PDA

Bekijk de volledige versie : Progressive scan



Sire
06-03-2006, 11:08
Deze week heb ik mijn Marantz DV4500 DVD speler met progressive scan omgeruild voor een Marantz DV6400 vM zonder progressive scan vanwege de betere audio eigenschappen. Beide spelers waren via de componenten uitgang aangesloten op een Panasonic TH42PA50 plasma scherm. Nu heb ik met de DV6400 vM het probleem dat tijdens met name rustige, schemerige beelden er bepaalde kleurkringen aanwezig zijn. Je ziet dit effect in gezichten van mensen (van licht naar donker (schaduwen)) en in kringen om lichtbronnen die de scene bevat, bijvoorbeeld lantaarns. Je ziet het ook in andere vlakken, zoals kleding, enz. Het lijkt alsof je de lagen van de kleuropbouw ziet. Dit probleem had ik minder tot niet met de DV4500. Wel heb ik hetzelfde probleem bij het tv kijken met digitale ontvangst via de kabel. Het probleem valt alleen op bij donkere of schemerige scenes.

Weet iemand hoe dit effect heet? Is het solarisatie, het regenboogeffect, of anders? Had de DV4500 minder last van dit probleem vanwege de progressive scan techniek of heb ik er met de DV6400 vM meer last van vanwege een betere/ gedetailleerde beeldkwaliteit?

Wie kan mij meer vertellen? Google laat mij deze keer in de steek...

Sire
06-03-2006, 16:47
Inmiddels heb ik ontdekt dat het effect 'posterization' heet. Iemand enig idee waarom ik er met de DV6400 vM zonder PS er meer last van heb dan met de DV4500 met PS? Zou het idd aan de progressive scan liggen dat de DV4500 het beter doet? Of heb ik er met de duurdere speler meer last vanwege een betere beeldkwaliteit?

Sire
06-03-2006, 22:32
Ff checken of onderschrift werkt...

Heeft iemand overigens al een idee over bovenstaande vragen?

Troy
06-03-2006, 22:49
Heeft iemand overigens al een idee over bovenstaande vragen?
Geduld... Er is ongetwijfeld iemand op dit forum die het antwoord weet, maar je krijgt het echt niet sneller als je binnen 12 uur twee keer het topic omhoog kickt.

Sire
07-03-2006, 22:28
Experiment geslaagd (of mislukt). Progressive scan heeft absoluut invloed op de mate van posterization die vertoond wordt. De DV4500 middels componenten op de plasma. Scene geselecteerd en eerst bekeken met de instelling in de setup op progressief en vervolgens met de instelling op interlinieren. Het effect was in veel grotere mate aanwezig bij de laatste instelling.

Inmiddels al contact gelegd met de winkel waar de speler vandaan komt. Ze waren meteen bereid om de speler terug te nemen en met een kleine bijdrage om te ruilen met een DV7600. Fantastische service bij hifiexpert in Roosendaal.

Gelijk maar een nieuwe topic starten over de DV7600. Bedankt allemaal voor het meedenken. :(