PDA

Bekijk de volledige versie : Db-meter onzin of niet ?



McReal
09-03-2006, 02:03
Hey

Ik wou van de week een Db-meter aanschaffen nou zeide ze van Remkes eindhoven dat het onzin was om zo,n ding aan te schaffen omdat de singnaalsterkte ook makkelijk kon instellen op het gehoor

Wat zijn jullie vindingen hierover ?

hstadman
09-03-2006, 02:32
Onzin; niemand kan horen of het precies 75 db is!
Gewoon aanschaffen en lekker instellen.

Als alles goed staat afgesteld op 75db krijg je een mooi coherent geluid.
:wink:

Hey

Ik wou van de week een Db-meter aanschaffen nou zeide ze van Remkes eindhoven dat het onzin was om zo,n ding aan te schaffen omdat de singnaalsterkte ook makkelijk kon instellen op het gehoor

Wat zijn jullie vindingen hierover ?

McReal
09-03-2006, 04:29
Onzin; niemand kan horen of het precies 75 db is!
Gewoon aanschaffen en lekker instellen.

Als alles goed staat afgesteld op 75db krijg je een mooi coherent geluid.
:wink:

Hey

Ik wou van de week een Db-meter aanschaffen nou zeide ze van Remkes eindhoven dat het onzin was om zo,n ding aan te schaffen omdat de singnaalsterkte ook makkelijk kon instellen op het gehoor

Wat zijn jullie vindingen hierover ?

Ik heb een onkyo reciever met microfoon , als ik em nou via de mic automatisch instel krijg je dan hetzelfde resultaat ?

Alexander D
09-03-2006, 07:44
Onzin; niemand kan horen of het precies 75 db is!
Gewoon aanschaffen en lekker instellen.

Als alles goed staat afgesteld op 75db krijg je een mooi coherent geluid.
:wink:

Hey

Ik wou van de week een Db-meter aanschaffen nou zeide ze van Remkes eindhoven dat het onzin was om zo,n ding aan te schaffen omdat de singnaalsterkte ook makkelijk kon instellen op het gehoor

Wat zijn jullie vindingen hierover ?

Ik heb een onkyo reciever met microfoon , als ik em nou via de mic automatisch instel krijg je dan hetzelfde resultaat ?

Nee, waarschijnlijk niet. Je moet sowieso die autosetup verschillende keren doen. Waarschijnlijk krijg je dan ook niet iedere keer precies gelijke instellingen, en dat zegt al genoeg. :wink:

Ik kan me best voorstellen dat Remkes, met heel veel ervaring, een set zo af kan stellen dat hij bijzonder tevreden is wellicht ook heel dicht bij die 75 db kan komen maar waarom niet gewoon met een db meter werken? Is lekker makkelijk en staat het zeker goed.

Ps. Anders vraag je Remkes toch om het op gehoor te komen afstellen en controleer je het daarna met een db meter. :wink:

bmateijsen
09-03-2006, 08:59
Niemand kan een set, zelfs met veel ervaring op het gehoor afstellen. Daar heb je gewoon een meetinstrument voor nodig!

Je zal merken dat als het correct is afgesteld, je een holografischer geluidsbeeld krijgt, ipv afzonderlijke surround effecten..

Johan van den D.
09-03-2006, 15:59
En voor die paar euro kan je niet moeilijk doen om zo,n db meter te kopen.

Micha H
09-03-2006, 16:14
Het enige wat ik niet begrijp is, waarom je dan wel moet kiezen voor een analoge meter inplaats van een digitale meter.
Kan iemand hier misschien wat meer duidelijkheid over geven.

hstadman
09-03-2006, 16:25
Omdat de analoge meter ook uitermate geschikt hiervoor is en vele malen goedkoper. Zonde van het geld dus om een duur apparaat te kopen wat je in principe maar een paar keer gebruikt. :wink:
Het enige wat ik niet begrijp is, waarom je dan wel moet kiezen voor een analoge meter inplaats van een digitale meter.
Kan iemand hier misschien wat meer duidelijkheid over geven.

Seth__Gekko
09-03-2006, 16:29
Dat was dan ook weer een hele goede vraag met een goed antwoord, die ik zelf even meeneem!

hstadman
09-03-2006, 16:39
:wink:
Dat was dan ook weer een hele goede vraag met een goed antwoord, die ik zelf even meeneem!

Micha H
09-03-2006, 16:41
Omdat de analoge meter ook uitermate geschikt hiervoor is en vele malen goedkoper. Zonde van het geld dus om een duur apparaat te kopen wat je in principe maar een paar keer gebruikt. :wink:
Het enige wat ik niet begrijp is, waarom je dan wel moet kiezen voor een analoge meter inplaats van een digitale meter.
Kan iemand hier misschien wat meer duidelijkheid over geven.

Ja zo logisch had ik het nou even net niet bekeken.
Maar is het dan niet zo dat een digitale meter de db veel precieser weer geeft, inplaats van een uitslaand naaltje.

hstadman
09-03-2006, 16:45
Neen! :wink:

Ook een digitale dbmeter heeft een bepaalde afwijking en die is in het algmeen hetzelfde als die van de analoge meter! Daarbij komt dat je kleine afwijkingen echt niet kunt horen; alleen stappen van 3db zijn voor de mens hoorbaar! :wink:

Zowel een analoge of een digitale dbmeter hebben beide niet zo'n grote afwijking. Bespaard je wat geld om een paar leuke films te kopen! :wink:

Omdat de analoge meter ook uitermate geschikt hiervoor is en vele malen goedkoper. Zonde van het geld dus om een duur apparaat te kopen wat je in principe maar een paar keer gebruikt. :wink:
Het enige wat ik niet begrijp is, waarom je dan wel moet kiezen voor een analoge meter inplaats van een digitale meter.
Kan iemand hier misschien wat meer duidelijkheid over geven.

Ja zo logisch had ik het nou even net niet bekeken.
Maar is het dan niet zo dat een digitale meter de db veel precieser weer geeft, inplaats van een uitslaand naaltje.

Micha H
09-03-2006, 16:56
Helemaal super,

Ik weet nu welk type ik ga bestellen. :D

Earl
09-03-2006, 18:43
Helemaal super,

Ik weet nu welk type ik ga bestellen. :D

nieuwsgierig... welk type ga je bestellen? Ik ben namelijk op zoek naar zo'n apparaatje vandaar.

hstadman
09-03-2006, 21:46
Dit is een goede meter en wordt veel gebruikt voor het afstellen van Ht;
www.conrad.nl

type bij de zoekfunctie db meter in en je zult ze wel vinden. :wink: Ook de veel gebruikte analoge uitvoering van 24,95(zie foto)

http://www1.nl2.conrad.com/m/1000_1999/1000/1000/1006/100609_BB_00_FB.EPS.jpg
© Conrad





Helemaal super,

Ik weet nu welk type ik ga bestellen. :D

nieuwsgierig... welk type ga je bestellen? Ik ben namelijk op zoek naar zo'n apparaatje vandaar.

Pieter Kleine
09-03-2006, 22:30
Ik heb ook zo'n meter en hij doet het heel goed. Overigens, mijn ervaring is dat zelfs met een automatiche set up van je receiver de meter nog toegevoegde waarde heeft. En het volume van een sub kun je al helemaal niet op gehoor instellen.

bmateijsen
10-03-2006, 11:16
Het is trouwens beter om een DVD met testtonen te nemen dan de interne testtonen van een AV-versterker.

De enige A/V processors die ik ken die helemaal nauwkeurig zijn, zijn Lexicon, Meridian en TAG Mclaren.

Overigens zullen er meer high-end processors zijn die net zo nauwkeurig zijn, echter deze heb ik niet getest ;).

Dus altijd checken met een Test tonen DVD.

Groet Bjorn

McReal
10-03-2006, 15:16
Morgen shoppen in amsterdam , iemand tips waar ik zo,n analoge db_meter kan kopen ??

Seth__Gekko
10-03-2006, 17:37
Hmm enige wat mij bekend is is conrad.