Everlast
14-03-2002, 08:44
Iemand raade me aan deze film eens te kijken, en ik ben op dat advies ingegaan. Bij het zien van Fight Club bekroop me een erg ongemakkelijk en verontrustend gevoel.

Zelden zag ik een film die zo smerig was! De film toont duidelijk de absolute onderkant van de (Amerikaanse) samenleving, en dat is geen fijn gezicht. Was dit nu de diepere betekenis van deze film?

Geloof me, ik sluit mijn ogen hier niet voor, maar ik vrees dat velen de nuances in deze film NIET juist interpreteren, en daardoor alleen een film zien die oproept tot geweld.

De genoemde vergelijkingen (IKEA meubeltjes, het schoppen tegen de gevestigde orde en een aanklacht tegen de consumptie-maatschappij) zijn mij opgevallen, maar zij missen naar mijn mening hun doel.

Fight Club is vooral controversieel.

Frollo
14-03-2002, 08:51
Zoals zovelen in deze thread al hebben opgemerkt, is Fight Club destijds niet extreem gepromoot, en enorme bezoekersaantallen heeft de film ook al niet getrokken. Niet echt 'n hype dus.
Ik denk dan ook dat Atlas, de starter van deze thread, iets anders met "hype" bedoelt. Volgens mij bedoelt hij/zij: waarom zijn zoveel mensen op dit forum zo enthousiast over Fight Club?
Nou, heel simpel: dit forum is geen doorsnee van de bevolking. Op dit forum zitten filmliefhebbers. 'Nuff said.

Rochan
14-03-2002, 09:03
Dat meen je niet! Je moest je schamen man!

Je hebt helemaal gelijk Peedeepee. Ik schaam mij diep. Ik heb Fight Club een aantal weken in mijn bezit en het is nog steeds ingesealed. Zo'n een topfilm had ik eigenlijk gelijk moeten kijken. Maar ik ga het nu zo snel mogelijk kijken.

Adje
14-03-2002, 09:44
#1 You don't talk about Fight Club.
#2 You do not talk about Fight Club!

suedje
14-03-2002, 10:00
Het is dan misschien geen hype geweest qua reclame etc, maar wat mij opviel was dat de film vlak voor de eeuwisseling in de bioscoop kwam, en iedere recensent en/of filmkenner had deze film in zijn/haar top 10 van beste films van de eeuw staan.
Nieuwsgierig geworden heb ik deze film in de bioscoop gezien en kan nu nog steeds niet begrijpen waarom. Ik vind het een waardeloze film. Mocht hij binnenkort op tv komen zal ik het nog een keer proberen. Misschien snap ik hem dan wel, maar kan echt niet begrijpen waarom hij zo gewaardeerd wordt.

Sander Meijer
14-03-2002, 10:17
Ik snap niet dat ik die film destijds heb gemist in de bios. ik dacht zeker dat het weer z'n rocky film was.

Maar ik heb Fight Club gehuurd ... omdat meerdere zeggen van dat is een goede film.

Nou ik heb het geweten .... De volgende morgen meteen naar de winkel gerend voor de DVD. Ik heb in tijden niet meer z'n goede film gezien. Ik vind het dus een erg goede film

Heb hem nu 7 keer gezien denk ik.

Jolie
14-03-2002, 10:28
Je hebt helemaal gelijk Peedeepee. Ik schaam mij diep. Ik heb Fight Club een aantal weken in mijn bezit en het is nog steeds ingesealed. Zo'n een topfilm had ik eigenlijk gelijk moeten kijken. Maar ik ga het nu zo snel mogelijk kijken.

"You ARE Rochans shame!"


geweldige cast (incl. helena)
fantastisch concept
leuke effecten (IKEA-view/plaincrash walgelijk echt)
goede humor (Meatloaf met tietjes)

Heb zelf niets van een hype ondervonden, je snapt em of je snapt em niet, hij boeit je of hij boeit je niet- klaar:D

Jeroen Driessen
14-03-2002, 10:56
Nieuwsgierig geworden heb ik deze film in de bioscoop gezien en kan nu nog steeds niet begrijpen waarom. Ik vind het een waardeloze film. Mocht hij binnenkort op tv komen zal ik het nog een keer proberen. Misschien snap ik hem dan wel, maar kan echt niet begrijpen waarom hij zo gewaardeerd wordt. Ik had de eerste keer dat ik hem zag ook een vreemd gevoel bij de film en wist niet of ik hem nu goed moest vinden of niet. Ik vond het maar wazig. 2 jaar later (pas dus) heb ik hem na het lezen van reacties hiero toch op DVD gekocht en keek er iets anders tegenaan. Het is gewoon een goeie, aprte mooi in elkaar gezette film die je toch laat nadenken.

Richard B.
14-03-2002, 10:59
De eerste keer dat ik 'm zag vond ik goed.
De tweede keer dat ik 'm zag vond ik er niets aan.
De derde keer dat ik 'm zag (en iedere keer daarna) begon ik de context te begrijpen en vond ik 'm pas echt fantastisch.

Fight Club gaat (zoals in eerdere reply's al is aangegeven) over het feit dat we allemaal slaven zijn van de moderne consumptie/prestatie-maatschappij en laat zien hoe somigen daaraan proberen te ontsnappen. Ik vond het zeker een van de meest boeiende films van de laatste paar jaar en het is echt een verhaal die je anders laat nadenken over dingen die we vaak als gewoon accepteren ("You are not your DVD-collection!"). Een film met een boodschap die ook over 100 jaar nog zal blijven boeien. Ik zou zeggen: ga 'm nog een keer (of liever: een paar keer) bekijken en je begrijpt wat ik bedoel.

Richard

Rob P.
14-03-2002, 11:02
..........Maar zoals David Fincher zelf zegt: But most of all, it's a very dark comedy!!

BasH
14-03-2002, 13:46
#1 You don't talk about Fight Club.
#2 You do not talk about Fight Club!

Is de film daarom dan ook niet gehyped? En is er daarom weinig reclame voor gemaakt? Misschien is dit wel de boodschap in de boodschap...

Afijn,

BasH

Anonymous
15-03-2002, 07:14
#1 You don't talk about Fight Club.
#2 You do not talk about Fight Club!

JUIST

MrEd
21-08-2005, 01:27
ik heb de film gisteravond gehuurd en dus ook meteen gekeken. Wat een bizarre film. Ik heb de gehele tijd geboeid zitten kijken. Er zit een een heerlijke sfeer in de film en een erg interessante plotwisseling. Het enige wat mij nog een beetje in vertwijfeling laat is het einde. Ik volg hem niet helemaal. [spoiler:84bef96761] Hij schiet zichzelf in zijn hoofd en leeft verder zonder zn alter ego? En de halve stad wordt opgeblazen? Waarschijnlijk moet ik het letterlijke van dat einde loslaten en het proberen wat meer figuurlijk te zien[/spoiler:84bef96761]
Ik hou echt van deze heerlijk bizarre films die ik nog een keer ga kijken om hem helemaal de begrijpen. Topper!

mercapto
21-08-2005, 02:35
Fight Club...tja...

Ik ben een enorme fan van Chuck Palahniuk...wie?!...de schrijver van Fight Club. Zelden heb ik een schrijver gelezen die zo goed is on het onder de loep nemen van de vagere mensen in een samenleving. Het is een kruising tussen Jerry Springer, Jambers en een aflevering van Nova. Al gauw ga je je identificeren met de personages die eigenlijk niets maar dan ook niets gemeen met jou hebben.
Fight Club over de onderste laag van de Amerikaanse maatschappij ? Het I.Q van een krop sla schijnt door in die mening. Als het hier om de onderste laag gaat is de hele PvdA partij een grote groep asocialen bij elkaar. Het gaat juist om mensen zoals jij en ik (hoop ik althans, er zijn hier wel erg veel studenten met een te grote dvd collectie) die hard werken om in hun levens onderhoud te kunnen voorzien en zo in een tijdloze sleur komen waardoor ze langzaam hun leven aan zich voorbij zien trekken. Om die sleur te doorbreken doen ze aan een extreme sport zoals parachute springen, bungie jumpen of fight club.
Van de ene extremiteit vallen ze in de andere, zoals veel mensen die noch rechts, nog links van het midden willen leven kiezen ze voor de Anarchie. Deze Robin Hoed instelling zorgt ervoor dat ze tegen de verspilling gaan vechten, ze kiezen hier echter een manier voor die juist erg doet denken aan verspilling.
De film slecht ? Ach, dat blijft een mening. Mijn arrogante persoonlijkheid doet mij echter wel vermoeden dat I.Q, E.Q en filmkeuse wel degelijk met elkaar te maken hebben. Of ik deze thesis ooit kan staven is een tweede, maar toch wil ik stellen, hoe "dommer" de mens, hoe simpeler de filmkeuze...en Fight Club is alles behalve simpel...

(I.Q? I.Q. ? Ik zou best eens wat spelfouten kunnen hebben gemaakt, natuurlijk draag ik daar een smoes voor aan : Het is 3:30, ik ben net thuis en ik heb gezopen... Tja, I.Q...ach,...)

pavago
21-08-2005, 11:56
Fight club = 2 woorden ECHT GOED!

over een zwaar overhypte film gesproken: Matrix Reloaded

T. van Keeken
21-08-2005, 12:11
Kan ik erg kort over zijn: ECHT GOED.

Sinds hij uitkwam staat ie al hoog in mijn toptien lijst.

Kars
21-08-2005, 12:11
Het grote probleem is vaak dat mensen een film die niet strookt met hun levensvisie, meteen een slechte film vinden. De kritische kijk op de huidige maatschappij schiet gewoon in het verkeerde keelgat en het feit dat deze kijk in een bijzonder sterke satire naar voren wordt gebracht, wordt gewoon genegeerd. Ik vind dit erg jammer.

Ik ben bijvoorbeeld redelijk kritisch gekant tegenover het christelijke geloof, toch kan ik stevig genieten van een film als Francis, God's Jester. Waarom moet je het altijd alleen dingen kijken die stroken met jouw ideeën? Sta open voor andere dingen, helaas is dit lang niet altijd het geval en wordt een prachtige film als Fight Club door te veel mensen genegeerd.

Movie Maniac
21-08-2005, 12:18
Mwha, het probleem waar jij het over hebt geldt absoluut niet voor mij, maar ik vond Fight Club niet zo sterk als velen beweren. Ja, ik heb de kritische noot op de consumptiemaatschappij etc etc ook gezien en ik heb ook best genoten van een hoop scenes, maar ik vond het zelf gewoon geen klassieker (ondanks dat het allemaal goed in elkaar zit). Ik vond Se7en beter.

Frenkovic
21-08-2005, 13:54
[LICHTE SPOILERS AANWEZIG]

Nou, ieder zijn meug natuurlijk, maar ik vond het ook een hele sterke film. In de bios issie volledig langs me af geschoten en ook in de videotheek ben ik er vaak langs af gelopen. Na 'm een keer op tv gezien te hebben wilde ik 'm ook graag thuis in de kast hebben staan. (volgens mijn is daar mijn dvd collectie een beetje mee begonnen, niet mijn eerste film ofzo, maar daar begon me wel het gevoel te bekruipen zeg maar).

Over de film zelf; ik denk dat je 'm sowieso een 2e keer moet kijken of je het nou een goede film vindt of niet; het kan je mening goed veranderen, dan kijk je heel anders naar film. Je weet wat er komen gaat en let meer op de dialogen en ziet de totaal andere aanpak dan bij andere film zoals o.a. bij de opening (de eerste 10 minuten ofzo) van de film.


Vervolgens ontspint zich een slepende orgie van geweld door mensen die zich vrijwillig laten afranselen. Het einde van de film is boeiend maar de verhaallijn is en blijft in mijn ogen flinterdun en op het potsierlijke af.

dit is nou juist waar de film niet over gaat. Het is een hulpmiddel van de makers om de ware boodschap over te brengen. Het is op zich ook een goede boodschap maar helaas, ik kan het niet naleven. Het grootste voorbeeld is denk ik dat ik de 2-disc special edition in de kast heb staan, dus dan ga je al voor de ratten :)


“zelfverbetering enkel voor de zwakkeren is en dat "zelfvernieling" het leven meer waarde geeft”.

Deze boodschap is ook misschien verkeerd geinterpreteerd als je dat helemaal onzin vind. Begrijp me niet verkeerd, je kan er voor of tegen zijn maar hij bedoeld hiermee dat je pas weet wat het echte leven is zeg maar als je je helemaal hebt losgekoppeld van de consumptie maatschappij en beseft dat ondanks je stand, inkomen, bezittingen etc iedereen gelijk is en ook maar een mens is. Het plot van de club die in de film wordt opgericht is puur om dit uiteindelijk te kunnen bereiken. Dit weer ontstaan uit een 2e persoonlijkheid gecreërd in een de zieke geest van een man in zijn midlife crisis.

flinterdun zeg je... dacht het niet!

Cyrus the Virus
22-08-2005, 12:05
Nu de discussie over deze film weer een beetje opgang gekomen is ben ik 'm maar weer eens gaan kijken. Heb net de helft gekeken. Dit is de 3e keer dat ik 'm zie, en nu merk ik ook veel meer dingen op. Zoals dat hele Ikea fenomeen. [spoiler:6c9fa29914]En ook van die dingen die er onbewust op duiden dat Tyler niet echt is. Als ze bijvoorbeeld in het vliegtuig zitten hebben ze allebei precies dezelfde aktetas enzo.[/spoiler:6c9fa29914] Het is wel een erg intelligente film, maar toch wordt ik er echt niet vrolijk van. Hij is zo somber en grauw en ja, anarchistisch. Wat niet echt mijn ding is. Maar dat maakt niet zo veel uit.

Seth__Gekko
22-08-2005, 13:13
Verwarren we hier niet een cult status met een hype?

Mijns inziens een heerlijk anti-no-brainer.

heel leuk om meerdere keren te zien, zeker na de aardige plot twist is het leuk om op andere dingen te letten.
Pitt en Norton spelen de sterren van de hemel.

Cyrus the Virus
22-08-2005, 13:46
Nu de discussie over deze film weer een beetje opgang gekomen is ben ik 'm maar weer eens gaan kijken. Heb net de helft gekeken. Dit is de 3e keer dat ik 'm zie, en nu merk ik ook veel meer dingen op. Zoals dat hele Ikea fenomeen. [spoiler:13d8f961be]En ook van die dingen die er onbewust op duiden dat Tyler niet echt is. Als ze bijvoorbeeld in het vliegtuig zitten hebben ze allebei precies dezelfde aktetas enzo.[/spoiler:13d8f961be] Het is wel een erg intelligente film, maar toch wordt ik er echt niet vrolijk van. Hij is zo somber en grauw en ja, anarchistisch. Wat niet echt mijn ding is. Maar dat maakt niet zo veel uit.

Heb 'm nu afgekeken. En nu merk ik dus weer dingen op die ik de eerste 2 keer niet eens door had. [spoiler:13d8f961be]Als hij in het kantoor van z'n baas zichzelf in elkaar slaat zegt ie: "This reminds me of the first fight between me and Tyler" of iets in die trant. Daardoor kan je ook al merken dat ie een beetje gaat merken dat Tyler niet bestaat. Ook grappig is dat je aan het einde van de film, nadat de gebouwen opgeblazen zijn, je die ene penis in beeld ziet.[/spoiler:13d8f961be]

PS: De digipack van Fight Club stinkt nog steeds bij mij. :?

rientio
22-08-2005, 17:52
ik heb de film gisteravond gehuurd en dus ook meteen gekeken. Wat een bizarre film. Ik heb de gehele tijd geboeid zitten kijken. Er zit een een heerlijke sfeer in de film en een erg interessante plotwisseling. Het enige wat mij nog een beetje in vertwijfeling laat is het einde. Ik volg hem niet helemaal. [spoiler:1d9b282264] Hij schiet zichzelf in zijn hoofd en leeft verder zonder zn alter ego? En de halve stad wordt opgeblazen? Waarschijnlijk moet ik het letterlijke van dat einde loslaten en het proberen wat meer figuurlijk te zien[/spoiler:1d9b282264]
Ik hou echt van deze heerlijk bizarre films die ik nog een keer ga kijken om hem helemaal de begrijpen. Topper!

Volgens mij zit het zo in elkaar:
[spoiler:1d9b282264]hij schiet zichzelf in zijn hoofd omdat hij erachter is gekomen dat tyler zijn andere persoonlijkheid is en hij is het er niet mee eens dat tyler de consumptie maatschappij wil opblazen. In dit geval waren dit de banken en kredtiet kantoren. Tyler wil deze opblazen zodat alles van schulden en vermogen wordt gewist en iedereen weer gelijk is aan elkaar[/spoiler:1d9b282264]

Cyrus the Virus
22-08-2005, 18:59
Zo denk ik er ook over Rientio. :wink:

Frenkovic
23-08-2005, 01:39
klopt riento,

[spoiler:a908c38d8d] hij schiet zichzelf door zijn kop (als je goed kijkt door zijn wang, vandaar dat ie het overleeft) omdat hij er definitief achter is dat Tyler en hij 1 persoon is en niet achter de standpunten van Tyler staat en zich daarvan wil afscheiden. Tyler gaat wel dood omdat, net zoals het ontstaan van Tyler ook het weggaan, puur en alleen een mentale kwestie is, en die kan dus wel sterven zonder dat hij (norton) dood hoeft te gaan. Het enige wat wel blijft is dat er toch enigszins een bezinking is vlak voordat de boel ontploft en dat hij dus zijn mentale rust heeft gevonden. Daarbij is het alterego Tyler wel weg maar heeft "hij" norton toch kunnen veranderen. p.s. ik noem 'm norton, ook vaker (onterecht) jack genoemd, maar we kennen zijn naam eigenlijk niet en de discussie of hij zelf nou wel of geen tyler heet wordt al tot in den dood gevoerd en daar komen we toch niet uit![/spoiler:a908c38d8d]

Seth__Gekko
23-08-2005, 10:07
Dat dekt inderdaad wel de lading Reinto en Frenkovic!

Gisteren gelijk nog even de S.E. opgezet. (klote dat je niet tijdens de fim op de subs kan schakelen maar verders super uitgave!)

Filmfan1988
23-08-2005, 11:19
Ik vond de film ook fantastisch!

rientio
23-08-2005, 11:53
Nou heb ik hem gister toch weer eens gekeken en klopt, hij schiet zichzelf inderdaad door zijn wang. Maar opeens viel me ook op dat [spoiler:6ab4d5568e]als hij in het ziekenhuis is voor zijn slapeloosheid, zie je opeens tyler durden naast de dokter staan. Dit is wel maar gedurende 1 frame. En even later rond de 7 minuut 15 zie je tyler durden naast diegene staan die op dat moment het woord voert en daar staat hij met een arm om hem heen, ook weer gedurden 1 frame.[/spoiler:6ab4d5568e] Raar dat me dit nooit eerder is opgevallen. Ik snap alleen niet echt waarom ze dit doen, misschien om te laten zien dat hij nu al [spoiler:6ab4d5568e]een gespleten persoonlijkheid heeft ofzo[/spoiler:6ab4d5568e]

Paul H.
23-08-2005, 11:56
Dat is interessant Rientio dat ga ik vandaag gelijk even bekijken.

Joost v.d. Ham
23-08-2005, 11:59
Fight Club lijkt me absoluut geen voorbeeld van een hype, er zijn heel veel mensen die de film ambiëren om andere redenen dan de door de regisseur bedoelde.....maar ach, wat maakt dat uit ;)

rientio
23-08-2005, 12:04
Dat is interessant Rientio dat ga ik vandaag gelijk even bekijken.

Moet je wel even kijken of je het op de tv lukt om hem op tijd stil te zetten. Mij lukte het niet dus heb ik hem op de computer frame per frame laten afspelen

Seth__Gekko
23-08-2005, 12:27
Komen inderdaad gedurende de film meerdere van deze frames tussendoor. Ook zoals werd gedaan door Tyler in de bios...!

rientio
23-08-2005, 12:35
Ik heb maar ff 2 screenshots ervan gemaakt ter verduidelijking
http://members.home.nl/f.rienties/fc2.jpg
http://members.home.nl/f.rienties/fc1.jpg

Seth__Gekko
23-08-2005, 12:43
Ik heb maar ff 2 screenshots ervan gemaakt ter verduidelijking
http://members.home.nl/f.rienties/fc2.jpg
http://members.home.nl/f.rienties/fc1.jpgHeel mooi, alleen de aspect ratio is een beetje FUBAR....meer posten :P :P :P :P

rientio
23-08-2005, 12:49
Hahaha ja ik heb dit stuk omgezet met mncoder deze ondersteunt het atribuut autoaspect, dit is een atribuut dat standaard wordt ondersteund door mpeg4. Maar de meeste windows media spelers ondersteunen dit niet, vandaar dat de aspect ratio niet echt goed is :P

Seth__Gekko
23-08-2005, 13:02
gewoon een screenshotje maken met power dvd, da's goed genoeg.

rientio
23-08-2005, 13:05
Heb ik inderdaad al eens van gehoord, dan zal ik daar eens voor kijken :wink:

Frenkovic
23-08-2005, 13:52
Nou heb ik hem gister toch weer eens gekeken en klopt, hij schiet zichzelf inderdaad door zijn wang. Maar opeens viel me ook op dat [spoiler:dd584c1e82]als hij in het ziekenhuis is voor zijn slapeloosheid, zie je opeens tyler durden naast de dokter staan. Dit is wel maar gedurende 1 frame. En even later rond de 7 minuut 15 zie je tyler durden naast diegene staan die op dat moment het woord voert en daar staat hij met een arm om hem heen, ook weer gedurden 1 frame.[/spoiler:dd584c1e82] Raar dat me dit nooit eerder is opgevallen. Ik snap alleen niet echt waarom ze dit doen, misschien om te laten zien dat hij nu al [spoiler:dd584c1e82]een gespleten persoonlijkheid heeft ofzo[/spoiler:dd584c1e82]

yep, dit heeft weer 2 functies... ten eerste is het een koppeling met wat later norton uitlegt over tyler, dat hij 1 frame in de film monteert... dit is hier eigenlijk ook het geval... een "sublimal image" (ik weet bijna zeker dat ik het verkeerd spel) heet dit. Daarnaast is het inderdaad om de kijker dus in zijn onderbewust zijn (en voor de meervoudige kijker bij oplettendheid gewoon te laten zien) dat [spoiler:dd584c1e82]Tyler langzaam maar zeker de geest van norton binnen dringt [/spoiler:dd584c1e82]

Er zijn er meerdere van... ik geloof vier ....

- Bij het kopieerapparaat
- Bij de dokter
- Bij een bijeenkomst
- op straat als norton omkijkt

- verder staat ie UITERAARD op de rollerband op het vliegveld... "functieloos" en achteraf gezien, zonder de clue te weten is het ook raar dat ie daar zou zijn.
- Hij is ook de rechtse ober op de video die norton in het hotel kijkt waar ze "WELCOME" roepen op het eind...

njoy :)

rientio
23-08-2005, 14:27
Nou heb ik hem gister toch weer eens gekeken en klopt, hij schiet zichzelf inderdaad door zijn wang. Maar opeens viel me ook op dat [spoiler:fe8e73f1e6]als hij in het ziekenhuis is voor zijn slapeloosheid, zie je opeens tyler durden naast de dokter staan. Dit is wel maar gedurende 1 frame. En even later rond de 7 minuut 15 zie je tyler durden naast diegene staan die op dat moment het woord voert en daar staat hij met een arm om hem heen, ook weer gedurden 1 frame.[/spoiler:fe8e73f1e6] Raar dat me dit nooit eerder is opgevallen. Ik snap alleen niet echt waarom ze dit doen, misschien om te laten zien dat hij nu al [spoiler:fe8e73f1e6]een gespleten persoonlijkheid heeft ofzo[/spoiler:fe8e73f1e6]

yep, dit heeft weer 2 functies... ten eerste is het een koppeling met wat later norton uitlegt over tyler, dat hij 1 frame in de film monteert... dit is hier eigenlijk ook het geval... een "sublimal image" (ik weet bijna zeker dat ik het verkeerd spel) heet dit. Daarnaast is het inderdaad om de kijker dus in zijn onderbewust zijn (en voor de meervoudige kijker bij oplettendheid gewoon te laten zien) dat [spoiler:fe8e73f1e6]Tyler langzaam maar zeker de geest van norton binnen dringt [/spoiler:fe8e73f1e6]

Er zijn er meerdere van... ik geloof vier ....

- Bij het kopieerapparaat
- Bij de dokter
- Bij een bijeenkomst
- op straat als norton omkijkt

- verder staat ie UITERAARD op de rollerband op het vliegveld... "functieloos" en achteraf gezien, zonder de clue te weten is het ook raar dat ie daar zou zijn.
- Hij is ook de rechtse ober op de video die norton in het hotel kijkt waar ze "WELCOME" roepen op het eind...

njoy :)

Ow kijk eens aan, die andere had ik helemaal nog niet opgemerkt :D

Seth__Gekko
23-08-2005, 14:38
Gaat helemaal de goeie kant op met deze topic.

Cyrus the Virus
23-08-2005, 14:55
Ik heb die dingen wel opgemerkt. Toen ik 'm de 2e keer zag tenminste. Mijn mening erover is dat het gewoon [spoiler:284ee9b9b3]korte flitsen zijn van het figuur dat Norton aanmaakt in z'n hoofd. Daarom zie je eerst Tyler 4 keer in 1 frame, en daarna staat ie op de rollerbank op het vliegveld. Wat dus betekend dat Norton 'm al verder 'gekweekt' heeft aangezien het niet meer in een flits is.[/spoiler:284ee9b9b3]

MrEd
23-08-2005, 17:59
Nou heb ik hem gister toch weer eens gekeken en klopt, hij schiet zichzelf inderdaad door zijn wang. Maar opeens viel me ook op dat [spoiler:2fca628c2c]als hij in het ziekenhuis is voor zijn slapeloosheid, zie je opeens tyler durden naast de dokter staan. Dit is wel maar gedurende 1 frame. En even later rond de 7 minuut 15 zie je tyler durden naast diegene staan die op dat moment het woord voert en daar staat hij met een arm om hem heen, ook weer gedurden 1 frame.[/spoiler:2fca628c2c] Raar dat me dit nooit eerder is opgevallen. Ik snap alleen niet echt waarom ze dit doen, misschien om te laten zien dat hij nu al [spoiler:2fca628c2c]een gespleten persoonlijkheid heeft ofzo[/spoiler:2fca628c2c]

yep, dit heeft weer 2 functies... ten eerste is het een koppeling met wat later norton uitlegt over tyler, dat hij 1 frame in de film monteert... dit is hier eigenlijk ook het geval... een "sublimal image" (ik weet bijna zeker dat ik het verkeerd spel) heet dit. Daarnaast is het inderdaad om de kijker dus in zijn onderbewust zijn (en voor de meervoudige kijker bij oplettendheid gewoon te laten zien) dat [spoiler:2fca628c2c]Tyler langzaam maar zeker de geest van norton binnen dringt [/spoiler:2fca628c2c]

Er zijn er meerdere van... ik geloof vier ....

- Bij het kopieerapparaat
- Bij de dokter
- Bij een bijeenkomst
- op straat als norton omkijkt

- verder staat ie UITERAARD op de rollerband op het vliegveld... "functieloos" en achteraf gezien, zonder de clue te weten is het ook raar dat ie daar zou zijn.
- Hij is ook de rechtse ober op de video die norton in het hotel kijkt waar ze "WELCOME" roepen op het eind...

njoy :)

Joh?! Dat heb ik dus helemaal gemist. Wel gaaf dat!
Krijg meteen zin om hem weer te gaan kijken! (y)

Don Vito Corleone
23-08-2005, 19:15
echt goed. Het is vooral het energieke aan de film waardoor hij steeds zo boeiend blijft.

Seth__Gekko
23-08-2005, 20:32
Zat net ook weer een stuk te kijken.

[spoiler:edfb8cf6c3]Vooral de interactie tussen Norton en Marla suggereert een schizofrenie, telkens vraag ze tegen Pitt tegen wie hij praatte, let ook maar eens op in de keuken, die interactie is ook best wel heel erg vaag. Soms spreekt Marla ook weer heel verwarrend tegen Pitt (heb ik jou gebeld???)en dan ook weer zo vaag het borst onderzoek....heerlijke wazigheden)[/spoiler:edfb8cf6c3]

Bruce Lee
24-08-2005, 11:58
Geweldige film 1 van mijn favorieten, met twee van mijn favoriete acteurs ( pitt en norton ). Vooral dat stuk als uitgelegd wordt welk werk Tyler doet, dan lig ik helemaal dubbel.

rientio
01-09-2005, 23:58
Zat net ook weer een stuk te kijken.

[spoiler:bacdcbe72a]Vooral de interactie tussen Norton en Marla suggereert een schizofrenie, telkens vraag ze tegen Pitt tegen wie hij praatte, let ook maar eens op in de keuken, die interactie is ook best wel heel erg vaag. Soms spreekt Marla ook weer heel verwarrend tegen Pitt (heb ik jou gebeld???)en dan ook weer zo vaag het borst onderzoek....heerlijke wazigheden)[/spoiler:bacdcbe72a]

Inderdaad nu je het zo stelt, alle wazigheden vallen op zijn plek :lol:

Symphony X
02-09-2005, 11:35
Is allemaal al zo vaak besproken, over die frames...

1der
02-09-2005, 17:21
Is allemaal al zo vaak besproken, over die frames...

Maar het blijft leuk vind ik :)
Fight Club is en blijft dan ook een geniale film.

Cyrus the Virus
02-09-2005, 19:05
Laatst viel er bij ons een Ikea catalogus in de brievenbus. Moest meteen aan Fight Club denken. :roll:

Symphony X
02-09-2005, 19:20
Er zijn er meerdere van... ik geloof vier ....

- Bij het kopieerapparaat
- Bij de dokter
- Bij een bijeenkomst
- op straat als norton omkijkt


Er zijn er veel meer, bijv op het eind zie je "het productie-factor".

Kees v Kekem
17-04-2006, 00:18
BEVAT LICHTELIJKE SPOILERS, HEB ZE ZOVEEL MOGELIJK PROBEREN WEG TE WERKEN

Ik noem de hoofdpersoon maar Jack.

Ik dacht dus net een lekkere vlotte actie film te zien, met hersenactiviteit op nul....
Dat viel dus heel erg tegen, ik weet niet precies wat ik van de film moet vinden. Ik moet hem nog maar een keer gaan kijken binnenkort, met de wetenschap dat [spoiler:07b3efa0d7]Jack en Tylor dezelfde zijn, en toch ook weer totaal verschillend [/spoiler:07b3efa0d7]
Ik heb dit hele topic doorgelezen, het is niet zoveel maar toch, [spoiler:07b3efa0d7] ik denk dat wat je ziet op het einde niet echt is, maar meer een soort van 'droom', hoe zou bijvoorbeeld je 'denkbeeldige' ik kunnen verdwijnen met een schot door je wang[/spoiler:07b3efa0d7]



klopt riento,

[spoiler:07b3efa0d7]hij schiet zichzelf door zijn kop (als je goed kijkt door zijn wang, vandaar dat ie het overleeft) omdat hij er definitief achter is dat Tyler en hij 1 persoon is en niet achter de standpunten van Tyler staat en zich daarvan wil afscheiden. Tyler gaat wel dood omdat, net zoals het ontstaan van Tyler ook het weggaan, puur en alleen een mentale kwestie is, en die kan dus wel sterven zonder dat hij (norton) dood hoeft te gaan. Het enige wat wel blijft is dat er toch enigszins een bezinking is vlak voordat de boel ontploft en dat hij dus zijn mentale rust heeft gevonden. Daarbij is het alterego Tyler wel weg maar heeft "hij" norton toch kunnen veranderen. p.s. ik noem 'm norton, ook vaker (onterecht) jack genoemd, maar we kennen zijn naam eigenlijk niet en de discussie of hij zelf nou wel of geen tyler heet wordt al tot in den dood gevoerd en daar komen we toch niet uit![/spoiler:07b3efa0d7]

Hier in zegt Frenkovic dat Tylor weggaat met een schot door de wang van Jack, dat lijkt me toch niet echt logische, op mij komt dat niet over als een manier waarop je je afsluit van je 'gedachten'.

JJB
17-04-2006, 03:02
Onder hypes versta ik films als: Star Wars 1, Pearl Harbor, Lord of the Rings (okee, is wel een goede film, maar ook een ontzettende hype), Harry Potter en ga zo maar door.



Helemaal mee eens! + de nieuwe 'king kong' rage is ook om moe van te worden!

rientio
17-04-2006, 11:35
Hier in zegt Frenkovic dat Tylor weggaat met een schot door de wang van Jack, dat lijkt me toch niet echt logische, op mij komt dat niet over als een manier waarop je je afsluit van je 'gedachten'.

Ik denk dat je hier toch een beetje naar de "mentale kwestie" van Norton moet kijken. Als hij er sterk in gelooft dat Tyler niet echt is en hij zeker weet dat Tyler dood gaat als hij zich door zijn wang schiet zal zijn illusie (wat betreft Tyler) ophouden en Tyler ook daadwerkelijk verdwijnen.
Zo denk ik eigenlijk dat het zit[/spoiler:d015e7d8e6]

manasse van de velde
19-04-2006, 20:20
Heerlijke film!! Staat niet voor niets nummer 2 in mijn top 20. Een film die, ondanks dat ik hem al een keer of 8 gezien heb, steeds weer blijft boeien.

Dennis Oosterhuis
19-04-2006, 22:09
Ik vind dit echt een topper! Super acteerwerk van Brad Pitt en vooral Edward Norton! Als je de film voor het eerst ziet, merk je totaal niet dat Brad eigenlijk niet bestaat, pas als je na 2 of 3x kijken gaat letten op kleine details kun je dit merken, zoals ook hierboven al is genoemd... Dat maakt de film voor mij een topper, dat je dat verborgen kunt houden voor je publiek. (y)

Erik Hagen
20-04-2006, 10:35
Misschien even die spoiler tussen spoilertags zetten, DWG. ;)

René.
23-04-2006, 21:41
Heb deze dvd ooit is puur op de gok gekocht, veel goede verhalen over gehoord, eerste keer dat ik hem keek na een half uur uitgezet, daarna ooit is op tv gezien, na 3kwartier uitgezet, toen ik een avond niks te doen had heb ik hem maar is helemaal af gekeken en op het einde vond ik de flim eigenlijk zo goed dat ik hem de dag daarop nogmaals gekeken heb.

Yo-Ecko
24-04-2006, 20:28
Heb deze dvd ooit is puur op de gok gekocht, veel goede verhalen over gehoord

ik ook, maar ik vond hem echt geweldig, 2x achter elkaar gekeken.
dat met die frames met brat pitt steeds voorbij flitsen had ik de eerste
keer helemaal niet gezien :)

RobinB
24-04-2006, 20:48
veel goede verhalen over gehoord, eerste keer dat ik hem keek na een half uur uitgezet, daarna ooit is op tv gezien, na 3kwartier uitgezet

Waarom had je hem de eerste keer uit gezet? Door de einde vond je het dus een gaafe film?

Fightclub is titel die altijd in mijn top tien zal staan. De film zet me helemaal in een Trance, dat je zelf in Tyler begint te geloven.

René.
24-04-2006, 20:55
veel goede verhalen over gehoord, eerste keer dat ik hem keek na een half uur uitgezet, daarna ooit is op tv gezien, na 3kwartier uitgezet

Waarom had je hem de eerste keer uit gezet? Door de einde vond je het dus een gaafe film?

Ja, ben door het einde de flim nog een keer gekeken omdat je hem dan toch anders bekijkt en vond het uiteindelijk wel een goede flim.