PDA

Bekijk de volledige versie : Scartkabel of High-End scartkabel



Dunky
13-08-2001, 21:03
Kan iemand mij vertellen of het uitmaakt of ik een gewone 21 pins scart gebruik of dat ik een high-end scart gebruikt tbv het automatisch beeldsignaal van de dvdspeler naar de tv.

Cade
14-08-2001, 00:43
Kan iemand mij vertellen of het uitmaakt of ik een gewone 21 pins scart gebruik of dat ik een high-end scart gebruikt tbv het automatisch beeldsignaal van de dvdspeler naar de tv. Met een high-end scart wordt bedoeld dat 100% alle 21 pinnetjes met elkaar verbonden zijn. Dit is dus exact hetzelfde als je een "normale" scart gebruikt waarbij ook alle 21 pinnetjes verbonden zijn. 21 pinnetjes zichtbaar in de stekker wil niet meteen zeggen dat deze ook allemaal verbonden zijn dus maak de stekker even open en check het na.

Tis mij alleen een raadsel waarom je een normale scart (volledig bezet) voor 5 gulden kunt kopen en een high-end scartkabel je al gauw zo'n 50 (tot 100) piek kost. Ik heb daarom de proef op de som genomen en bij mijzelf bij een high-end scartkabel (deze zijn net iets dikker dan de goedkopere kabels) en bij een scartkabel van 5 piek de stekkers uit elkaar gehaald. Bij de scart van 5 piek viel mij op dat er een goedkopere stekker gebruikt wordt qua aansluitingen. Hier worden de draden namelijk gewoon vastgeknepen. Bij de high-end scart zitten deze vast gesoldeerd. Verder zullen bij de high-end scart de draden ook wel van betere kwaliteit zijn en zullen deze ook wat beter afgeschermd zijn.

Een high-end scartkabel heeft een net iets hogere kwaliteit dus dan een scartkabel van 5 piek. Kijk je echter naar de prestaties op het scherm dan zijn ze geheel gelijkwaardig en laten ze allebei een even mooi en strak plaatje zien.

Aangezien ze op het oog een even sterk signaal uitzenden (beide kabels leveren bij mij dezelfde kwaliteit, ik zie geen verschil) zeg ik dat het niks uitmaakt welke van de twee je gebruikt.

Ps. Toen ik de high-end scart uit m'n TV trok schoot de stekker uit z'n omhulsel en werd er 1 draadje losgetrokken, dusse............wat is nou high-end? Deze trek ik kapot en de goedkope niet. :D

Eric van Ballegoie
14-08-2001, 09:44
Een High-End scartkabel is inderdaad per definitie een kabel met volledige bezetting van alle pinnen, en bovendien is de kabel beter afgeschermd tegen storing van buitenaf. Ook is het materiaal waarvan de kabel gemaakt is van hoogwaardiger materiaal dan bij een kabel van 5 gulden. Ik heb zelf een High-End kabel van Oehlbach, en het verschil met een goedkope kabel is zeer duidelijk zichtbaar. Een paar tientjes extra uitgeven aan een goede SCART kabel (en deze uiteraard gebruiken in S-Video of RGB modus) is zeker lonend!

Dunky
14-08-2001, 20:52
Ik had eerst een Panasonic A-150 DVD speler, en die gaf via een goedkope scart automatisch het beeld formaat wat mijn breedbeeld moest selecteren door. Nu ik een andere DVDspeler heb doet hij dat niet meer, ik krijg alleen via de RGB ingang op mn tv ten alle tijden een AUTO/FULL (dus anamorph) scherm ook bij 4/3 schijfjes, kan iemand mij uitleggen waarom het eerst wel kon en nu niet meer. Kan het liggen aan de dvdspeler of aan de scart waar ik het eerst over had?

Eric van Ballegoie
14-08-2001, 22:04
Gezien het feit dat je RGB via SCART gebruikt heb je dus een SCART kabel met volledige pin bezetting. De fout ligt dan ook bij de DVD speler: Deze geeft ongeacht het beeldformaat een WSS (Wide Screen Signal) door via de SCART kabel waardoor je TV in 16:9 stand wordt geschakeld.

Dunky
15-08-2001, 07:37
En daar is ook niks aan te doen, of is daar een foefje voor?

Martin van Tuijl
15-08-2001, 17:20
Ps. Toen ik de high-end scart uit m'n TV trok schoot de stekker uit z'n omhulsel en werd er 1 draadje losgetrokken, dusse............wat is nou high-end? Deze trek ik kapot en de goedkope niet. :D

Wat was het merk en de prijs? 5 gulden? ;) Een goede high-end kabel trek je niet zomaar kapot, en geeft absoluut een beter beeld! Ik had er 'in den beginne' ook mijn twijfels over, maar mij krijg je niet meer aan een kabel van 5 piek. Het maakt natuurlijk ook uit op wat voor tv je dvd's bekijkt. Is dat er een uit grootvaders tijd, hou het dan maar op een kabel van 5 piek :)

Dunky
15-08-2001, 20:49
Ik heb een goede breedbeeld tv van JVC dus daar ligt het niet aan, maar jij zegt datje zeker weet dat het beter is, of heeft het ook te maken met je dvd-speler?

appie1985
29-01-2003, 16:26
Ik ben ook zo'n iemand die twijfelt.
Kun je ook eentje halen en als het je niet bevalt terugbrengen?

bryan
29-01-2003, 17:44
De kabel zijn je sterkste of de zwakste sckakel en de enige verbinding tussen je apparatuur.
Dus ben je iemand die van de beste beeldkwaliteit houd dan moet je zeker een goede scartkabel kopen en kan je je tv laten calibreren. Bij de goedkopere kabels heb je eerder last van storingen die overspringen van andere kabels die meestal achter je meubel of kast liggen. Dit is echt irritant en kan je zelfs dubbele beelden te zien krijgen (mijn ervaring).
ik vind het zeker meer dan de moeite waard maar je moet het wel zelf zien anders is het zonde geld.

Bryan

Johan van den D.
29-01-2003, 18:53
Een goede scart is gewoon een must
En voor gemiddeld 50 euro heb je al een hele goede
Gewoon doen dus;)

Frank J.
29-01-2003, 19:01
Ik heb dus laats mijn Scart van € 5,- vervangen door een scart van een duurder merk. Ten eerst is de connector niet van de kabel te scheiden, zonder dat je er een cirkelzaag op zet en ten tweede had ik een zeer storend signaal door mijn beeld heen tijdens dvd kijken. Ik zag de ondertiteling als een soort waas door mijn film heen heeel fijn maar als je het weet wel supper irri.... ik weet dat dit niet aan mijn dvd-tv lag aangezien een vriend van mij PRECIES hetzelfde had met zijn speler-tv. Na de nieuwe kabel had ik geen last meer van deze storing en de kleuren kwamen veeeel beter uit Rood was Rood Blauw Blauw etc etc.... Ook de ondertiteling was veel stabieler en duidelijker te lezen... Voor mij geen "€ 5,-" Scart meer....

gRtZ Frank

scorpion69
30-01-2003, 07:14
Zou je met zo'n dure scart ook verschil zien op mijn 55cm TV? Weet iemand trouwens een winkel waar je die scarts online kan kopen?

Johan van den D.
30-01-2003, 08:25
Zou je met zo'n dure scart ook verschil zien op mijn 55cm TV? Weet iemand trouwens een winkel waar je die scarts online kan kopen? In iedere audio/tv zaak kun je die scarts kopen
Voor de betere kabels moet je tuurlijk ook in de betere zaken zijn;)

Michael.W
30-01-2003, 12:13
Toen ik de high-end scart uit m'n TV trok schoot de stekker uit z'n omhulsel en werd er 1 draadje losgetrokken, dusse............wat is nou high-end? Deze trek ik kapot en de goedkope niet. :D

Nou, bij mijn dvd zat er een standaard scart-kabel bij. Die trok je zo kapot. Ik heb het vervangen door een vergulde dikke scart-kabelt van Vivanco. De behuizing zit rotsvast aan de vergulde aansluiting en aan de kabel, ik verbaast me erover hoe jij dat voorelkaar krijgt om een high-end scart-kabel kapot te trekken.

Overigens de kleuren worden inderdaad beter weergegeven. Toen ik de film Saving Private Ryan keek(met de standaard kabel) vielen de bloedvlekken op de lens van de camera niet op. Sinds ik gebruik maak van de vergulde scart-kabel zijn de bloedvlekken me pas opgevallen. Het is wel aan te raden om high-end scart-kabels te gebruiken.

Groeten,

Michael

scorpion69
30-01-2003, 12:21
Mmm ik ga dan denk ik ook maar op termijn mijn huidige scart vervangen. Heb dan wel geen bb TV zoals de meeste hier maar gewoon eentje met een 55cm beeldbuis. Ben benieuwd of je het verschil dan ook te zien krijgt tussen een normale standaard scart en een duurdere. Zag er trouwens laatst eentje van Oehlbach (of zoiets) van zo rond de 60 euro. Weet iemand of dat goeie zijn?

Maar eerst ga ik een nieuwe versterker aanschaffen, ben er nog niet helemaal uit welke. Gaat nog tussen de NADc350 en de Rotel RA-01. Maar dat laatste was ff offtopic. ;)

Michael.W
30-01-2003, 12:34
Je bent niet de enige met een 55 cm grootbeeld televisie. Ik heb namelijk de samsung 55 plano (vlak beeldscherm). Overigens bij een nieuwere televisie is het verschil van de kwaliteit kleiner. Maar bij een ouwere televisie maakt het degelijk wel verschil uit. €60 voor een scart vindt ik wel erg veel, de vraag is of dit een groot verschil uitmaakt tussen andere vergelijkbare vergulde scart-kabels? Ik heb destijds de vivanco gekocht bij mediamarkt voor rond €19. Dan heb je een vergulde aansluiting met een vastgeschroefde behuizing en met een blauw doorzichtig dikke kabel van 1,2 meter.

Michael.W
30-01-2003, 12:36
foutje moest op edit drukken in plaats van quote

Peter Porrio
30-01-2003, 13:18
Ik had eerst een goedkope scartkabel die ik bij mijn DVD-speler had gekregen. Op zich was ie wel 21-pin connected en kon ie RGB doorgeven, dus het beeld was goed.

Maar...ondertiteling en tekst copyrightteksten waren errug wazig en dansten door het scherm.

Ik heb nu een vergulde scartkabel. Het beeld is nu echt super, ik zag het gelijk aan de ondertiteling, de scherpte en de betere kleurweergave.

Nee, die kabel was zijn 39 eurootjes meer dan waard!

martin
31-01-2003, 18:47
Een high-End RGB scart kabel hoeft niet per definitie 21 pins volledig bezet tezijn. Mijn QED RGB Only (AV-41) is alleen de pinnen bezet die het beeld weergeven, het geluid is niet aangesloten. Dit is speciaal gedaan om de storing wat het geluid zou kunnen geven weggelaten. Kost wel € 139,-.... 3 meter.

Ik had al goede resultaten met een Vivianco kabel!!!