PDA

Bekijk de volledige versie : Beamer, dvdspeler, resolutie



invocator martyrii
08-03-2006, 18:04
Eigenlijk nooit zo bij stilgestaan, maar toch even een vraag:

Ik heb Benq Pe 5120 staan (ik wil de beamer sowieso verkopen vanwege ruimtegebrek, maargoed, toch even deze vraag)

De resolutie die de beamer aan kan is:
*Orginele resolutie: WVGA (854x480)
* Ondersteunde resoluties: 640 x 350 tot 1280 x 1024

DVD speler is een Marantz dv6500 (staat ingesteld op progr. scan, 16:9)

Wanneer ik de dvdspeler op de beamer aansluit, dan kiest de beamer zelf de resolutie en freq.

Bij een component aansluiting wordt dit (ongeveer uit mij hoofd) iets van 728X548 bij 50 Hz

Waarom maar zo weinig als de originele res hoger is en het apparaat tot 1280 kan?
Kan ik dit aanpassen?

bmateijsen
09-03-2006, 09:04
Je projector kan nooit een hogere resolutie weergeven dan de paneelresolutie. Indien de resolutie van het inkomende signaal hoger is, dan wordt deze naar de paneelresolutie omlaag gescaled.

De video-resolutie van PAL is 576 beeldlijnen bij 50hrz, dus dat zal hij weergeven.

De projector zal best inkomende signalen verwerken die hoger zijn dan de paneelresolutie (bijv. tot 1024), echter wordt deze daarna door de interne scaler weer omgezet naar 480.

Eigenlijk zou je op deze projector gewoon NTSC dvd's moeten kijken, dan wordt het minst gebruik gemaakt van scaling. (aangezien de scaler niet echt heel goed is in de 5120).

Groet Bjorn

A3aan
13-03-2006, 14:29
precies!

Bij beamers moet je niet letten op een hoge resolutie. Dat kan namelijk voor tv (en DVD) zelfs een nadeel zijn. De resolutie van TV is namelijk gewoon laag (vergeleken met PC-resoluties), wat dat betreft biedt ook breedbeeld niet een hogere resolutie dan 4:3