PDA

Bekijk de volledige versie : Subwoofer aan Yamaha RX-V357



Acoster
09-02-2006, 11:27
Hoi,

Na veel kijken, luisteren en lezen is mijn keuze uiteindelijk gevallen op de set HTIB-105 van Yamaha. Deze bestaat uit:

- Digital Home Cinema Receiver RX-V357
- Digital Home Cinema Luidsprekerset NS-P240

Het is precies wat ik wil en nodig heb en voor de prijs van €300,= (redcoon.nl) is het volgens mij geen verkeerde keuze geweest.

Echter heb ik enkel nog mijn twijfels over de subwoofer. Ik heb deze met de meegeleverde kabel aangesloten maar ik twijfel nog over het geluid. Zo af en toe hoor je de bass door de subwoofer, maar naar mijn gevoel zit het toch nog niet goed.

Hoe kan ik het beste de bas instellen ? Volgens de handleiding een muziekje opzette met een goeie bas erin en dan op je gehoor afregelen. Kan dit met een gewone CD of moet het met bijv. DTS-muziekje ? Is er een andere manier om zeker te weten dat de subwoofer goed is ?
Op de receiver zit een mogelijkheid om een testsignaal via de boxen te laten horen. Over de normale satalieten klinkt het normaal, maar bij de subwoofer komt er wel een heel raar gebrom uit wat niet lijkt op het orginele signaal. Nu kan ik begrijpen dat het via een subwoofer anders moet klinken, maar het geluid wat ik hoor, lijkt in de verre verte niet op een normaal testsignaal. In ieder geval, kan ik er weinig mee.

Mocht iemand tips hebben, dan hoor ik het graag.

Mvg,
Art.

andym
09-02-2006, 14:24
Het testsignaal voor je sub is meer een "rumble" inderdaad, het beste is om je sub met een db meter te finetunen, al is het op zich wel mogelijk om het op gehoor te doen, risico hierbij is vaak dat je de sub te hard afstelt.

Seth__Gekko
09-02-2006, 14:36
Voor €300,- zal het dan niet een passieve subwoofer zijn?

Acoster
09-02-2006, 14:43
De gegevens van de subwoofer:

SW-P240
Type:
Advanced Yamaha Active Servo Technology Magnetically shielded type
Driver:
16 cm (6.5") cone woofer
Output Power:
50 W (100 Hz, 5Ω at THD=10%)
Dynamic Power:
100 W, 5Ω
Input Impedance:
INPUT (1P RCA pin jack): 12 kΩ
Input Sensitivity:
INPUT (1P RCA pin jack) 30 mV (100 Hz, 5Ω at 50 W)

Dus toch echt een actieve subwoofer.

Een collega is in bezit van een test-CD voor de lagere frequenties, inclusief een dB-meter. Deze kan ik even lenen, dus even kijken of ik daar het weekend wat verder mee kom.

Uiteraard zijn tips nog van harte welkom.

Seth__Gekko
09-02-2006, 14:54
Da's niet verkeerd voor dat geld.

Hotsparky
09-02-2006, 17:36
Leuk set heb je gekocht, ik heb zelf ook die reciever gehad. Het beste om je set af te stellen is met een db meter te koop bij Conrad voor iets van 30 euro dacht ik.

Je kunt het op gehoord maar dat is eigelijk niet te doen, zeker niet de sub. Ik zou zeker een andere subkabel aanschaffen. Er zit waarschijnlijk een zwart dun tulp kabetlje bij. Ga bijvoorbeeld voor zo'n sub is kijken in het Oehlbach rek in de Media Markt. (misschien heb ik er nog een voor je te koop als je intresse hebt)

Over die testtoon het volgende, het klopt dat die anders klinkt. Het is natuurlijk een sub en geen volledig kanaal. Hij zal voor je gevoel veel zachter klinken dan de andere speakers. Dit is niet zo, als je een db meter hebt zul je zien dat je je subwoofer waarschijnlijk veel te hard hebt ingesteld.

Acoster
14-02-2006, 08:48
Bedankt voor de tips.
Ik heb een dB-meter van een collega geleend en het afgelopen weekend mijn boxen wat beter afgesteld en dat is duidelijk te horen.
Naar mijn idee is het geluid nu uitstekend.

Bedankt voor de tips en als er nog meer vragen opdoemen in de komende tijd, zien jullie die wel in dit forum verschijnen.

Thanks !