PDA

Bekijk de volledige versie : Afstellen Sub REL Quake



marco van velsen
12-03-2006, 10:28
Ik heb een subwoofer REL Quake, deze is aangesloten
op de rechter frontspeaker dmv "Hi-Level connection" aanbevolen door
REL

( De "Low-Level Connection heb ik niet aangesloten)

En ik heb moeite om de Sub af-te-stellen, in de manual hebben ze het
over de "gain"en de "coarse control" maar ik heb alleen maar
de Roll off frequentie en de Hi-level input.

De slam/depth switch staat op depth
Mode switch staat op 1
Lo-level staat op 0

Verder heeft het zin om de low-level connection aan te sluiten ???

De speakers staan op de receiver ingesteld op Large (vanwege de Hi-level Connection) en de subwoofer op uit.

Wie helpt me...?

invocator martyrii
12-03-2006, 12:45
In mijn ogen maak je het jezelf te moeilijk.

Die neutrikkabel, moet je 'tussen je speakers hangen' zoals jij hebt gedaan.. Laag van de speaker vloeit nu af naar de sub. Hiervoor zijn de standen 1 en 3 bedoeld op de sub. Met de HI freq knop stel je het volume in

De cinch aansluiting (LFE) is bedoeld voor het .1 signaal bij films. Standen 2 en 4 zijn hiervoor. Met de Low Freq stel je het volume in.

Voorheen switchte ik tussen Neutrik en cinch; Neutrik bij muziek, cinch bij film (of Hi lev. bij muziek en Low lev. bij film)

Met de rolloff knop kun je bepalen tot aan welke frequentie je het laag wilt laten afvloeien. Ikzelf heb hem helemaal open staan, zodat ik ook alles wat laag is kan voelen.

Jij hebt ervoor gekozen om geen gebruik van de cinch te maken. Ik denk dat je jezelf daar bij het kijken van films tekort mee doet. Je schakelt eigenlijk het .1 signaal uit.

Ik zou als ik jou was, zowel de Neutrik als de cinch gaan gebruiken.

Over dat slam en depth: slam is kort, venijnig laag, depth is wat 'breder' laag (persoonlijk vind ik dit mooier bij zowel stereo als film, omdat het laag zo meer wordt uitgesmeerd).


Over de 4 standen die mogelijk zijn nog dit: je kunt telkens kiezen uit 0 en 180 graden. Zelf kijken wat je mooier vindt. ook hier geldt weer: 0 is wat 'korter', 180 wat 'breder'

Verder vind ik de handleiding van Rel zeer onduidelijk, maar dat vond ik 2 jaar geleden ook al.
Success met alles.

marco van velsen
12-03-2006, 13:50
Inderdaad de handleiding is een soort chinees...

Ik wilde graag een systematische manier om af te stellen.
(Nu heb je eigenlijk 2 variable parameters en zijn X2 mogelijkheden mogelijk)

De roll off is dus eigenlijk een soort cross-over ???

De low connection heb ik eigenlijk niet aangesloten om dat de
speciaal zaak ervan overtuigd was dat deze manier onderdeed voor
de Hi-connection (REL adviseerd eigenlijk allebei) vandaar dat
ik deze niet heb aangesloten...

Verder valt me op dat de bijgeleverde low-connection kabel wel
heel erg fragiel eruit ziet... Misschien dat dit nix zegt.
of kan ik beter wat euro's investeren voor een betere kabel???

Nog een vraagje je gebruikt de Low-conn voor het .1 signaal
bij films, stel je dan ook telkens de speakers in op small???

(ter info de receiver is een pioneer vsx-1015)

Alexander D
12-03-2006, 18:28
Inderdaad de handleiding is een soort chinees...

Ik wilde graag een systematische manier om af te stellen.
(Nu heb je eigenlijk 2 variable parameters en zijn X2 mogelijkheden mogelijk)

De roll off is dus eigenlijk een soort cross-over ???

De low connection heb ik eigenlijk niet aangesloten om dat de
speciaal zaak ervan overtuigd was dat deze manier onderdeed voor
de Hi-connection (REL adviseerd eigenlijk allebei) vandaar dat
ik deze niet heb aangesloten...

Verder valt me op dat de bijgeleverde low-connection kabel wel
heel erg fragiel eruit ziet... Misschien dat dit nix zegt.
of kan ik beter wat euro's investeren voor een betere kabel???

Nog een vraagje je gebruikt de Low-conn voor het .1 signaal
bij films, stel je dan ook telkens de speakers in op small???

(ter info de receiver is een pioneer vsx-1015)

Dat zijn veel vragen. :wink:

Roll off is inderdaad de cross over.

Rare speciaalzaak ben je dan geweest. De high-level aansluiting is namelijk voor heel andere doelen dan de low-level (lfe) aansluiting. High level is voor de 'ondersteuning' van je speakers voor de lage(re) tonen. De sub gebruikt dan hetzelfde signaal als de speakers krijgen maar werkt maar voor een bepaald gedeelte mee. Dit is afhankelijk van je instellingen maar wordt vaak ingesteld op 40, 60, 80 of 100hz. De lfe aansluiting is de .1 aansluiting in 5.1. Dit is dus echt een apart signaal. Of je je speakers dan ook op small moet instellen is afhankelijke van diverse factoren maar de kwaliteit van je speakers is wel de belangrijkste. Dat moet je dus gewoon zelf proberen.

En los van alle tips: het gaat erom wat jij het mooiste vind klinken, daar moet je dus je instellingen op baseren. :wink:

Succes.

marco van velsen
13-03-2006, 09:21
Bedankt voor de hulp... eea is nu duidelijker.

(waarom Rel zo moeilijk doet met de afstelling is mij een raadsel)

Marco

Alexander D
13-03-2006, 09:33
Bedankt voor de hulp... eea is nu duidelijker.

(waarom Rel zo moeilijk doet met de afstelling is mij een raadsel)

Marco

Het is niet echt moeilijk doen hoor. Het geeft namelijk veel mogelijkheden voor gebruik van je sub. :wink:

marco van velsen
13-03-2006, 09:41
Nou de afstelling is eigenlijk geschreven voor de
ST-serie. Voor de quake hebben ze het over frequenties
(hier hebben ze een soort omrekentabel toegevoegd)
bovendien is de schaalverdeling v/d Roll off niet liniair en is het een
hele klus om de knop op de juiste freq te zetten.
De enige referentie zijn stappen van 26 41 en 106 Hz

vandaar... :wink:

Rob Eric Blank
13-03-2006, 17:11
Zelf heb ik een Rel Quake II en ben ook nog druk aan het afstellen. Ik heb wel een andere cinch kabel aangeschaft, want de meegeleverde is niet echt overtuigend van kwaliteit. Ik heb zowel Cinch als de Neutrik kabel aangesloten. Mijn crossover staat op een redelijk lage frequentie, omdat ik alleen ondersteuning wil (tijdens stereo weergave) als mijn speakers daar weinig presteren. Helaas heeft dat tot effect dat er ook weinig laag van het .1 signaal gedurende films wordt weergegeven. Eigenlijk zou je een aparte afstelling voor film en stereo moeten na streven. Audio is mijn prioriteit en dan mis ik (helaas) wat van het laag gedurende films.

marco van velsen
14-03-2006, 08:40
Tja volgens mij als je muziek luistert en daarna een film bekijkt
kun je de instellingen van je receiver en sub veranderen.

Ik kijk gewoon films met de Hi-conn en doe verder geen afstellingen
'k laat alles zo staan... En toch wordt ik bij het 1e fragment van
"Der Untergang" finaal uit m'n stoel geblazen. Ik hoor toch een ander
soort sub geluid dan bij Metallica...

Ik kijk dus zonder .1 , maar is het niet zo dat als je de speakers op
Large zet het .1 signaal gewoon naar je fronts wordt gestuurd.
en het uiteindelijk ook gewoon bij je sub terecht komt ????


'k roep ook maar wat..

Remo van Vuuren
14-03-2006, 16:26
Ik kijk dus zonder .1 , maar is het niet zo dat als je de speakers op Large zet het .1 signaal gewoon naar je fronts wordt gestuurd en het uiteindelijk ook gewoon bij je sub terecht komt ????


'k roep ook maar wat..

Nee, dat is niet zo. De setting Large zorgt er alleen voor dat je speakers het volledige frequentiebereik voor hun kiezen krijgen. Bij 5.1 wordt het .1 kanaal enkel en alleen via de sub-out op de versterker naar de sub gestuurd (via cinch). Heb je echter een versterker die het mogelijk maakt, via het instellingenmenu, het .1 kanaalsgeluid te sturen naar je fronts dan klopt dit wel.

Rob Eric Blank
14-03-2006, 17:43
Bij 5.1 wordt het .1 kanaal enkel en alleen via de sub-out op de versterker naar de sub gestuurd (via cinch). Heb je echter een versterker die het mogelijk maakt, via het instellingenmenu, het .1 kanaalsgeluid te sturen naar je fronts dan klopt dit wel.Kunnen veel versterkers dit? Bv. een Marantz SR7000?

invocator martyrii
14-03-2006, 18:36
Dat verhaal van Remco snap ik niet.

Als je film kijkt, en je maakt geen gebruik van de cinch, ook dan krijg je via de NEutrik gewoon laag over je sub. Alleen is dit het laag dat afgevloeid wordt van je speakers. Je kunt dit regelen door op je sub het volume voor de Hi freq. gewoon hoger te draaien. Alleen..

Bij .1 wordt en het laag van je speakers (bij large) afgevloeid en gaan de lage tonen die de speakers niet trekken OOK door naar de sub.

Dat .1 signaal is er niet voor niets natuurlijk.

Remo van Vuuren
14-03-2006, 20:25
Als je film kijkt, en je maakt geen gebruik van de cinch, ook dan krijg je via de NEutrik gewoon laag over je sub. Alleen is dit het laag dat afgevloeid wordt van je speakers. Je kunt dit regelen door op je sub het volume voor de Hi freq. gewoon hoger te draaien. Alleen..

Bij .1 wordt en het laag van je speakers (bij large) afgevloeid en gaan de lage tonen die de speakers niet trekken OOK door naar de sub.

Dat .1 signaal is er niet voor niets natuurlijk.

Je hebt in mijn geval gedeeltelijk gelijk.... :wink:

Ik heb het opgezocht in het boekje van mijn Rotel RSX-1056 en daar staat dat je kan kiezen tussen een aantal settings van je speakers:
- 5 speakers (Large) én een sub: de speakers krijgen het hele spectrum van frequenties uit hun EIGEN kanalen te verwerken en NIETS van het LFE-kanaal. De subwoofer krijgt enkel het laag uit het LFE-kanaal te verwerken.
- 5 speakers (Large) en geen sub: de speakers nemen in dit geval het complete geluidsspectrum van hun eigen kanalen SAMEN met het laag van de sub voor hun rekening. Deze setting raad Rotel trouwens met klem af aangezien hierdoor de speakers wel erg zwaar belast kunnen worden en dit ten koste kan gaan van het midden en hoog.
- daarnaast nog instellingen als je ervoor wilt kiezen om de speakers op small te zetten, wat niet eens zo'n slecht idee is aangezien al het laag, vanaf de kantelfrequentie die je zelf instelt, nu naar de speaker (sub) wordt gestuurd die daar het best voor geschikt is en je andere speakers nu fluitend hun werk kunnen doen wat zal leiden tot minder gestressed en vervormd geluid vooral bij luidsprekers die moeite hebben met laag zoals boekenplankluidsprekers.

In mijn geval wordt dus niet standaard het laag van de sub naar de Large-speakers gestuurd (standaard is alles Large mét sub). Ik moet dat dus apart aangeven in de setup.

Hoe dat bij jou zit weet ik niet, maar wellicht zou je dit kunnen nagaan.


Kunnen veel versterkers dit? Bv. een Marantz SR7000?

Afgaande op wat ik hierboven heb geschreven zou ik de manual eens goed doorlezen als ik jou was. Eventueel kan je ze downloaden van internet. De meeste fabrikanten hebben een PDF van de manuals op hun site staan.

marco van velsen
15-03-2006, 10:54
Heb nog es op internet geneust en is het niet zo dat als je de Quake
aansluit op zowel HI- als LOW conn, deze ze dan allebei tegelijk
gebruikt ?? (Fronts staan dan ingesteld op Large)

Dus bepaalde bass freq worden afgevloeid van je frontspeakers naar je
sub, in te stellen met de roll-off op je sub.

het .1 signaal gaat via je LFE (low-conn) ook naar je sub
Bass freq in te stellen via je cross-over op je receiver ???

Bij het luisteren van alleen een stereo bron (muziek)
heb je geen .1 signaal en maakt de sub alleen gebruik van de Hi-Conn
( MODE SWITCH zet je op 1 of 3 ..crossover engaged low level input)

Bij films combineert de sub zowel via Low als Hi conn
( MODE SWITCH zet je op 2 of 4 ...crossover bypassed for low level input)


OF...

De Quake maakt OF gebruik van je Low-conn OF gebruik van je Hi-conn.
en dus niet allebei...

:?: :?: :?: :?:

Remo van Vuuren
15-03-2006, 13:21
Heb nog es op internet geneust en is het niet zo dat als je de Quake
aansluit op zowel HI- als LOW conn, deze ze dan allebei tegelijk
gebruikt ?? (Fronts staan dan ingesteld op Large)

Dat zou ik niet weten... Het lijkt me in dat geval wel lastig afstellen. Ik vind het afstellen van slechts één ingang al lastig genoeg laat staan twee die ook nog eens moeten samenwerken...

Daarbij is het in mijn ogen een beetje dubbelop. Je sub krijgt de bassen van je fronts (waar ook het LFE-kanaal in zit) én nog eens het LFE-kanaal apart. Lijkt me een beetje overkill. Als je de sub aansluit via de Neutrik en je het LFE-kanaal naar je fronts stuurt, waarom zou je dan nog het LFE-kanaal aansluiten op je sub?? Het voegt niets toe en kan er alleen maar voor zorgen dat je door een eventueel tijdsverschil (hoe klein dan ook) tussen deze twee ingangen een onrustig geluidsbeeld krijgt in je sub.

Als je de Quake echter handmatig moet omschakelen van Neutrik naar LFE is het een ander verhaal. Dan zou je de Neutrik kunnen gebruiken voor muziek en het LFE-kanaal voor de film. Bedenk wel dat vooral bij kleine luidsprekers het nadelig kan zijn voor het midden en hoog als je al het laag ook naar deze speakers doorlust. Laat je het laag vanaf zeg 80-60 hz alleen door de sub afhandelen dan krijgen de speakers het een stuk makkelijker.

Ik heb zelf ook een REL maar heb me hier nooit echt mee bezig gehouden...

marco van velsen
15-03-2006, 14:48
Ben net nog es langs geweest bij de speciaalzaak en deze
adviseren toch om de sub alleen aan te sluiten op de Hi-Conn
Dit doet nix af aan het .1 signaal.

Het voordeel zou dan zijn dat je speakers en sub hetzelfde signaal
krijgen en je geen fase verschil hebt alles zou dan beter samenwerken.

(Volgens de verkoper filtert de sub zelf hoog en laag uit ipv de receiver)
Dat is het mooie aan de Quake.

Vertel je receiver dat er geen sub is en zet je fronts op Large.
vergeet de Low-conn....

Qua muziek ben ik ervan overtuigd dat de Hi-conn het beste is
Qua film merk ik eigenlijk niet zoveel verschil tussen Hi-en Low conn.

Het nadeel van beide aansluitingen is dus (volgens verkoper) dat als je
van muziek naar film wilt je telkens de receiver moet vertellen dat er
een sub is....

Tja.....
Iemand nog een theorie ??????

Rob Eric Blank
15-03-2006, 16:50
Ik heb zowel de cinch als de Neutrik aangesloten en in somige gevallen krijg ik zowel signaal van mn Cinch als van mijn Neutrik aansluiting (dat is even teveel van het goede). Steeds na een film een andere ingang te kiezen (dus van Cinch naar Neutrik) lijkt mij ook verre van ideaal.

mradem
15-03-2006, 18:01
Ik gebruikte nooit de high level. Alleen LFE. Maar ik gebruik dus ook alleen mijn fronts in stereo.

Rob Eric Blank
15-03-2006, 18:13
Ik gebruikte nooit de high level. Alleen LFE. Maar ik gebruik dus ook alleen mijn fronts in stereo.
Ik wil een beetje lage tonen gedurende stereo, maar zeker niet dominant aanwezig. En voor de film wil ik zeker een extra punch.

invocator martyrii
15-03-2006, 18:27
Ik gebruikte nooit de high level. Alleen LFE.

Ik dus ook.

Zeker als je zuilspeakers hebt.

Stereo is 2.0 en niet 2.1

Ik merkte altijd bij de neutrik dat de bas erg overheersend was, zelfs wanneer ik het volume op de Quake 2 helemaal uitzette.

Bij films heb ik mijn speakers op large staan, omdat de geluidskwaliteit sterk afneemt wanneer ik overschakel van large naar small.

Ik ben van mening dat de smallinstelling echt alleen voor surroundspeakersets is en niet voor zuilen.

Verder is voor mij stereo 2.0 en film 5.1 (of meer)

Dat .1 is daarom ook de enige reden dat ik een sub heb.

Wat ik me verder ook wel eens afvraag, is waarom mensen 2 subs hebben of bijv een Rel Strata (of iets in die grootte). Die bakbeesten zijn voor zeer grote ruimtes bedoeld en toch niet voor de gemiddelde woonkamer van 25 m2? Welk voordeel haal je hierr mee?

Ik vraag dit, omdat wanneer ik de kleine Quake voor een kwart opendraai, ik karton tussen de ramen van de deuren moe(s)t doen omt e voorkomen dat ze eruit zouden trillen...

Rob Eric Blank
15-03-2006, 18:36
Idd, ik heb mn Quake wel eens op half volume gehad en het glas rammelde in de kozijnen.

Rob Eric Blank
15-03-2006, 19:13
Ik gebruikte nooit de high level. Alleen LFE. Maar ik gebruik dus ook alleen mijn fronts in stereo.Ik zag op HiFi.nl ook dat u afstand doet van uw Rel Quake.
Andere subwoofer, of GEEN subwoofer meer?

Alexander D
16-03-2006, 08:36
Ik gebruikte nooit de high level. Alleen LFE.


Ik merkte altijd bij de neutrik dat de bas erg overheersend was, zelfs wanneer ik het volume op de Quake 2 helemaal uitzette.


:? Raar dat er met het volume uit toch meer bas is.

Dat is net zoiets als je apparatuur op standby zetten en toch een dvd aan het kijken zijn. :wink:



Wat ik me verder ook wel eens afvraag, is waarom mensen 2 subs hebben of bijv een Rel Strata (of iets in die grootte). Die bakbeesten zijn voor zeer grote ruimtes bedoeld en toch niet voor de gemiddelde woonkamer van 25 m2? Welk voordeel haal je hierr mee?

Ik vraag dit, omdat wanneer ik de kleine Quake voor een kwart opendraai, ik karton tussen de ramen van de deuren moe(s)t doen omt e voorkomen dat ze eruit zouden trillen...

Dat kun je doen om de ene sub enkel te gebruiken voor het lfe kanaal en de andere voor de high-level aansluiting. Dat geeft meer rust voor de subwoofer en komt het geluid dus ten goede.

Verder kan een Strata heel goed in een ruimte van 25m2. Het is alleen een kwestie van verstandig met de volumeknop omgaan.

Remo van Vuuren
16-03-2006, 09:39
Bij films heb ik mijn speakers op large staan, omdat de geluidskwaliteit sterk afneemt wanneer ik overschakel van large naar small.

Ik ben van mening dat de smallinstelling echt alleen voor surroundspeakersets is en niet voor zuilen.

Daar kan ik inkomen alhoewel het wel vreemd is dat je geluidskwaliteit zo sterk verandert. De small-instelling zorgt er alleen voor dat de lage frequenties vanaf een kantelpunt dat je zelf instelt overgenomen worden door de sub. Misschien heb je je kantelfrequentie niet goed ingesteld. Hiervoor kan je de "vallende toon" gebruiken van THX-instelmenu's.


Verder is voor mij stereo 2.0 en film 5.1 (of meer)

Dat .1 is daarom ook de enige reden dat ik een sub heb.

Dat ben ik helemaal met je eens, alhoewel een goed ingestelde sub zeker een verrijking kan zijn voor muziek. Hij mag dan wel niet overheersend zijn. Bij pianomuziek of klassiek zijn er instrumenten die te diep gaan voor de meeste speakers. Een sub is dan een uitkomst! Ik kan snel overschakelen tussen 2.0 en 2.1 en dan klinkt 2.1 toch net iets voller.


Wat ik me verder ook wel eens afvraag, is waarom mensen 2 subs hebben of bijv een Rel Strata (of iets in die grootte). Die bakbeesten zijn voor zeer grote ruimtes bedoeld en toch niet voor de gemiddelde woonkamer van 25 m2? Welk voordeel haal je hierr mee?

Ik vraag dit, omdat wanneer ik de kleine Quake voor een kwart opendraai, ik karton tussen de ramen van de deuren moe(s)t doen omt e voorkomen dat ze eruit zouden trillen...

Het draait niet om het volume maar om hoe de frequenties worden weergegeven. Het probleem bij bassen is dat de frequentie zo laag is. Bij 20 hz kan je de woofer zelfs realtime zien bewegen. De topklasse REL's gaan zelfs onder de 20 hz. Om zo'n lage frequentie te kunnen bereiken en vooral mooi weer te kunnen geven is in de ideale situatie een hele flexibele (lees dunne) woofer nodig met een groot oppervlak. Hang daar een zware magneet aan die het vel precies kan sturen en de kans dat je een goed klinkende sub hebt is groot. Denk maar aan een dikke trom. Hoe groter de dikke trom hoe lager en voller het geluid.
Veel subs zijn echter klein(er) van formaat. De nadelen zijn dus een hogere ondergrens en een meer gestressed laag omdat de woofer vaak dikker is en kleiner in diameter.
In een goede sub zit vaak meer research dan in een normale luidspreker!

Rob Eric Blank
17-03-2006, 07:32
Ik heb nu ingesteld dat de Crossover van de subwoofer NIET gebruikt wordt door het Cinch signaal. De receiver fungeert hier als crossover en de Neutrik aansluiting werkt WEL via de crossover. Nu wordt het signaal van de Neutrik aansluiting tijdens films NIET weergegeven door de subwoofer (aangezien mijn receiver deze signalen nu NIET naar mijn fronts toe stuurt). Mijn probleem is nu opgelost en bedankt voor de adviezen.

marco van velsen
17-03-2006, 09:53
Rob, je luistert nu films via je cinch... merk jij nou veel verschil tussen
films luisteren via je cinch, of films kijken via alleen je neutric ???
(beide geeft inderdaad te veel bas)

Zoals eerder gezegt ik luister films alleen via m'n neutric en ik merk
eigenlijk geen verschil... behalve als ik muziek luister , dus op het moment dat er een stereobron is hoor ik wel verschil tussen neutric / cinch...

Maar na een tijdje testen begin ik van alles te horen...
gek wordt je ervan.... :wink:

Rob Eric Blank
17-03-2006, 10:00
Ik hoor wel een verschil. Het is het ECHT HEEL LAGE signaal wat je WEl met Cinch krijgt. De tonen die je beter voelt dan kunt horen.
Het gaat net ff dieper. Met stereo wil ik een subtiele bas (alleen tonen onder de 40Hz stuur ik naar mn sub), dus dan is de Neutrik de kabel de oplossing.

invocator martyrii
17-03-2006, 11:39
Wat is dan roll-off frequentie op de sub die jij/jullie aanhouden?

Mike

Rob Eric Blank
17-03-2006, 11:48
45 Hz (voor de Neutrik, dus stereo).
Voor het LFE signaal dan regelt mijn Receiver dat en ik denk dat daar het omslagpunt zo ongeveer op 80Hz ligt

marco van velsen
17-03-2006, 12:32
Dus als men het .1 signaal niet gebruikt (de sub uitgang op de receiver)

Gaan er bas geluiden verloren ???

Rob Eric Blank
17-03-2006, 12:42
Gaan er bas geluiden verloren ???Dat weet ik niet zeker, maar volgens mij wel.
Correct me if I am wrong

Alexander D
17-03-2006, 14:05
Dus als men het .1 signaal niet gebruikt (de sub uitgang op de receiver)

Gaan er bas geluiden verloren ???

Yep.

marco van velsen
17-03-2006, 16:15
Hmmmm toch nog maar es klooien en luisteren....

Zo blijf je lekker bezig :wink:

invocator martyrii
18-03-2006, 14:49
45 Hz (voor de Neutrik, dus stereo).
Voor het LFE signaal dan regelt mijn Receiver dat en ik denk dat daar het omslagpunt zo ongeveer op 80Hz ligt

Ik heb dus geen sub bij stereo.

Op de receiver ligt het omslagpunt bij 100hz.

Waar kan ik dan op de quake de rollof het beste leggen? Ook 100hz, of helemaal open op 126hz (dat laatste heb ik nu)

Rob Eric Blank
18-03-2006, 16:53
Als je de sub alleen voor films gebruikt kun je het roll-off point helemaal open zetten. Je kunt hem op 126Hz zetten, maar je receiver stuurt er dan toch geen signaal naartoe.
Het beste is om je receiver dan te gebruiken als crossover filter.

marco van velsen
18-03-2006, 17:21
Helemaal open tjonge dan dreun je echt het huis uit.
Hoe hoog staat je volume dan ???

Ik heb de roll-off op +/- 60Hz staan en het volume (Hi-level)
iets minder dan 1/2. en dan nog springen bij sommige scenes
de scherven van m'n kiezen....

's wel kicken....... :D

Rob Eric Blank
19-03-2006, 11:15
Op Hi-Level staat mijn roll off op 42 Hz. En het volume op 1 kwart open.
De roll off voor LFE laat ik mijn receiver regelen en het volume staat eveneens op ongeveer een kwart en dat is hard zat!

Rob Eric Blank
13-06-2006, 07:40
Ik vraag mij af of mensen hun Rel Quake op Slam of op Depth hebben staan.
Depth vind ik met muziek veel beter, omdat de bass subtiel ondersteund wordt en dan gaat je sub daadwerkelijk tot 20 Hz.
Als je de sub op Slam zet gaat deze minder richting het laag, maar knalt wel lekker tijdens films. Ik ben er nog steeds niet uit wat fijner is. Helaas kan ik niet de sub aanpassen dat deze via de Neutrik automatisch het Depth programma kiest en met de sub kabel het Slam programma kiest.

Alexander D
13-06-2006, 07:44
Ik vraag mij af of mensen hun Rel Quake op Slam of op Depth hebben staan.
Depth vind ik met muziek veel beter, omdat de bass subtiel ondersteund wordt en dan gaat je sub daadwerkelijk tot 20 Hz.
Als je de sub op Slam zet gaat deze minder richting het laag, maar knalt wel lekker tijdens films. Ik ben er nog steeds niet uit wat fijner is. Helaas kan ik niet de sub aanpassen dat deze via de Neutrik automatisch het Depth programma kiest en met de sub kabel het Slam programma kiest.

Slam en depth kun je toch instellen in stapjes, maw het is niet of het een of het ander. Het in niet de bedoeling dat je dat iedere keer moet aanpassen. Je moet een instelling zoeken die gewoon past bij je ruimte enz.

Rob Eric Blank
13-06-2006, 07:49
Slam en depth kun je toch instellen in stapjes, maw het is niet of het een of het ander. Het in niet de bedoeling dat je dat iedere keer moet aanpassen. Je moet een instelling zoeken die gewoon past bij je ruimte enz.Nee, helaas kun je geen slam en depth in stapjes instellen. Het is Slam OF Depth, en deze 2 modi zijn toch enorm verschillend.
Nu ik mijn sub een tijdje op Depth draai staat het volume wel weer een tikje harder (in de Slam mode stond deze bijna niet open).

Seth__Gekko
13-06-2006, 07:59
Slam en depth kun je toch instellen in stapjes, maw het is niet of het een of het ander. Het in niet de bedoeling dat je dat iedere keer moet aanpassen. Je moet een instelling zoeken die gewoon past bij je ruimte enz.Nee, helaas kun je geen slam en depth in stapjes instellen. Het is Slam OF Depth, en deze 2 modi zijn toch enorm verschillend.
Nu ik mijn sub een tijdje op Depth draai staat het volume wel weer een tikje harder (in de Slam mode stond deze bijna niet open).Grapppig Rob, ik was ook weer een beetje aan het spelen met de Queke en wilde het net gaan vragen.

Mijn ervaringen:
Muziek: depth, veel dieper en gecontroleerder, wel moet je de high wat harder zetten. Slam niet diep genoeg en heel erg aanwezig.

Film: depth ietwat langzamere, langer afvloeiender laag. Ook hier moet je ietwat harder draaien. Ik kom af en toe wel eens LFE laag tegen die niet eens zo heel laag is maar waar ik door het heen en weer gaan van de conus een heel vervelend tikken hoor, dit zijn van die hele lange diepe tonen (bijvoorbeeld veel in horror als het spannend wordt)dit krijg ik alleen weg door de Lo wat zachter te zetten. (ook al staat hij niet erg hard)
Slam lijkt wel iets harder te staan en iets sneller. Door het overdonderende laag in het LFE kanaal kan ik niet 123 zeggen of deze ook echt minder laag gaat, ik het de landing in Savin Private Ryan als referntie punt gehad, maar niet heel erg veel anders als het verschillend afvloeien gehoord.

Nu draai ik ook dus alles op depth. Inderdaad òf depth òf slam Duimelinck.

Rob Eric Blank
13-06-2006, 09:19
Toevallig op de site van Rel gekeken en daar stond dat de Depth stand ook verder in het laag ging. Dit is waarschijnlijk mogelijk door de mannier van weergeven. Slam vind ik veel TE dominant tijdens muziek, storend. Dus draai ik nu nog steeds met Depth en het volume iets meer open.

Seth__Gekko
13-06-2006, 09:22
Toevallig op de site van Rel gekeken en daar stond dat de Depth stand ook verder in het laag ging. Dit is waarschijnlijk mogelijk door de mannier van weergeven. Depth vind ik veel TE dominant tijdens muziek, storend. Dus draai ik nu nog steeds met Depth en het volume iets meer open.??? depth storend, maar toch ermee draaien ???? :wink: Slam is overheersend, vooral bij muziek! :wink:

Rob Eric Blank
13-06-2006, 09:57
Toevallig op de site van Rel gekeken en daar stond dat de Depth stand ook verder in het laag ging. Dit is waarschijnlijk mogelijk door de mannier van weergeven. Depth vind ik veel TE dominant tijdens muziek, storend. Dus draai ik nu nog steeds met Depth en het volume iets meer open.??? depth storend, maar toch ermee draaien ???? :wink: Slam is overheersend, vooral bij muziek! :wink:Sorry bedoelde SALM, slam vind ik storend en TE dominant.

Seth__Gekko
13-06-2006, 09:58
Ik ook. :wink: