PDA

Bekijk de volledige versie : Vervangen stereotoren speakers



rmelkert
05-02-2006, 20:28
Ik heb hier een 10 jaar oude Philips midi tower hifi set. Zeer tevreden over voor muziek tijdens het werk etc (staat in me kantoor).

Probleem is dat de linker speaker het heeft begeven er is letterlijk een stuk uit het zachte spul waarmee de woofer in de box hangt. Hierdoor geeft tie trillingen bij lage tonen.

Nu wil ik dus voor niet al te veel geld vervangende speakers kopen maar ik merkte al snel dat philips en vele andere midrange merken geen losse 8 ohm speakers meer verkopen.

Is er een betaalbaar alternatief in de voor mij onbekende HT merken?

Versterker is iig een 'Class G' 75 Watt (50 continu) met 8Ohm speaker aansluitingen, van die veerklemmen die hier vaak afgekraakt worden :)

De bestaande speakers zijn ook 75 Watt (50 continu) 8 Ohm met dezelfde klemaansluitingen.

JCL
05-02-2006, 22:00
budget? Daar valt of staat het meeste mee en of je zuilen of bookplankjes wil hebben.

rmelkert
05-02-2006, 22:18
Ik zat te denken aan maximaal 100 euro per stuk. Qua afmetingen moeten ze niet veel groter zijn dan de oude (bxhxd, 21x50x18 cm)

JCL
06-02-2006, 10:43
Boekplank modelletje dus. Je zal eens kunnen kijken bij DALI, die hebben wel speakers in deze prijsklasse en van dir formaat. B&W 300 serie is denk ik nog iets te duur (heb de prijzen zo niet in mijn hoofd zitten).

Caspervc
07-02-2006, 12:54
concept 1 is dan wel ok, kleinere broertje van de DALI concept 2, welke de beste compacte speaker volgens een duits blad was.

De concept 1 zit op 99, de concept 2 op 149 per stuk. Misschien ff checken www.dali.dk?

jeroenenagnes
08-02-2006, 07:14
Misschien dit iets?
Is wel 6Ohm (100watt) dus weet niet of dat een probleem is omdat je 8Ohm aansluitingen hebt.
Niet duur tenminste (€49 per 2, Philips) en de afmetingen komen wel grotendeels overeen.

http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=6291


Jeroen.

A3aan
08-02-2006, 11:27
Ik heb hier een 10 jaar oude Philips midi tower hifi set. Zeer tevreden over voor muziek tijdens het werk etc (staat in me kantoor).

Probleem is dat de linker speaker het heeft begeven er is letterlijk een stuk uit het zachte spul waarmee de woofer in de box hangt. Hierdoor geeft tie trillingen bij lage tonen.Waarom vervangen en niet repareren???
zover ik Philips boxen ken zijn ze (op de allergoedkoopste na) heel goed te opereren (zonder scapel).
Als ik het goed lees is je box niet stuk, zijn je snoeren en eventuele scheidingsfilters niet stuk en misschien zijn zelfs je speakers niet stuk. Wat stuk is het zachte spul.
Als je met 'het zachte spul' bedoelt die 'golvende randen' waarmee de conus in de speaker hangt (en wat de beweging van die conus mogelijk maakt), dan is je speaker stuk. Ik zou -zeker omdat je tevreden bent- een vervangende speaker (speaker en niet box) zoeken. Philips levert onderdelen van apparaten nog zo'n 30 jaar na productie.
Als je met 'het zachte spul' een of ander isolatie-achtig materiaal tussen het metaal van de speaker en het hout (?) van de box bedoelt is de oplossing nog goedkoper.

Het klink mij een beetje als de vraag: "Hallo jongens, ik ben heel tevreden over mijn auto, maar gisteren bleek mijn band lek, wat voor auto zal ik nu kopen". MAG natuurlijk, maar .... nou ja, you get the picture.

rmelkert
08-02-2006, 18:48
Als je met 'het zachte spul' bedoelt die 'golvende randen' waarmee de conus in de speaker hangt (en wat de beweging van die conus mogelijk maakt), dan is je speaker stuk.

Dit is inderdaad het geval, zie foto van de box zonder kap.

http://members.chello.nl/rmelkert/forums/IMG_1095.jpg


Ik heb aan reparatie gedacht, maar gezien de leeftijd van de boxen en het feit dat ik in de loop van de tijd ook een andere versterker wil gaan kopen leek het me een goed moment om nu dan maar gelijk andere speakers te kopen in voorbereiding op een andere versterker.

Tevens heb ik reeds in een geke bui gisteren na wat onderzoek twee Dali Concept 1 speakers besteld. Zat eerst nog te twijfelen over Infinity Primus 150, maar die zijn net wat te diep voor de huidige plaken.

Heb de Dali's wel 'blind' gekocht daar ik bij ons in de stad geen zaak ken waar je ze kan luisteren. Maar het optimisme op dit forum (in diverse threads) overtuigde me. Koop ik wel een tijdje geen DVD's :)