PDA

Bekijk de volledige versie : The constant gardener



Coen P.
06-02-2006, 12:57
Hallo allen,

tot mijn verbazing zag ik dat er voor dit juweeltje nog geen filmdiscussie topic is. Daarom open ik er eentje bij deze. IMDB LINKJE (http://www.imdb.com/title/tt0387131/)

Zaterdag heb ik de film gezien en heb in een ander topic het volgende geshreven;

The Constant garderen dus. Justin (gespeeld door de magnifieke Ralph Fiennes) is een introverte, 'play it safe' bureaucraat. Wanneer hij bij een door hem gehouden lezing weerstand krijgt voor de vurige activiste-in-spe Tessa (de indrukwekkende Rachel Weisz) doet hij een voor hem ongewoon aanbod. Hij vraagt haar uit om een drankje te gaan doen. Tessa, die spijt heeft van haar tirade, gaat akkoord en de 2 kunnen het wonderwel goed met elkaar vinden.

Hoewel de relatie zich nog in een pril stadium bevindt, besluit Justin haar mee te vragen naar Kenia waar hij een baan als diplomaat heeft gekregen.

Wat een mooi avontuur had moeten worden, eindigt echter in een regelrechte nachtmerrie. Ik wil niet te veel weggeven, anders is de magie en mysterie van het verhaal weg. Ik kan wel zeggen dat de film die rustig opent, zich ontvouwt tot een grootschalig complot waarbij grote bedrijven en overheden betrokken zijn! Gaat dat zien!

De regietouwtjes zijn in handen van Fernando Meirelles en dat is een schot in de roos. Met de vele shots via handheld camera's wordt een perfect beklemmend en realistisch beeld geschetst. Een stijl die hij ook toepaste in zijn zeer goede cidade de deus ('city of god")
Ook het gebruik van kleurenfilters maakt het contrast tussen het broeierige Afrika en het druilerige Engeland perfect duidelijk. Tel daarbij nog een passende score op en de film plaatst je letterlijk in Afrika.

De acteerprestaties zijn fenomenaal. Weisz is perfect als vinnige activiste die haar neus op plekken steekt waar ze beter weg kan blijven, maar Fiennes is magistraal. De man is gewoon een van de grootste van deze generatie. Zijn rol als sullige diplomaat die langzaam uit zijn schulp kruipt om te gaan vechten wat van hem is, is perfect gedaan. De andere (veelal uit Engeland afkomstige) cast slaagt ook!

The constant gardener is voor mij de beste film die ik in 2006 heb mogen aanschouwen. Een indrukwekkend schouwspel zonder valse emotie. Perfect weergegeven door Fernando Meirelles met een verhaalstructuur vol flashbacks. Ook hieromtrent kan ik niet te diep ingaan, omdat het teveel van het verhaal zou verklappen. Rest mij niets anders dan jullie, ja jullie, aan te sporen deze film te gaan zien. Film met een hoofdletter F.
9+/10

Mijn vraag is dan ook, wie heeft de film ook gezien en wat vonden jullie ervan?

groeten,
Coen

David L.
06-02-2006, 13:04
Een tijdje geleden al gezien, toen hij net uit was.
Inderdaad een juweeltje, met een weergaloze Ralph Fiennes en een, tot mijn grote verbazing, fantastische Rachel Weisz :shock:
Vooral de combinatie van romantisch drama en politieke thriller pakt goed uit, voornamelijk door de geweldige vertelstijl van Mereilles.
Aangrijpend en onrustbarend.....

Ludo Keeris
06-02-2006, 16:58
Begin dit jaar in de bios gezien en ik was zwaar onder de indruk. En dan nog niet eens zozeer door het acteerwerk alswel door het gegeven en het verhaal. Na afloop heb ik nog dagen rondgelopen met het thema in m'n achterhoofd. Het is dan wel fictie (naar een boek van John Le Carré), maar ik kan me voorstellen dat het in de 'grote boze wereld' er ook zo aan toe gaat. En dat levert geen prettige nachtrust op als je in die wereld werkzaam bent.
Petje af ook voor de regie. De documentaire manier van filmen maakt het zeer realistisch. Er zijn ook scenes gedraaid tussen 'het gewone volk' (marktscene o.m.)
Zeker een van de meest aangrijpende films die ik het laatste jaar gezien heb (met o.m. Vera Drake).

Genomineerd voor 4 oscars en wat mij betreft mogen ze alle 4 verzilverd worden.

LJ
09-02-2006, 21:15
Ik heb de film begin december gezien en eerlijk gezged het is een goede film waarbij de kracht van het beeld goed wordt benut. De setting (Afrika) leent zich altijd perfect voor de bioscoop en ook deze keer heeft de regisseur, naar mijn mening, goed gebruik gemaakt van de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt.

Na afloop blijft de film wel hangen. Echter, ik vond de film minder aangrijpend dan Crash (die ik een week daarvoor gezien had). Toch moet dat niet meteen gezien worden als een minpunt voor The Constant Gardener (eerder een zeer positief punt voor Crash).


tot mijn verbazing zag ik dat er voor dit juweeltje nog geen filmdiscussie topic is. Daarom open ik er eentje bij deze

Helaas krijgen de films van de mindere goden wat minder publiciteit en ook hier op dvd.nl zie je dit goed terug. Zelf ga ik af en toe naar een "arthouse" film (ik haat deze term want behalve het gebrek aan "sterren" of een grote regisseur) en moet concluderen dat in dit segment echte juweeltjes zitten die eigenlijk meer verdienen en ook beter zouden draaien als er meer bekendheid aan zou komen.

Coen P.
09-02-2006, 21:29
Na afloop blijft de film wel hangen. Echter, ik vond de film minder aangrijpend dan Crash (die ik een week daarvoor gezien had). Toch moet dat niet meteen gezien worden als een minpunt voor The Constant Gardener (eerder een zeer positief punt voor Crash)

Hier ben ik het niet mee eens. Crash is een schromelijk overschatte film. Geen slechte film. Maar alle hulde en lof is mij teveel. Gezien het onderwerp van de film zal crash nog wel oscars winnen al blijf ik hopen van niet.



Helaas krijgen de films van de mindere goden wat minder publiciteit en ook hier op dvd.nl zie je dit goed terug. Zelf ga ik af en toe naar een "arthouse" film (ik haat deze term want behalve het gebrek aan "sterren" of een grote regisseur) en moet concluderen dat in dit segment echte juweeltjes zitten die eigenlijk meer verdienen en ook beter zouden draaien als er meer bekendheid aan zou komen.

Fernando Mereilles is nou niet echt een 'mindere god' te noemen evenals de briljante acteur Ralph Fiennes. Maar ik snap wat je bedoelt. Mensen willen films vaak in 'hapklare' mainstream brokken hebben, en daar valt deze film en arthouse/world cinema nou eenmaal niet onder!

Goed om iig fans van de film te zien! Heb hem zelf vandaag op dvd besteld!

groeten,
Coen

Richard B.
06-05-2006, 16:33
Ik heb hem eindelijk gezien. ERG goeie film. Ik vindt het mooi hoe ze die tragisch-romantische verhaallijn met een heel spannende thriller hebben weten te vervlechten. Het geeft de film veel meer diepte omdat je duidelijk kunt ervaren waarom de hoofdpersoon zo desperaat z'n speurtocht onderneemd. Ik heb echt van begin tot eind ademloos zitten kijken.

Fienes en Weisz zijn trouwens weergeloos goed in hun rollen. Als je het over 'screen chemistry' hebt dan is hun spel in deze film daar een mooi voorbeeld van. Echt onbegrijpelijk dat geen van beiden is beloond met een oscar. :(

jan_tran
06-05-2006, 16:45
Fienes en Weisz zijn trouwens weergeloos goed in hun rollen. Als je het over 'screen chemistry' hebt dan is hun spel in deze film daar een mooi voorbeeld van. Echt onbegrijpelijk dat geen van beiden is beloond met een oscar. :(

Weisz liep dit jaar als ik het me goed herinner tijdens de Oscar uitreiking wel weg met zo'n gouden beeldje voor Best Supporting Actrice :wink:

Richard B.
06-05-2006, 17:54
Fienes en Weisz zijn trouwens weergeloos goed in hun rollen. Als je het over 'screen chemistry' hebt dan is hun spel in deze film daar een mooi voorbeeld van. Echt onbegrijpelijk dat geen van beiden is beloond met een oscar. :(

Weisz liep dit jaar als ik het me goed herinner tijdens de Oscar uitreiking wel weg met zo'n gouden beeldje voor Best Supporting Actrice :wink:
Ugh, helemaal vergeten. EN TERECHT DAT ZE DIE GEKREGEN HEEFT!! (y)

Beloved
06-05-2006, 18:36
Als ik dit zo lees heb ik gelijk zin om hem blind aan te schaffen...

Roy Langeveld
07-05-2006, 14:07
Ik vond het ook wel een goed gemaakte politieke thriller. Mereilles verdient lof voor het feit dat hij deze film niet in een gelikte thrillervorm giet. Met hand-held shots creëert hij idd een realistisch effect, waardoor de praktijken van de farmaceutische industrie behoorlijk waarheidsgetrouw overkomen.

Een minpunt van deze aanpak vind ik dat het de helderheid van het geheel niet zo ten goede komt. Personages die (later) een grote rol in de plot spelen, worden kort en haast incidenteel geïntroduceerd (bv. die bigshots van ThreeBees), vervolgens verdwijnen ze weer een hele tijd uit beeld, en het kostte mij soms moeite om te volgen wie nou precies wie was, en wat hun rol in het geheel is. Voor een thriller heeft de film bovendien weinig suspense scenes, maar wellicht was het de makers daar ook helemaal niet om te doen.

CG lijkt me een film die bij vaker bekijken beter wordt, omdat je dan de plot en personages beter kan plaatsen. Maar ook de eerste keer is het een goede film.

rkrijger
15-05-2006, 07:52
Hier staat nagenoeg precies wat ik ook dacht... Typisch...