PDA

Bekijk de volledige versie : Sub kabel



Hotsparky
05-02-2006, 15:43
Nu ik toch bezig ben met het verbeteren van bekabeling neem ik mijn sub kabel ook maar gelijk mee.


Op dit moment heb ik een subwooferkabel van Oehlbach tussen mijn reciever en sub. Ik was hier altijd wel tevreden over totdat er iemand langs kwam met een sub kabel van Monster. Ik merkte dat de bas veel strakker was en ook langer doorliep. Ik ben dus voorzichtig aan het kijken voor een andere sub kabel.

Ik zat dus zelf te denken aan Monster, ook voor QED ben even rond gaan kijken maar alleen de Y-splitter is al rond de 65 euro. De sub is een Klipsch KSW-10. Voor deze sub wordt een Y kabel aangeraden en aangezien de Oehlbach ook een Y kabel is wil ik dat wel weer hebben.

Ik heb even wat prijzen opgezocht voor de Monsterbass kabel.

Monster Bass 100 E 56
Monster Bass 300 E 75
Monster Bass 400 E 94

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze kabels of andere ideën hierover hebben?

Johan van den D.
05-02-2006, 17:38
of andere ideën hierover hebben?Dat heb ik zeker.

Vergeet die y-splitter en ga voor een QED, dan haal je immers een beste kabel in huis tot ver boven zijn eigen budget.

Aan de andere kant denk ik dat als je goede ervaring heb met een Monster je gewoon die kan nemen.
Monster is met name op dit gebied ook niet slecht.

Hotsparky
05-02-2006, 17:46
Ik heb hier ook even wat rond zitten kijken op het forum. Daar merkte ik dat de meeste niet zo heel positief zijn over het merk Monster. Klopt het dan wel dat de sub kabels van een betere kwaliteit zijn omdat die toch meestal als redelijk goed beschouwd worden.

Johan van den D.
05-02-2006, 17:51
Monster valt een beetje weg in het aanbod en springt er niet echt uit.
Ze bieden dus niet dat beetje "extra" zeg maar.

Ze zijn dus gewoon goed maar niet meer dan dat.

Hotsparky
05-02-2006, 23:48
Is de sub kabel van QED net zo goed als de rest van de kabel die ze maken?

Zijn er mensen die ervaring hebben met een monster of een QED kabel. Ik heb de Monster zelf even gehoord maar wil graag ook weten wat anderen er van vinden.

Hotsparky
06-02-2006, 15:16
Zijn er verder geen mensen met een kabel tussen sub en reciever?

Alexander D
06-02-2006, 15:36
Zijn er verder geen mensen met een kabel tussen sub en reciever?

Jawel, ik heb een Audioquest en die voldoet ook prima... :wink:

R Klemkerk
06-02-2006, 15:46
Ikzelf heb de QED MSR-SW subwoofer kabel.

prima kabel. echter kan ik hem niet vergelijken met andere merken omdat dit de eerste subwoofer kabel is die ik ooit gekocht heb. ;)

peterk
06-02-2006, 15:55
Ik heb de monster 100E
tussen mij Yamaha RXv357 en de subwoofer
En ik ben zeer tevreden :lol:
Maar ik heb het alleen maar kunnen vergelijken met het
standaard draadje.

Johan van den D.
06-02-2006, 15:57
Is de sub kabel van QED net zo goed als de rest van de kabel die ze maken? Beter..... :wink:


Zijn er mensen die ervaring hebben met een monster of een QED kabel. Ik heb de Monster zelf even gehoord maar wil graag ook weten wat anderen er van vinden.Beide maar wist je al. :roll:

Hotsparky
06-02-2006, 16:41
Hmm lastig, zou die Y splitter niet opwegen tegen de kwaliteit van van een QED kabel? De sub die krijgt namelijk +6 db als je hem via de Y splitter aansluit.

Johan van den D.
06-02-2006, 16:59
Hmm lastig, zou die Y splitter niet opwegen tegen de kwaliteit van van een QED kabel?Nee zeer zeker niet.
Daarnaast is die 6db eigenlijk bijzaak.


Maar voor de duidelijkheid, ik probeer je niet over te halen hoor maar geef slechts advies naar kennis uit mijn eigen ervaringen.
Goedbedoeld advies dus maar als jij voor de Monster incl y-splitter wilt gaan moet je dat uiteraard gewoon doen, is immers ook geen slecht merk.
Ik wil alleen maar zeggen dat in dit geval QED net dat beetje extra geeft aan het geheel.

Probeer anders eens of je ergens kunt vergelijken met deze kabels zodat je direct ook een eigen mening in deze heb.

Hotsparky
06-02-2006, 17:48
Opzich zou datinderdaad het beste zijn. Is het trouwens zo dat er erg veel verschil zit tussen sub kabels in het algemeen, wat natuurlijk wel zo is met analoge interlinks.

Bijvoorbeeld hoor ik zelf het verschil niet echt een verschil tussen digitale coax van bijv Van den Hul en een QED in dezelfde prijsklasse.

Sander Haarmans
06-02-2006, 17:53
Zijn er verder geen mensen met een kabel tussen sub en reciever?
Jazeker wel, zelf heb ik de MonsterBass 400 ertussen hangen (met Y-Splitter) en ben hier zeer tevreden mee.
Had hiervoor een stuk goedkopere subkabel (Vivanco) en het is toch wel een wereld van verschil.

Hotsparky
06-02-2006, 18:33
Ja ik zit dus ook te denken aan de monsterbass 400. Deze is 94 euro voor 4 meter.

Ik zat net ook nog even te denken aan een Van Den Hul SUBCONNECT 5mtr INTERLINK BAY C5 voor 59 euro. Hoe verhoud deze kabel zich tot de QED en de monsterbass?

De kabel is dus voor een Klipch KSW10. De prijs van deze sub is ongev 250 a 300 euro. Misschien handig om toch even mee te nemen voor de prijs van de kabel.

peterk
06-02-2006, 19:15
kijk hier eens als toch voor de Monster Bass wilt gaan.

http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=40973

:idea:

Mark S
06-02-2006, 19:49
Hmm lastig, zou die Y splitter niet opwegen tegen de kwaliteit van van een QED kabel? De sub die krijgt namelijk +6 db als je hem via de Y splitter aansluit.
Als het je om + 6dB te doen is zet je de level van het subkanaal op de receiver toch harder? Of draai je het volume op de sub toch verder open? Is precies hetzelfde. Daarnaast vinden sommige subs het niet echt fijn om een extra hoge input te verwerken, dit kan al enige vervorming geven aan de ingang. Dit kan je even checken in de manual van je sub...

Hotsparky
06-02-2006, 19:50
Ja daar raden ze juist een Y kabel aan voor optimaal grbuik. Daarom zit ik juist ook zo te twijfelen.

Johan van den D.
06-02-2006, 20:54
Opzich zou datinderdaad het beste zijn. Is het trouwens zo dat er erg veel verschil zit tussen sub kabels in het algemeen, wat natuurlijk wel zo is met analoge interlinks.
Een subkabel is in feite een gewone analoge interlink en ja, er zit zeer veel verschil tussen de subkabels onderling.
Het is zelfs zo dat de grootste verandereing die ik heb mee gemaakt door het vervangen van een kabel bij een sub kabel was.

Een subwoofer is wellicht één van de moeilijkste (en vaak dure) onderdelen in een setup en vandaar dat juist deze kabel ook zo belangrijk is.

Johan van den D.
06-02-2006, 20:59
Ik zat net ook nog even te denken aan een Van Den Hul SUBCONNECT 5mtr INTERLINK BAY C5 voor 59 euro. Hoe verhoud deze kabel zich tot de QED en de monsterbass? Ik heb zowel die vdHul als de QED hier aan mijn subwoofer gehad.
De QED heeft de vdHul vervangen en het verschil was dus dat waar ik hiervoor poste.
Ondanks dat vdHul niet slecht is was het verschil met de QED het grootste wat ik ooit ervaren heb tussen kabels.
Moet wel zeggen dat de prijs ook duurder was maargoed.

Uiteraard is ook de kwaliteit van je sub zelf van belang maar de QED is geen overbodige klasse op jouw sub.
Zelf gebruik ik nu de QED MSR-SW.

Hotsparky
06-02-2006, 22:24
Oke dan die kabel toch maar is in overweging nemen. Ik heb een meter of 3 nodig, wat zijn de kosten ongeveer voor een QED kabel?

R Klemkerk
06-02-2006, 23:09
Voor 3 meter ongeveer 100 euro.

Dat is wat ik ervoor betaald heb.

De retailrpijs in de winkel ligt rond de 139.

Johan van den D.
07-02-2006, 16:02
De retailrpijs in de winkel ligt rond de 139.Rond deze prijs had ik de 6 meter versie als ik het nog juist weet.

Hotsparky
07-02-2006, 19:04
Hmm ik zie net dat die Monster 400 sw is gezakt naar 75 euro voor 4 meter. Ik denk toch dat deze het dan gaat worden. Heb net ook nog even de manual bekeken en er wordt toch wel erg de nadruk gelegd op een Y kabel.

Johan van den D.
07-02-2006, 19:57
Ik denk toch dat deze het dan gaat worden. Heb net ook nog even de manual bekeken en er wordt toch wel erg de nadruk gelegd op een Y kabel.Indien deze het gaat worden probeer dan ook eens één enkele aansluiting te gebruiken van de Y.
Kun je direct het verschil ervaren tussen één enkele en de Y situatie.
Wellicht is er meer verschil dan alleen die 6db.

Hoe dan ook, je zal geen verkeerde kabel hebben aan de Monster.

Hotsparky
13-02-2006, 11:32
Ik heb hen hem dus nog niet gekocht, hoe verhoud de Van den Hul zich een beetje kwa sub kabel? Iemand ervaring met deze kabel?

Johan van den D.
13-02-2006, 16:01
Die blijft behoorlijk achter in vergelijking tot de QED maar wellicht dat er meer mensen ervaring hebben met beide kabels.

Hotsparky
17-02-2006, 16:36
Is er niemand die ervaring heeft met de subkabel van, Van den Hul? Ik zou graag willen weten hoe deze kabel zich verhoud met de Monsterbass.

eel
18-02-2006, 11:00
Zijn die verschillen tussen subkabels ook werkelijk meetbaar eigenlijk? Iemand die dat kan zeggen? :?:

Krimzonnn
18-02-2006, 12:11
Ik denk dat het erg moeilijk is om die kabels onderling te vergelijken. Ik heb zelf een Monsterbass 300 en ben hier tevreden over, hoewel ik weinig heb kunnen vergelijken denk ik persoonlijk niet dat je erg veel verschil zult horen tussen kwalitatief goede subwooferkabels. Verschil zit hem meer in de subwoofer zelf die je hebt denk ik.

Johan van den D.
18-02-2006, 13:30
hoewel ik weinig heb kunnen vergelijken denk ik persoonlijk niet dat je erg veel verschil zult horen tussen kwalitatief goede subwooferkabels. Verschil zit hem meer in de subwoofer zelf die je hebt denk ik.Juist uit de vele vergelijken kan ik vertellen dat de verschillen tussen "goede" subkabels bijzonder groot is.
Uiteraard is het wel zo dat je van een matige sub geen goede subwoofer kunt maken maar lijkt me logisch.

gvdl
20-02-2006, 17:42
Om het nog moeilijker te maken. De Canare 77 is ook een geweldige subwooferkabel. Zeker zo goed als de Qed's en goedkoper.

Hotsparky
24-02-2006, 11:57
Ik ben vandaag even bij een aantal zaken gaan kijken voor een sub kabel. Daar werd mij verteld dat een Y-splitter weinig zin had. Wat ook verteld werd dat een subwooferkabel juist weinig verschil maakt. Nu werd bj 2 zaken de Van den Hul kabel aangeraden omdat het een goede betaalbare kabel is.

Nu even mijn vraag, zou er verschil zitten tussen de Oehlbach Y kabel en de Van den Hul normale kabel als je kijkt naar kwaliteit?

Alexander D
24-02-2006, 16:09
Nu even mijn vraag, zou er verschil zitten tussen de Oehlbach Y kabel en de Van den Hul normale kabel als je kijkt naar kwaliteit?

Ja, er is verschil. Het enige advies blijft zelf luisteren. Hoor je geen verschil dan kun je de goedkoopste kopen. :wink:

Johan van den D.
24-02-2006, 16:22
Daar werd mij verteld dat een Y-splitter weinig zin had. Mee eens.

Wat ook verteld werd dat een subwooferkabel juist weinig verschil maakt.Totaal niet mee eens.
Maar ze zeggen dus dat het geen verschil van betekenis maakt maar raden vervolgens wel een vdHul aan omdat hij zo goed is............... :roll:
Ze spreken zich zelf tegen in dit geval.

Hotsparky
25-02-2006, 17:21
Nee er werd geen enkele kabel echt aangeraden. Er werd verteld dat er weinig verschil zit tussen de QED en de Van den Hul.

De Van den Hul kreeg dus ook geen voorkeur.

Johan van den D.
25-02-2006, 19:00
Nee er werd geen enkele kabel echt aangeraden. Er werd verteld dat er weinig verschil zit tussen de QED en de Van den Hul.

De Van den Hul kreeg dus ook geen voorkeur.Ok dat maakt het wat duidelijker.
Mijn eigen ervaring tussen deze twee merken is in ieder geval niet zoals hun jouw verteld hebben.
Het verschil hier was bijzonder groot maar het prijsverschil was dan ook behoorlijk maar in "kabelwereld" nog altijd relatief klein.
Meen iets van rond de €40,- voor de vdHul (3 meter) tegen €140,- voor de QED ( 6 meter).

Maargoed, ook hier is weer eens duidelijk dat jezelf moet luisteren en testen en niet naar mij en zeker niet naar een verkoper moet luisteren.
Je moet je eigen oordeel op basis van ervaring zien te krijgen.

Ikzelf doe dat door simpelweg af en toe een kabel te kopen.
Dan kan je pas echt gaan vergelijken ipv dat half uurtje (vaak minder) in een winkel

In het geval van deze subkabels laat de QED in mijn situatie de vdHul compleet in de schaduw staan maar dat is dan specifiek voor de subkabels.
Ik wil dus niet zeggen dan vdHul minder is als QED, helemaal niet zelfs.


Mijn advies is om nu de vdHul te kopen en volgend jaar in dezelfde setup een QED te kopen en zo het verschil te ervaren.
De kosten zijn het immers niet maar je heb dan wel een stuk praktijk ervaring en dus een "eigen" mening.

Verders zijn er natuurlijk ook de andere merken nog op dit gebied, Monster, Oehlbach, IXOS en ga zo maar door.
Persoonlijk vind ik op subkabel gebied de QED er ver bovenuit steken.

hstadman
25-02-2006, 19:31
nee, niet echt, dan moet je al in andere klasses kijken of naar andere merken. :wink:
Ik ben vandaag even bij een aantal zaken gaan kijken voor een sub kabel. Daar werd mij verteld dat een Y-splitter weinig zin had. Wat ook verteld werd dat een subwooferkabel juist weinig verschil maakt. Nu werd bj 2 zaken de Van den Hul kabel aangeraden omdat het een goede betaalbare kabel is.

Nu even mijn vraag, zou er verschil zitten tussen de Oehlbach Y kabel en de Van den Hul normale kabel als je kijkt naar kwaliteit?

Hotsparky
25-02-2006, 22:20
Ik heb nu de Van den Hul gekocht :D ben er erg tevreden mee. Heb er nu een uurtje of 3 naar geluisterd. Zit zeker een heel verschil in met mijn Oehlbach.

Y splitter maakt inderdaad geen verschil, sterker nog hij staat nu zachter dan eerst.

ALs ik een keer kans zie om die QED uitegebreid te testen dan doe ik dat zeker.

Het afstellen begin nu alleen weer opnieuw. IS er iemand die is goed uit kan leggen hoe je dat doet, of een link ergens naartoe Ik begrijp dat je 2 soorten bass moet onderscheiden. Het 'afval' van je normale speakers en het lfe kanaal. Ik kom er alleen niet helemaal uit hoe ik die 2 appart goed kan instellen, ik heb een db meter.

hstadman
26-02-2006, 01:04
Oelbach en van den hul maakt mekaar niet zo heel erg veel. Veel plezier met je nieuwe kabel.
:wink:


Ik heb nu de Van den Hul gekocht :D ben er erg tevreden mee. Heb er nu een uurtje of 3 naar geluisterd. Zit zeker een heel verschil in met mijn Oehlbach.

Y splitter maakt inderdaad geen verschil, sterker nog hij staat nu zachter dan eerst.

ALs ik een keer kans zie om die QED uitegebreid te testen dan doe ik dat zeker.

Het afstellen begin nu alleen weer opnieuw. IS er iemand die is goed uit kan leggen hoe je dat doet, of een link ergens naartoe Ik begrijp dat je 2 soorten bass moet onderscheiden. Het 'afval' van je normale speakers en het lfe kanaal. Ik kom er alleen niet helemaal uit hoe ik die 2 appart goed kan instellen, ik heb een db meter.