PDA

Bekijk de volledige versie : Digitaal of interlink kabel ( HELP !! )



outsider
22-02-2006, 16:20
Ik heb geen idee wat ik moet doen. Ik heb "n nieuwe receiver + cd + dvd speler gekocht, maar nu zit ik met het volgende probleem. Ik kan de dvd of cd aansluiten d.m.v. zo"n digitaal kabeltje, of zou ik dat beter met "n goed interlink kabeltje kunnen doen. Zowel digitaal als interlink kabeltje samen lijkt me niet slim, ik heb zelf geen idee. Interlink is denk analoog ?

Offtrack
22-02-2006, 18:07
Ik heb geen idee wat ik moet doen. Ik heb "n nieuwe receiver + cd + dvd speler gekocht, maar nu zit ik met het volgende probleem. Ik kan de dvd of cd aansluiten d.m.v. zo"n digitaal kabeltje, of zou ik dat beter met "n goed interlink kabeltje kunnen doen. Zowel digitaal als interlink kabeltje samen lijkt me niet slim, ik heb zelf geen idee. Interlink is denk analoog ?

CD speler zou ik analoog aansluiten, dus met analoge interlinks (rode en witte tulp, naar rode en witte tulp). En de DVD speler digitaal, omdat je dan gebruik kunt maken van de digitale geluidsporen van je dvd's (Dolby Digital en DTS).

Het zit namelijk zo dat als je je apparaten digitaal aansluit, je de DAC van je receiver gebruikt. Bij de DVD speler wil je dat (meestal) en bij de CD speler niet. Want CD spelers hebben doorgaans betere DAC's aan boord dan de receiver.

(DAC = digital/analog converter, die zet dus het digitale signaal, de 1tjes en 0letjes op een cd of dvd schijfje, om in analoge geluidssignalen)

outsider
22-02-2006, 20:31
Bedankt voor je antwoord, hier heb ik zeker iets aan. Maar nog even het volgende : Als ik nu "n hele goede dvd speler zou hebben, en ik speel daar ook cd"s mee af, kan ik dan voor de dvd"s "n digitale en voor de cd"s "n analoge ( interlink ) kabel aansluiten ? Dus de dvd speler zowel digitaal als analoog gebruiken / aansluiten ?

Meulie
22-02-2006, 20:46
Bedankt voor je antwoord, hier heb ik zeker iets aan. Maar nog even het volgende : Als ik nu "n hele goede dvd speler zou hebben, en ik speel daar ook cd"s mee af, kan ik dan voor de dvd"s "n digitale en voor de cd"s "n analoge ( interlink ) kabel aansluiten ? Dus de dvd speler zowel digitaal als analoog gebruiken / aansluiten ?

Dat kan inderdaad wel. Sluit je bijvoorbeeld de DVD-speler analoog aan op je Receiver via de analoge CD-ingang.

Mr_Parker
22-02-2006, 20:48
Bedankt voor je antwoord, hier heb ik zeker iets aan. Maar nog even het volgende : Als ik nu "n hele goede dvd speler zou hebben, en ik speel daar ook cd"s mee af, kan ik dan voor de dvd"s "n digitale en voor de cd"s "n analoge ( interlink ) kabel aansluiten ? Dus de dvd speler zowel digitaal als analoog gebruiken / aansluiten ?

Ja, dat kan. Sommige fabrikanten adviseren deze setup zelfs in hun handleiding.

Of een hele goede dvd-speler beter dan wel gelijk in afspeel kwaliteit van cd's is tov een goede cd speler is een heel andere discussie waarin ik mij totaal niet wil mengen.

Het is wel zo dat hier op het forum diverse leden bewust een aparte setup voor hifi stereo (cd en lp) hebben en een aparte voor ht. Puur om deze reden.

Johan van den D.
22-02-2006, 21:03
Even voor de duidelijkheid.
Alle hier genoemde verbindingen vallen onder "interlinks".

Je kan dat opsplitsen in zowel analoge als digitale interlinks.
De digitale kan je dan weer verder verdelen onder optische en digi-coax interlinks.

Wil je van DTS en/of DD genieten dan zal je het geheel digitaal moeten verbinden.
Dit kan dan via de optische kabel of via een digi-coax wat over het algemeen de voorkeur heeft ivm de minste fouten in het signaal overdracht wat mede ten goede komt aan het uiteindelijke resultaat.

Voor het geluid van CD,s is een goede analoge interlink aan te bevelen omdat ook deze voor dit doel vrijwel altijd als beste optie wordt ervaren.

Verders kan je inderdaad een goede dvd speler gebruiken voor zowel films als muziek maar als je echt de puntjes op de i wilt zetten heeft een aparte cd speler de voorkeur.
Echter kom je dan weer in een geheel ander verhaal terecht omdat ook de rest van je set van een behoorlijke kwaliteit moet zijn.

Maar wat jij wilt doen kan inderdaad.

Johan van den D.
22-02-2006, 21:05
Of een hele goede dvd-speler beter dan wel gelijk in afspeel kwaliteit van cd's is tov een goede cd speler is een heel andere discussie waarin ik mij totaal niet wil mengen.
Waarom niet ? Ben je het er gewoon niet mee eens of omdat je er geen ervaring mee heb ?

Mr_Parker
23-02-2006, 06:58
Ik heb er geen duidelijke ervaring mee.

De laatste echte losse cd speler die ik heb gehad was een jaar of 8 geleden, totdat de bliksem voor de 2de keer in 2 jaar tijd een einde maakte aan de versterker. Het was geen high end systeem of maar toch net een stapje beter dan all-in-one. Na die tweede keer ben ik toch maar voor een all-in-one klein simpel setje gegaan, begon ook steeds minder te luisteren naar cd's mede van daar.

Nu is de stap te groot geworden om zomaar te zeggen: mijn dvd-speler (die nog steeds niet geleverd is!) klinkt beter dan mijn cd speler. Dus vandaar dat ik mij niet in die discussie wil mengen. Mijn gevoel zegt overigens dat een aparte set (speakers + stereo receiver + cd speler) beter zal klinken, puur omdat het specifiek ervoor gemaakt is.

Johan van den D.
23-02-2006, 14:11
Ok, duidelijk en kan je alleen maar gelijk geven.

A3aan
27-02-2006, 15:51
Even voor de duidelijkheid.
Alle hier genoemde verbindingen vallen onder "interlinks".

Je kan dat opsplitsen in zowel analoge als digitale interlinks.
De digitale kan je dan weer verder verdelen onder optische en digi-coax interlinks.

Wil je van DTS en/of DD genieten dan zal je het geheel digitaal moeten verbinden.
Dit kan dan via de optische kabel of via een digi-coax wat over het algemeen de voorkeur heeft ivm de minste fouten in het signaal overdracht wat mede ten goede komt aan het uiteindelijke resultaat.

Voor het geluid van CD,s is een goede analoge interlink aan te bevelen omdat ook deze voor dit doel vrijwel altijd als beste optie wordt ervaren.

Verders kan je inderdaad een goede dvd speler gebruiken voor zowel films als muziek maar als je echt de puntjes op de i wilt zetten heeft een aparte cd speler de voorkeur.
Echter kom je dan weer in een geheel ander verhaal terecht omdat ook de rest van je set van een behoorlijke kwaliteit moet zijn.

Maar wat jij wilt doen kan inderdaad.j.vandendoolheeft gelijk hoor maar je kán wel kiezen voor een analoge aansluiting van dvd-speler naar receiver om de DAC van een super-dvd-speler te gebruiken. Natuurlijk betekent dat wel dat een stereo-interlinkje niet genoeg is, je zult dan voor 5.1 zeker 6 snoertjes moeten leggen en voor 6.1 zelfs 7.

Niet alle dvd-spelers ondersteunen dit, maar ik neem aan de betere wel.

Johan van den D.
27-02-2006, 15:53
Hier heb je helemaal gelijk is maar zeker voor beginners is het dan helemaal onbegrijpelijk als je deze manier er direct bij gaat halen.
Vandaar mijn beperking tot de meest voorkomende.

mradem
27-02-2006, 19:45
dvd speler digitaal en cd speler analoog.