PDA

Bekijk de volledige versie : subwoofer wil niet altijd L.F.E doorgeven



r.schouten
24-02-2006, 12:51
Ik al een tijdje (al jaren) een probleem met mijn sub. Het zit nameijk zo:
Op mijn display van mijn sony versterker heb ik een L.F.E indikator die gaat elke keer heen en weer als de L F.E binnen komt. Alleen wil mijn sub dat niet altijd doorgeven. Het gaat om stukjes van bepaalde scenes van alle dvd's die ik heb. Terwijl ik mijn speakers + sub redelijk goed heb gekalibreerd. Ik heb zelfs 2 maanden geleden een QED sub kabel gekocht, maar het probleem blijft! Het is alsof ik van alle films die ik beluisterd maar 80% L.F.E krijg. Ik heb al alles met mijn sub gedaan (verplaats, opnieuw afgesteld) niets helpt. Het kan zijn dat mijn sub toch niet perfekt is gekalibreerd. Beter kalibreren kan ik zelf niet, wel mijn speakers maar mijn sub niet. ik vind het sub gedeelte van het kalibreren nogal lastig. Ik dacht door mijn speakers + sub te kalibreren en een goede sub kabel te kopen dat dit verholpen zou worden. Kan iemand mij helpen a.u.b??

invocator martyrii
27-02-2006, 15:42
Ik denk dat je receiver kapot is.

Het kalibreren van je sub heeft m.i. niets te maken met het verwerken van de signalen in je receiver.

A3aan
27-02-2006, 15:45
ik kan niet zien en horen wat je daar allemaal meemaakt, maar op grond van je beschrijving zou ik zeggen dat er eigenlijk niets aan de hand is.
Maar die 20% dan?

wel, soms is er wel een sub-signaal op DVD aanwezig, maar is het leeg

soms zijn de LFE-geluiden zo zacht dat je ze eigenlijk niet hoort (in principe zijn veel LFE-geluiden sowieso te laag om met je oren te horen) (dit kun je testen door je sub knoeperhard te zetten).

soms is een sub niet in staat alle geluiden juist en op voldoende volume weer te geven.

Een andere test: leg een blikken bord op je sub (campingding) met daarop wat losse metalen zaken (vork, lepel, maar ook wat lichter spul, theelepeltjes and such).
Je hebt kans dat je op de door jouw genoemde momenten wel merkt dat het bord reageert maar dat je zelf de sub niet hoort. Een kwestie van je oren zijn niet zo super in de lage frequenties. Dit is overigens aardig normaal.