PDA

Bekijk de volledige versie : Lengte van de speakerkabel



pumica
15-03-2006, 20:19
Is er "n vuistregel voor de lengte van speakerkabel ? Ik bedoel : werkt het beter als je 2 meter gebruikt dan bijv. 10 meter ?

Rob Eric Blank
15-03-2006, 21:17
Opzich hoe korter hoe beter, het electrische signaal wordt dan met zo min mogelijk afwijking doorgegeven.

Jos A.
15-03-2006, 21:59
In principe is inderdaad korter beter/sneller. De vertraging tussen langere kabels voor surround speakers en de kortere voor je fronts is verwaarloosbaar, zolang je er geen rollen van 100 meter neerplempt. Je moet echter je kabels ook niet te kort maken, dan heb je geen bewegingsruimte meer mocht je je speakers ergens anders neer willen zetten.
Zolang je het dus niet té gek maakt moet je eerder druk maken om praktische mogelijkheden dan om vervorming/storing etc.

Johan van den D.
16-03-2006, 07:46
Er is geen vuistregel voor, neem gewoon de lengte die je nodig heb.

Over het algemeen zeg men dat je bij langere lengtes ook een dikkere kabel moet gebruik maar dit is weer min of meer achterhaald.
Diverse merken leveren zeer dunne kabels die ook op langere lengtes uitstekend blijken te presteren want naast de voordelen van de dikkere kabel blijkt het ook direct weer nadelen met zich mee te brengen.

Het belangrijste is gewoon dat je een goede kabel gebruikt.

Nordost maakt overigens weer geen speakerkabels korter dan 2 meter omdat dit ten koste zal gaan van de kwaliteit.

Maar misschien kan je je "probleem" wat duidelijk omschrijven voor een beter advies.

Edgar Smit
16-03-2006, 13:45
Wat ik mis is dat met TE lange kabels het risico loopt dat het signaal gaat storen.

Met TE lang bedoel ik dus dat je een afstand van 2 meter overbrugt met een kabel van 10 meter. Omdat kabel dan vaak wat opgerold gaat liggne, heb je op termijn kans dat er een "veld"omheen ontstaat, zoals bij een spoel. Uiteraard hangt dta ook af van de kwaliteit van de kael en isolatiemateriaal wat eromheen zit.

Neem dus voldoende lengte, maar overdrijf niet :wink: .

Johan van den D.
16-03-2006, 14:17
Wat ik mis is dat met TE lange kabels het risico loopt dat het signaal gaat storen.

Met TE lang bedoel ik dus dat je een afstand van 2 meter overbrugt met een kabel van 10 meter. Omdat kabel dan vaak wat opgerold gaat liggne, heb je op termijn kans dat er een "veld"omheen ontstaat, zoals bij een spoel. Uiteraard hangt dta ook af van de kwaliteit van de kael en isolatiemateriaal wat eromheen zit.

Neem dus voldoende lengte, maar overdrijf niet :wink: .Dit is meestal het geval als je het geheel behoorlijk klein oprol.
Maak je ruimte "lussen" dan valt het meestal wel mee maar inderdaad iets waar je wel even rekening mee moet houden.

chili palmer
26-10-2006, 21:06
de kabel van mijn receiver naar de center is 1 mtr.

moet dit langer zijn dan ?

iemand enig idee ?

alvast bedankt.

Chili.

R Klemkerk
26-10-2006, 21:51
hoe korter de speaker kabel hoe beter (dat is iniedergeval de theorie). Des te kortere afstand het analoge signaal af moet leggen, hoe beter signaal de speaker bereikt.

Edgar Smit
26-10-2006, 22:40
de kabel van mijn receiver naar de center is 1 mtr.

moet dit langer zijn dan ?

iemand enig idee ?

alvast bedankt.

Chili.Ik zou in jouw geval dan 1,50 meter nemen. Niet ivm kwaliteit of signaalstoring of wat dan ook, maar gewoon zodat je wat extra ruimte hebt voor het geval je je receiver bijv iets verplaatst. Gewoon uit praktische overweging dus.

mgoed
01-10-2007, 12:04
Is het van belang dat de lengte van de speakerkabels gelijk is? :confused:

Ik heb de huiskamer een beetje gewijzigd waardoor speakerkabel van één achterspeaker niet meer toerijkend is. Kan ik voor deze speaker een langere kabel gebruiken? Één speaker heeft dan een lengte van 10 meter, de ander van 15 meter.

Edgar Smit
01-10-2007, 13:24
Is het van belang dat de lengte van de speakerkabels gelijk is? :confused:

Ik heb de huiskamer een beetje gewijzigd waardoor speakerkabel van één achterspeaker niet meer toerijkend is. Kan ik voor deze speaker een langere kabel gebruiken? Één speaker heeft dan een lengte van 10 meter, de ander van 15 meter.sommige mensen beweren dat gelijke lengte het beste geluid geeft, maar zolang de verhouding van 1 op 4 (een leidraad hoor) niet verstoord wordt loop je geen risico. In jouw geval is er dus niets aan de hand.(y)