PDA

Bekijk de volledige versie : Slecht beeld bij Component Video uitgang (YPbPr)



Hans Geul
05-03-2006, 19:51
Ik heb onlangs een Sony RDR-HX710 DVD Recorder in combinatie met een Samsung LCD-TV LE37R4 gekocht. Omdat ik graag in de best haalbare kwaliteit (koop-) DVD's wil bekijken maakt ik gebruik van de Component Video Output van de DVD Recorder. Een HDMI-uitgang is niet voorhanden. Wat mij bij het afspelen opvalt is dat het beeld veel slechter van kwaliteit is dan bij gebruik van de RGB uitgang. De ondertiteling ziet er getand uit, net alsof in een hele lage resolutie de karakters zijn opgebouwd. Dat geldt eigenlijk ook voor het beeld. In dat beeld lijken ook de kleurovergangen in elkaar weg te lopen. Geen goed contrast dus. Ik heb de helpdesk van Sony gebeld, maar die kon mij niets over dit verschijnsel vertellen. Terug in de winkel hebben we mijn combinatie uitgeprobeerd en we kregen hetzelfde resultaat. Ook hebben er een ander merk recoder aan gehangen, maar nog steeds hetzelde resultaat. Zelfs de TV hebben we vervangen door een ander merk. Ook dan hetzelfde resultaat. Als ik vanaf de Hard disc afspeel is het beeld fantastisch. Het lijkt erop dat de Component Video uitgang van de recorder geen raad weet met het formaat op de DVD.
Kent iemand dit verschijnsel en is hier iets aan te doen?

Ruud Vorstermans
06-03-2006, 06:20
Het lijkt er op dat je in de set-up van de DVD-recorder niet hebt aangegeven dat het beeld-uit via component gaat :?

Hans Geul
06-03-2006, 19:58
De Component Video uitgang is geactiveerd in de DVD-recorder. Dat deze uitgang signaal geeft constateer ik op mijn TV. Deze geeft nl. aan dat het signaal afkomstig is van zijn Component Video ingang.

Micha H
08-03-2006, 09:25
Het heeft volgens mij te maken met het afstellen van de televisie.
Bij mij was de component aansluiting ook slechter dan de scart.
Iik heb nu het component kanaal gecallibreerd met een callibratie dvd en het ziet er nu perfect uit.
Op het moment dat je lijnen gekarteld worden dan staat waarschijnlijk je beeld scherpte te hoog.

Heb je trouwens je progressive knop op je afstand bediening al ingedrukt Misschien staat de recorder nog op interlaced.

Hans Geul
09-03-2006, 20:11
Waar haal je zo'n callibratie dvd vandaan?
Ik heb je advies opgevolgd en de scherpte gevarieerd, helaas zonder resultaat. De progressve knop had ik al ingedrukt. Wat ik bedoel met gekartelde ondertiteling is dat de letters lijken te zijn opgebouwd uit een matrix van 9 bij 7 blokjes. Net zoals je vroeger bij die matrix printers had. Het lijkt erop als of de recorder geen raad weet met de resolutie van de dvd. Zoals ik al eerder schreef, heeft niet alleen mijn recorder/lcd-tv combinatie er last van. In de winkel probeerden we het met een andere combinatie en dat gaf hetzelfde resultaat. Ik ga er dan vanuit dat ook anderen hetzelfde effect moeten ervaren. Is er dan niemand die dit herkent?

Micha H
10-03-2006, 09:24
Waar haal je zo'n callibratie dvd vandaan?

http://www.highfidelitydiscs.nl/customer/product.php?productid=17408&cat=285&page=1
http://www.highfidelitydiscs.nl/skin1/images/products/17408.jpg