PDA

Bekijk de volledige versie : DTs doet het niet bij bepaalde DVD's



Sideris
09-03-2006, 14:34
Hallo,

Ik heb thuis een surroundsysteem bestaande uit JVC DVD speler (met DTS) en JVC RX 5042 versterker. Nu heb ik sinds kort het probleem dat bij sommige DVD's ik geen geluid krijg als ik die wil afspelen met DTS geluid. Bv: bij Kane live 2005 krijg ik geen DTS geluid; terwijl ik de film Crash heb gekocht gisteren en hierbij werkt het DTS geluid zonder problemen. Zelfde probleem ook bij DVD van laatste Clouseau concert. Worden bij concert dvd's een ander soort van DTS gebruikt of heeft iemand een ander idee waaraan dit ligt?

Bedankt voor de hulp!!!

Seth__Gekko
09-03-2006, 14:37
Hoe is de dvd met de receiver gekoppeld?

Sideris
09-03-2006, 14:41
Via een kabeltje van DVd speler naar versterker.
Digital out. PCM stream Coaxial staat erbij vermeld.
PCM stream is ook de instelling die staat aangeduid in het menu van mijn dvd speler.

Michael Hamers
10-03-2006, 08:26
Raar dat bij de ene film wel en bij de ander niet goed het signaal wordt ontvangen. Misschien ipv een kabel'tje' eens een goede kabel proberen. Het kan zijn dat je huidige kabel niet een full-bitrate DTS stroom kan verwerken. Die kane dvd heeft namelijk een 2x zo hoge bitrate als de DTS stroom van Crash. Of dit het is weet ik ook niet, maar dat is het eerste waar ik aan dacht...

Remo van Vuuren
10-03-2006, 11:04
Het is niet mijn bedoeling je voor een simpele ziel te verklaren, maar je hebt de instellingen dus staan op coaxiaal. Heb je hier ook een "echte" coaxiale kabel op aangesloten? Een normale cinchkabel (audiokabel) is niet geschikt om als coaxiale kabel te werken en dit levert problemen op.

Wellicht kan je eens proberen of een optische kabel werkt als je die mogelijkheid hebt.

Jos A.
10-03-2006, 20:44
Ik heb er ook zo'n simpele kabel (geen coax dus) tussen hangen, maar geen enkel probleem met DTS. Ik denk ook niet dat dat het dus is. Ik zou eerder even kijken naar de instellingen, want PCM converteerd (bij mijn LG in ieder geval) Dolby Digital naar een stereosignaal. Bitstream is de juiste keuze voor DD en DTS.

jollykart
10-03-2006, 22:40
Raar dat bij de ene film wel en bij de ander niet goed het signaal wordt ontvangen. Misschien ipv een kabel'tje' eens een goede kabel proberen. Het kan zijn dat je huidige kabel niet een full-bitrate DTS stroom kan verwerken. Die kane dvd heeft namelijk een 2x zo hoge bitrate als de DTS stroom van Crash. Of dit het is weet ik ook niet, maar dat is het eerste waar ik aan dacht...

Cool, mag ik dan eens een kabeltje hebben waar geen 1536 kbs doorheen kan??

Misschien ben ik simpel, maar als je digitaal het signaal naar je versterker stuurt zal die het moeten decoderen. Dus als je receiver geen DTS decoder heeft (en dat heeft ie volgens mij niet) dan gaat het niet werken. Maar misschien zit ik nu helemaal mis hoor.

Jos A.
10-03-2006, 23:06
Volgens Kieskeurig heeft de JVC 5042 gewoon een DTS decoder aan boord. Ik denk dus echt dat het ligt aan de PCM instelling, die moet Bitstream zijn. Maar dan nog vind ik het vreemd dat ie het de ene keer wel doet en de andere keer niet...

Michael Hamers
11-03-2006, 09:37
Raar dat bij de ene film wel en bij de ander niet goed het signaal wordt ontvangen. Misschien ipv een kabel'tje' eens een goede kabel proberen. Het kan zijn dat je huidige kabel niet een full-bitrate DTS stroom kan verwerken. Die kane dvd heeft namelijk een 2x zo hoge bitrate als de DTS stroom van Crash. Of dit het is weet ik ook niet, maar dat is het eerste waar ik aan dacht...

Cool, mag ik dan eens een kabeltje hebben waar geen 1536 kbs doorheen kan??

Misschien ben ik simpel, maar als je digitaal het signaal naar je versterker stuurt zal die het moeten decoderen. Dus als je receiver geen DTS decoder heeft (en dat heeft ie volgens mij niet) dan gaat het niet werken. Maar misschien zit ik nu helemaal mis hoor.

Aan sarcasme heeft niemand wat aan.

En de receiver heeft inderdaad wel degelijk een DTS decoder zoals je eerder al hebt kunnen opmaken uit het verhaal. Bovendien klopt de instelling stream/PCM ook. Ik heb namelijk een losse JVC dvd speler en dat is toch de juiste instelling. Ik zal even een stukje uit de gebruikershandleiding quoten...

"Wanneer u de speler aansluit op een Dolby Digital decoder selecteert u [DOLBY DIGITAL/PCM]. Wanneer u de speler aansluit op een DTS-decoder selecteert u [STREAM/PCM]. Wanneer u de speler aansluit op andere digitale apparatuur selecteert u [PCM ONLY]"

Ik blijf toch bij het verhaal dat de kabel niet goed genoeg is om de boel aan te sluiten. In sommige gevallen werkt het wel met een dunner kabeltje en in sommige gevallen niet. En ik denk dat ze niet voor niets in de handleiding zetten: "Gebruik in elk geval een kabel met een impedantie van 75 Ohm"

'Terminator4' Ronald Zwar
11-03-2006, 13:10
Ik had dit fenomeen ook; soms bij een DTS DVD geen DTS geluid.
Soms, want anders DTS DVD's doen het wel.

Bij mij was het simpel opgelost. De meeste DVD's met DTS kun je kiezen voor Dolby 5.1 of DTS in het DVD-menu.
Dat werkt niet altijd. Bij mij bijvoorbeeld U571, wat bij uitstek een DTS'er is.
Via de audio bediening op de afstandsbediening wordt wel DTS ingesteld.
Bij werkt het in ieder geval zo wel.

Alexander D
11-03-2006, 14:30
Ik blijf toch bij het verhaal dat de kabel niet goed genoeg is om de boel aan te sluiten. In sommige gevallen werkt het wel met een dunner kabeltje en in sommige gevallen niet. En ik denk dat ze niet voor niets in de handleiding zetten: "Gebruik in elk geval een kabel met een impedantie van 75 Ohm"

Dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Een kabel doet het wel of niet en maakt geen onderscheid tussen het DTS signaal van de diverse dvd's.

jollykart
11-03-2006, 20:53
Ik had dit fenomeen ook; soms bij een DTS DVD geen DTS geluid.
Soms, want anders DTS DVD's doen het wel.

Bij mij was het simpel opgelost. De meeste DVD's met DTS kun je kiezen voor Dolby 5.1 of DTS in het DVD-menu.
Dat werkt niet altijd. Bij mij bijvoorbeeld U571, wat bij uitstek een DTS'er is.
Via de audio bediening op de afstandsbediening wordt wel DTS ingesteld.
Bij werkt het in ieder geval zo wel.

Dit klinkt waarschijnlijker dan een kabel met te weinig bandbreedte. Je kunt ook een kijken om de receiver niet op 'auto' te zetten maar gewoon zelf op dts zetten. Ik neem als die op 'auto' nu geen enkele formaat indicator oplicht.
Verder kan een goede kabel natuurlijk nooit kwaad, maar het zou mij verbazen als dat het probleem oplost.

@Martello:
Gevoel voor humor is ook iets waard natuurlijk. Verder stond nergens dat de receiver dts had. Maar idd hij heeft het wel, ik had scheef in de handleiding gekeken, alleen dts-es ontbreekt maar dts heeft ie dus wel.

Jos A.
11-03-2006, 21:35
Ik zal even een stukje uit de gebruikershandleiding quoten...

"Wanneer u de speler aansluit op een Dolby Digital decoder selecteert u [DOLBY DIGITAL/PCM]. Wanneer u de speler aansluit op een DTS-decoder selecteert u [STREAM/PCM]. Wanneer u de speler aansluit op andere digitale apparatuur selecteert u [PCM ONLY]"

Ah, quotes! Dat zie ik graag. Ik had in de gauwigheid over het woordje stream (in PCM/Stream) gelezen. Mijn speler heeft alleen óf PCM óf Bitstream :). Mijn stelligheid mag bij deze met een korreltje zout worden genomen (evenals enige toekomstige raad)!



Ik blijf toch bij het verhaal dat de kabel niet goed genoeg is om de boel aan te sluiten. In sommige gevallen werkt het wel met een dunner kabeltje en in sommige gevallen niet. En ik denk dat ze niet voor niets in de handleiding zetten: "Gebruik in elk geval een kabel met een impedantie van 75 Ohm"

Ik kan me niet voorstellen dat een kabeltje maar half werkt. Óf je hebt geluid, óf niet. Op korte afstanden maakt een dun kabeltje niks uit.

Michael Hamers
12-03-2006, 14:14
Dan weet ik het ook niet meer... :lol:

Sideris
12-03-2006, 18:24
Hallo,

Alvast bedankt om mijn probleem te helpen oplossen!
Als ik de verschillende reacties samenvat zou het dus aan het kabeltje liggen. Dit lijkt me ook wel wat onwaarschijnlijk. Niks belet me natuurlijk om het eens uit te proberen met een ander kabeltje die wel de fullbite rate aankan...
De andere reactie van niet automatisch de versterker DTS te laten selecteren is niet de oorzaak. Ik selecteer altijd zelf manueel met de afstandsbediening welke soort geluid ik wil. bij deze filmen heb ik bij audiospoor 1/3 => stereo (geen probleem) spoor 2/3 => dolby 5.1 (geen probleem) en ja bij 3/3 DTS *stilte*

Moesten er mensen zijn die nog enkel ideeën hebben, laat maar weten!

Edgar Smit
12-03-2006, 21:13
Siderus, even resume:

je DVD speler staat op PCM-STREAM.
Je receiver op DTS.
In het menu van de DVD heb je ook DTS geselecteerd.

Indien deze alle3 zo staan zou DTS gewoon moeten werken. Zolang je kabel een impedantie heeft van 75 Ohm, zou ook die geen probleem moeten zijn. Voor wat betreft de kwaliteit van de kabel, dat is eigenlijk heel simpel, hoe beter de kwaliteit, hoe beter het uiteindelijke geluid (Maar ook daar zit een gren saan uiteraard). Dus of je nu een kabel van 2 kwartjes op de markt haalt of een superdure QED ertussen stopt, zolang we het over een digital coax hebben (dus min 75 Ohm) zou er toch echt een geluid uit moeten komen, ook bij de DTS instelling.

Als je alledrie de instellingen hebt staan zoals bovenin vermeld, je gebruikt de juiste kabel en je hebt niet bij elke film/dvd bij DTS geluid, lijkt het mij simpelweg dat er in je receiver iets niet in orde is en zou je ermee terug moeten gaan naar de winkel.

Voor meer informatie over kabels, lees dit verhaal eens door. (http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=52)

A3aan
13-03-2006, 14:02
Raar dat bij de ene film wel en bij de ander niet goed het signaal wordt ontvangen. Misschien ipv een kabel'tje' eens een goede kabel proberen. Het kan zijn dat je huidige kabel niet een full-bitrate DTS stroom kan verwerken. Die kane dvd heeft namelijk een 2x zo hoge bitrate als de DTS stroom van Crash. Of dit het is weet ik ook niet, maar dat is het eerste waar ik aan dacht...
Ik verdenk de kabel niet, maar ...
als de bitrate inderdaad hoger ligt bij Kane... niet alle DTS-decoders kunnen de hoogste bitrates aan.
Ik weet zo uit m'n hoofd de nummertjes niet. Maar mijn Yamaha kan bijvoorbeeld DTS aan tot "DTS 96/24". dáár zou -naar mijn bescheiden mening natuurlijk- ik de oorzaak eerder zoeken.

Freno
13-03-2006, 20:20
Misschien even voor de duidelijkheid: zijn de dvd's die geen DTS geluid weergeven originele dvd's?
Vaak worden bij gedownloade dvd's deze ingekort tot 4,4 gb en hier wordt vaak voor gekozen om juist dit grote DTS spoor weg te laten, terwijl deze dan nog wel in het menu vermeld wordt.

Michael Hamers
13-03-2006, 20:48
Misschien even voor de duidelijkheid: zijn de dvd's die geen DTS geluid weergeven originele dvd's?
Vaak worden bij gedownloade dvd's deze ingekort tot 4,4 gb en hier wordt vaak voor gekozen om juist dit grote DTS spoor weg te laten, terwijl deze dan nog wel in het menu vermeld wordt.

Bij dit soort gedownloade dvd's maakt het niet uit of een menu dat wel of niet weergeeft. De dvdspeler kiest dan automatisch de primaire audio track wanneer een bepaalde track 'leeg' is.

Freno
13-03-2006, 20:54
Bij dit soort gedownloade dvd's maakt het niet uit of een menu dat wel of niet weergeeft. De dvdspeler kiest dan automatisch de primaire audio track wanneer een bepaalde track 'leeg' is.

En aangezien de vrager manueel zijn geluid instelt zal bij DTS dus niets te horen zijn.

Michael Hamers
13-03-2006, 23:35
Klopt je hebt gelijk.... Deze persoon stelt inderdaad handmatig DTS in op zijn receiver....MY BAD... :lol:

Freno
14-03-2006, 06:23
Denk ook dat dit het probleem is, hij spreekt ook over gekochte dvd's die geen problemen geven.

Om de beeldkwaliteit te bewaren wordt er helaas vaak voor gekozen om de DTS eruit te halen en de 5.1 te laten staan, vandaar dat je beter deze dvd's kunt kopen.

Ruud Vorstermans
14-03-2006, 07:53
Om de beeldkwaliteit te bewaren wordt er helaas vaak voor gekozen om de DTS eruit te halen en de 5.1 te laten staan, vandaar dat je beter deze dvd's kunt kopen.

8)

Edgar Smit
14-03-2006, 16:03
Denk ook dat dit het probleem is, hij spreekt ook over gekochte dvd's die geen problemen geven.

Om de beeldkwaliteit te bewaren wordt er helaas vaak voor gekozen om de DTS eruit te halen en de 5.1 te laten staan, vandaar dat je beter deze dvd's kunt kopen.Klopt wel, maar ik haal nergens uit dat het hier om kopiën zou gaan, echter ook niet dat het niet zo is. Dus voordat deze TS aan de schandpaal gaat :wink: even de volgende vraag:
Gaat het om originele DVD's of niet?

Weekstrom
14-03-2006, 17:19
Mocht het om een kopie gaan; Het komt ook voor dat bij een bepaalde ripvorm wel degelijk het DTS spoor nog aanwezig is, maar dat het niet meer aan alle standaarden voldoet. Spelers die erg volgens de letter van de DVD standaarden werken hebben daar moeite mee. Het komt voor dat je wel geluid hebt maar dat het ineens stopt. Mijn Sony heeft daar ook last van.
Ik ben dus duidelijk niet heilig, ik heb wel eens een kopietje in de speler zitten. Al was het maar om te bepalen of het wat is voor je hem aanschaft.
En nee, dat doe ik niet altijd.

Sideris
14-03-2006, 20:51
Hallo,

Om even te antwoorden op de vraag... De DVD's waarvoor ik praat zijn allemaal originele DVD's. Zowel concert Kane (geen DTS), Clouseau in 't lang (geen DTS) als Crash (perfects DTS geluid).

jollykart
14-03-2006, 21:45
Raar dat bij de ene film wel en bij de ander niet goed het signaal wordt ontvangen. Misschien ipv een kabel'tje' eens een goede kabel proberen. Het kan zijn dat je huidige kabel niet een full-bitrate DTS stroom kan verwerken. Die kane dvd heeft namelijk een 2x zo hoge bitrate als de DTS stroom van Crash. Of dit het is weet ik ook niet, maar dat is het eerste waar ik aan dacht...
Ik verdenk de kabel niet, maar ...
als de bitrate inderdaad hoger ligt bij Kane... niet alle DTS-decoders kunnen de hoogste bitrates aan.
Ik weet zo uit m'n hoofd de nummertjes niet. Maar mijn Yamaha kan bijvoorbeeld DTS aan tot "DTS 96/24". dáár zou -naar mijn bescheiden mening natuurlijk- ik de oorzaak eerder zoeken.

Volgens de spec kan het apparaat DTS 96/24 aan en dat is dus de hoogste bitrate van 1536. Dus daar kan ook het probleem niet zitten.
In 'auto' mode licht een dts of een dts96/24 indicator op. Wel interessant dus om te weten of Sideris dit ooit heeft zien branden. Als het idd de full bitrate dvd's zijn die het iedere keer vertikken dan lijkt het er op dat Edgar gelijk heeft. Wellicht zit er een bug in de extension dts decoder.

Dus van alle dvd's die het niet doen even nagaan of ze full rate zijn. En misschien toch nog even een goede kabel lenen, hoewel ik nog steeds niet kan geloven dat het probleem daar in zit. :roll:

Michael Hamers
14-03-2006, 22:38
Ik zou het toch wel grappig vinden als dat wel de oplossing zou zijn 8) :lol:

(al was het maar voor mij ego hehe :twisted: )

jollykart
14-03-2006, 23:19
Ik zou het toch wel grappig vinden als dat wel de oplossing zou zijn 8) :lol:

(al was het maar voor mij ego hehe :twisted: )

Daar zou ik ook de humor wel van inzien hoor :lol: Het zou ook de makkelijkste oplossing zijn dus in dat opzicht hoop ik dat je gelijk hebt 8)
Het zou echter wel een flinke knauw geven aan mijn beeld van digitale dataoverdracht en de hoeveelheid onzin die daarmee gemoeid gaat betreffende kabels. De invloed van de ohmse waarde kan ik ff niet goed inschatten dus wellicht zit daar nog iets.......

rrjobse
15-03-2006, 06:22
Bij mij exact hetzelfde probleem: DTS track van Kane Live 05 (geen kopie) doet 't niet, mijn andere DTS dvd's wel. Zowel via dvd menu als via receiver op DTS geprobeerd te zetten. DTS licht in beide gevallen op in het display van de receiver, maar geen geluid. En als er geen DTS track zou zijn springt de receiver automatisch over op 5.1, maar dat is dus niet het geval. Dacht dat het aan de dvd lag en heb zowel Kane als Sony gemaild. Helaas nooit reactie van ze gehad. Toen terug naar de MediaMarkt. En daar deed ie 't gewoon. Voor de zekerheid mijn exemplaar omgeruild voor een ander, maar zelfde verhaal. Mijn installatie (NAD L55/L75) is door een speciaalzaak (Praalder, Den Haag) aangesloten met v/d Hul kabels. Volgens mij met een optische verbindingen tussen dvd speler en receiver, maar helemaal zeker weet ik dat niet. Had op bol.com ook al iemand gezien waarbij de DTS track van de Kane Live 05 dvd het niet deed.

Marcel Hagels
15-03-2006, 07:27
Ik heb ook hetzelfde probleem met Minority Report ( 2-disc - reg. 4 ) & Trainspotting ( the definitive, uncut filmaker's version - reg. 2 ). Mijn dvd-speler is een Marantz DVD890 & receiver is een Marantz SR4400. Bij vrienden was de DTS-track gewoon te beluisteren en in de winkel waar ik mijn set gekocht heb ook ( wel andere set).

Mijn collectie gaat nu richting 400 titels waarvan er genoeg een DTS-track bevatten en deze ook zonder problemen te beluisteren is.

Edgar Smit
15-03-2006, 10:44
Indien de DTS track van dezelfde DVD schijf het bij iemand anders wel doet, ligt het dus niet aan de DVD zelf. Dat zou betekenen dat om een of andere reden je apparatuur niet met het desbetreffende DTS signaal om kan gaan, of er zou iets anders aan de hand moeten zijn. Wat je kunt proberen is een andere DVD speler lenen en kijken wat er dan gebeurt. Speelt hij dna wel DTS af, zit het probleem in je DVD speler en zou je er mee terug moeten gaan.

Geeft de DTS ook met een andere splere geen geluid, zou je de receiver eens moeten omwisselen. Oftwel het eliminatie principe uitproberen. Ergens moet er toch iets niet correct zijn, vooral as de DTS track van het identieke schijfje het ergens anders wel gewoon doet.