PDA

Bekijk de volledige versie : BAFTA Awards 2006



Frank
20-02-2006, 18:24
De BAFTA Awards zijn weer uitgereikt. Hieronder de winnaars.

Best film
Brokeback Mountain

Best British film
Wallace and Gromit: The Curse of the Were Rabbit

Best actor in a leading role
Philip Seymour Hoffman - Capote

Best actress in a leading role
Reese Witherspoon - Walk The Line

Best actor in a supporting role
Jake Gyllenhaal - Brokeback Mountain

Best actress in a supporting role
Thandie Newton - Crash

Original screenplay
Crash - Paul Haggis/Bobby Moresco

Adapted screenplay
Brokeback Mountain - Larry McMurtry/Diana Ossana

The David Lean Award for achievement in direction
Ang Lee - Brokeback Mountain

The Carl Foreman Award for special achievement by a British Director/Producer or Writer in their first feature film
Joe Wright (Director) - Pride & Prejudice

Best film not in the English language
De Battre Mon Coeur S'est Arrete

The Anthony Asquith Award for achievement in film music
Memoirs of a Geisha - John Williams

Cinematography
Memoirs of a Geisha

Editing
The Constant Gardener

Production design
Harry Potter and the Goblet of Fire

Costume design
Memoirs of a Geisha

Sound
Walk the Line

Achievement in special visual effects
King Kong

Make Up and Hair
The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe

Short animation film
Fallen Art

Short Film
Antonio's Breakfast

Academy Fellowship
David Puttnam

The Michael Balcon Award for Outstanding British Contribution to Cinema
Robert (Chuck) Finch and Bill Merrell

Bron: http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/4730718.stm.

TheGodfather
20-02-2006, 18:31
Geen verassingen IMO, maar wat zag Rachel Weisz er weer bijzonder smakelijk uit! 8)

netfox
20-02-2006, 19:12
'Sound' voor Walk the Line vind ik nogal onzinnig (misschien goed gemixt/veel muziek, maar nou niet echt een film met een heel bijzondere sounddesign). En zelf vond ik Heath Ledger beter voor 'Best actor in a leading role '.

Coen P.
20-02-2006, 19:55
erg voorspelbare winnaars. Jammer van de prijzen van crash. Die had ik graag (evenals andere) naar the constant gardener zien gaan.

rvvnr1
20-02-2006, 22:41
Achievement in special visual effects
King Kong

Dat geloof je toch niet, SW Rots geeneens genomineerd en KK winnaar?? Kong zag er uiteraard prima uit, maar de rest...

Wel leuk trouwens dat nu, voor mij althans (loop soms wat achter :wink: ) , ook duidelijk werd gemaakt dat Mr. Gollum verantwoordelijk was voor Kong.

netfox
20-02-2006, 22:47
Achievement in special visual effects
King Kong

Dat geloof je toch niet, SW Rots geeneens genomineerd en KK winnaar?? Kong zag er uiteraard prima uit, maar de rest...
Batman Begins was wel genomineerd voor die Bafta; erg rare keuze. In mijn ogen hadden de makers van Chronicles of Narnia deze Bafta naar huis mogen nemen.

Dennis Kuijper
20-02-2006, 22:50
'Sound' voor Walk the Line vind ik nogal onzinnig (misschien goed gemixt/veel muziek, maar nou niet echt een film met een heel bijzondere sounddesign).Geen bijzondere sounddesign?
Wel als je bedenkt dat de nummers door de 2 hoofdrol spelers zelf worden gezongen.

Fafa
20-02-2006, 22:55
Ik ben vanavond naar Brokeback Mountain geweest (de film dan he) en ik weet niet of ik het wel zo'n terechte winnaar vind. Het was een heel mooi relaas over de twee heren en bovendien prachtig geschoten, maar het raakte me niet echt. Ik vond het gewoon niet bijzonder genoeg en snap de kleine hype ook niet zo.

Waar ik juist heel enthausiast werd van Match Point, vond ik Brokeback Mountain een kleine tegenvaller, maar toch nog altijd heel mooi. Wellciht moet ik de film een tweede kans geven.

Z-Man
20-02-2006, 23:04
De Bafta Awards op tv is altijd zo'n ongelooflijk saaie, ongeinspireerde show...maar toch kijk ik t elk jaar weer. Stephen Fry denkt echt dat ie grappig is ofzo :? kan zn gortdroge Britse 'humor' dan ook niet echt waarderen en ik hou normaal van droge humor. Wat de prijzen betreft niet veel verrassingen....de race voor Beste Acteur is dit jaar wel erg lastig want zowel Philip Seymour Hoffman, Joaquin Phoenix en Heath Ledger zetten verdomd sterke rollen neer.....wel jammer dat bij de Bafta's Terrence Howard niet genomineerd is, maar Hustle And Flow zal daar wel niet meedingen naar prijzen vermoed ik. Thandi Newton von ik wel een aangename verrassing want zij was erg goed in Crash. En Best SFX voor King Kong is niet meer dan terecht.

rvvnr1
20-02-2006, 23:53
En Best SFX voor King Kong is niet meer dan terecht.
T is jammer dat ze geen award hebben voor beste digitale karakter want dan had hij volkomen terecht gewonnen. Maar in dit geval gaat t om de hele film en dan is het zeker niet terecht.

maikel_1981
21-02-2006, 00:15
Ik ben vanavond naar Brokeback Mountain geweest (de film dan he) en ik weet niet of ik het wel zo'n terechte winnaar vind. Het was een heel mooi relaas over de twee heren en bovendien prachtig geschoten, maar het raakte me niet echt. Ik vond het gewoon niet bijzonder genoeg en snap de kleine hype ook niet zo.

Waar ik juist heel enthausiast werd van Match Point, vond ik Brokeback Mountain een kleine tegenvaller, maar toch nog altijd heel mooi. Wellciht moet ik de film een tweede kans geven.
Mijn (niet echt positieve) 2 centen over Brokeback Mountain (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?p=876953#876953). Gruwelijke hype. Matchpoint was inderdaad vele malen beter. En de regisseursrpijs voor Ang Lee is een grote schande (niet dat het niet in de lijn der verwachtingen lag, maar toch).

netfox
21-02-2006, 00:19
'Sound' voor Walk the Line vind ik nogal onzinnig (misschien goed gemixt/veel muziek, maar nou niet echt een film met een heel bijzondere sounddesign).Geen bijzondere sounddesign?
Wel als je bedenkt dat de nummers door de 2 hoofdrol spelers zelf worden gezongen.
Wat heeft dat met sounddesign te maken? Heeft met de kwaliteiten van de acteurs te maken, niet met de sounddepartment.

Dennis Kuijper
21-02-2006, 00:24
'Sound' voor Walk the Line vind ik nogal onzinnig (misschien goed gemixt/veel muziek, maar nou niet echt een film met een heel bijzondere sounddesign).Geen bijzondere sounddesign?
Wel als je bedenkt dat de nummers door de 2 hoofdrol spelers zelf worden gezongen.
Wat heeft dat met sounddesign te maken? Heeft met de kwaliteiten van de acteurs te maken, niet met de sounddepartment.
Dan nog,waarom zou Ray wel een award verdienen en deze film niet want ik zie het verschil niet kwa sounddesign.

netfox
21-02-2006, 00:30
Dat Ray een oscar voor het geluid kreeg was ook onzin. Goede sounddesign vind je terug bij Star Wars, Saving Private Ryan, Fight Club, King Kong etc. etc... Niet bij films die toevallig een paar klassiekers als soundtrack hebben (al dan wel of niet opnieuw opgenomen).

maikel_1981
21-02-2006, 00:34
Ik vind het sounddesign van 'Blue Velvet' altijd meesterlijk. Maar Alan Splet is natuurlijk ook een god in dit gebied :wink:

chimera01
21-02-2006, 15:28
Stephen Fry maakt voor mij de BAFTA's ieder jaar weer tot een waar genoegen. Zijn humor kan mij erg bekoren en maakt zijn collega's van de Oscars al jaren een stelletje taalgehandicapten. :wink: