PDA

Bekijk de volledige versie : Zelf filmen



Christiaan Sauer
19-02-2006, 21:59
Wie van jullie heeft er allemaal ervaring met zelf filmen? Dus gewoon met de camcorder op stap, en filmen wat je tegenkomt?
Persoonlijk doe ik dat behoorlijk weinig, mede doordat ik met een camcorder van formaat koelkast rond moet lopen Maar er zijn gevallen waarin ik wel degelijk even de cam pak en ga filmen: mijn ouders hebben een huis van binnen leeg laten maken en laten dat nu opnieuw opbouwen en daar doe ik wat filmwerk, op vakanties met vrienden pak ik mijn camcorder wel eens, binnenkort ga ik met een vriend van me met zijn Landrover het terrein in bij een meeting en dan wil ik ook wel wat filmen eigenlijk. En over een aantal maanden in Disneyland Paris natuurlijk weer
Nu vraag ik me af: wat zorgt er bij jullie voor dat een film wordt wat je wilt? Zowel qua filmtechnieken als qua inhoud zeg maar.
Want het jammere is een beetje dat ik vaak maar wat doe, en dat je na afloop zoiets hebt van: leuk om zelf naar te kijken, maar beetje jammer dat het niet meer is geworden.
Dus mensen met leuke dingen, of dingen waar je rekening mee moet/kan houden bij het filmen: graag

Ludo Keeris
19-02-2006, 23:48
Want het jammere is een beetje dat ik vaak maar wat doe

En daar zit 'm nou net de kneep. :wink:
Je kan er een boek over schrijven (en velen hebben dat al gedaan): er is zoveel te vertellen over hoe en wat je kunt filmen. Waar begin je?
Maar er zijn een paar simpele dingen die je misschien op weg helpen:

- maak af waar je aan begint als je iets leuks ziet, laat dan ook zien wat je leuk vindt en ga niet na 10 seconden met je camera naar iets anders zwiepen.
-hou je camera stil film niet vanaf je schouder met een helemaal ingezoomde lens. Het wordt daardoor heel onrustig en je ziet bijna niet meer wat je aan het filmen bent. Neem een statief of, indien mogelijk, zet een stapje dichterbij.
-neem eens een ander standpunt zak eens door je knieën, ga eens op de grond liggen of klim juist ergens op voor een andere kijk. Alles vanaf ooghoogte wordt zo saai (je ziet zóóó vaak kleine kinderen of dieren vanaf manshoogte gefilmd)
-film mensen niet te lang als je ze niet verstaat geluid is altijd een ondergeschoven kindje bij de 'thuiscamera's'. Niets is vervelender om minutenlang naar een groepje pratende mensen te kijken en je verstaat helemaal niets van wat ze zeggen. Je interesse als kijker is dan snel verdwenen. Ga eens tussen de mensen staan, zodat je ze kunt horen.
(belangrijk: als jij de montage doet, versta je vaak na een aantal keren luisteren wel wat de mensen zeggen. Een kijker ziet het maar één keer en heeft geen herkansing om het nog eens te horen)
-heb een idee je zegt het zelf al "je doet maar wat". Probeer eens na te denken over wat je wilt filmen. Neem de Land Rover bv. Film niet alleen een voorbijrijdende auto, maar stap er ook eens in. Maak een close-up van een wiel (door een modderplas?). Kan de auto over de camera heenrijden (zonder 'm stuk te maken natuurlijk :wink: ).

Het zijn maar wat kreten, maar misschien heb je er wat aan.

Succes!

Christiaan Sauer
20-02-2006, 15:43
Dat zijn zeer zeker tips waar ik wat aan heb :D
En ik heb het vermoeden dat er zo nog wel meer dingetjes zijn waar je rekening mee moet houden ;)
Hoe doen jullie dat met verhaallijnen in filmpjes waarbij je zelf niet van te voren kunt bepalen hoe het gaat verlopen? Denk daarbij bijvoorbeeld aan een vakantie in een pretpark waarbij je gewoon lekker wat doet en rondrent?
Filmen jullie dan gewoon wat je tegenkomt, en monteer je dat na afloop? Want een verhaallijn is dan vrij lastig....
Bedankt alvast!

Sicco
20-02-2006, 16:38
muziek maakt een hoop goed!
ja kan natuurlijk muziek gebruiken die goed bij het moment past dat je het filmde (vakantieliedje) of muziek die de beelden ten goede komt (romantische muziek bij trouwerij). het kan het beeld wat vaart geven en een bepaald gevoel geven of versterken. bovendien kan je een hoop slechte audio (zoals Ludo ook aangaf) verbloemen met muziek.

dus achteraf muziek eronder zetten is iets wat de film al een stuk beter kan maken :) als je er een beetje gevoel voor hebt natuurlijk ;)

misterfun
20-02-2006, 18:03
Heeft er helemaal niets mee te amken, maar damn dit is een intressant topic. Namens mij ook bedankt voor de tips !!!

Christiaan Sauer
20-02-2006, 22:29
Het lijkt me dat je met muziek redelijk moet opletten? Eigenlijk zowieso met soundediten.
Weet iemand overigens of er iets van interessante boeken over dit onderwerp zijn?
En als er nog meer mensen zijn met tips hoor ik ze graag :) Hoe voor de hand liggend ze ook mogen lijken.

Sicco
20-02-2006, 23:18
Het lijkt me dat je met muziek redelijk moet opletten? Eigenlijk zowieso met soundediten.

opletten op?

het ligt helemaal aan de stijl van je film en het gevoel dat je wilt opwekken. je moet niet om de 10 seconden een ander nummer gebruiken. je hoeft ook niet continu muziek onder je film te hebben staan natuurlijk.

zoals al eerder aangegeven wordt geluid ontzettend onderschat vaak. kijk LOTR maar eens zonder geluid. prachtige beelden hoor, maar het verliest toch wat van de magie. hetzelfde geldt voor de simpelste vakantiefilmpjes. als je rijdend door de bergen van Frankrijk de afgrond naast je filmt kan LOTR-achtige muziek het hele plaatje aantrekkelijker maken, hetzelfde geldt als wanneer je richting New York rijdt en je langzaam de skyline gevormd ziet worden. daarentegen kan het filmen van de Grand Canyon juist prima zonder muziek. als het enige wat je hoort de wind in je microfoon is, kan juist dat geluid het plaatje enorm versterken. alleen is er bijna altijd wel een of andere ^%^*-toerist die er doorheen loopt te gillen :x ;)

het beste voorbeeld dat ik je kan geven is een programma als The Trip van MTV. die gasten doen eigenlijk hetzelfde. ze filmen elkaar en de omgeving en wat ze doen. niets meer, niets minder. maar ze kiezen hierbij wel leuke camerahoeken en shots (tijdens het liften langs de weg de camera op de grond leggen om zichzelf te filmen van een afstandje). het gebruik van muziek is ook goed gedaan. let er maar eens op (als het ooit nog eens op tv komt). het hoeft niet je lievelingsprogramma te zijn, maar qua stijl komt het denk ik wel het dichtst in de buurt van wat de meesten doen en wat in ieder geval iedereen zou kunnen :)

Bambi
21-02-2006, 07:00
het ligt helemaal aan de stijl van je film en het gevoel dat je wilt opwekken. je moet niet om de 10 seconden een ander nummer gebruiken. je hoeft ook niet continu muziek onder je film te hebben staan natuurlijk.
Hier ben ik het dus helemaal mee eens. Als ik mijn vakantiefilms monteer, dan kies ik inderdaad ook muziek die bij de vakantie past. Ik koop dan ook eigenlijk altijd in het betreffende land een CD met muziek van die locatie: in Peru een CD met verschillende stijlen Peruaanse muziek bijvoorbeeld. Zo ondersteun je de sfeer van de beelden met lokale muziek en kun je toch verschillende sferen oproepen door verschillende stijlen muziek.
Ik probeer ook wel op de maat van de muziek te editten. Kost wel meer tijd, maar als het goed zit, dan komt het heel erg natuurlijk over.
Pas als dingen niet meer op gaan vallen, dan weet je dat je met de stijl/montage goed zit, is mijn ervaring. Het beste compliment dat je dan ook van derden kan krijgen, is geen commentaar.

Daarnaast wat inderdaad al is aangehaald, probeer verschillende camerahoeken. Film gewoon lange shots: niets is vervelender om er bij de montage achter te komen dat je eigenlijk net een paar frames mist om iets helemaal correct "op muziek" te krijgen. Je kan op de montagetafel veel makkelijker iets weggooien dan er bij maken :D
Monteer de verschillende camerahoeken door elkaar. Je hoeft niet in dezelfde volgorde te monteren als dat je hebt gefilmd. Het geheel wordt een heel stuk speelser als je bijvoorbeeld een overzichtsshot afwisselt met een close-up dat (veel) later of eerder is gefilmd. Je krijgt als kijker dan een idee dat het geheel met meerdere camera's is gefilmd, terwijl je in feite de boel in dat opzicht "nept".

Bij de montage kijk ik het vaak zelf tig keer (je moet toch kijken of het goed is) en als het me na een keer of 5 verveelt, ga ik ervan uit dat het anderen na 1 keer al verveelt en gaat opnieuw de schaar er in. Wees critisch op jezelf!

Sicco
21-02-2006, 10:54
ook nog een goede/leuke/makkelijk tip als het aankomt op muziek: zet je iPod o.i.d. op als je op straat loopt of in de trein zit.

als ik onderweg ben heb ik altijd mijn iPod aan. als ik dan uit het raam van de rijdende trein aan het turen ben is het net of ik met een film bezig ben. op deze manier kan je ideeen opdoen van wat je zou willen laten zien en wat voor muziek daar goed bij zou passen. je ontdekt zo heel makkelijk wat wel en wat niet kan :)

Christiaan Sauer
21-02-2006, 13:42
Kijk, we komen er wel.
Morgen ga ik er weer even heen met mijn camcorder. Vandaag ben ik er net geweest, maar ik had geen cam bij me.... Neem hem zowieso eigenlijk te weinig mee
Maar morgen even binnenlopen en eens kijken hoever ik kom met alle gegeven tips tot nu toe
Keep them coming
(op htforum.nl heb ik overigens een soortgelijk topic aangemaakt onder het mom van hoe meer zielen hoe meer vreugd )

Sicco
21-02-2006, 14:04
Kijk, we komen er wel.
Morgen ga ik er weer even heen met mijn camcorder. Vandaag ben ik er net geweest, maar ik had geen cam bij me.... Neem hem zowieso eigenlijk te weinig mee
Maar morgen even binnenlopen en eens kijken hoever ik kom met alle gegeven tips tot nu toe
Keep them coming
(op htforum.nl heb ik overigens een soortgelijk topic aangemaakt onder het mom van hoe meer zielen hoe meer vreugd )

ik zou zeggen: filmen wat je filmen kan. je film ontstaat uiteindelijk op de edittafel en daar moet je toch genoeg materiaal voor hebben om er iets van te kunnen maken. zolang je geen specifiek doel voor ogen hebt: gewoon filmen :)

heb je een link naar het topic op htforum? kijken of ik er daar misschien ook nog wat van kan opsteken :)

Christiaan Sauer
21-02-2006, 14:34
Hi,

Ik zag dat je het topic al gevonden hebt, en er al gereageerd hebt, maar voor andere geinteresseerden:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=41125.0

BasH
21-02-2006, 15:19
De belangrijkste tip die ik je kan geven: sloop de zoom-knop eraf! (Bij wijze van spreken dan) Als je iets van dichtbij wilt zien, maak er dan van dichtbij een shot van. Daar wordt je 'plaatje' veel dynamischer van en er ontstaat meer diepte.
Daarnaast kun je een onderwerp opdelen in stukken. Film je bijvoorbeeld op een barbeque, maak dan eerst een shot van de hele tuin met alle mensen erin (van afstand) en neem vervolgens alle andere facetten los op. Dus; het bakken, mensen die eten opscheppen, mensen die eten, mensen die ergens achteraf een biertje staan te drinken etc. etc. etc.
Ook belangrijk: stel mensen -van dichtbij- eens een vraag. Simpele dingen: wat gebeurt er hier? Wat gaan we zo doen? Waar gaan we naartoe? Er is namelijk niets saaiers dan kijken naar mensen die een beetje dommig in de camera staren.
Ook zinvol: mijdt lange bewegingen. Dus niet in twintig seconden van de ene kant naar de andere kant van de feestzaal draaien. Beweeg alleen met de camera als je van iets zinvols naar iets anders zinvols draait, of als je iemand volgt. Ook hier geldt: als je het opdeelt in onderdelen (losse foto's zou je het kunnen noemen) krijg je een veel beter beeld dan als je maar heen- en weer zwaait met dat ding.

Succes ermee!
Bas

bosmeneer
21-02-2006, 15:27
Geen tips, wel enkele voorbeelden. Onthou dat ik een mega-amateur ben, maar wel een leuke Pinaccle editting-kaart er bij heb gekocht (met software). Een zeer tijdrovende hobby trouwens, dat monteren :D

1.
De situatie was een hobbelige en modderige weg waar tijdens een vakantie iedere dag over heen gereden werd. Tijdens een wat zonnige dag (toch vaker bewolkt geweest) heb ik verschillende dingen gefilmd:
- de bestuurder (die een monoloog houd)
- door de smerige voorruit naar buiten
- door het openstaande zijraam de omgeving
- eveneens door het zijraam de modder en de wielen van de auto (met opspattend modder)
Alles met de nodige bewegingen van de auto.

Het resultaat: kort filmpje van 30 tot 40 seconden (binnen de gehele vakantie-video) met de muziek van Apollo Four Fourty - Stop the Rock. Lekker snelle muziek wat het idee van de tijd (langdradig) totaal wegneemt.

2.
M'n hond speelt graag in aarde om kuilen te graven. Niets zo leuk als ie net door een tuinslang is schoongewassen. Nu met een camera er bij.
- allerlei beelden gemaakt vanaf 'grond-hoogte', nog lager als hijzelf
- muziek is een mix van 'Who let the dogs out' (Baha Men) en de NL-versie 'Wie laat de hond uit' (Erik Dikeb)
Soms is de muziek bijna niet te horen, maar wel de hond die blaft of anderen die praten.



Als je gaat filmen kun je ook al sfeer proeven. Als bijv. dat ene heavy metal-nummer bij je opkomt bij die LandRover's, spreek het dan in na het filmmateriaal. Soort van memorecorder.

bosmeneer
21-02-2006, 15:51
De belangrijkste tip die ik je kan geven: sloop de zoom-knop eraf! (Bij wijze van spreken dan) Als je iets van dichtbij wilt zien, maak er dan van dichtbij een shot van. Daar wordt je 'plaatje' veel dynamischer van en er ontstaat meer diepte.
Daar ben ik het niet helemaal met je mee eens. Het is waar dat inzoomen (vooral naar de digitale zoom) veel schokken en loze beelden op kan leveren. Maar uitzoomen, omdat iets ver weg is en dichtbij komt of om een bepaalde tekst uit een geheel duidelijker te maken (kaartje op bos bloemen), kan het filmpje wel leuker maken.
Teveel in en uitzoomen is echter ook niet goed.


Ook zinvol: mijdt lange bewegingen. Dus niet in twintig seconden van de ene kant naar de andere kant van de feestzaal draaien. Beweeg alleen met de camera als je van iets zinvols naar iets anders zinvols draait, of als je iemand volgt.
Ook hier een maar; je bent amateur-filmer en bezit (neem ik aan) 1 camera. Wat een grote ruimte lastig maakt om verschillende hoeken en standpunten te gebruiken, is de voortdurende bewegingen van mensen.
Je wilt een bijna vloeiende overgang van iemand die in hoek A staat en vanuit hoek B en C gefilmd wordt. Staat hij/zij na 20 seconden bij hoek C (waar jij staat), dan is het overzicht weg. Een rommelig filmpje als resultaat dus.

Waar ik eigenlijk naar toe wilde; een grote ruimte op beeld in 20 seconden geeft de indruk van die dag (gezelligheid, veel familie, etc).
Maar dan geldt ook hier: niet te vaak gebruiken. Mijn mening is om het gewoon te gebruiken ;)

BasH
21-02-2006, 16:36
Daar ben ik het niet helemaal met je mee eens. Het is waar dat inzoomen (vooral naar de digitale zoom) veel schokken en loze beelden op kan leveren. Maar uitzoomen, omdat iets ver weg is en dichtbij komt of om een bepaalde tekst uit een geheel duidelijker te maken (kaartje op bos bloemen), kan het filmpje wel leuker maken.
Teveel in en uitzoomen is echter ook niet goed.
Het probleem is dat veel amateurfilmers oneindig veel in- en uitzoomen. Dat levert lelijke shots en zeeziekte voor de kijker op. Als je als uitgangspunt neemt dat je de zoomknop niet gebruikt, zul je zien dat je minder 'passief' gaat draaien en op zoek gaat naar leukere standpunten om dingen in beeld te brengen. Uitzonderingen -zoals jouw voorbeeld- zijn er natuurlijk altijd.

Ook hier een maar; je bent amateur-filmer en bezit (neem ik aan) 1 camera. Wat een grote ruimte lastig maakt om verschillende hoeken en standpunten te gebruiken, is de voortdurende bewegingen van mensen.
Je wilt een bijna vloeiende overgang van iemand die in hoek A staat en vanuit hoek B en C gefilmd wordt. Staat hij/zij na 20 seconden bij hoek C (waar jij staat), dan is het overzicht weg. Een rommelig filmpje als resultaat dus. Waar ik eigenlijk naar toe wilde; een grote ruimte op beeld in 20 seconden geeft de indruk van die dag (gezelligheid, veel familie, etc). Maar dan geldt ook hier: niet te vaak gebruiken. Mijn mening is om het gewoon te gebruiken ;)
Ik denk dat je me hier niet goed begrijpt. Ik raad de TS aan om lange bewegingen te vermijden, tenzij je iets filmt dat beweegt. Het 20 seconden lange 'bruiloftsfeestshot' is gewoon 'not done'. Als je een goede indruk wilt krijgen van de 'gezelligheid' werkt het veel beter om het op te delen in verschillende, closere, beelden.

Christiaan Sauer
21-02-2006, 22:32
Het probleem is dat veel amateurfilmers oneindig veel in- en uitzoomen. Dat levert lelijke shots en zeeziekte voor de kijker op.

Dus als je wilt inzoomen gewoon normaal filmen, camera op pauze en dan inzoomen, en dan weer verder filmen? Want er zijn genoeg situaties waarin je wel zal moeten filmen om iets lekker te kunnen framen. Denk aan Disneyland Paris - Big Thundermountain. Ik weet niet hoe bekend je bent met de achtbaan, maar er zit een stuk in waar toeschouwers langs het water staan, en het karretje door het water plonst. Hartstikke leuk om op film te zetten :roll: maar dan zul je toch echt moeten inzoomen ;)
Is het dan echt rustiger om dat stukje eerst in te zoomen voor je verder gaat filmen?

Sicco
21-02-2006, 22:36
Het probleem is dat veel amateurfilmers oneindig veel in- en uitzoomen. Dat levert lelijke shots en zeeziekte voor de kijker op.

Dus als je wilt inzoomen gewoon normaal filmen, camera op pauze en dan inzoomen, en dan weer verder filmen? Want er zijn genoeg situaties waarin je wel zal moeten filmen om iets lekker te kunnen framen. Denk aan Disneyland Paris - Big Thundermountain. Ik weet niet hoe bekend je bent met de achtbaan, maar er zit een stuk in waar toeschouwers langs het water staan, en het karretje door het water plonst. Hartstikke leuk om op film te zetten :roll: maar dan zul je toch echt moeten inzoomen ;)
Is het dan echt rustiger om dat stukje eerst in te zoomen voor je verder gaat filmen?

je hoeft de camera natuurlijk niet stop te zetten, je kan de zoom er tijdens het editten uitknippen, maar het probleem dat je dan krijgt zijn 'jump cuts'. je ziet dat het hetzelfde is, maar dan ineens van dichter bij. je moet dan een soort tussenshot creeeren vanuit een andere hoek. nooit 2 shots die vanuit dezelfde hoek zijn geschoten aan elkaar plakken, want dan krijg je iets dat er niet uitziet...

Christiaan Sauer
27-02-2006, 00:47
Zo, vooruitgang
Ben vandaag weer half uurtje binnengeweest, en heb voor de verandering nauwelijks gezoomed, nauwelijks bewogen, en de camera zo veel mogelijk op stabiele ondergronden proberen neer te zetten. En dat in combinatie met korte shots van 5 seconden. Dat gaat straks een stukje makkelijker te monteren worden.
Wel lastig: het huis heeft met 4 meter vrij hoge plafonds. En de hal is 6 bij 6, en 4 in de hoogte. Probeer dat maar eens lekker op film te zetten Zowieso zijn kleine ruimtes erg moeilijk vast te leggen. De hoek die een camcorder pakt is zo klein

xandernijsten
28-02-2006, 02:45
...want dan krijg je iets dat er niet uitziet...

Of juist wel natuurlijk.

Sicco
28-02-2006, 08:15
...want dan krijg je iets dat er niet uitziet...

Of juist wel natuurlijk.

ligt een beetje aan het effect dat je wil bereiken inderdaad, maar over het algemeen vind ik het er niet uitzien :)

xandernijsten
28-02-2006, 09:28
...want dan krijg je iets dat er niet uitziet...

Of juist wel natuurlijk.

ligt een beetje aan het effect dat je wil bereiken inderdaad, maar over het algemeen vind ik het er niet uitzien :)

Nee, als je het zelf doet zal het waarschijnlijk niet zo artsy overkomen, maar ik moest aan Godard denken toen ik het las. :D