PDA

Bekijk de volledige versie : Receiver en versterker op een set fronts ?



empe
11-03-2006, 09:54
Op dit moment luister in alleen naar mijn Yamaha receiver, aangesloten op Dali 6006 front aangevuld met de center en rearspeakers. Ik moet zeggen dat het goed klinkt in HC opstelling, maar iets minder in stereo. Nu wil ik voor stereo "n aparte versterker kopen aangevuld met cd speler. Kan ik nu zowel de Yamaha in HC opstelling als mijn e.v.t. nieuwe versterker aansluiten op mijn Dali 6006 frontspeakers ? De dali front heeft 2 paar aansluitpunten, moet ik nu zowel de receiver als de versterker op een aansluitpunt bevestigen ? Of moet ik bijv. de receiver in de bovenste aansluiting laten en de versterker op de ondersle aansluiting aansluiten ? Het is de bedoeling om zowel de receiver als de versterker niet gelijktijdig te gaan gebruiken. Op de aansluitpunten van de Dali zitten gouden plaatjes die de punten met elkaar verbind, die moet ik verwijderen ?

corvette
11-03-2006, 13:29
Ik heb "n versterker met cd speler. En receiver met dvd speler. De versterker en de receiver heb ik gewoon op mijn fronts angesloten. Dus kabels vanaf de versterker, en kabels vanaf de receiver. Dit allebei op de aansluiting van mijn fronts. Versterker en receiver apart gebruiken, geen probleem en werkt goed.

Jos A.
11-03-2006, 19:10
Werkt dat plaatje niet allebei de kanten op? Dat je bijvoorbeeld je receiver op de onderste aanslutingen zet, en je versterker op de bovenste. Dan hoef je ook niet te proppen en maakt het wel zo overzichtelijk.

p.s. Ik heb geen flauw idee of dit wel zo werkt, maar zolang de aansluitpunten met elkaar in contact staan lijkt het logisch dat het niet uitmaakt of je de kabels nu boven of onder erin stopt.

invocator martyrii
15-03-2006, 18:33
Werkt dat plaatje niet allebei de kanten op? Dat je bijvoorbeeld je receiver op de onderste aanslutingen zet, en je versterker op de bovenste. Dan hoef je ook niet te proppen en maakt het wel zo overzichtelijk.

p.s. Ik heb geen flauw idee of dit wel zo werkt, maar zolang de aansluitpunten met elkaar in contact staan lijkt het logisch dat het niet uitmaakt of je de kabels nu boven of onder erin stopt.


mmmmmmmmmm

Interessant. Nooit over nagedacht. Makkelijker lijkt in eerste instantie om je reciver middels de pre-outs door te linken naar je versterker. Probleem is dat dat je EN de reciver EN de versterker moet aanzetten en bedienen.

Bij bovengenoemde aansluitingen niet...

Hoe denken anderen hierover?

invocator martyrii
18-03-2006, 14:53
Inmiddels ook geprobeerd en het lukt idd.

Alleen 2 nadelen; enorm veel kabeltjes achterop je speaker en een gouden plaatje/ stukje kabel, haalt het toch niet bij bi-wiring.

Voordeel: je hoeft telkens alleen je receiver aan te zetten ipv receiver plus versterker.


Voor mij dus toch de versterker doorgelust aan de receiver.

Marcellow
03-08-2006, 14:30
Kan wel hoor! Gewoon via de PRE-out van je HT reciever de LF en de RF aansluiten op je TAPE of AUX ingang van je stereo versterker.. Dan instellen (dmv de 12 uursinstelling) met je calibratie DVD en geluidsdrukmeter en vervolgens de knallen maar!

Ga als volgt te werk:

Sluit de DVD/CD speler aan op de receiver via de digitale uitgang voor het weergeven van DTS/Dolby
Sluit de DVD/CD speler aan via de analoge uitgang op een stereo versterker voor het weergeven van stereo geluid
Sluit de receiver aan op de stereoversterker via pre-out links + rechts op een lijningang van de versterker
Sluit de center en surround speakers aan op de receiver
Sluit de front speakers aan op de stereo versterker
Sluit de sub aan op de stereoversterker via pre-out op via de luidspreker aansluitingen
Geef via bas management aan dat de front speakers alle bas ontvangen
Draai een DVD dan regel je alles met de receiver.
Draai je een CD dan werkt alleen de stereo versterker
Om de front kanalen aan te sturen vanuit de receiver maak je de betreffende ingang op de stereoversterker actief (dus daar waar de pre out van de reciever op aangesloten is) en regel je het volume zo dat het klopt met de andere speaker. Neem b.v. de "12 uur stand" en regel de zaak dan met een dB meter af op de receiver. Als je dan een DVD wilt spelen kun je de versterker altijd op 12 uur zetten waarna de balans klopt.

Maak voor jezelf een schetsje van je eigen set om te zien hoe de aansluitingen gaan lopen. Dat maakt het bovenstaande overzicht makkelijker te begrijpen.

(bovenstaande komt van HIFI.nl)