PDA

Bekijk de volledige versie : Sorstalanság (Fateless) - Lajos Koltai (2005)



spielberg_rules
10-02-2006, 22:28
Bij het lezen van de recensies en vervolgens bij het bekijken van de trailer, viel me op dat 'Fateless' van Lajos Koltai (o.a. cinematograaf van 'Malena') wel eens één van de sterkste films van het jaar zou kunnen worden. De film zou de holocaust op een hele nieuwe manier benaderen. De recensies zijn lovend, en de trailer bezorgde me kippevel. Die trailer is overigens wel TE Amerikaans (marketing waarschijnlijk), maar de film zelf, co-productie van Hongarije, Duitsland en Verenigd Koninkrijk, zal dat volgens mij niet zijn. Deze ga ik in de gaten houden...(en ik hoop dat hij hier wordt uitgebracht).

http://www.metacritic.com/film/titles/fateless

http://www.apple.com/trailers/independent/fateless/trailer/

Erik Sastriawan
10-02-2006, 22:33
de trailer bezorgde me kippevel

De film zelf gaat je nog veel meer bezorgen.
Ik ben niet zo'n schrijver, maar ik denk dat jij hier weer een recensie van een A4 over gaat schrijven.

spielberg_rules
10-02-2006, 22:35
de trailer bezorgde me kippevel

De film zelf gaat je nog veel meer bezorgen.
Ik ben niet zo'n schrijver, maar ik denk dat jij hier weer een recensie van een A4 over gaat schrijven.

Heb jij de film al gezien dan?

Erik Sastriawan
10-02-2006, 22:40
IS een film uit 2005...

spielberg_rules
10-02-2006, 22:44
IS een film uit 2005...

Ja, hier word ik niet veel wijzer van... Heb je hem al gezien op dvd? En zo ja, een aanrader?

Erik Sastriawan
10-02-2006, 22:50
[spoiler:5b38ade629]Vorig jaar al, op m'n 21" computerscherm (maar dat mag ik niet zeggen).[/spoiler:5b38ade629]
Ik vond het een goede film. Maar ik durf niet te zeggen of jij hem ook goed vindt. Jij kijkt met hele andere ogen naar een film heb ik gezien. Daarom zijn jouw recensies ook zo meesterlijk.

spielberg_rules
11-02-2006, 10:47
Volgens A-Film op 4 mei 2006 in de bioscoop. Ben blij met dit nieuws en ga deze dan ook zeker bekijken...

http://www.a-film.nl/bioscoop.php

Erik Sastriawan
11-09-2006, 19:43
Volgens A-Film op 4 mei 2006 in de bioscoop. Ben blij met dit nieuws en ga deze dan ook zeker bekijken...

http://www.a-film.nl/bioscoop.php

Heb je 'm nu ondertussen gezien en wat vond je ervan?

LJ
24-09-2006, 08:52
Afgelopen woensdag heb ik deze film gezien in Amsterdam. Het is een goede en mooie film. Cinematografisch ziet het er goed (en soms zelfs zeer goed) uit en de score mag dan voor sommigen wel een beetje te meeslepend zijn, persoonlijk vond ik dit wel passen bij deze film. Zeker een aanrader dus!!

Toch moet ik zeggen dat het wel jammer is dat sommige scenes zo kort duren. Het gevolg is dat hierdoor het nut van bepaalde scenes niet echt duidelijk wordt. Als hier wat meer aandacht aan zou zijn geschonken (en dus de film wat langer zou duren) dan zou dat perfect zijn.

BTW jammer dat deze film alleen in Amsterdam, Utrecht en Nijmegen te zien is. Eigenlijk verdient deze film meer schermen, maar deze film zal ongetwijfeld in het filmhuis circuit terecht komen.

Peter van 't Wout
09-06-2007, 14:32
Dvd onlangs gekocht,maar helaas geen anamorphic widescreen beeld!!!
Wel raar voor een vrij recente dvd!!!

Oudlid_X5
30-04-2008, 15:16
Sorstalanság (2005)

Dit Holocaustdrama vanuit de ogen van een 14 jarige jongen kan makkelijk tippen aan megaproducties als Schindler List of The Pianist. Naar mijn mening verbleken die films bij dit schrijnende en vooral confronterende drama.

Het is allemaal historische gebaseerd op Imre Kertesz’ Nobelprijs winnende boek over Hongaarse Joden tijdens de Holocaust, Sorstalanság. Een jongen wordt tijdens een busritje gearresteerd en wordt naar een concentratiekamp gestuurd daar doet hij zich voor als een zestienjarige om niet meteen afgeschoten te worden. Wat hij daar allemaal meemaakt kan een mens eigenlijk niet verdragen vooral niet op een dergelijk jonge leeftijd.

Hij wordt tot twee keer toe dood verklaard maar hij wordt steeds door andere Joden gered. Totdat hij geen hoop meer in het leven heeft en voor de laatste keer in elkaar zakt. Het leven voor hem zit erop, hij heeft teveel gezien om het nog te kunnen verwerken. Het staat op zijn netvlies gebrand, hij voelt het in zijn handen, het merkt het bij elke beweging, zijn hart is door midden gescheurd van menselijk leed. Kan een mens zoveel verdragen en vervolgens toch nog iets van zijn leven maken.

De beelden zaaide alleen maar droevigheid uit. Het leek wel het einde van de wereld. Nergens warme kleuren alleen maar grijze, bruine, groene tinten in deze film. En dan de muziek van Ennio Morricone die ervoor zorgde dat de rillingen over me rug liepen en de tranen in me ogen stonden. Deze film staat op me netvlies gebrand, deze film zal ik nooit meer vergeten net zoals we nooit de Holocaust mogen vergeten. Dus een film die in mijn ogen verplichte kost moest zijn op de Middelbare school! 8.4

http://graphics8.nytimes.com/images/2006/01/06/arts/06fate.650.jpg

romyyyy
01-05-2008, 11:21
Ik heb hem al een half jaartje in de kast staan. Ben nu wel heel benieuwd geworden, maar snel een keertje gaan kijken dus.