PDA

Bekijk de volledige versie : Universal Pictures Benelux wordt opgeheven!



Frank
10-03-2006, 12:37
Vandaag de nieuwsbrief van Ro-Disc ontvangen. Hierin staat het volgende bericht:


Universal Pictures was in 2005 nog marktleider, maar deze positie voor 2006 lijkt zeer moeilijk te worden. Men heeft ruim 500 titels uit de catalogus geschrapt. Dit is bijna de helft van hun complete Nederlandse DVD-catalogus. Onder de vervallen DVD's behoren titels van Alfred Hitchcock, de Hollands Glorie DVD's, Kuifje, Laurel & Hardy, BBC/Green Label DVD's, Louis de Funes, alle Universal Monster klassiekers, Flodder TV-serie, alle westerns en vele, vele andere DVD's. Reden voor het laten vervallen van zo veel titels is de moeilijke handelbaarheid van een grote catalogus en in verhouding teleurstellende doorverkoop.

Als klap op de vuurpijl kondigde men afgelopen week aan, dat Universal Picures Benelux opgeheven wordt en Nederland voortaan onder Universal Frankrijk zal vallen. Een slecht teken aan de wand voor bijvoorbeeld Frans DTS-soundtracks in plaats van origineel Engels. Ook staat Frankrijk bekend om z'n late releases. Of de hoge prijzen in Frankrijk invloed op Nederland zullen hebben, zal nog even wachten worden.

Ro-Disc heeft van veel van de vervallen titels nog wel beperkte voorraad. Deze zijn tussen andere vervallen titels te vinden, waar wij nog voorraad van hebben. Een compleet overzicht van meer dan 400 DVD's vindt u op onze site onder de 'vervallen' knop in de linkerkolom. U kunt daar rechtstreeks naar toe door hier (http://www.rodisc.nl/gsp.dll?sid=103&pid=8&type=9) te klikken.

Lex v/d Moolen
10-03-2006, 12:58
Slechte zaak, dat zal wel weer meer importeren uit de UK opleveren...

Pepijn Wildbret
10-03-2006, 13:03
Nederland is zeker niet het enige land.
Universal is al bijna een jaar bezig om vele kleine kantoren in de EU te sluiten.

Het aansturen wordt gecentraliseerd, en deels overgenomen door andere in distrbuteurs in de betreffende landen.

R Klemkerk
10-03-2006, 13:04
Oei!

Dit is inderdaad slecht nieuws. Dit zal inderdaad betekenen dat er meer Franse DTS Tracks gaan komen ipv Engelse.

Jammer!

Frank
10-03-2006, 13:08
Jammer!
Schandalig is een beter woord. Maar goed, ik importeer wel als het moet.

Tuvok
10-03-2006, 13:27
WAT? Verdomme zeg! Waarom vallen we in godsnaam niet onder Universal UK? Ze hoeven alleen maar ned subs toe te voegen aan de UK releases et voila! Heb Universal hoog in het vaandel vanwege de puike releases, maar als we straks aan de fransen zijn overgeleverd met hun irritante eigen DTS track... wordt inderdaad importeren vanuit de UK.

Frank
10-03-2006, 13:51
Waarom vallen we in godsnaam niet onder Universal UK?
Dat vraag ik me ook af, hoewel het vallen onder Universal UK één groot nadeel heeft: de Britse filmkeuring.

Aerodynamisch
10-03-2006, 14:03
Nee.

Mijn DVDs uit NL hebben de meeste Universals. DIe uitgaven zijn altijd goed.

Ik weiger een film te kopen waarop een Franse titel staat (tenzij het een franse film is). Dank u wel weer Universal.

Import is nu de goede term.

SpaaiK
10-03-2006, 15:21
Dit betekend dat enkel nog maar de Flodder dvd's worden verkocht die de winkels in stock hebben?

Snel de serie dan maar compleet maken.

Frank
10-03-2006, 15:25
Dit betekend dat enkel nog maar de Flodder dvd's worden verkocht die de winkels in stock hebben?
Inderdaad, er worden geen nieuwe exemplaren meer gedrukt. Als die dus op zijn dan is de DVD niet meer leverbaar.

scheur
10-03-2006, 16:39
Dit gaat denk ik ook gevolgen hebben voor de titels die bij de Filmvalley gepland staan?! :?
En hoe zit het dan eigenlijk met de distributie van Dreamworks, dit gaat toch ook via Universal? :roll:

Frank
10-03-2006, 17:11
En hoe zit het dan eigenlijk met de distributie van Dreamworks, dit gaat toch ook via Universal? :roll:
Daarvoor geldt hetzelfde, denk ik. Universal Frankrijk neemt dit ook over.

HiddeV
10-03-2006, 17:27
Krijgen we dan wel aparte hoesjes of half/half??

Frank
10-03-2006, 17:32
Krijgen we dan wel aparte hoesjes of half/half??
Ik ga ervan uit dat de covers gewoon Nederlands blijven of deels Frans, deels Nederlands. In ieder geval niet alleen Frans, want daar schiet niemand wat mee op (de consument niet en Universal niet).

MeltyMan
10-03-2006, 17:40
Krijgen we dan wel aparte hoesjes of half/half??
Ik ga ervan uit dat de covers gewoon Nederlands blijven of deels Frans, deels Nederlands. In ieder geval niet alleen Frans, want daar schiet niemand wat mee op (de consument niet en Universal niet).

hopelijk houden ze voor de franstalige markt gewoon de franse hoesjes en voor de nederlandstalige markt nederlandstalige hoesjes... denk niet dat de fransen iets in het nederlands op hun hoesjes gaan zetten, dus laten we hopen dat ze het toch goed gaan aanpakken :)

deweb
10-03-2006, 19:22
Ik denk dat ze de dvd's wel van een Nederlandse hoes zullen voorzien hoor. Volgens mij gaat het zelfs al heel lang zo bij bepaalde maatschappijen (en mogelijk ook universal) dat ze 1 dvd maken met verschillende audio-sporen en ondertitels. Het enige verschil is het hoesje.

Ondanks dat die fransen te eigenwijs zijn om engelse ondertitels/audiotracks onder hun films te plaatsen denk ik dat het niet zo'n vaart zal lopen.
Beter nog, het zou ze behoorlijk wat klanten kosten.

Ik denk dat het enige wat serieus veranderd, het feit is dat het hoofdkantoor van Universal Benelux verhuist naar Frankrijk en een afdeling wordt. Daardoor zullen hun puur Nederlandse uitgaven zoals de Kuifje box verdwijnen en vermoed ik dat ze niet meer zullen optreden als distrubuteur voor films zoals "Floris".

Jammer alleen dat de Kuifje box verdwijnt...ik heb geen geld om hem te kopen, maar wil hem wel erg graag.

Grt. Deweb

Frank
10-03-2006, 19:26
Ik denk dat ze de dvd's wel van een Nederlandse hoes zullen voorzien hoor. Volgens mij gaat het zelfs al heel lang zo bij bepaalde maatschappijen (en mogelijk ook universal) dat ze 1 dvd maken met verschillende audio-sporen en ondertitels. Het enige verschil is het hoesje.
DVD's hebben al vanaf het begin dat DVD bestaat verschillende audiosporen en ondertitels. Dat zal zo ook wel blijven. En het is tegenwoordig vrij normaal dat de covers in Nederland/België tweetalig (Nederlands en Frans) zijn.

Richard B.
10-03-2006, 19:41
Het viel me gisteren nog op dat de Nederlandse website van Universal verwijst naar de Amerikaanse site. Dat was dus al een voorteken. :?

Dan ga ik nog maar even de catalogus van Universal doorspitten op nog in mijn collectie ontbrekende interessante titels denk ik. Voordat ze helemaal niet meer te krijgen zijn... :roll:

Rudy Mas
10-03-2006, 20:36
En dit zal dus ook de reden zijn waarom die series van Miami Vice, Magnum P.I., enz., die normaal in december vorig jaar moesten uitkomen zijn geschrapt.

Waarschijnlijk zal men nu wachten tot de Fransen de distributie overnemen om dan boxen te maken voor Frankrijk, Luxemburg, België en Nederland.

Althans, dat is toch te hopen, want ik zou die reeksen toch graag met Nederlandse ondertiteling willen hebben!

Werner
10-03-2006, 22:26
Ik heb eens navraag gedaan bij het persbureau in België. Als ik reactie krijg, zal ik het melden.

bosmeneer
10-03-2006, 22:56
Waarom begint iedereen nu over 'irritante audiotracks'? Het lijkt mij dat de nieuwe Universal originele audiotracks op een schijfje zet met de NL subs. De bioscoopversies van films (die de consument kent) waren toch ook niet Franstalig? Als ze dan ergens hun marktaandeel gaan verliezen is het hier in Nederland wel.

Dat ze NL films & series (waar vast wel makkelijk geld te halen valt) gaan schrappen is ook een slechte zet van ze, maar dat is hun keuze.


Voorlopig voorspel ik alleen een omzetdaling voor Universal en open kansen voor de concurrenten.

Frank
10-03-2006, 23:02
Ik geloof er niets van dat Universal nu alleen een Franse dubbing op de DVD gaat zetten. Dat deden ze eerst ook niet en dat zal nu ook niet gebeuren. Niemand zal dat pikken.

Ik ga ervan uit dat alles hetzelfde blijft. Twee dingen die in de nieuwsbrief van Ro-Disc werden genoemd vind ik wel aannemelijk: het later verschijnen van releases en meer DVD's met Frans DTS i.p.v. Engels. Universal brengt nu al met regelmaat DVD's uit met Frans DTS.

mike mannot
11-03-2006, 00:23
Universal Benelux wordt niet opgeheven maar gaat nauwer samenwerken met Universal France. Dat werd mij althans verteld door iemand bij Universal.

Werner
11-03-2006, 00:43
het later verschijnen van releases en meer DVD's met Frans DTS i.p.v. Engels. Universal brengt nu al met regelmaat DVD's uit met Frans DTS.

Da's juist, en dat is net het verontrustende. Ze waren voor een paar releases eindelijk van dit klere principe afgestapt (Valiant bijv.), maar zoals het er nu uitziet gaan ze de klok terugdraaien.

Fox heeft dat met hun 2-disc SE's beter begrepen
1 disc -> 5.1 in Frans en Engels, quasi geen extra's
2 disc -> 5.1 en DTS in Engels, gesegmenteerde uitgaven, apart voor Nederlandstalig en Franstalig gebied (die dan dun o zo belangrijke Franse DTS dubbing krijgen zonder ons ermee te moeten lastig vallen), hopen extra's.

Zo zou het altijd moeten; mensen die niet malen om de extra's, zullen waarschijnlijk met 5.1 even tevreden zijn als met DTS. De echte kenner zal iets dieper in zijn portemonnee moeten tasten, maar die gaat sowieso toch voor de betere uitvoering...

Ron kars
11-03-2006, 10:23
pfff ik begin een stevige schijthekel aan de dvd-industruie te krijgen.

Tuvok
11-03-2006, 11:52
Het punt is inderdaad dat we straks op het gebied van DTS tracks alleen nog maar een Franse DTS krijgen (natuurlijk ook een Engelse DD5.1, maar het gaat hier ff om de DTS track). Universal's laatste uitgave, Crash 2-disc SE, heeft nl een Engelse DTS track op de NL uitgave. Top! Mocht de Nederlandse afdeling opgaan in de franse dan kun je op je vingers natellen dat die DTS tracks alleen maar frans zullen worden en daar baal ik van. Ook het idee dat er twee-talige covers zouden kunnen komen doen mijn tenen krommen.
Maar ja, zeker weten doen we het pas als de eerste release wordt uitgebracht onder de franse vlag.

Rudy Mas
11-03-2006, 11:59
Met twee talige covers heb ik geen problemen, zo heb ik er al genoeg in mijn collectie zitten van andere producenten.

Wat ik eigenlijk niet begrijp is waarom zo ook geen DTS Engels & Frans op een schijfje zetten. Waarom kiezen ze altijd voor de één of de andere?

Neemt een DTS track dan zoveel extra plaats in tov een Dolby Digital track?

Frank
11-03-2006, 12:06
Met twee talige covers heb ik geen problemen, zo heb ik er al genoeg in mijn collectie zitten van andere producenten.

Wat ik eigenlijk niet begrijp is waarom zo ook geen DTS Engels & Frans op een schijfje zetten. Waarom kiezen ze altijd voor de één of de andere?

Neemt een DTS track dan zoveel extra plaats in tov een Dolby Digital track?
DTS neemt inderdaad aardig wat ruimte in beslag en twee al helemaal. Het is te doen hoor, als de film niet te lang is, maar voor extra's is dan geen of weinig plaats.

Trouwens, we moeten hier er wel rekening mee houden dat je zowel Universal de filmstudio als Universal de distributeur hebt. Universal de filmstudio brengt haar eigen films uit op DVD (en die van DreamWorks) en Universal de distributeur films van andere filmstudio's.

Titels als Crash, Valiant, Hostage, Dark City, enz. zijn uitgebracht door Universal de distributeur en voor zover ik weet heeft Universal de distributeur tot op heden nog nooit DVD's uitgebracht met Frans DTS i.p.v. Engels. Universal de filmstudio heeft echter al diverse DVD's uitgebracht met Frans DTS i.p.v. Engels (Casper, Jurassic Park III, Schindler's List, The Terminal).

Paul H.
11-03-2006, 19:45
Toch valt het moeilijk te zeggen wat ze gaan doen ze zullen uiteindelijk denk ik toch voor de oplossing gaan om direct de Belgische en Nederlandse markt aan te spreken met 1 release. Dus ben bang voor Nederlandse en Franse teksten op de dvd-hoezen.

Werner
12-03-2006, 12:35
Se7en heeft toch zowel DTS in Engels als Frans, dus het kán. Bij de releases van Ghost In The Shell Standalone Complex van A-Film heeft men zelfs de discs er twee keer in gestopt, 1x met DTS en 1x met DD. Die paar cent voor een extra plastiekje maakt de zaak nu ook weer niet...

Slogra
12-03-2006, 17:53
Alles kan, maar het gaat wel ten koste van de videokwaliteit

Kees Hoekerd
12-03-2006, 18:13
Slecht nieuws!
Nu moet ik maar snel die universal titels van mijn wishlist gaan aanschaffen. Nu alle westerns geschrapt worden, kunnen we iig in de toekomst Nederlandse subs vergeten, misschien R4 nog.

Werner
13-03-2006, 12:31
Ik heb uit goede bron vernomen dat de PR-manager van Universal zelf eerstdaags op www.dvdforum.nl een mededeling hierover gaat doen!

Ro-Robert
13-03-2006, 13:47
Universal Benelux wordt niet opgeheven maar gaat nauwer samenwerken met Universal France. Dat werd mij althans verteld door iemand bij Universal.

Nederland en Belgie zullen vallen onder Universal Frankrijk. Wel zal hier een Nederlandse sales- en marketingafdeling actief blijven. Het is dus geen samenwerking. MD wordt hartstikke Frans en dat zegt al genoeg.

Ro-Robert

Ro-Robert
13-03-2006, 13:50
Waarom vallen we in godsnaam niet onder Universal UK?
Dat vraag ik me ook af, hoewel het vallen onder Universal UK één groot nadeel heeft: de Britse filmkeuring.

Universal Benelux is al een gedeelte Frans, vanwege Franstalig Belgie. Dat ligt al nauw met Frankrijk. Het zou dan voordehand liggen om de Benelux onder Frankrijk te laten vallen. Slechter kan je het echter niet treffen.

Ro-Robert

Ro-Robert
13-03-2006, 13:51
En hoe zit het dan eigenlijk met de distributie van Dreamworks, dit gaat toch ook via Universal? :roll:
Daarvoor geldt hetzelfde, denk ik. Universal Frankrijk neemt dit ook over.

Dreamworks verhuist naar Paramount.

Ro-Robert