PDA

Bekijk de volledige versie : 7.1 en pieperdepiep



invocator martyrii
05-02-2006, 19:16
Aangezien ik een marantz pm17 versterker aangeschaft heb, had ik de mogelijkheid weer om de c-speaker van mijn Marantz sr7500 (weer)te gebruiken voor de rearbacks ipv voor te ' bi- ampen'

Wat me opviel toen ik LotR aan het kijken was (DTS 6.1 gemixt), was dat de linker backrear een hoge piep voortbracht. Overigens viel dit alleen op toen ik op een halve meter afstand aan het luisteren was; tijdens de film zelf viel het niet op.

Ik dacht eerst dat het aan de box lag, maar even de snoeren omwisselen, bleek het dat het dat niet was.

Opvallend was ook dat de rechter backrear wel wat ruis gaf, maar niet de hoge piep.

Kan de piep veroorzaakt worden door het feit dat normaliter in een 6.1 opstelling het geluid uit 1 achter centrespeaker komt ipv bij een 7.1 opstelling, uit 2?
Maw: omdat een film niet 7.1 gemixt is, krijgt de 2e rearback eigenlijk een gekunseld signaal door?

Groet,
Mike

Hotsparky
05-02-2006, 19:54
Ik heb zelf ook een 7.1 opstelling en ken je probleem niet. Of ik nu kijk naar een 5.1 of ex track, ik gebruik altijd 7 speakers. Ik heb verder geen piep of iets dergelijks.

Het is wel zo dat de surround back kanalen mono zijn bij een ex track. Wat voor effect krijg je als je voor de surround back kanalen een andere decoder gebruik zoals bijvoorbeeld je Pro LogicIIx als die er in zit.

invocator martyrii
06-02-2006, 07:00
Ik heb ook in andere modi geluisterd, maar het linker surback kanaal blijft die hoge toon voortbrengen. Het lijkt net alsof je door dit kanaal de dvdspeler hoort spelen.

Het is als je film kijkt niet storend, hooguit als je bij de box gaat luisteren.

Wanneer de film gepauseerd wordt, is het geluid weer weg.

Interferentie van ????apparaat? Misschien dat?

Groet,
Mike

Hotsparky
06-02-2006, 16:46
Ja zou kunnen, Ik neem aan dat je goede speakerkabel en ook goed afgeschermde interlinks gebruikt.

Ook kan het misschien een aardingsprobleem zijn, ik weet niet of je je versterker geaard hebt. Er zijn hier misschien mensen die je je daar meer over kunnnen vertellen. Ik heb het verschil zelf nooit gehoord.

eel
06-02-2006, 16:51
Ik heb zelf de mogelijkheid om 7.1 aan te sluiten. Heb dat nog niet gedaan en luister naar 5.1.
Is het de moeite waard om 7.1 aan te sluiten? Ervaringen?

Jos A.
06-02-2006, 17:05
Ik heb zelf de mogelijkheid om 7.1 aan te sluiten. Heb dat nog niet gedaan en luister naar 5.1.
Is het de moeite waard om 7.1 aan te sluiten? Ervaringen?

Ik heb ergens op het internet gelezen dat sommige mensen last hadden van gepiep bij één van de achterspeakers... zal straks de link eens opzoeken :P

Hotsparky
06-02-2006, 17:18
Ik heb zelf de mogelijkheid om 7.1 aan te sluiten. Heb dat nog niet gedaan en luister naar 5.1.
Is het de moeite waard om 7.1 aan te sluiten? Ervaringen?

Hier zijn de meningen zeer over verdeeld. Zelf vind ik het zeker een toegevoegde waarde hebben. Geluiden verplaatsen zich bijvoorbeeld achter je geleidelijker. Het effect van voor naar achter is ook beter als er bijvoorbeeld een vliegtuig oid over je heen komt.

Houd er wel rekening mee dat je de achterluidsprekers goed moet kunnen plaatsen en de de ruimte nodig hebt. Zelf heb ik ongeveer 70 cm zitten tussen surround back en bank.

invocator martyrii
08-02-2006, 10:50
Ik heb inmiddels vanalles geprobeerd: 2 ch sur back, 1 channel, maar die piep blijft. Waarschijnlijk ligt het dus aan de reciever

A3aan
08-02-2006, 13:18
Ja een piep maakt de box niet zelf. Dus het probleem ligt in elk geval voor de eindversterking (onderdeel van de receiver).

Te testen:
- speelt dit ook in andere modi (modussen), vooral ook in 'pure direct' o.i.d.? Zo nee, dan probleem van de DSP
- speelt dit ook als je naar een andere bron luistert (of als je alle interlinks hebt losgetrokken)? zo nee, dan ligt het aan interlink of ander apparaat ... etc
- piepen kunnen ook ontstaan door interferentie of 'oppikken' van andere signalen, b.v. een zender (dec-phone, babyphone, wirelesslan etc).
- zeeeeer incidenteel kunnen piepen ook ontstaan door magnetische inwerking van buitenaf, bijvoorbeeld door een beeldbuis of electrische kachel vlakbij.
- lastig bij jou is dat het ene surround back het wél en en andere juist niet heeft, terwijl dezen feitelijk hetzelfde signaal zouden moeten krijgen (in normale opstelling).
Heb je nog garantie op je receiver ... ?? ...

Succes

invocator martyrii
11-02-2006, 11:50
Inmiddels toch maar even teruggebracht. Ben benieuwd of het gemaakt kan worden of dat het bij de receiver hoort.

invocator martyrii
23-07-2006, 13:41
Inmiddels toch maar even teruggebracht. Ben benieuwd of het gemaakt kan worden of dat het bij de receiver hoort.

Lang niet meer hier geweest.

Over het piepen in de achterspeakers: Receiver teruggebracht, maar Marantz kon niks vinden.

Via andere fora -o.a. htforum- kwam ik erachter dat meer mensen last hebben van ruis/gepiep in de achterspeakers. Blijkbaar is dit een kwaal (van Marantz)

Hoe dan ook, het gepiep hoor je eigenlijk alleen maar bij sille scènes of wanneer je met je oor bij je boxen zit.

Erg storend is het niet, zeker niet gezien de 'meerwaarde' die de rearbacks voor mij met zich meebrengen tijdens films.

Johan van den D.
25-07-2006, 09:30
Houd er wel rekening mee dat je de achterluidsprekers goed moet kunnen plaatsen en de de ruimte nodig hebt.Wanneer je hoger dan 5.1 gaat is het inderdaad belangrijk dat je het geheel ook goed kunt plaatsen.
Persoonlijk vind ik de meerwaarde niet zo groot mits de 5.1 opstelling ook goed geplaatst kan worden.

Zelf heb ik gelukkig ruimte genoeg voor zowel een ideale 5.1, 6.1 of 7.1 opstelling maar na vele testen in een 6.1 opstelling heb ik besloten om toch weer terug te gaan naar 5.1 omdat het voor mij de extra kosten, speaker(s) en bekabeling niet waard zijn omdat het in mijn HT een te geringe meerwaarde geeft.

Wil echter niet zeggen dat het onzin is om voor 6.1 of 7.1 te gaan maar voor de meeste personen is het al lastig genoeg om een goede 5.1 opstelling te kunnen plaatsen.

Marcellow
03-08-2006, 14:37
Hoi... Om niet te diep op dit onderwerp in te gaan: 5.1 is 5 kanaals opgenomen, de .1 is gemixed. Bij 7.1 (of 6.1, zoals u wilt) is e.e.a. ook 5.1 opgenomen, maar in de surroundkanalen een matrixcode verstopt (zoals het vroegere dloby surround) wellicht dat de encripie van de code deze piep ten gehore brengt!