PDA

Bekijk de volledige versie : Waarom eigenlijk zuilspeakers?



knorretje
11-02-2006, 23:44
Hallo iedereen,

Vraagje ik heb Mordaunt Short 914 voor de front en de premiere voor surround en center.
Wat ik niet begrijp is waarom alle speakers op smal zetten en de bas via de sub MS 308 laten lopen!
Voor de surround en center begrijp ik dat wel, maar voor de fronts eigenlijk niet.
De fronts lopen door tot de 50 Hrz dus gaan redelijk laag toch?
Als ik de fronts op large zet dan klinken ze helderder(opener)
Waarom zuilspeakers op smal zetten?
Kan je dan niet beter kleinere speakers neerzetten dan?
Als ik de fronts op large zet dan gaat de lfe gewoon naar de sub.
En ik lees vaak dat b.v boekenplankspeakers of beter zuilspeakers
de voorkeur hebben inplaats van satelietspeakers maar waarom als je toch alles onder de 80 in mijn geval de 90 gaat afkappen?
Sorry voor al mijn vragen!!
Groetjes Knorretje

hstadman
11-02-2006, 23:58
Je moet voor jezelf uit zien te vinden welke stand nu beter klinkt voor je setup. Het maakt dan niet uit of je ze op small of large zet, als het in jouw beleveing maar goed klinkt! :wink:

Johan van den D.
12-02-2006, 09:18
De fronts lopen door tot de 50 Hrz dus gaan redelijk laag toch?Maar die 50Hz zal ie "verzwakt" en niet geheel "zuiver" mee doorgeven.

Als ik de fronts op large zet dan klinken ze helderder(opener)Als het in jouw geval beter klinken moet je ze inderdaad gewoon op large houden, het gaat immers om de uiteindelijke klank.
Wel belangrijk als je alles op small gaat zetten is het gebruik van een behoorlijk goede subwoofer maar dat is in feite ten alle tijden het geval.


Waarom zuilspeakers op smal zetten?Begrijp wel goed dat large of small niets te maken heeft met de afmetingen van de speaker zelf.
Dat het een vloerstaander is geeft dan niet vanzelf sprekend aan dat large de betere instelling is.

Kan je dan niet beter kleinere speakers neerzetten dan?Ligt geheel aan de kwaliteit van de speaker zelf.

En ik lees vaak dat b.v boekenplankspeakers of beter zuilspeakers
de voorkeur hebben inplaats van satelietspeakers maar waarom als je toch alles onder de 80 in mijn geval de 90 gaat afkappen?
Heeft wederom te maken met de kwaliteit van de speakers zelf.
De bekende "sateliets" hebben in vrijwel alle gevallen een matige kwaliteit.

Je leg nu de basis vrijwel geheel bij de gegevens van de Hz maar de kwaliteit van de speaker zelf is van een vele malen groter belang.
Je denkwijze even omgooien voor een beter resultaat is mijn advies. :wink:

Johan van den D.
14-02-2006, 15:58
en omdat deze toch niet plaatsingsgevoelig zijn
De plaatsing van een subwoofer komt wel nauwkeurig als je de sub goed wilt laten presteren.
Wat jij bedoel is waarschijnlijk dat het sublaag niet te traceren is, mits alles goed is natuurlijk.

Dit zijn dus twee totaal verschillende punten ivm de plaatsing van een subwoofer. :!:

Edgar Smit
16-02-2006, 15:53
[offtopic] was dat Harry Stadman? tijd niet gezien![offtopic] Maar wat Rob zegt klopt wel en omdat veel speakers rond de 50-80-100 hz best wat afval hebben is het aan te raden om de speakers toch op small te zetten.
Dat neemt niet weg dat als jij het op large mooier vindt, je dat gewoon kan doen. Jij moet er immers naar luisteren.

hstadman
17-02-2006, 01:15
Ja, Edgar, dat was ik. :mrgreen:


[offtopic] was dat Harry Stadman? tijd niet gezien![offtopic] Maar wat Rob zegt klopt wel en omdat veel speakers rond de 50-80-100 hz best wat afval hebben is het aan te raden om de speakers toch op small te zetten.
Dat neemt niet weg dat als jij het op large mooier vindt, je dat gewoon kan doen. Jij moet er immers naar luisteren.