PDA

Bekijk de volledige versie : BI-Waring en andere receiver



corvette
05-03-2006, 18:25
Mijn speakers zijn geschikt voor BI-WARING Op dit moment heb ik ze gewoon op de receiver op A aangesloten, kan ik nu de aansluiting B op mijn receiver gebruiken voor BI-waring ? Dus de 2e aansluitpunten op mijn speakers. Verder overweeg ik om "n stereo receiver te kopen in plaats van surround. Ik luister bijna alleen maar naar muziek via cd speler, of via de dvd naar muziek dvd"s zonder de tv aan. Ik zat te denken aan de Marantz PM 7001 of de PM 7002( ki ) Op dit moment bezit ik de Marantz SR 7200 en Dali 6006se zuil speakers + center en rear"s.

R Klemkerk
05-03-2006, 18:44
Even voor de duidelijkheid van je verhaal.


Je hebt een verschil tussen Bi-wire en Bi-amp.

Bi-amp zegt het al, dat je dus zowel de A als de B unit gebruikt voor de speakers aan te sluiten.

Bi-wire is het aansluiten op OF A OF B, en hierbij gaan 4 kabels de speaker in.

invocator martyrii
05-03-2006, 19:21
Wat betreft dat bi-WIRING...

Je kunt de lf op je speaker aansluiten op de A van je reciever/versterker en de hf va je speaker op je B van je receiver/versterker.

( jij hebt dus speakers met 2x zwart en 2 x rood erop)

Let wel: dit bovenste verhaal, levert m.i. geen enkele klank verbetering op. Waarom niet? Omdat je A en B uitgang, precies hetzelfde signaal uitzenden, dus hoge en lage tonen.(Een B op je speaker is alleen bedoeld ter uitbreiding van je aantal boxen naa 4 stuks)

Je box moet je het signaal nu 2 x filteren op het moment dat het signaal verwerkt wordt in de box.

Je kunt beter als je wilt bi-wiren, de 2 plussen en de 2 minnen van je speakerkabel in elkaar draaien en allen de A uitgang van je receiver/versterker gebruiken. Nu hoeft je box maar 1 keer te filteren bij verwerking van het signaal.


Dit KAN een geluidsverbetering opleveren (maar het KAN ook hetzelfde blijven als wanneer het gouden plaatje de plussen en minnen op je box met elkaar verbindt)

Zit er op die 7200 van je geen C speaker uitgang? Op de 7500 en >
kun je deze namelijk gebruiken om de hf van je box echt apart aan te sturen. Nu heb je zowel bi-wiring als bi-amping toegepast.

Last but not least: een receiver is GEEN stereoversterker! Als jij muziek luistert, dan zou ik voor een Marantz KI versterker gaan en niet voor een receiver.

corvette
05-03-2006, 19:36
Dus de speakers A + B gelijktijdig aanzetten op de receiver, en dan met zowel A als B de speaker aan te sluiten op alle vier de aansluitpunten heeft weinig zin, kan misschien meer kwaad dan goed voor de speaker ?

Alexander D
06-03-2006, 08:04
Is de b-aansluiting van de 7200 uberhaubt wel geschikt om te bi-ampen??

erik_van_meer
06-03-2006, 09:19
Ik heb zowel de A en V-aansluitingen van mijn Marantz SR4600 ook gebruikt om mijn Vector's te bi-ampen. Voor mijn gevoel klinkt het zo beter. Op deze manier krijgen de speakers toch ook meer vermogen van vier aansluitingen in plaats van twee aansluitingen of zie ik dit verkeerd??? Dat van 2x hetzelfde signaal begrijp ik niet, want het vermogen komt aan bij de speakerterminal waarna deze middels filters de bedoelde geluidsgolven naar de desbetreffende speaker stuurt, dus het gebruik van zowel de A & B aansluiting van een receiver voor 1 paar luidsprekers kan je toch gewoon bi-ampen noemen :?:

Edgar Smit
06-03-2006, 10:42
Ik heb zowel de A en V-aansluitingen van mijn Marantz SR4600 ook gebruikt om mijn Vector's te bi-ampen. Voor mijn gevoel klinkt het zo beter. Op deze manier krijgen de speakers toch ook meer vermogen van vier aansluitingen in plaats van twee aansluitingen of zie ik dit verkeerd??? Dat van 2x hetzelfde signaal begrijp ik niet, want het vermogen komt aan bij de speakerterminal waarna deze middels filters de bedoelde geluidsgolven naar de desbetreffende speaker stuurt, dus het gebruik van zowel de A & B aansluiting van een receiver voor 1 paar luidsprekers kan je toch gewoon bi-ampen noemen :?:
Voor de duidelijkheid:
BI WIRING is te vergelijken met het dubbel aansluiten van een speaker, oftewel in laats van 1 speakerkabel naar 1 aansluitpunt op de speaker te laten lopen, laat je twee speakerkabels elk naar een eigen aansluitpunt op de speaker lopen.

BI AMPING is wanneer je elk kanaal (dus hoog, laag en soms zelf midden) gescheiden van elkaar gaat versterken. Dat je dan BIWIRED is meestal ook onvermijdelijk.

Bij het gebruik van BIWIRING middels de A/B aansluiting op een receiver ben je dus NIET aan het BIAMPEN, je versterkt immers niet gescheiden signalen, maar je laat twee maal het volledige geluidsignaalsignaal naar de speaker gaan.

invocator martyrii
06-03-2006, 17:53
wat Edgar zegt! Duidelijker kan niet.

gebruik van de A en B op je reciever/vertserker is GEEN BI-amping.
Je hebt dan WEL ge BI-wired, maar dit heeft bij gebruik van deze aanlsuitng dus GEEN nut.

Zoals gezegd: op nieuwe receivers zit een C speaker, die je WEL kunt gebruiken om de hoge tonen GESCHEIDEN van de lage tonen door te geven, dmv een schakelaartje om te zetten.