PDA

Bekijk de volledige versie : Het sleutelen aan auto;s als metafoor voor een verandering



Voog
19-02-2006, 15:37
Ik ben voor een opdracht voor mijn studie Media en Cultuur op zoek naar films die dit thema in zich hebben. Misschien kunnen jullie mij helpen (heb namelijk ongeveer 25 titels nodig).

Ik zal even een paar voorbeelden noemen om het wat duidelijker te maken:

- The Punisher: Frank Castle stopt met het hebben van zelfmedelijden en besluit wraak te nemen op de moordenaars van zijn familie. Deze verandering wordt ondermeer weergegeven door het sleutelen aan zijn auto.

- Gone in 60 seconds: Als het personage van Cage terug komt in de garage van zijn oude maat markeert dit de grens tussen een eerlijk leven en een leven als autodief. Aan het eind verlaat hij de garage met een nieuwe vriendin en begint zijn eerlijke leven weer.

-Grease: Lijkt me vrij duidelijk...

Je moet ook denken aan films waarbij bijv de vrouw valt op de monteur die achter een motorkap vandaan komt (volgens mij een standaard situatie maak kan hem nergens terugvinden)

Het gaat dus om het sleutelen aan auto's in beeld, het hoeft verder niets met het verhaal te maken te hebben. Denk aan de chopshop in Beverly Hills Cop 3 waar Axels baas wordt neergeschoten, dit zorg ervoor dat Axel weer teruggaat naar Beverly Hills.


Ik hoop dat jullie me kunnen helpen...

Erik Hagen
19-02-2006, 15:48
"Lost Highway" van David Lynch. ;) Is alweer een tijd geleden dat ik 'm bekeken heb, maar die jongen die uiteindelijk heel wat kinky avontuurtjes met Patricia Arquette beleeft is automonteur. Een aantal scènes spelen zich in de garage waar hij werkt af. Ook een paar sleutelscènes.

Sander Haarmans
19-02-2006, 15:50
The fast and the furious: als ze die auto('s) gaan tunen.

hstadman
19-02-2006, 16:30
wat dacht je van christine, de klassieker onder de auto films.:wink:

maikel_1981
19-02-2006, 16:43
Een van mijn favoriete films heeft een auto als centraal thema: Kustom Kar Kommandos van Kenneth Anger uit 1965. De film duurt maar vier minuten, maar weet in die vier minuten op indrukwekkende manier het mannelijke macho gedrag op de hak te nemen. Het grootste deel van de film wordt ingenomen door een lekkere kerel die met een enorme roze plumeau liefdevol zijn auto afstoft, zijn handen langs de pook laat glijden en op andere manieren liefdevol zijn auto koestert. Twee lekkere knapen worden getoond die geinteresseerd kijken. De soundtrack bestaat uit de song 'Dream Lover', gecoverd door The Paris Sisters van een origineel van Bobby Darin ('I want a boy to call my own'), wat het homoerotische gehalte aanzienlijk verhoogd.

Het idee van Anger is het parodieeren van mannelijk macho gedrag/homofobie: stoere kerels die bij iedere verdenking van enigszins vrouwelijk gedrag helemaal door het lint gaan omdat ze niets te maken willen hebben met dergelijke 'homogedrag', maar onderwijl hun auto meer aandacht geven dan hun vriendin. Daarbij niet in de gaten hebbend dat het urenlang poetsen en wassen van hun auto nogal naar vrouwelijk gedrag neigt.

Misschien niet direct wat de topic starter bedoelde, maar omdat het een van de mooiste films is die ik ken, wilde ik het toch even melden :D

scheur
19-02-2006, 17:07
U-turn; Billy Bob Thornton [spoiler:1946649064]heeft de gehele auto van Sean Penn gedemonteerd,en daarom moet Penn in dat gehucht blijven[/spoiler:1946649064]

:wink:

Richard B.
19-02-2006, 17:33
U-turn; Billy Bob Thornton *KNIP*
:wink:
Zoiets gebeurd ook in Doc Hollywood. En volgens mij zijn er nog wel meer films met vergelijkbare scenes.

carmi005
19-02-2006, 17:45
MOET het een auto zijn? Is een vervoermiddel ook goed?
Star Wars Empire strikes back:
Han is (samen met chewie) aan de falcon aan het sleutelen, deze is niet op tijd klaar voor hem om naar Jabba te gaan. De empire valt aan en hij ziet zichzelf genoodzaakt om Leia (z'n "love interest") te helpen ontsnappen.

deaq_86
19-02-2006, 19:24
Hey,


Ik dacht aan de film highwaymen met volgens mij James Caviezel... of aan de film Joyride, weet niet of je er wat aan hebt...

Paul H.
19-02-2006, 19:38
Duel van Spielberg misschien? Weet niet of er gesleuteld wordt aan de auto's maar de film gaat over automobielen.

rveldhuizen
19-02-2006, 19:44
war of the worlds... het sleutelen aan de auto ([spoiler:133d4dd657]vervangen electronisch circuit[/spoiler:133d4dd657]) op straat heeft als gevolg [spoiler:133d4dd657]dat hij de enige nog rijdende auto te pakken heeft[/spoiler:133d4dd657]

Voog
19-02-2006, 19:50
MOET het een auto zijn? Is een vervoermiddel ook goed?
Star Wars Empire strikes back:
Han is (samen met chewie) aan de falcon aan het sleutelen, deze is niet op tijd klaar voor hem om naar Jabba te gaan. De empire valt aan en hij ziet zichzelf genoodzaakt om Leia (z'n "love interest") te helpen ontsnappen.

De falcon is natuurlijk de vervanging van de auto in de toekomst (of eigenlijk een galaxy, far, far away :wink: )


Ik heb hier echt heel veel aan dus laat de ideeen maar komen!!!
Zoek nog wel een paar dingen waarin de nadruk niet echt op het sleutelen zelf ligt zoals in het Strar Wars voorbeeld hierboven.

Iig ontzettend bedankt en laat die tips maar blijven komen!!

Lex v/d Moolen
19-02-2006, 19:53
Terminator II, als ze in Mexico zijn..

Back to the Future.

deweb
19-02-2006, 20:07
Taxi 1, 2 en 3 (en niet de Amerikaanse Remake, hoewel die ook de moeite is, hier deze laat zien hoe het verhaal van 1 ook had kunnen gaan)
Hoewel je niet echt heel veel gepruts in auto's ziet, speelt het wel een grote rol in deze franse race-komedies. Helaas zakt de kwaliteit met de film van erg goed naar "redelijk voldoende".

Grt. Deweb

Shady_Guy
20-02-2006, 10:11
The fast and the furious: als ze die auto('s) gaan tunen.

Ik ben er behoorlijk zeker van dat The Fast & The Furious geen enkele metaforen bevat. :P

Terminator 2 is wel een goede trouwens. Tijdens het sleutelen vormt zich een soort band tussen de terminator en John Connor.

Dennis Kuijper
20-02-2006, 10:22
Lock up
Breakdown
Coupe de ville

scheur
20-02-2006, 16:55
Gisteren weer gezien:

Star Wars ep.2 : [spoiler:71b45d067b]Nadat Anakin zijn moeder overleden is staat hij ook iets te repareren, en dan roept hij een paar dingen die zeker zullen uitkomen en die ook alles bepalend voor de toekomst van het heelal zullen zijn....[/spoiler:71b45d067b] :? :wink:

Hayko de Boer
20-02-2006, 20:48
Ik moest meteen aan "No Man's Land" denken met Charlie Sheen over een agent (DB Sweeney) die undercover gaat bij een bende autodieven.

Veel sleutelen aan auto's, stelen, racen en personages die met zichzelf in de knoop zitten... Best een aardige film en past zeker in dit rijtje.

Voog
07-03-2006, 12:30
Zoek nog meer titels, dus als je nog iets weet?

Heb zelf inmiddels ook A history of violence en Priscilla queen of the desert toegevoegd.

HELP!!!

Mexoi
07-03-2006, 16:53
Bij de Shining als Jack dat sneeuwding kapot maakt.

Lex v/d Moolen
07-03-2006, 17:27
In American Grafitti wordt aan een auto gesleuteld om 'm op te voeren om zo de race op het einde van de film te winnen.

In Flodder zie je Sjonnie aan zijn bak sleutelen :wink:

Wildschut: zoon van de gegijzelde stroper is automonteur en moet voor de gansters een auto repareren.

VincentBroccoli
07-03-2006, 17:41
Kiss Me Deadly Ik weet helaas niet al te veel meer van deze film, omdat ik een beetje slaperig was. Er werd wel vrij veel gesleuteld aan auto's in de film.

Sleutelen aan de auto betekende zelfs iemand dood.
Sleutelen aan de auto betekende ook het wel of niet beschikking hebben tot vervoer voor het hoofdpersonage.

abyssus
07-03-2006, 22:15
Calvaire.. een zanger komt met autopech in het bos terecht en zijn auto wordt vervolgens 'gefixed' [spoiler:5d3712004f]door een mafkees die zijn vrouw teruggevonden denkt te hebben met de komst van die zanger[/spoiler:5d3712004f] maar zijn auto doet het dus niet meer.

Werner
07-03-2006, 22:17
Niet dadelijk een goed voorbeeld, maar ik zag zonet naar de aflevering van FC De Kampioenen waarin DDT een reclamespotje opneemt...
"DDT, van één auto maakt hij er twee!"

sleutelen als metafoor voor gierigheid en schraperigheid misschien? ;)

BLACKENED
08-03-2006, 15:49
Commando; Als Arnold Schwarzenegger de stoelen uit de wagen trekt..?

Jos A.
08-03-2006, 16:31
Zit er in Natural Born Killers niet ook een scene met een automonteur?

Reloaded
08-03-2006, 16:43
misschien in de james bond films?
Herbie
The A-Team (zo goed als alle afleveringen als B.A. de van verandert in een tank ofzo...)

Lex v/d Moolen
11-03-2006, 15:17
Zag gisteren Collateral, aan het begin van de film wordt aan de taxi gesleuteld.

Yu
11-03-2006, 16:00
Ocean's Twelve: speelt dat busje een rol voor bij de overval.
What's Eating Gilbert Grape?: door pech met de auto ontmoet Gilbert Becky.
Joy Ride: De radio wordt in de auto gemonteerd, later wordt ook het achterlicht gerepareerd en de ramen.

abyssus
11-03-2006, 22:37
To Wong Foo, thanks for everything, Julie Newmar. Met Swayze, Snipes en Leguizamo wordt ook gesleuteld..

1101
11-03-2006, 22:48
oeps

1101
11-03-2006, 22:48
Ik geloof dat velen hier de plank behoorlijk misslaan. Mijns inziens is Lost Highway nog het beste voorbeeld. De automonteur [de]monteert zijn eigen [of dat van Fred] in zijn geheel.

Vette studie trouwens, waar?

Voog
13-03-2006, 10:14
aan de UVA, Amsterdam dus . Nogmaals bedankt voor jullie hulp!!! En laat de ideeen maar komen!