PDA

Bekijk de volledige versie : "Dode genres"?



Dennis Vansant
04-02-2006, 09:43
Onlangs had ik een discussie met een vriend, en het leek me wel interessant om hier verder op te bouwen :)
Welke filmgenres werden, volgens jullie, als "dood" beschouwd en kregen een revival (of moeten er nog één krijgen)?
De genres waarrond het, althans volgens mij, lang stil is geweest:

Fantasy: tussen de generatie fantasyfilms van de jaren '80, met als afsluiter Edward Scissorhands in '90, en de nieuwe lichting fantasy (met als kickstart LOTR: FOTR in 2001) zat toch een dikke tien jaar. Dit is zowiezo één van mijn favoriete filmgenres en ik vond het dus jammer dat het zolang duurde voor er terug films kwamen over elfjes, trollen en draken.

Martial arts: dit genre kende zijn gloriedagen met de Bruce Lee en Jackie Chanfilms, maar toen keerde de martial arts zich terug tot zijn roots en ging men zich vooral toespitsen op Hong Kong-producties die vaak het westerse publiek nooit haalden. De zwakke westerse films (bvb. met Steven Seagal) waren niet bepaald om over naar huis te schrijven. Sinds kort beleeft dit genre ook een revival dankzij films als Wo Hu Cang Long (Crouching Tiger, Hidden Dragon) en Shi Mian Mai Fu (House of Flying Daggers).

Funky police movies: vind het nogal moeilijk om dit aparte genre een naam te geven, maar je kent het wel: politiemannen met een afro die in hun cabrio "cruisen" onder een funky theme song. Heerlijk deze films, maar ze pasten eigenlijk alleen in het kader van de jaren '80. Toch zou ik nog graag eens een productie zien die deze sfeer terug naar het witte doek kan brengen.

Western: nu is er terug ophef over het verdwijnen van het westerngenre door het uitbrengen van Brokeback Mountain. De laatste western voor deze moet ongeveer sinds The Quick and the Dead geleden geweest zijn. Waar blijven de westerns die de sfeer van Tombstone en The Good, The Bad and the Ugly terug weergeven? Heerlijk moet dat zijn.

Dennis Kuijper
04-02-2006, 10:22
Western: nu is er terug ophef over het verdwijnen van het westerngenre door het uitbrengen van Brokeback Mountain. De laatste western voor deze moet ongeveer sinds The Quick and the Dead geleden geweest zijn. Waar blijven de westerns die de sfeer van Tombstone en The Good, The Bad and the Ugly terug weergeven? Heerlijk moet dat zijn.
Open range of de serie Deadwood gemist soms?Tevens hoop ik wel dat er wat meer goede/mooie westerns gemaakt gaan worden in de toekomst.

Wim S.
04-02-2006, 12:14
Western: nu is er terug ophef over het verdwijnen van het westerngenre door het uitbrengen van Brokeback Mountain. De laatste western voor deze moet ongeveer sinds The Quick and the Dead geleden geweest zijn. Waar blijven de westerns die de sfeer van Tombstone en The Good, The Bad and the Ugly terug weergeven? Heerlijk moet dat zijn.
Open range of de serie Deadwood gemist soms?Tevens hoop ik wel dat er wat meer goede/mooie westerns gemaakt gaan worden in de toekomst.

Open range leuke western maar haalt bij verre niet het niveau van Tombstone en The Good, bad and Ugly. Wat betreft Deadwood dat is een serie en geen film.

deweb
04-02-2006, 16:33
Funky police movies: vind het nogal moeilijk om dit aparte genre een naam te geven, maar je kent het wel: politiemannen met een afro die in hun cabrio "cruisen" onder een funky theme song. Heerlijk deze films, maar ze pasten eigenlijk alleen in het kader van de jaren '80. Toch zou ik nog graag eens een productie zien die deze sfeer terug naar het witte doek kan brengen.[/b]

Ik weet dat het heel erg raar klinkt, maar als je nog eens een film in dit genre zoekt móet je de Zweedse film Kopps huren/kopen/lenen/tevoorschijntoveren en zien. Geniale, eigentijdse funky police movie in het Zweeds...wat de film er alleen maar grappiger opmaakt wanneer ze in het Engels proberen te schelden :D:D:D.

Grt. Deweb

Kees Hoekerd
04-02-2006, 18:31
Ik dacht ook gelijk aan westerns.Inderdaad erg dood.
Velen denken al snel aan The quick and the dead en Open Range.
Er zijn ook nog films als Brothers in arms en american outlaws,maar die blijken niet echt super te zijn.
Wat de reden hiervoor is,weet ik niet,maar gelukkig zijn er nog genoeg klassiekers te ontdekken.

Ook de echte actiefilms mis ik,films als First Blood en Die Hard worden zelden gemaakt.Vaak wordt er te veel andere flauwekul door gegooid.

Paul H.
05-02-2006, 12:09
Het probleem met westerns is dat er weinig geld met westerns-films de laatste jaren is verdiend. Dus zullen weinig film-maatschapijen geneigd zijn geld in film-producties te steken die in het western-genre geplaatst worden. Hopelijk veranderd dit door Brokeback Mountain, maar geloof er niet echt in. De miniserie Into the West van vorig jaar moet erg goed zijn.